Juuri siksi kaipailinkin kolmansien osapuolien arvioita. Jenkeissä foorumikeskustelu samoin kuin koko muukin kansakunta tuntuu olevan tosi tunteellista ja vahvasti kahtia jakautunutta.
Rannari, kirjoitat asiaa, ja noinhan se on. Mutta eihän meidän foorumipohdinnat ylipäänsä vaikuta yhtään mihinkään. Harrastustoimintaahan tämä on. Ja kyllähän tuossa F-35-projektissa on varsinaisen insinöörimaailmaan sijoitetun saippuaoopperan ainekset kasassa. Mukavahan siitä on keskustella
Minä ainakin olen täysin tyytyväinen siihen valintaan, minkä suomalaiset ammattilaiset tulevat tekemään. Sitä olen harmitellut, että ainakaan etukäteen ei kandidaattien joukosta ole itselle erottunut selkeää valkoista orhia, mielellään yhdellä sarvella otsaluun päällä varustettuna.
Mitä F-35:een tulee, niin ottamatta kantaa lopputulokseen, niin tässä vaiheessa voidaan jo arvioida, että projektin toteutustapa on epäonnistunut. Ne ovat lähteneet tekemään konetta tuotantosarjoina, ennen kuin konetta on testattu. Tällä mallilla kaikkien virheiden korjaaminen on paljon vaikeampaa ja kalliimpaa, eikä lopputuloskaan ole yhtä hyvä. Ja jos ideana oli säästää aikaa, niin sekään ei enää taida toteutua.
Saabin filosofia, joka tulee hyvin esiin ilmavoimien tulevaisuus-ketjuun linkitetystä Gripen-seminaarivideosta, on täysin päinvastainen. Kaikki suunnitellaan, simuloidaan ja testataan etukäteen, ennen kuin edes ensimmäistä testikonetta laitetaan kasaan. Näin korjausten ja muutosten tekeminen on helpompaa, nopeampaa ja halvempaa, ja lopputuloskin on parempi, kun ei joudu survomaan väkipakolla kompromissia. Kaikki asiat yritetään fiksata, ennen kuin tuotantoa aloitetaan.
F-35 vyöryttää ratkaisemattomia ongelmia koko ajan eteenpäin, samalla kun tuotantolinja puskee uutta. Isolla maalla on ehkä (?) tähän varaa.
Onneksi Suomi on yksi viimeisiä länsimaita vaihtamassa koneitaan. Ainakin lähes kaikki F-16 operaattorit varmaan joutuvat päivittämään aikaisemmin? Ehditään hyvin seurata muiden valintoja ja kokemuksia sivusta.