Koneiden kehittämiseen menee vuosikymmeniä, jos teknologisen etumatkan haluaa säilyttää, uutta on syytä kehittää koko ajan. Vastustajatkaan eivät istu peukut pyllyssä.
Koneiden kehittämiseen menee vuosikymmeniä, jos teknologisen etumatkan haluaa säilyttää, uutta on syytä kehittää koko ajan. Vastustajatkaan eivät istu peukut pyllyssä.
Anteeksi. En tajunnut, että näitä asioita ei saa kyseenalaistaa saati keskustella niistä. Sovitaan nyt sitten, että F-22 estää vihamielistä Kanadaa ja Meksikoa miehittämästä USA:aa ja on siksi erittäin tarpeellinen. Lähi-Idässähän noita ei käytetä. En viitsi jatkaa tästä ettei tule banneja.
Kysyn tätä nyt sitten ihan tosissani vailla parempaa tietoa. Eli mitä sitten tehdään kun molemmilla osapuolilla on samantasoiset häivekoneet, esim. nyt vaikka F-35 vastaan F-35 ? Lennellään vapaasti toisen alueella ja vilkutetaan jos sattumalta kohdataan? Häivekone ei käsittääkseni auta yhtään toisen häivekoneen havaitsemisessa.
Kysyn tätä nyt sitten ihan tosissani vailla parempaa tietoa. Eli mitä sitten tehdään kun molemmilla osapuolilla on samantasoiset häivekoneet, esim. nyt vaikka F-35 vastaan F-35 ? Lennellään vapaasti toisen alueella ja vilkutetaan jos sattumalta kohdataan? Häivekone ei käsittääkseni auta yhtään toisen häivekoneen havaitsemisessa.
Anteeksi. En tajunnut, että näitä asioita ei saa kyseenalaistaa saati keskustella niistä. Sovitaan nyt sitten, että F-22 estää vihamielistä Kanadaa ja Meksikoa miehittämästä USA:aa ja on siksi erittäin tarpeellinen. Lähi-Idässähän noita ei käytetä. En viitsi jatkaa tästä ettei tule banneja.
After this attempted interception, the Pentagon decided to escort drones involved in reconnaissance missions with fighter jets: either F-18 Hornets embarked on the aircraft carrier USS John C. Stennis, currently in the U.S. Fifth Fleet area of responsibility, or F-22 Raptors like those deployed...
After this attempted interception, the Pentagon decided to escort drones involved in reconnaissance missions with fighter jets: either F-18 Hornets embarked on the aircraft carrier USS John C. Stennis, currently in the U.S. Fifth Fleet area of responsibility, or F-22 Raptors like those deployed...
Eli kaikki riippuu awacs/maavalvonta. Ei siitä seurattavasta koneesta. Kyllä kakskakkosenkin taakse voi hiipiä vaikka jumbojetillä.. Ei se sitä ominvoimin näkisi.
Eli kaikki riippuu awacs/maavalvonta. Ei siitä seurattavasta koneesta. Kyllä kakskakkosenkin taakse voi hiipiä vaikka jumbojetillä.. Ei se sitä ominvoimin näkisi.
Ja luulisin, että 10 kilsastakin kuuluu alas maankamaralle aikamoiset pärinät, että ainakin alhaalla osataan sanoa, että täällä lentelee joku. Mutta se ei auta, jos omiakin on taivaalla silloin.
Eli kaikki riippuu awacs/maavalvonta. Ei siitä seurattavasta koneesta. Kyllä kakskakkosenkin taakse voi hiipiä vaikka jumbojetillä.. Ei se sitä ominvoimin näkisi.
Ainakin F-35:sta on sanottu että siinä pilotti pystyy näkemään myös ikään kuin koneen läpi. Joten ilmeisesti alhaalta (ehkä takaakin) lähestyvän koneen näkisi jos lentäjä hoksaisi välillä skannata koneensa ympäristöä muualtakin kuin etusektorista?
"The Distributed Aperture System is a network of six cameras around the aircraft that provide a 360-degree field of view to the pilot, giving him also the ability to see through the aircraft structure, thanks to the imagery projected onto the helmet’s visor. "
Ainakin F-35:sta on sanottu että siinä pilotti pystyy näkemään myös ikään kuin koneen läpi. Joten ilmeisesti alhaalta (ehkä takaakin) lähestyvän koneen näkisi jos lentäjä hoksaisi välillä skannata koneensa ympäristöä muualtakin kuin etusektorista?
Se ei ole oleellista, näkeekö pilotti alas taakse, jos kääntää päänsä sinne, vaan se tunnistaako taakse alas osoittavat kamerat ja sensorit sieltä lähestyvän maalin ja hälyttävät pilotin. Tuommoinen järjestelmä on tarjolla moneen koneeseen nykyään (alkaen israelilaisista matkustajakoneista), ohjelmistojen hienostuneisuudesta on vaihtelevia tietoja.
Ainakin F-35:sta on sanottu että siinä pilotti pystyy näkemään myös ikään kuin koneen läpi. Joten ilmeisesti alhaalta (ehkä takaakin) lähestyvän koneen näkisi jos lentäjä hoksaisi välillä skannata koneensa ympäristöä muualtakin kuin etusektorista?
"The Distributed Aperture System is a network of six cameras around the aircraft that provide a 360-degree field of view to the pilot, giving him also the ability to see through the aircraft structure, thanks to the imagery projected onto the helmet’s visor. "
Se ei ole oleellista, näkeekö pilotti alas taakse, jos kääntää päänsä sinne, vaan se tunnistaako taakse alas osoittavat kamerat ja sensorit sieltä lähestyvän maalin ja hälyttävät pilotin. Tuommoinen järjestelmä on tarjolla moneen koneeseen nykyään (alkaen israelilaisista matkustajakoneista), ohjelmistojen hienostuneisuudesta on vaihtelevia tietoja.
Jos tuo ominaisuus löytyy matkustajakoneistakin luulisi olevan vain ajan kysymys milloin automatiikka on myös F-35:ssa. Jonkun pitäisi kysyä tuosta asiasta sitten kun F-35:t ovat Suomessa testivuorossa.
Mutta kyllä mahdollisuudesta nähdä 360 astetta koneen ympärille on paljon hyötyä verrattuna 4gen koneisiin - vaikka sitä automaattista varoitinta ei vielä olisikaan. En tiedä onko.
Onhan siihen silmä sen verran tottunut (paitsi takanäkymään) että muut HX-koneet näyttävät lähinnä antiikilta. No, Rafale ehkä jollakin tavalla näyttää modernilta.
Onhan siihen silmä sen verran tottunut (paitsi takanäkymään) että muut HX-koneet näyttävät lähinnä antiikilta. No, Rafale ehkä jollakin tavalla näyttää modernilta.
F-35 on ehdottomasti moderneimman näköinen, kyllä. Rafale on muodoiltaan hieno, mutta keulan tulisi olla isompi. Rafale näyttää liian 'takapainoiselta', jos näin voi sanoa.
The Lockheed Martin F-35 has demonstrated has demonstrated a capability to downlink targeting data about multiple "air-breathing threats" to ground forces. The work took place at White Sands Missile Range in December 2019, according to Lockheed Martin. A pair of US Air Force F-35s were...
F-35 on ehdottomasti moderneimman näköinen, kyllä. Rafale on muodoiltaan hieno, mutta keulan tulisi olla isompi. Rafale näyttää liian 'takapainoiselta', jos näin voi sanoa.
Se ei ole oleellista, näkeekö pilotti alas taakse, jos kääntää päänsä sinne, vaan se tunnistaako taakse alas osoittavat kamerat ja sensorit sieltä lähestyvän maalin ja hälyttävät pilotin. Tuommoinen järjestelmä on tarjolla moneen koneeseen nykyään (alkaen israelilaisista matkustajakoneista), ohjelmistojen hienostuneisuudesta on vaihtelevia tietoja.
Mihinkä matkustajakoneissa käytettävään järjestelmään viittaat? Isoihin koneisiin asennettavat ohjustorjuntajärjestelmät, joita Israelkin on vamistanut, perustuvat UV-sensoreihin, jotka eivät taida olla edes kuvaa muodostavia. Tuollainen järjestelmä etsii rakettimioottorin UV-jälkeä, taakse hiipivästä lentokoneesta tuskin ymmärtää mitään.