F-35 Lightning II

Eiköhän tuossa ole se klassinen syy, että on tehty monoliittista järjestelmää joka hallinnoi kaikkea. Toimiessaan mahtava systeemi, mutta kehittäminen on aivan tuskaa kun kaikki vaikuttaa kaikkeen joskus täysin odottamattomillakin tavoilla.

Gripenin ohjelmistopuolesta tietävät ovat mainostaneet että siellä on tuota "kaikki vaikuttaa kaikkeen" monimutkaisuutta onnistuttu vähentämään.

Samaa tavoitetta varmasti muillakin valmistajilla. En tiedä miten hyvin ovat onnistuneet.
 
Gripenin ohjelmistopuolesta tietävät ovat mainostaneet että siellä on tuota "kaikki vaikuttaa kaikkeen" monimutkaisuutta onnistuttu vähentämään.

Samaa tavoitetta varmasti muillakin valmistajilla. En tiedä miten hyvin ovat onnistuneet.

Minulla ei osaaminen/ymmärrys riitä arvioimaan miten paljon parempi tuo tapa mitä tuossa kuvataan on. Käsittäisin tuon niin, että Gripenissä systeemi on enemmän modulaarinen kuin monoliittinen. Mutta tuota modulaarisuutta sitten yritetään jonkinlaisen oletuslogiikan avulla naittaa yhteen. Jos noin olisi, olisi kehitys varmaan helpompaa, mutta silloin myös järjestelmän antamat lopputulokset olisivat riippuvaisia taustalla olevan logiikan määrittämistä rajoista. Ja taustalogiikan muuttaminen olisi sitten todella iso homma. Mutta tämä on nyt ihan veikkaus. En tunne alaa.

Sinänsä Gripen on varmasti helpompi ohjelmoitava koska siinä ymmärtääkseni fuusion taso ja tavoitteet eivät ole samaa tasoa kuin F-35:ssä.

Ja tietysti mainospuheet ovat mitä ovat. Hapansilakkamies osaa ylisanojen käytön siinä missä pekonipoikakin:).
 
Sinänsä Gripen on varmasti helpompi ohjelmoitava koska siinä ymmärtääkseni fuusion taso ja tavoitteet eivät ole samaa tasoa kuin F-35:ssä.

Ja tietysti mainospuheet ovat mitä ovat. Hapansilakkamies osaa ylisanojen käytön siinä missä pekonipoikakin:).

Meteor tuli käyttöön ensimmäiseksi edellisen sukupolven Gripeneihin. Typhoon ja Rafale saivat omat integrointinsa valmiiksi selvästi myöhemmin. Ohjelmistopuolen toteutustapa voi olla yksi syy.
 
Eli edessä kaikki samat vaikeudet kerrottuna pienemmällä käyttäjämäärällä.
Se että on samantyyppiset toiminnallisuudet ei tarkoita sitä että softa olisi samanlainen. Fiksulla arkkitehtuurilla saadaan jo paljon etuja. Ja tässä yhteydessä lienee syytä tunnustaa etten erityisesti Gripeniä kannata. Kommentti koski järjestelmätuotantoa yleisesti.
 
Gripenin sensorifuusio on perinteinen, eli sensorit käsittelevät datan ja lähettävät siitä yhteenvedon keskustietokoneelle joka organisoi sen lentäjän nähtäväksi. F-22/F-35:ssä sensorit lähettävät keskustietokoneelle raakadataa joka sitten fuusioi ne yhteen. Tämä on kunnianhimoisempi mutta ohjelmoijan kannalta varmaan työläämpi tapa.
 
Gripenin sensorifuusio on perinteinen, eli sensorit käsittelevät datan ja lähettävät siitä yhteenvedon keskustietokoneelle joka organisoi sen lentäjän nähtäväksi. F-22/F-35:ssä sensorit lähettävät keskustietokoneelle raakadataa joka sitten fuusioi ne yhteen. Tämä on kunnianhimoisempi mutta ohjelmoijan kannalta varmaan työläämpi tapa.

Ei ole enää Gripen E:ssä, siinä fuusiointi tapahtuu myös raakadatasta. Yllämainitussa lehtiartikkelissa on kerrottu asiasta tarkemmin.
 
Sensorifuusiohan on ollut jo puhelimissakin käytössä vuosia niin ei ole mitään kovin rakettitiedettä mutta hienoja 5gen sanoja siitä saa markkinointiin. Toki eri käyttötarkoitus mutta periaate taustalla aika sama.
 
Kiitos kaikkien ryssien kukkaroon pelaavien on kaikkea outoa ruvennut nousemaan kuten outoja uusia jäseniä foorumille.
Olisi hienoa nähdä Suomen Kuvalehti, mikäli heidän syytökset osoittautuvat vääriksi, oikeudessa HX-organisaation kunnian loukkaamisesta ja päälle vielä nuhtelut Julkisen Sanan Neuvostolta.
 
Nerokas vastaus.Jos joku on kriittinen ja esitetää kiusallisia kysymyksiä kuten SK tekee.Ryssän kätyri tai Putinin trolli.Otetaan heti henkilökohtaisena loukkauksena kritiikki.Venäläisiä koneita ei ole mukan vaan länsikoneita kaikki.Eikö ennemminkin kannattaisi pysytellä faktoissa.Tässäkin hankinnassa on mahdollista jokaisen ehdokkaan sotkeutua lahjontaan.Maailmalta esimerkkejä löytyy.Isot rahat ja yksilön ahneus tuo houkutuksen.Toivottavasti kukaan hankkeessa oleva ei olisi niin idiootti.Maine haitta olisi kohtalokas koko hankinnalle.Pahimmassa tapauksessa yleinen mielipide kääntyy hankkeen viivästymisen tai konemäärän pienentämisen kannalle.Poliitikot on heikkoja yleisen mielipiteen edessä.
 
Nerokas vastaus.Jos joku on kriittinen ja esitetää kiusallisia kysymyksiä kuten SK tekee.Ryssän kätyri tai Putinin trolli.Otetaan heti henkilökohtaisena loukkauksena kritiikki.Venäläisiä koneita ei ole mukan vaan länsikoneita kaikki.Eikö ennemminkin kannattaisi pysytellä faktoissa.Tässäkin hankinnassa on mahdollista jokaisen ehdokkaan sotkeutua lahjontaan.Maailmalta esimerkkejä löytyy.Isot rahat ja yksilön ahneus tuo houkutuksen.Toivottavasti kukaan hankkeessa oleva ei olisi niin idiootti.Maine haitta olisi kohtalokas koko hankinnalle.Pahimmassa tapauksessa yleinen mielipide kääntyy hankkeen viivästymisen tai konemäärän pienentämisen kannalle.Poliitikot on heikkoja yleisen mielipiteen edessä.

Jos joku ajaa Gripeniä voittoon hän pelaa ryssän kukkaroon, sitä he toivovat, kone on heikoin ja epävarmin valinta.
Ruotsi yleensä on läpeensä solutettu ja vaikutettu yhteiskunta jolla on suuria demografisia ongelmia edessä ja erittäin heikko halu panostaa puolustukseensa.
 
Back
Top