F-35 Lightning II



Englannin RUSIkin heti hatiin (25/2) taustoittamaan tuon kuuluisan haastattelun kontekstia:
""[this] TacAir study into options for the future of the US Air Force’s fighter fleet[. This study], alongside the Pentagon’s Cost Assessment and Program Evaluation (CAPE), will inform US Air Force budget requests for acquisitions from FY2023 onwards."
- tilauksesta valmiisiin koneisiin keskim. juuri tuo 2v (eli tasta tuohon ylla mainittuun virstanpylvaaseen)
 
Yksi F-35 sisältää 417 kg harvinaisia maametalleja. Jos Kiina vääntää toimitushanat kiinni, niin siinä menee vuosia ennen kuin koneiden tuotanto palaa normaalitasolle.
 
Mites muut ehdokkaat, käyttävätkö muita metalleja?
Eurooppa ja Kiina on hyvää pataa ja kauppa käy. Euroopalla ei tule riittämään ns. munaa alkaa kiukuttelemaan kiinalle tuotannon viemisestä ja epäreilusta kaupankäynnistä. Euro hävittäjiin siis harvinaisia maametalleja tulee riittämään.
 
Yksi F-35 sisältää 417 kg harvinaisia maametalleja. Jos Kiina vääntää toimitushanat kiinni, niin siinä menee vuosia ennen kuin koneiden tuotanto palaa normaalitasolle.
Jos maametalleja tarvitaan lännessä niin yhtäläillä Kiinan teollisuus tarvitsee komponentteja ja rahoitusinfraa lännestä puhumattakaan siitä, että jos maailmankauppaan tulee vihreitä kriteerejä.
 
Eurooppa ja Kiina on hyvää pataa ja kauppa käy. Euroopalla ei tule riittämään ns. munaa alkaa kiukuttelemaan kiinalle tuotannon viemisestä ja epäreilusta kaupankäynnistä. Euro hävittäjiin siis harvinaisia maametalleja tulee riittämään.
Suomi kaivamaan jalometalleja vastakauppoina F-35:iin, menis bilateraalikauppana. :)
 
Siinäkin menee aikansa, jos ruvetaan rakentamaan tyhjästä jalostuslaitosta.
Lapin ratahan oli(si ollut) sita varten, etta meilla kaivokset ja heille jalostettavaksi. sikali hauska hanke, etta kai seka EU:lta etta Kiinalta olisi tullut rahoitusta.
 
Ongelma on siinä, että malmin jalostus on vielä enemmän keskittynyt Kiinaan kuin kaivostoiminta. Siinäkin menee aikansa, jos ruvetaan rakentamaan tyhjästä jalostuslaitosta.
USA-Suomi yhteistyöllä ja ymmärryksellä vois Suomi olla edelläkävijä, kyllä työpaikkoja kaivataa. Suomella on raakaine jonka hinta nousee.
 
Tällä Norjan mallilla ei tarvinne tarjota HX:ään tai tulee käkättimeen.
The Air Force has explained that the F-35 requires more than the F-16 for support, safety and support systems to plan and carry out missions and analyze them afterwards. Among other things, the so-called safety footprint is staff-intensive.

There are national rules for safety and also American rules related to the F-35 program that must be complied with. Planning and preparing to get the maximum effect from the aircraft when it is up, requires more operational support personnel.
 
Aikamoinen hyppäys vaaditussa henkilöstössä, kun vertaa F-16:n henkilöstömäärään. 150 vs 60.
 
Jaajaa. Nuo voi kyllä olla jonkunmoinen ongelma autonomiaan ja 'hoikkaan' operointiin tottuneissa liittoutumattomissa maissa kuten Sveitsi ja Suomi. GD/LockMart oli ainakin ennen jäykän toimittajan maineessa. Tosin jos Israelin kanssa on saatu diilit tehtyä niin miksei muuallekin?
 
Jaajaa. Nuo voi kyllä olla jonkunmoinen ongelma autonomiaan ja 'hoikkaan' operointiin tottuneissa liittoutumattomissa maissa kuten Sveitsi ja Suomi. GD/LockMart oli ainakin ennen jäykän toimittajan maineessa. Tosin jos Israelin kanssa on saatu diilit tehtyä niin miksei muuallekin?
Ainakin itselläni on sellainen fiilis, että F-35 saattaa olla logistisesti, jne... liian suuri pala haukattavaksi meille, minkä takia vuoden takaiseen verrattuna en enää ole F-35:n takana ehdottomasti oleva vankka kannattaja.
 
On selvää että kaikki HX-hävittäjät ovat ylläpidon kannalta kalliimpia kuin Hornet. Kun koneissa on enemmän järjestelmiä niin enemmän juttuja voi mennä rikki. F-35:n osalta kysymysmerkkejä herättää koneen yleinen mutkikkuus, ja kooltaankin se on isompi kuin muut pl. vielä isompi Super Hornet. Huoltojärjestelmä on tarkoitettu tasoittamaan näitä haasteita mutta kuinka hyvin se sitten toimii ja onko se sitten meille liiankin kollektivistinen.
Tietenkin esimerkiksi Growler on varmaan kallis ylläpitää sekin. GlobalEyeen tarjottaneen jonkunmoista yhteisylläpitoa Ruotsin kanssa?
 
Back
Top