F-35 Lightning II

Joo kyllähän tässä tällaisten uutisten myötä F-35:ssa vaikuttaa olevan suuriakin riskejä, jotka realisoituessaan saattaisivat aiheuttaa painajaistilanteen Puolustusvoimille, jos ilmavoimille varattu kakku ei riitäkään isolla marginaalilla ja maa - ja merivoimilta jouduttaisiin ottamaan yhdeksännumeroisia summia ilmavoimille.

Rafale on se turvallisin vaihtoehto, kun mietitään yhdistelmänä suorituskykyä, elinkaarta ja kustannuksia.
Toisaalta Dassault jäi läpinäkyvyydessä häntäpäähän valmistajien korruptio vertailussa. Voidaanko luottaa varauksetta valmistajan antamiin tietoihin? Onko Rafale oikeasti niin hyvä kuin se on kaunis?
 
Jos mennään Gripen-tyyliseen softankehitykseen, jossa lentämisen kannalta kriittiset järjestelmät pyörivät omassa laatikossaan ja muut toiminnot "appeina" siinä päällä, paljonkin.
DCS on paljon muutakin kuin softan kehitystä. Siinä luodaan kokonaisia koneprojekteja prototyyppeineen.
 
EFT:t kehittyy Israelissa. Paikallinen lehti arpoo, että 2 vuoden päästä voisi olla valmista.
25 April 2021

According to Walla, the Israeli Air Force Flight Testing Center (FTC) at Tel-Nof AFB is developing the external drop tanks that will help the Adir to complete long-range missions over “third circle” targets, such a hypothetical strike against Iranian objectives, without the need for aerial refueling, while also allowing an extended time on station (TOS) over the targets. The report mentions also significant progress in the integration of Israel-made missiles on the F-35I.

--

The development of the new fuel tank is the result of the collaboration of Israel’s Ministry of Defense, Air Force and defense industries that aims to upgrade the strategic capabilities of the Israel Defense Forces (IDF) against “third circle” countries. This process is quite delicate, as the new external fuel tanks need to not degrade too much the low observability of the F-35 and this can be done mainly through the shape and materials chosen.

--

IDF sources mentioned by Walla in their report said that the development and production process of the new external fuel tanks for the F-35I Adir will not exceed two years. The first reports about the ongoing planning and initial development process were published by Aviation Week in 2019, when Israel Aerospace Industries (IAI) and Cyclone, a subsidiary of Elbit Systems, completed the initial design studies on both a conformal fuel tank (CFT) design and a 600-gallon drop tank, respectively.
 
Kuka niihin on yleensä luottamassa varauksetta? HX challenge todensi juuri tästä syystä edes nykytilaa.
Toivottavasti ei kukaan. Hx-todensi taistelukoneen suorituskykyä, mutta elinkaaren hallinta ja käyttökustannukset sekä kehittämisen hinta on eri asia. Me haluamme toki luotettavan kumppanuussuhteen suorituskyvyn lisäksi, eikö?
 
Miten pitkään voi JPOlla mennä yhden PBL-whitepaperin tutkinnassa? Jo 19kk kuulemma mennyt. Sekä oliko nyt intermediate-tason huoltotason pudottaminen välistä hyvä ajatus vai ei.
F-35 Sustainment Strategy Coming This Summer
April 26, 2021 | By John A. Tirpak

The F-35 Joint Program Office will deliver a sustainment strategy for the Joint Strike Fighter this summer, with a sequenced plan that moves toward achieving—but probably doesn’t reach—a cost per flying hour of $25,000 by 2025, Program Executive Officer Lt. Gen. Eric T. Fick told Congress on April 22.

“We are … executing the business case assessment to determine what our long-term sustainment strategy needs to be for the enterprise,” Fick told the House Armed Services Committee. This strategy will be “released this summer” and it will determine whether the F-35 will be supported by a contractor Performance-Based Logistics deal, “more organic” support, or “something different,” he said

Lockheed Martin has reported that it expects a request for proposals on a Performance-Based Logistics contract this summer, and the JPO has whittled it down from its initial scope. Ken Merchant, Lockheed’s vice president of F-35 sustainment, in February called the likely deal a “skinny” PBL.

The JPO didn’t endorse the PBL concept as proposed because, “We didn’t want to get trapped into a mandate to sign a PBL contract that’s a bad deal before we’re ready,” Fick explained to the HASC panels. He said the JPO has been studying the PBL since Lockheed “dropped” the white paper proposing it “on Ellen Lord’s desk” 19 months ago. Ellen Lord was the Pentagon’s acquisition and sustainment czar in the Trump administration; her replacement has not yet been named...

...“Demand reduction” translates to higher-quality parts that break less often, but Air Force F-35 Integration Office Director Brig. Gen. David W. Abba told the committee the “break rate” of aircraft is only four percent per sortie. Newer aircraft are far more reliable and have much better mission capable rates than early-manufacture aircraft.

Fick also noted that the JPO is working with the services to determine if another layer of sustainment between the flight line and the depot is needed, noting the Navy having achieved success in accelerating parts repair using this “intermediate” support level. As a cost-saving measure, intermediate level maintenance was dropped early in the program...

Taitaa olla HX:n parasta suunnitella ihan oma ylläpitonsa ja laskea sen kulut. Tuosta ei ota erkkikään selvää.
 
Sen sijaan Davis kertoi tarjoukseen myyntilupailmoituksen jälkeen mukaan tulleesta kahdesta uudesta asetyypistä. F-35:n mukana Suomelle ovat tarjolla myös tutkahakuinen keskimatkan AIM-120 Amraam -ilmataisteluohjus sekä norjalaisen Kongsbergin valmistama Joint Strike Missile (JSM) -ohjus maa- ja merikohteita vastaan.
Eli ilmeisesti vielä ei hankita ainakaan AIM-260:a vaan säilytään AMRAAM:in käyttäjänä. AIM-260 jäänee odottamaan sitten 2040 vuoteen ensimmäistä MLU:ta.

Ja ei DSCA:ssa turhaan ollut mainintaa JSM:n integroinnista.
 
Kuinkakohan pitkälle odotetaan tuosta AMRAAM:ista DSCA-ilmoitusta?
 
Saattaahan siellä olla kaikilla vaikka mitä vielä, mutta nyt 2025 ja 2030 arvioon on pakko osallistua tiedossa olevilla puikoilla. 2032 on vielä lupa nykyisillä päätöksillä ostaa puikkoa.
 
Ja AMRAAM D on relevantti ja toimii vielä hyvin v. 2040 asti. Joten mahd. 2039-2040 ensimmäisen MLU:n yhteydessä laitettaisiin hankintaan AIM-260, kun AMRAAM alkaa olla jo vanha(hko) ohjus.
 

Miksi teollinen yhteistyö tarjoaa työtä vain 20v ajaksi?

”Se antaa Suomen teollisuudelle viidennen sukupolven hävittäjäteknologian valmistustaidot ja mahdollisuudet suorittaa korjauksia. Kyse ei ole tuotannosta vain Suomen koneisiin vaan koko globaaliin F-35 -laivastoon, ja se työllistää suomalaista teollisuutta yli kahdenkymmenen vuoden ajan”

Eli ilmeisesti yhteistyö liittyisi valmistukseen, ei ylläpitoon? Mutta miksi sitten puhutaan koko laivastosta?
 
Miksi teollinen yhteistyö tarjoaa työtä vain 20v ajaksi?

”Se antaa Suomen teollisuudelle viidennen sukupolven hävittäjäteknologian valmistustaidot ja mahdollisuudet suorittaa korjauksia. Kyse ei ole tuotannosta vain Suomen koneisiin vaan koko globaaliin F-35 -laivastoon, ja se työllistää suomalaista teollisuutta yli kahdenkymmenen vuoden ajan”

Eli ilmeisesti yhteistyö liittyisi valmistukseen, ei ylläpitoon? Mutta miksi sitten puhutaan koko laivastosta?
Paska suomennos:
The F-35 will provide Finnish industries high technology job opportunities that no other competitor can offer,” said Bridget Lauderdale, F-35 Program vice president and general manager. “The production work will continue for more than 20 years, and the F-35 sustainment work will continue into the 2050s. Not only will Finland support its own F-35s, but it will directly support the global fleet of F-35s through the production of major components.
https://www.f35.com/f35/news-and-features/f-35-best-and-final-offer-finland.html
 
Back
Top