F-35 vai Gripen?

Kumpi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    121
Ei kukaan koskaan tulekaan tietämään, mikä on todellisuus. Jollei WW-3 syty.

Täähän se jippo onkin, että sota saattaa tulla. Jos Baltian maihin tulee sota, on Ruotsi automaattisesti mukana. NATO haluaa koneidensa lentävän Ruotsin yli. Ruotsi on automaattisesti mukana, mutta Suomi "ehkä ei". Vai?
 
Älä esitä tyhmää. Jos et tiedä miksi hävittäjässä on tykki, niin mene pois trollaamasta.

Se pointti oli, että F-35A ei nettitietojen mukaan hakeudu lähitaisteluun, vaan tuhoaa vihollisen kaukaa. Tykkiä ei sellaiseen tarvita. Premissinä oli siis, että F-35A ei antaudu kaartotaisteluun. Näin F-35:n kannattajat sanovat, en minä.

"Unlike older planes immortalized in films, the F-35 doesn't need to face its adversary to destroy it. The F-35 can fire "off boresight," virtually eliminating the need to jockey for position behind an enemy.

The F-35 can take out a plane miles beyond visual range. It can pass targeting information to another platform, like a drone or a US Navy destroyer, and down a target without even firing a shot."
 
Se pointti oli, että F-35A ei nettitietojen mukaan hakeudu lähitaisteluun, vaan tuhoaa vihollisen kaukaa. Tykkiä ei sellaiseen tarvita. Premissinä oli siis, että F-35A ei antaudu kaartotaisteluun. Näin F-35:n kannattajat sanovat, en minä.

Höpönlöpö.

F-35 ei tarkoituksellisesti hakeudu lähitaisteluun. Se voi siihen kuitenkin joutua ja on nykyisin testipilottien raporttien jälkeen pärjännyt siinä erittäin hyvin. Tämä sen jälkeen, kun testien G-rajoituksia löysättiin testilentojen perusteella.

Ei mikään kone, jolla on BVR-ohjuksia tarkoituksellisesti hakeudu lähitaisteluun.
 
Viimeksi muokattu:
Siinä tapauksessa ilmavoimat olisi jo tipauttanut Gripenin pois leikistä.
Ei välttämättä. Tulee montakin syytä mieleen miksi siellä voi olla haluja pitää ehdokkaita mukana joilla ei kuitenkaan ole mahkuja voittaa.
*disclaimer, en väitä että näin välttämättä on Saabin tapauksessa, enemmän yleisenä huomiona.

Ihan siis mielenkiinnosta, miten te näette tämän asian?
Miten itse näet, jos laitetaan siihen kontekstiin, että ilmavoimat on moneen kertaan painottanut valinnan tapahtuvan suorituskyky edellä?
 
Se pointti oli, että F-35A ei nettitietojen mukaan hakeudu lähitaisteluun, vaan tuhoaa vihollisen kaukaa. Tykkiä ei sellaiseen tarvita. Premissinä oli siis, että F-35A ei antaudu kaartotaisteluun. Näin F-35:n kannattajat sanovat, en minä.

"Unlike older planes immortalized in films, the F-35 doesn't need to face its adversary to destroy it. The F-35 can fire "off boresight," virtually eliminating the need to jockey for position behind an enemy.

The F-35 can take out a plane miles beyond visual range. It can pass targeting information to another platform, like a drone or a US Navy destroyer, and down a target without even firing a shot."
Ei tietenkään hakeudu, niin kuin ei mikään muukaan kone. Ei siihen Gripeniinkään ole suun mauksi AESA-tutkaa ja Meteoria integroitu. Silti siinäkin on tykki. (ainakin yksipaikkaisessa)
 
Tuolla aikataululla tod.näk. tipauttaa, koska yhtään mikään lentokoneprojkti ei ole oikein pysynyt aikataulussa.

Kaikki on mahdollista. Sehän tässä on mielenkiintoista, kun on kaksi uutta ja kolme vanhaa konetta tarjolla. Eri syistä saattaa vielä eri koneita tipahtaa. Toivotaan, että kaikki säilyvät loppuun asti.

Jokainen päivä tuo asiaan lisätietoa.
 
Kaikki on mahdollista. Sehän tässä on mielenkiintoista, kun on kaksi uutta ja kolme vanhaa konetta tarjolla. Eri syistä saattaa vielä eri koneita tipahtaa. Toivotaan, että kaikki säilyvät loppuun asti.

Jokainen päivä tuo asiaan lisätietoa.

Itte kyllä tykkäisin, että Gripen E/F olisi mukana...mutta tässä voi olla kaikenlaisia tekijöitä.
 
Miten itse näet, jos laitetaan siihen kontekstiin, että ilmavoimat on moneen kertaan painottanut valinnan tapahtuvan suorituskyky edellä?

No tuossa kuvassa ero Gripenin suorituskyvyssä on niin pieni, että minä ottaisin Gripenin. Siis tuon kuvan perusteella. Samalla rahalla saisi enemmän suorituskykyä.

Mutta en silti välttämättä usko Gripeniin. En luota Ruåtsin puolustustahtoon. Ei kai minun ajatuksillani mitään väliä ole, mutta kun nyt kerran kysyttiin.

Lähinnä mietin sitä, että JOS Baltiaan tulee sota, ja jos Ruåtsi joutuu siihen mukaan, niin häviääkö Ruåtsi sen matsin. Ja kannattaako Suomen olla häviäjän puolella. Nämä on vaan mun ajatuksia.
 
Miksi stealth-kone tarvitsee tykin? Eikö stealthin ideana ole se, että sitä ei kukaan näe? Oliko tyhmä kysymys.
 
Ei välttämättä. Tulee montakin syytä mieleen miksi siellä voi olla haluja pitää ehdokkaita mukana joilla ei kuitenkaan ole mahkuja voittaa.
*disclaimer, en väitä että näin välttämättä on Saabin tapauksessa, enemmän yleisenä huomiona.

Miten itse näet, jos laitetaan siihen kontekstiin, että ilmavoimat on moneen kertaan painottanut valinnan tapahtuvan suorituskyky edellä?

Gripen tulee varmasti olemaan loppuun saakka vahva ehdokas vaikka kone ei edes valmistuisi hankintapäätökseen mennessä. Panokset lienevät voimakkaasti siinä vaihtoehdossa jossa paljolti kuvitteelliset turvallisuus- ja työvoimapoliittiset hyödyt jyräävät teknisen suorituskyvyn ja arkisen realismin. SDP ja Vihreät ovat jo liputtaneet voimakkaasti Gripenin puolesta.
 
Miksi stealth-kone tarvitsee tykin? Eikö stealthin ideana ole se, että sitä ei kukaan näe? Oliko tyhmä kysymys.

Oli tyhmä kysymys. Vaikka kone olisi näkymätön ( mitä se ei tietenkään ole ) tarvitsisi se aseita vihollisen tuhoamiseen.
 
Miksi stealth-kone tarvitsee tykin? Eikö stealthin ideana ole se, että sitä ei kukaan näe? Oliko tyhmä kysymys.

On.

Stealth ei tarkoita näkymättömyyttä vaan vaikeasti havaittavaa. Sekin voi joutua lähitaisteluun.
 
Miksi stealth-kone tarvitsee tykin? Eikö stealthin ideana ole se, että sitä ei kukaan näe? Oliko tyhmä kysymys.

Ehkä vähän, mutta ei se mitään :)

Stealth-konekin näkyy.

Tykki on itsepuolustukseksi, jos sellaiseen tilanteeseen joutuu.

Edit. Asia tuli ainakin selväksi :rolleyes:
 
Itse näkisin kyllä DOT&E raporttien tuovan aika avoimesti myös niitä heikkouksia esille.
Vasta viikon sisään oli myös se hätkähdyttävän avoin video laivaston lentotesteistä B ja C:lle. Se jossa HMD pimeni ja tankkausvarren kärki katkesi kun ääriolosuhteita haluttiin testata.

Lähinnä mietin sitä, että JOS Baltiaan tulee sota, ja jos Ruåtsi joutuu siihen mukaan, niin häviääkö Ruåtsi sen matsin. Ja kannattaako Suomen olla häviäjän puolella. Nämä on vaan mun ajatuksia.
:rolleyes:
 
Vasta viikon sisään oli myös se hätkähdyttävän avoin video laivaston lentotesteistä B ja C:lle. Se jossa HMD pimeni ja tankkausvarren kärki katkesi kun ääriolosuhteita haluttiin testata.
Jep, kyllä tuo nähdäkseni yllättävän avointa on. En ole varma saataisiinko Saabilta vastaavaa materiaalia Gripenistä.

No, opimme tänään ainakin sen verran, että legacy-mallista eivät ole onnistuneet korjaamaan kaatuilevia tutka ja navigointinäyttöjä viidessä vuodessa.
 
Tykkiä voidaan tarvita myös maakohteita vastaan lähinnä USA:n käytössä. Ovatpahan F-15 ja F-16 hävittäjätkin suorittaneet tykkirynnäköitä maakohteita vastaan Irakissa ja Afganistanissa...
 
Miten te tulkitsette kuvaa? Minusta Saabin tuote näyttää hyvältä tässä presentaatiossa. En ole ihan samaa mieltä eri koneiden asemasta, mutta Gripen esiintyy tässä edukseen.

Ihan siis mielenkiinnosta, miten te näette tämän asian?

Kuvassa lienee Hollannin evaluaation aito pisteytys. Rafale tasoissa F-35:n kanssa, Super-Hornet yllättävän alhaalla, Saabin kalvolla Gripeniä itseään varmaan vähän nostettu ja venäläiskoneet korkealla.

Dutch+cost+study.jpg


Telegraphin jutussa vuodelta 2006 tarina Eurofighter Typhoonin tykistä, jota ei voi oikein poiskaan ottaa, kun painopiste siirtyy liikaa.

"But Typhoon is designed to such fine specifications that the loss of the gun created a weight imbalance and it was finally realised that the cheaper and easier option would be to fit a real cannon."

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1530420/Typhoon-wins-gun-dogfight.html
 
Viimeksi muokattu:
Lähinnä mietin sitä, että JOS Baltiaan tulee sota, ja jos Ruåtsi joutuu siihen mukaan, niin häviääkö Ruåtsi sen matsin. Ja kannattaako Suomen olla häviäjän puolella. Nämä on vaan mun ajatuksia.

Jos Baltiaan tulee sota, ja Ruotsi joutuu siihen mukaan ja häviää, niin a) NATO on menettänyt legitimiteettinsä ja USA myöskin menettänyt uskottavuutensa liittolaisena ja b) Suomen meriväylät ovat pussissa. Sen seurauksena samalla geostrategisella kaaoksella hyökkääjä voi huvikseen napata myös Lapin pohjoisosat itselleen. Silloin meidän ei tarvitse edes yrittää rakentaa rautatietä Norjan Jäämerelle, vaan voidaan suoraan kysyä Moskovasta, että mitä ne vaatii.

Tosin olisi kiva hahmottaa, mitä tarkoittaisi Ruotsin häviö; mitä se edellyttää ja miten se tapahtuisi. Gotlannin miehitys riittäisi jo sekin kuristamaan Suomen kauppalaivaliikenteen henkikhieveriin Kremlin niin halutessa.

In eni keis, Suomen kannattaa tehdä kaikkensa (järjen rajoissa) jotta sekä Ruotsin että Baltian puolustuksella olisi jonkinlainen uskottavuus ja ennaltaehkäisevä pelotevoima. Ja omallaan .
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top