Kone on raskas, sen kantokyky ei ole kovin suuri ja sen kaksi tehomoottoria kuluttavat paljon. Kone on todella iso, ja luolia pitäisi laajentaa, Perttula lisää.
Kuulostaa voittajan valinnalta
Growler kyllä sinänsä vaikuttaa mielenkiintoiselta.
Perttula on tainnut juoda liikaa kahvia ja yleistää rankalla kädellä, kun pitää jokaisesta keksiä jotain sanottavaa kansankielellä. Kyllähän speksit on googletettavissa eli F/A-18E maksimilentoonlähtöpaino (29,932 kg) on alhaisempi kuin F-35A:a (31,800 kg).
Ulkoista kantokykyä Superilla on n. 8000 kg. eli tietysti pa+aseet. Kyllä se Gripukan päihittää ja riittää kyllä meille, koska USN on sillä pärjännyt ilman ongelmia. Superi voi tulla tukialukselle vielä 4000-4500 kg:n kuorman kanssa ja sekin merkitsee meidän tilapäistukikohdissamme.
Työntövoima on kokonaisuudessaan suurin ehdokkaista. EPE-moottoreilla se paranee 18% polttoaineen kulutuksen vielä laskiessa.
Superi on syystä suurempi, eli se kantaa 33% enemmän polttoainetta sisäisesti kuin C/D versiot. Näin sillä on pidempi toimintasäde. Koko jää kuitenkin SU-30 sarjalaisista aika paljon pienemmäksi.
Tuo luolastoasia on vähän niin ja näin eikä Perttula niistä tiedä. Ainoa missä voi joutua vähän louhimaan on katto, koska Superia varten ei tarvittu suunnitella lisätilaa tukialuksillakaan. Taittuvat siivet auttavat paljon.
On tullut Rissalan suojassa käytyä Hornetin ohjaamoa koeistumassa 2000-luvun vaihteessa ja muistikuvien mukaan tilaa oli kyllä rullausteillä Hornetille ihan reilusti. En tietysti mitoista osaa enempää sanoa, mutta eiköhän noita kalliosuojia ole tehty ja moodailtu jonkin verran, joten ei se mikään mahdoton homma ole.