F/A-18 E/F Super Hornet

HN-hankinnan aikoihin taivasteltiin paljon koneiden suurta kokoa. Tiedä sitten millainen murhe tuo on todellisuudessa ollut? Kyllähän jotkut kuvat luolaa kevyemmistä konesuojista antavat vaikutelman varsin niukasta sisäänajopuolen mitoituksesta mutta luolissa luulisi olevan paremmin pelivaraa. Tietysti joka kuutio maksaa kalliota kairatessa X markkaa/euroa mutta tilojen käyttöiänkin on ymmärretty olevan vaikkapa 100 vuotta ja kasvuvaran tarve jossain mitassa tiedossa.

Luolaa lienee sentään helpompi laajentaa jälkikäteen kuin lentokonesuojaa? Betonit pois seinästä ja jatketaan louhintaa. Vaan yritähän laajentaa sitä teräsbetonista HAS:ia, helpompi murskata vanha ja rakentaa uusi.
 
Miragen moottori onkin janoinen ja helppo uskoa että joillain kuormilla kone hörppää enemmän löpöä kuin HN. Ominaiskulutuksia (kg/kNh)
Snecma M53 86.4
GE F404 83
PW F100-229 77.5
 
Viimeksi muokattu:
Luolaa lienee sentään helpompi laajentaa jälkikäteen kuin lentokonesuojaa? Betonit pois seinästä ja jatketaan louhintaa. Vaan yritähän laajentaa sitä teräsbetonista HAS:ia, helpompi murskata vanha ja rakentaa uusi.

HAS:n muokkaaminen on kieltänättä niin hölmö idea ettei ihan kaikille meistä tulisi edes mieleen ;)

Saattoi kivassa kyllä olla paljonkin kevyempi rakennelma kuin teräsbetoninen HAS. Tuollaisia ei meikäläisillä kentillä edes montaa ole. Tuskin on mikään maailmanlopun murhe jos vaikka kymppimiljardista pitääkin varata jokunen lantti muutamiin uusiin suojiin tai vaihtoehtoisesti pelkkiin suojien ovien muokkauksiin. Suojahan ei sinällään välttämättä ole ahdas vaikka nykyinen oviaukko olisikin. Ja murhe on tietysti vielä pienempi jos kyseessä oli joku bunkkeria paljon yleisempi ja kevyempi sääsuojatyyppinen ratkaisu. En olisi huolissani näistä konesuojien uusimisista tai muokkaamisista.

Kokonaisten luolien tai jopa luolastojen laajentaminen tai korottaminen voi sen sijaan olla aika paljon isompi projekti ihan jo kuutioiden takia. En ole tuollaisessa luolassa käynyt mutta arvaan että seinillä ja katoissa kulkee monenmoista tekniikkaa joka tietysti menisi uusiksi laajennusten yhteydessä. Luolan laajennustarve kuulostaa joka tapauksessa samanlaiselle propagandalle kuin tuntihinnoilla jeesustelu tai kiitoratojen kauhistelu.
 
IS ääliö toimittaja taas vauhdissa. DC10 tulossa laskuun kun toimittajan mukaan kyseessä on normaali matkustajakone.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
IS ääliö toimittaja taas vauhdissa. DC10 tulossa laskuun kun toimittajan mukaan kyseessä on normaali matkustajakone.

Kone ei ole viimeistä huutoo eikä myöskään moderni:facepalm:
Ei noista kannata otsasuonta katkaista. Keskiverto kaduntallaajaa ei vittuakaan kiinnosta hävittäjät tai Omagan ilmatankkauskoneet eivätkä siksi keskimäärin ymmärrä aiheesta yhtään mitään. Pätee myös iltapäivälehtien toimittajiin.
 
Perkele näitä lehtien kuvaajia. Laskeutuvien Super Hornetien sijaan kuvaaja päättääkin tähtäillä (automaattitarkentavalla) kamerallaan ilmavoimien F-18D:tä, joka odottele laskuvuoroaan.

Ja kyllä on surkea paikka järjestetty medialle kuvaamiseen. Nolla pistettä lentoasemalle ja ilmavoimille tästä. Surkeaa kuvaa kerta toisensa jälkeen.
 
Parin minuutin valmistautumisella olisi tunnistanut jokaisen näistä helposti, mutta eihän sitä voi liikoja vaatia.
 
Perkele näitä lehtien kuvaajia. Laskeutuvien Super Hornetien sijaan kuvaaja päättääkin tähtäillä (automaattitarkentavalla) kamerallaan ilmavoimien F-18D:tä, joka odottele laskuvuoroaan.

Ja kyllä on surkea paikka järjestetty medialle kuvaamiseen. Nolla pistettä lentoasemalle ja ilmavoimille tästä. Surkeaa kuvaa kerta toisensa jälkeen.
Jos Jenkit ovat pyytäneet, että täällä venäläisten lähellä olisi hieman huononpi näkyvyys. Hyvä etteivät ole hämäysteipanneet koneita, uusien automallien mukaisesti.
 
USA:n omat tarpeet ja toimintaympäristö eivät myöskään enää voisi kauempana olla Suomen tarpeista. F-35 ja F-18 on USA:n tarpeisiin tehtyjä koneita. Jos siis tätä logiikkaa halutaan seurata.
Tässähän oli kyse nyt Sveitsin eli pienen toimijan kauppojen mahdollisista vaikutuksista tietyn konetyypin mahdollisuuksiin pärjätä kilpailussa. Pääkäyttäjä on eri asia vaikka olisi eri toimintaympäristöt. USAF ja USN tarvitsevat suorituskykyä, joka on käytettävissä ympäri maailmaa, riippumatta säästä tai uhkaympäristöstä. Selvää on että yksi konetyyppi ei silloin voi pärjätä ja huolto yms. pitää ottaa huomioon.
Meillä pitää tulla toimeen yhdellä ainoalla ja siinä on ainoa pääasiallinen yhteys Suomen ja Sveitsin välillä, mutta Sveitsin tapa hoitaa noita kilpailutuksia ja heidän toimintaympäristö ei taas vastaa Suomea. Puolustustuspoliittinen asema, maantieteellinen sijainti ja koulutusjärjestelmä sekä tukeutuminen eivät ole samanlaisia.

Väitän siis että Sveitsin kaupoilla ei ole merkitystä Suomen HX-valinnan kanssa. Tuskin oli Hornetinkaan valinnassa.
 
Jos Jenkit ovat pyytäneet, että täällä venäläisten lähellä olisi hieman huononpi näkyvyys. Hyvä etteivät ole hämäysteipanneet koneita, uusien automallien mukaisesti.
Tukialuksilta on NIIN paljon Cruise Videoita tarjolla kuten myöskin kansihenkilökunnan gopro-videoita koneiden lähtötarkistuksista, että tuskin noissa on pintapuolisesti mitään peiteltävää.

Turun edellisessä näytöksessä (2015?) muuten ekana päivänä USAFE:n F-16 oli ensimmäisen päivän ilman lippusiimaa. Vieressä ollut spol alkoi kiinnostua toiminnastani lähinnä siinä vaiheessa, kun otin valokuvaa Sniper-podin optiikasta noin 15cm etäisyydeltä. Halusi varmaan katsoa etten epähuomiossa koske siihen. Sunnuntaina oli sitten jo lippusiimakin.

Laitteiden ulkokuoren salassapito on menettänyt merkityksensä jo vuosikymmeniä sitten; suojattavaa on enää rakenteiden sisällä ja pilvien yläpuolella. :)
 
No, enhän mä tosissani.
Mutta kyllä siellä on ollut varmasti venäläisiäkin lehtimiehiä, tai onko näkynyt Johania kuvaamassa?
 
Kone on raskas, sen kantokyky ei ole kovin suuri ja sen kaksi tehomoottoria kuluttavat paljon. Kone on todella iso, ja luolia pitäisi laajentaa, Perttula lisää.

Kuulostaa voittajan valinnalta :)

Growler kyllä sinänsä vaikuttaa mielenkiintoiselta.
Perttula on tainnut juoda liikaa kahvia ja yleistää rankalla kädellä, kun pitää jokaisesta keksiä jotain sanottavaa kansankielellä. Kyllähän speksit on googletettavissa eli F/A-18E maksimilentoonlähtöpaino (29,932 kg) on alhaisempi kuin F-35A:a (31,800 kg).
Ulkoista kantokykyä Superilla on n. 8000 kg. eli tietysti pa+aseet. Kyllä se Gripukan päihittää ja riittää kyllä meille, koska USN on sillä pärjännyt ilman ongelmia. Superi voi tulla tukialukselle vielä 4000-4500 kg:n kuorman kanssa ja sekin merkitsee meidän tilapäistukikohdissamme.

Työntövoima on kokonaisuudessaan suurin ehdokkaista. EPE-moottoreilla se paranee 18% polttoaineen kulutuksen vielä laskiessa.

Superi on syystä suurempi, eli se kantaa 33% enemmän polttoainetta sisäisesti kuin C/D versiot. Näin sillä on pidempi toimintasäde. Koko jää kuitenkin SU-30 sarjalaisista aika paljon pienemmäksi.
Tuo luolastoasia on vähän niin ja näin eikä Perttula niistä tiedä. Ainoa missä voi joutua vähän louhimaan on katto, koska Superia varten ei tarvittu suunnitella lisätilaa tukialuksillakaan. Taittuvat siivet auttavat paljon.

On tullut Rissalan suojassa käytyä Hornetin ohjaamoa koeistumassa 2000-luvun vaihteessa ja muistikuvien mukaan tilaa oli kyllä rullausteillä Hornetille ihan reilusti. En tietysti mitoista osaa enempää sanoa, mutta eiköhän noita kalliosuojia ole tehty ja moodailtu jonkin verran, joten ei se mikään mahdoton homma ole.
 
HX Challengen viides testijakso alkaa. Evaluointivuorossa 18.‒26. helmikuuta ovat Boeingin F/A-18E/F Super Hornet ja EA-18G Growler.
Kaksi Super Hornetia ja yksi Growler saapuivat Satakunnan lennoston Pirkkalan tukikohtaan
Omega Aerial Refueling Services -yhtiön KDC-10-ilmatankkauskoneen tukemana tänään 18. helmikuuta.

86689045_2877536318976995_7295738131125370880_o.jpg86802397_2877536138977013_8011196918619176960_o.jpg86826065_2877536252310335_1719808233641607168_o.jpg86975227_2877536185643675_585962297998966784_o.jpg86975395_2877537832310177_2998879937118601216_o.jpg
 
Back
Top