kimmo.j kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Noh, minun käsitykseni on yksinkertainen Suomenkin kohdalla: siitä hetkestä, kun rajapuomi rusentuu telan alle alkaa RATKAISUTAISTELU.
Ajattelitko mallia Taipaleen puolustus???
Vai ymmärsinkö väärin.
Ymmärsit. Tai et. En tiedä.
Ajatteluni lähtee siitä, että lkm ja laadullisesti lujalle hyökkääjälle ei pidä antaa pelitilaa yhtään milliä ilmaiseksi. Ja en suin surminkaan "säästelisi" niitä ns. parhaita joukkoja, en yhtään. Panssarijoukot kävisivät päälle kuin susi lammaskatraaseen. Ja just sillä siunaamalla, kun rajapuomi on rutattu.
Ota kimmo kartta kynsiisi ja katso: jos annat pelitilaa 60 kilometriä syvälti ja sanotaan paksulti ja kaveri pumppaa tuon pelitilan täyteen niin homma leviää käsiin.
Käsitykseni mukaan pärjäämme vakavaa hyökkäystä vastaan viikkoja ilman merkittävää apua. Tuossa painot sanoilla vakava ja merkittävä. Viikotkin yksin ovat varsin haasteellisia ja kolmen viikon ajanvoitto ei salli lirputtelua, kun pelitilaa on Vaalimaalta Helsinkiin yhden työpäivän mittainen ajo kolonnavauhtia miinus kaalisoppatauko.
Meille on syöpynyt sieluun käsitys, jonka mukaan ensin hierotaan viikkokausia viivytyksessä ja motittelun poikasissa ja jos minkämoisissa hötinöissä. Ne olivat okei vielä -44 van eivät ole enää tänään. Tai että sissitoiminnan keinoin torpataan hyökkääjä viikkokausiksi tieurille.....se vain on höpsis.
Joku äärimmäinen pioneerivalmistelu voisi antaa peliaikaa lisää, mutta mutta....ei ole tänäpäivänä ihan niin helppoa muuttaa kaakkoissuomea murrokoksi noin niinkuin etukäteen, vai mitä arvelette?
En minä lähde kinaamaan tästä asiasta sen enempää, kukin miettiköön mieleisekseen nämä asiat. Minä vaan en usko kyyhästelytaktiikkaan. Tai Inkoon vehnapelloilla suoritettavaan armottomaan ratkaisuvastahyökkäykseen. Kuten olen kirjoittanut, jos hyökkääjä saa pelitilan laajennettua heti kättelyssä puoliväliin pääkaupunkia niin päivistä silloin enää puhutaan, kun lippu ilman sinistä ristiä nostalletaan kankeen.