Gripen E/F

Tuo Global 6000:iin palaaminen oli uusi tieto. Järkevää.

Taurus on vähän turhan monimutkaisesti yritetty selittää. Aika läpinäkyvää lopulta, kyllä minäkin tarjoaisin puikkoa, jossa oma firma on 33% osilla. Näissä Friskille annetuissa jutuissa kuitenkin myydään kovasti myös ruotsalaisille lukijoille kaikkea Saabin esille tuomaa. Ettei olisi jopa etupäässä ruotsalaisille kun Gripenin menestys HX:ssä ei suoranaisesti ole kirkossa kuulutettu. Siellä pitäisi saada ne Taurukset, EAJP, GlobalEye jne. tilattua, jotta Saab voisi jatkossakin paksusti.
 
Tämä kohtakin oli mielenkiintoinen.

A more cut-throat statement was that not only is Saab certain that the robustness and availability of the Gripen ensure that “with margin there will always be more than 50 Gripens available in peacetime”, their business intelligence based on open sources gives that for “the competition” the corresponding number would be about 35 fighters available. And that is before including the fact that Gripen would be flying less due to the GlobalEyes providing a better situational picture.

We’ll have to see what “the competition” has to say about that.
Tietty Saab on Saab ja totuus on välilä kaukana Saabin väitteistä ainakin mitä kilpailijoista kommentointiin tulee *vrt. ketjun alkupuolella olevat Norjan markkinoinnin aivoripulit F-35:n mustamaalauksessa.

Mutta mikäli siis tuo pitää paikkaansa, että rauhan aikana 64 Gripenistä pystyttäisiin pitämään käytettävissä >50 kpl, tuo on kyllä tosi kova suoritus käytettävyyden suhteen, ja tuo voi tuoda myös simuloitavassa sotapelissä pisteitä kotiin. Samaten myös, että Globalin mukana olo parantaa hävittäjien käyttöä olennaisesti.

En kyllä usko tuohon, että ~64 hävittäjästä muut kilpailijat pystyisivät pitämään vain 35 käytettävissä. Ja uskoisin, että kilpailijat saattavat pian vastata tähän väitteeseen.
 
Saabille voisi kuivakkaasti vastata, että valitettavasti saatavuuden osalta joudutaan tyytymään arvion alapäähän kun ei ole voitu todentaa käytännössä.
Eihän E:tä ole tuotantokäytössä kenelläkään.
Ja toisaalta vaikka Gripeneitä saataisiin tuo 50 pidettyä jatkuvasti käytettävissä ja esim. F-35:a 40, niin löisin kyllä silloinkin vetoa, että 40 F-35:a päihittää 50 Gripeniä suorituskyvyssä ja komeasti.
 
Saabille voisi kuivakkaasti vastata, että valitettavasti saatavuuden osalta joudutaan tyytymään arvion alapäähän kun ei ole voitu todentaa käytännössä.
Eihän E:tä ole tuotantokäytössä kenelläkään.
Juuri näin. Millä ilveellä Saab voi väittää koneensa poikkeuksellin hyvää käyttöastetta kun operatiivinen kokemus on siinä kun yksi kone kiertää Corcovado -vuoren Kristus patsasta ja siinä se.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri näin. Millä ilveellä Saab voi väittää koneensa poikkeuksellin hyvää käyttöastetta kun operatiivinen kokemus on siinä kun yksi kone kiertää Corcovado -vuoren Kristus patsasta ja siinä se.
Ehkä sillä, että käytettyjen peruskomponenttien ja huoltojärjestelmän asiat tiedetään jo C:stä? Ihan samalla tavalla voi ajatella muistakin koneista, joissa päivitetään osa komponenteista uudempiin. Jos uudemmat avioniikat ovat sarjaa solid-state ja huolto-odotus vähäinen (kuten kaikissa), ja ns. liikkuvien osien huolto tiedetään jo ennestään, niin ei kai tuo vaikeaa ole.
 
Ehkä sillä, että käytettyjen peruskomponenttien ja huoltojärjestelmän asiat tiedetään jo C:stä? Ihan samalla tavalla voi ajatella muistakin koneista, joissa päivitetään osa komponenteista uudempiin. Jos uudemmat avioniikat ovat sarjaa solid-state ja huolto-odotus vähäinen (kuten kaikissa), ja ns. liikkuvien osien huolto tiedetään jo ennestään, niin ei kai tuo vaikeaa ole.
Super Hornetin asiat voi myös ennustaa Hornetin pohjalta? Ero on vastaava.

Ennustaminen ei tosiaan ole vaikeaa Saabin veijareille. Oikeaan osuminen aikataulujen ja saatavuuden osalta sen sijaan jää nähtäväksi.
 
Juupa juu ja Super Hornetin asiat voi myös ennustaa Hornetin pohjalta? Ero on vastaava.
Kantsii tutustua, miten lentokoneita tehdään, tyyppihyväksytetään ja huolletaan. Tämä on lentokonetehtaiden ydinosaamisaluetta riippumatta siitä, mitä ihmiset lehtijuttujen ja foorumien perusteella luulee.
 
Kantsii tutustua, miten lentokoneita tehdään, tyyppihyväksytetään ja huolletaan. Tämä on lentokonetehtaiden ydinosaamisaluetta riippumatta siitä, mitä ihmiset lehtijuttujen ja foorumien perusteella luulee.
Älä naurata. Ruotsissa osataan arvioida tällä tarkkuudella ja muualla oikeasti koneitaan jo käyttävät ei? Vaikka C/D->E siirtymän myötä mm. mitään pääkomponenttia ei tehdä enää Ruotsissa vaan ne on samoja mitä muiden maiden ilmeisesti huonomman saatavuuden koneissa käytetään.

Nämähän on kuin legendaarisen Janeksen lentotuntihintaselvittäjän puheita. Mihin hintatasoon Puranen lakonisesti kommentoi: "Ei ehkä ole uskottavaa, jos nykyaikaisen monitoimihävittäjän lentotuntihinnat ovat suihkuharjoituskone Hawkin tasoa alhaisemmat." https://www.defmin.fi/etusivu/puolu...inta_taysimaaraiselle_korvaamiselle.9861.blog
 
Viimeksi muokattu:
Juuri näin. Millä ilveellä Saab voi väittää koneensa poikkeuksellin hyvää käyttöastetta kun operatiivinen kokemus on siinä kun yksi kone kiertää Corcovado -vuoren Kristus patsasta ja siinä se.
Käyttöaste näyttää hyvältä kun pääkäyttäjä lyö fleetistä sen puoliskon jota ei ole varaa lentää koipusseihin... Ei näytä ehkä luvut enää niin kivoilta kun otetaan nekin huomioon.
 
Älä naurata. Ruotsissa osataan arvioida tällä tarkkuudella ja muualla oikeasti koneitaan jo käyttävät ei?
Luultavasti ne muutkin osaa huolehtia kaikesta siitä, jota pystyvät itse hallitsemaan, suunnittelemaan ja ohjeistamaan ilman, että joku muu sotkeutuu sekaan ohjailemaan. Lentokoneiden rakentaminen on oma ammattialansa, joka toimii tietyllä tavalla ja siellä ihmiset osaavat tiettyjä asioita. Voi olla, että jos ongelmia joillakin on, se johtuu siitä ettei asiakas syystä tai toisesta toimi suunnitelman mukaan tai ole tehnyt / voinut tehdä sellaisia hankintoja, joita valmistajan tieto ja suunnitelma edellyttää. Tai voi olla, että järjestelmäkokonaisuus on suunniteltu eri mekaniikalla, "plan as you go" esim. Eikös vaikkapa F-35:n suurin ongelma ole tällä hetkellä alihankkijoiden kyky tuottaa varaosia? Jonkun suunnittelu on pettänyt tässä kohtaa, mutta se ei välttämättä ole Lockheed Martin. Mitä monimutkaisempi logistiikka- ja suunnittelujärjestelmä, ja mitä enemmän toimijoita, sen hankalampaa tietysti tällainen on pitää näpeissä.
 
Viimeksi muokattu:
Luultavasti ne muutkin osaa huolehtia kaikesta siitä, jota pystyvät itse hallitsemaan, suunnittelemaan ja ohjeistamaan ilman, että joku muu sotkeutuu sekaan ohjailemaan. Lentokoneiden rakentaminen on oma ammattialansa, joka toimii tietyllä tavalla ja siellä ihmiset osaavat tiettyjä asioita. Voi olla, että jos ongelmia joillakin on, se johtuu siitä ettei asiakas syystä tai toisesta toimi suunnitelman mukaan tai ole tehnyt / voinut tehdä sellaisia hankintoja, joita valmistajan tieto ja suunnitelma edellyttää. Tai voi olla, että järjestelmäkokonaisuus on suunniteltu eri mekaniikalla, "plan as you go" esim. Eikös vaikkapa F-35:n suurin ongelma ole tällä hetkellä alihankkijoiden kyky tuottaa varaosia? Jonkun suunnittelu on pettänyt tässä kohtaa, mutta se ei välttämättä ole Lockheed Martin. Mitä monimutkaisempi logistiikka- ja suunnittelujärjestelmä, ja mitä enemmän toimijoita, sen hankalampaa tietysti tällainen on pitää näpeissä.
Yllätyksiäkin sattuu joihin valmistaja ei voi vaikuttaa. Kun Turkilta evättiin F-35:set, niin myös osien valmistus vietiin pois. 937:stä osasta joita Turkki valmisti noin 400 oli sellaisia joita ei muualla valmistettu. Uusien valmistajien etsintä on vienyt aikaa ja rahaa. Pratt & Whitney kertoo moottorien kallistuvan 3% tämän operaation takia.
 
Tämä oli jännä tieto. Espanjassa hankkivat 46 Taurusta ja modernisoivat 2018-20 39 kpl. Samalla piti integroida Typhooniin, mutta se on ilmeisesti vielä vaiheessa (saakeli odottaako sekin Suomea Typhoon-ostajaksi HX:ssä :LOL: ).

Typhooniin on käsittääkseni integroitu Storm Shadow, jota BAE tarjoaa Suomelle osana pakettia. Joten eivät odota.
 
Typhooniin on käsittääkseni integroitu Storm Shadow, jota BAE tarjoaa Suomelle osana pakettia. Joten eivät odota.
Näitä risteilyohjuksia RAF käytti tänä vuonna ISIS-luolia vastaan.
 
Taurusta haeskellessa tuli vastaan vanha Ilmatorjunta-lehti 3/2016.
Siellä Ahti linjasi sivulla 21:
Ruotsin hävittäjäpainotteinen ilmapuolustus ei ole kovin hyvällä tasolla, kun ilmatorjunnan kehittäminen on laiminlyöty.
Vastaiskukykyä kyllä löytyy, kun Gripen-koneiden aseistukseen kuuluu Taurus KEPD 350 -risteilyohjuksia, joiden kantama on 500 km. Ruotsissa on myös kehitteillä Saabin uusi maa- ja merimaaliohjus RBS 15 Mk IV, jonka kantama on peräti 1000 km. Näyttäisi siltä, että Ruotsin ja Suomen puolustusyhteistyössä löytyisi helposti yhteisiä hankkeita, kuten sama hävittäjäkonetyyppi (Gripen NG), sama torjuntaohjustyyppi (SAMP/T?) ja pitkän kantaman maamaaliohjus RBS 15 Mk IV

No eipä tainnut kuulua Taurus kun ei kuulu vieläkään. Potentiaalisesta yhteistyökimarasta on puolestaan jo kaksi mennyt puihin (Patriot ja Gabriel V myötä). Meneekö vielä Gripukka?
 
Storm Shadow ja Taurus KEPD 350 ovat ainakin kantamaltaan samaa luokkaa, joten suorituskyky molempien välillä vaikuttaa aika identtiseltä.
 
Storm Shadow ja Taurus KEPD 350 ovat ainakin kantamaltaan samaa luokkaa, joten suorituskyky molempien välillä vaikuttaa aika identtiseltä.
Voidaan vain laittaa merkille mikä kiire oli Saabilla ja Taurus Systems GmbH:lla kutsua Corporal Frisk briiffiin varustettuna tuoreella Taurus-propagandalla. Kun tämä oli ensin tulkinnut sen olevan non factor JASSM-ER verrattuna.
 
Back
Top