Gripen E/F

"As a developer of E, I do not have much to say against and of course hope that Saab wins. Much of the new fpl is decided in the electromagnetic (+ weapon). EW + avionics is difficult to know anything about, other than some HW, experience and that new HW is usually better. A + for F-35 is the number."

Tästä voi ainakin olla samaa mieltä. Ratkaisutekijä varsinkin tulevaisuuden ilmataistelussa löytynee ennemmin elektromagneettisen spektrin vaikuttamiskyvystä ja hallinnasta (ml. häive & ELSO) kuin kineettisestä suorituskyvystä.
 
Ruotsalaisten rinkirunkkua koko ketju. Eihän tuolle voi kuin nauraa.

"The F-35 is essentially (except stealth) worse than the Gripen E. Yet they almost always succeed in winning. Some part is the USA :s security guarantee, but part is also due to aggressive & bold marketing of "cool" not even realized technology, which affects decision makers."

"The Gripen E is faster, flies longer, has more modern architecture, more computing power, is cheaper (both purchasing and operation) and swings more efficiently. Including. Unsure of the load (variation and weight) that they can both take though."

edit: Annetaan kuitenkin pisteet Gripen E -kehittäjä Ytterströmille annoksesta realismia. Grevin täytyy näköjään turvautua itsepetokseen kun on Gripen-krapula ja vielä myy siihen nykyään jotain AI:ta "decision support system". Ilmeisesti harmittaa kun ei ole oikein mihin myydä. Väsynyt rantti kaikkiaan koko ketju.

"As a developer of E, I do not have much to say against and of course hope that Saab wins. Much of the new fpl is decided in the electromagnetic (+ weapon). EW + avionics is difficult to know anything about, other than some HW, experience and that new HW is usually better. A + for F-35 is the number."
Gripen nopeampi ja kärpäset pidempiä :cool:
 
Aikamoinen uutinen olisi, jos Kanada, maksettuaan 600 miljoonaa euroa vain pysyäkseen mukana F-35:n kehittämisessä, lopulta kuitenkin päätyisi Gripeniin. Toisaalta, kyseessä ovat vielä paljon suuremmat summat (n. 15 miljardia USD). Tämä olisi jättipotti SAABille jos Suomi ei onnistu.
 
Aikamoinen uutinen olisi, jos Kanada, maksettuaan 600 miljoonaa euroa vain pysyäkseen mukana F-35:n kehittämisessä, lopulta kuitenkin päätyisi Gripeniin. Toisaalta, kyseessä ovat vielä paljon suuremmat summat (n. 15 miljardia USD). Tämä olisi jättipotti SAABille jos Suomi ei onnistu.
Minun ymmärtääkseni muut eurooppalaiset valmistajat jäivät aiemmin pois kisasta koska olivat sitä mieltä etteivät voi Norad-vaatimuksia täyttää. Koska tieto niistä ei ole yleisesti tiedossa USA:n ja Kanadan ulkopuolella.
 
:unsure:
E-versionen har moderniserade sensorer och flygvapenchefen konstaterar att den sammanlagda förmågan kopplat till mjukvara, systemintegrering, sensorer, vapen och telekrigssystem kommer matcha och i många fall vara bättre än dagens femtegenerations stridsflygplan.

EurAsian Times on kyllä harmillisen surkea lähde. National Interest -tasoa. Toki myös Billy Flynn katsoi asiakseen vastata Saabin pojitteluun juuri tuolta otetulla alle kuukauden vanhalla artikkelilla, jossa kammattiin Saabin useita korruptiokauppoja. Vähän noloa sellaisia nostaa esiin kun se on business as usual kun katsoo mistä maista on kyse.
Mutta noita ja Hushkitin tapaisia roskalähteitä on kai kätevä käyttää ähäkuttiin jos ei piittaa pidemmän välin uskottavuudesta.
 
Minun ymmärtääkseni muut eurooppalaiset valmistajat jäivät aiemmin pois kisasta koska olivat sitä mieltä etteivät voi Norad-vaatimuksia täyttää. Koska tieto niistä ei ole yleisesti tiedossa USA:n ja Kanadan ulkopuolella.
Käytännössä kai ongelma on se, että NORAD-vaatimuksiin liittyy muutoksia, jotka voidaan tehdä vain Yhdysvaltojen kautta, eli koneen järjestelmät ja lähdekoodi pitää avata Yhdysvaltalaisille viranomaisille ja alihankkijoille. Tämän mainittiin olevan kynnyskysymys Ranskalle.
 
Käytännössä kai ongelma on se, että NORAD-vaatimuksiin liittyy muutoksia, jotka voidaan tehdä vain Yhdysvaltojen kautta, eli koneen järjestelmät ja lähdekoodi pitää avata Yhdysvaltalaisille viranomaisille ja alihankkijoille. Tämän mainittiin olevan kynnyskysymys Ranskalle.
Muistelen että tärkeä syy siihen miksi Saksa olisi mieluummin ottanut SH+Growler paketin oli koska silloin ydinpommin integrointi olisi tehty jenkkikoneeseen USA:ssa. Eikä Typhooniin jolloin sen lähdekoodit olisi pitänyt avata amerikkalaisille ydinpommin tuen lisäämistä varten.
 
Saksan olisi ehkä kannattanut harkita F-16V + rahoittaa Eurofighter ECR. Ei olisi tarvinnut käydä integroimaan B-61:sta. Tosin tokihan ECR:ään olisi saanut hassattua rahaa Growleria kohti kurkottaessa. Olisi kuitenkin ollut poliittisesti erittäin hyväksyttyä törsäystä kun suuntautuisi kotimaahan. FCASiin olisi voinut ajatella valuvan.
 
Ja ajoissa tehtynä boosti Typhoonin myyntiponnistuksiin ulkomaille, kun Typhoonilla olisi oma ''Growler'', jota kaupata Typhoon+ECR-järjestelmänä. Tuollainen Typhoon+ECR-kombo voisi olla jo suorituskyvyltään huippuluokkaa. Typhoonin raaka kinematiikka yhdistettynä ECR:n elso-kykyihin olisi jo kova luu purtavaksi mille tahansa vastustajalle.
 
Saksan olisi ehkä kannattanut harkita F-16V + rahoittaa Eurofighter ECR. Ei olisi tarvinnut käydä integroimaan B-61:sta. Tosin tokihan ECR:ään olisi saanut hassattua rahaa Growleria kohti kurkottaessa. Olisi kuitenkin ollut poliittisesti erittäin hyväksyttyä törsäystä kun suuntautuisi kotimaahan. FCASiin olisi voinut ajatella valuvan.
Toisaalta Growlerin käyttökokemukset voivat vaikuttaa positiivisesti FCAS-kehitykseen.
 
Minun ymmärtääkseni muut eurooppalaiset valmistajat jäivät aiemmin pois kisasta koska olivat sitä mieltä etteivät voi Norad-vaatimuksia täyttää. Koska tieto niistä ei ole yleisesti tiedossa USA:n ja Kanadan ulkopuolella.
Oon samassa käsityksessä, varsinkin Dassaultin jääminen ulos omaehtosesti on muutoin vaikeaa selittää. Myöskin selitys NORADista 80-luvulle ummehtuneena antiikkikokoelmana ei varmaankaan kestä lähempää tarkastelua, kyse on kuitenkin Pohjois-Amerikan mantereen - siis USA:n emäalueen - ilmapuolustuksesta jota Venäjä mielellään sohii. Voi toki olla, että osa teknologiasta ja protokollista on 80-luvulta, mutta niinpä tänäkin päivänä lennetään 70-luvulla kehiteltyillä hävittäjillä joissa on myös sen aikaisia tietotekniikkakomponentteja.

Se mitä se NORAD-yhteensopivuus sitten vaatii, onkin mielenkiintoinen kysymys. Se tuskin on pelkästään jokin Link 16:sta (kyllä, tämä on tässä oikea numeraalin sijapääte) erillinen datalinkki GCI-torjuntaan, sellaisen kykenisi mikä tahansa valmistaja toteuttamaan kun speksit annetaan. Se tuskin on mikään Eisenhowerin aikaiseen Genieen tai muuhun ydinkärkiseen ilmataistelutarvikkeeseenkaan liittyvää, joten herää väistämättä kysymys, että voiko torjuntahävittäjillä olla jokin suora yhteys 2nd striken käynnistämiseen? Tuskin, eihän kukaan 60 vuoteen olisi aloittanut ydinhyökkäystä sellaisella tavalla, joka edes olisi torjuntahävittäjällä havaittavissa, saati torjuttavissa? Vai onko se sittenkin jokin kytkös, jolla ehkäistään haluja laukaista pommikoneesta pitkän kantaman ohjuksella pistohyökkäys? Sihhen taas ei sitten tarvittaisi mitään linkkiä vaan yksinkertaisesti kohdemaan tietoinen päätös käynnistää vastaisku.

Ei, jotain muuta sen on oltava, mutten nyt keksi mitä se olisi. Erikoista on myös se, että Greippi täyttää sen ainakin näennäisesti, mutta Superhönö ei. Se ei silloin voi olla myöskään nopeus, kuormauskyky eikä kantama. Perin merkillistä.

...tai sitten vetoaminen NORADiin on vain tekosyy, jolla peitetään Kanadan oma sisäpoliittinen peli. Kuten tunnettua, se sikäläinen diskuteeraaminen on kovin vaikeaa.
 
Ei kai Super Hornetin hylkäämisen syynä ollut NORAD-yhteensopivuus, se ei vaan täyttänyt kaikkia vaatimuksia. Mitä ne olivat ja miksi, sitä voi arvailla. Eurokoneiden vetäytymisen syyksi oli nimetty juuri NORAD, en usko että siellä mitään kummempaa on takana kuin jotain mahdollisesti aataminaikaisia tietovuo- ja salausmenetelmiä, jotka täytyy toteuttaa ja auditoida jenkkilässä. Tämä voi olla paitsi liian kallista mutta myös ongelmallista tietoturvan ja omavaraisuuden kannalta. Rafalen tapauksessa uutisoitiin että vetäytymispäätös tuli tästä syystä Ranskan valtiolta, ei Dassaultilta.
 
Mitä ne olivat ja miksi, sitä voi arvailla.
Perimmäinen syy oli varmasti se, että joitakin vuosia sitten Boeing hamuili itselleen kanadalaisen Bombardier-lentokonevalmistajan pienien matkustajajettien tuotannon ja ip:n omistamista ja lobbasi USA:n liittovaltion hallitusta laittamaan 50 prosentin tariffit Bombardierille ja saikin 300 prosentin tariffit. Tämä vaikutti negatiivisesti Bombardierin taloustilanteeseen ja se joutui fuusioitumaan Airbusin kanssa selvitäkseen. Ja tällaisen nyrkin iskun jälkeen Kanadalta menisi viimeisetkin uskottavuudet Kanadan kääntäessä vielä toista poskeaan antaen Boeingille vielä yli 10 miljardin arvoisen hävittäjäkaupan. Voisin kuvitella, että jos joku HX-tarjoaja olisi samanlaisesti sikaillut Suomea kohtaan, että täältäkin tulisi rukkaset heidän tarjouksilleen.
 
Ei kai Super Hornetin hylkäämisen syynä ollut NORAD-yhteensopivuus, se ei vaan täyttänyt kaikkia vaatimuksia.
Nostin tuossa vähän aiemmin Noradin esiin ei siksi että SH olisi pudotettu sen vuoksi, vaan siksi että voisiko Gripen nyt voittaa Kanadan kilpailutuksen eurooppalaisena tarjoajana kun Typhoon ja Rafale itse jo jäivät sivuun - ymmärtääkseni pitkälti Norad-vaatimusten vuoksi.
 
Ei kai Super Hornetin hylkäämisen syynä ollut NORAD-yhteensopivuus, se ei vaan täyttänyt kaikkia vaatimuksia. Mitä ne olivat ja miksi, sitä voi arvailla. Eurokoneiden vetäytymisen syyksi oli nimetty juuri NORAD, en usko että siellä mitään kummempaa on takana kuin jotain mahdollisesti aataminaikaisia tietovuo- ja salausmenetelmiä, jotka täytyy toteuttaa ja auditoida jenkkilässä. Tämä voi olla paitsi liian kallista mutta myös ongelmallista tietoturvan ja omavaraisuuden kannalta. Rafalen tapauksessa uutisoitiin että vetäytymispäätös tuli tästä syystä Ranskan valtiolta, ei Dassaultilta.
Jossain taidettiin huhuta että ilman CFT:tä SuperHornetin toimintasäde ei riittänyt kanukeille. Mutta tämä on HMTT:n uutissähke.
Saabin positio varmaan on se että jos voitto sattuisi tulemaan niin sitten on ihan sama vaikka joutuu amerikkalaisille jotain filuja aukomaankin. Onhan koneessa jo nykyisellään paljon amerikkalaissisältöä.
 
Saab laskee alamäkeä börssissä!
Aivan järjetöntä koska Saabilla on edessään 88 hävittäjän jättitilaus Kanadassa!:ROFLMAO:

Vai olisiko se sittenkin niin että Kanadan ei uskota valitsevan Gripeneitä vaan juuri tuon F-35:n?
Tuliko suolaa haavoille?
 
Saab laskee alamäkeä börssissä!

Ja nyt viranomainen heti seuraamaan hallituksen ja muiden sisäpiiritietoisten sekä lähipiiriensä osakeostoja. Jos Gripen onkin suhmuroitu hallituksessa, lähtee Saab kunnon nousuun siitä ilmoituksesta.

Lähiaikojen myynnitkin voisi perata. Joku koijari sieltä varmasti löytyy.
 
Back
Top