Gripen E/F

Onkohan tuollainen laina sitten halvempaa kuin maiden vapailta markkinoilta hankkima laina? Liki kaikissa kilpailuissa mainitaan Gripenin valttina aina nuo edulliset rahoitusehdot, mutta onko kyse osin silmänlumeesta? Korot on muutenkin matalat, jopa miinuksella, ja jollekin ugabuga-maalle lainaaminen on luultavasti vielä huonompi diili kuin Kreikalle lainaaminen...

Kaikki on suhteellista. Kai siitä jotain pientä etuakin voi olla jossain tilanteessa, mutta hankala sitä on pitää mitenkään erityisen suurena valttina.
 
Jas-hävittäjä syöksyi maahan Thaimaassa
Ruotsalaisvalmisteinen Jas Gripen -hävittäjä on syöksynyt maahan lentonäytöksessä Thaimaassa. Koneen lentäjä kuoli turmassa.

Lentonäytös oli järjestetty lasten päivän kunniaksi Hat Yain lentokentällä. Onnettomuudesta kuvatulla videolla näkyy, miten kone tekee tiukan käännöksen, syöksyy suoraan maahan ja räjähtää. Onnettomuuden syystä ei toistaiseksi ole tietoa.

Thaimaan ilmavoimat kehottaa Facebookissa silminnäkijöitä olemaan jakamatta kuvia ja videoita tapahtumasta. Lentokenttä suljettiin turman jälkeen.

Jas Gripenin E-malli on yksi hävittäjistä, joka on ehdolla Hornetien seuraajaksi Suomessa. Maahan syöksynyt kone oli vanhempaa C-mallia, kirjoittaa Bangkok Post. Thaimaa on ostanut kaikkiaan kaksitoista Jas-hävittäjää.

http://www.ess.fi/uutiset/ulkomaat/art2336196
 
Jas-hävittäjä syöksyi maahan Thaimaassa
Ruotsalaisvalmisteinen Jas Gripen -hävittäjä on syöksynyt maahan lentonäytöksessä Thaimaassa. Koneen lentäjä kuoli turmassa.

Lentonäytös oli järjestetty lasten päivän kunniaksi Hat Yain lentokentällä. Onnettomuudesta kuvatulla videolla näkyy, miten kone tekee tiukan käännöksen, syöksyy suoraan maahan ja räjähtää. Onnettomuuden syystä ei toistaiseksi ole tietoa.

Thaimaan ilmavoimat kehottaa Facebookissa silminnäkijöitä olemaan jakamatta kuvia ja videoita tapahtumasta. Lentokenttä suljettiin turman jälkeen.

Jas Gripenin E-malli on yksi hävittäjistä, joka on ehdolla Hornetien seuraajaksi Suomessa. Maahan syöksynyt kone oli vanhempaa C-mallia, kirjoittaa Bangkok Post. Thaimaa on ostanut kaikkiaan kaksitoista Jas-hävittäjää.

http://www.ess.fi/uutiset/ulkomaat/art2336196

Outoa miten usein Grippenit tulee alas lentonäytöksissä.
 
Aijai, mitäköhän lentäjä oikein mietti. Olikohan tuo täysin improvisoitu juttu? Otettu kulma oli ihan liian jyrkkä kohti maata noin matalalla.
 
images


Joidenkin foorumilaisten juttuja kannattaa lukea polarisaatiosuodattimilla varustettujen lasien läpi.
 
Tulee mieleen lentokorkeus. Näytöksistä pyritään yleensä tekemään... no, näyttäviä. Matalalla tehdyt liikkeet näkee maasta katsottuna paremmin. Hävittäjäkone liikkuu hitaastikin lentäessään melko liukkaasti ja jos nokka on kohti tonttia, niin tapahtuipa mitä hyvänsä niin se tapahtuu yleensä melko nopeasti.

Näki youtubesta F-35:n käännöksen ja yritti samaa, ei vaan koneessa kaartotaisteluominaisuudet riittäneet

Minusta kaartoi vähän liiankin hyvin, mutta väärään suuntaan eli maata kohti. ;) Samanaikaisesti kai tuossa olisi pitänyt ilmeisesti tehdä vaakakierrettä kääntäen kone "oikein päin", jolloin veto olisi suuntautunut ylöspäin? No, tämä on vain nojatuolianalyysiä. Osanotto menehtyneen pilotin omaisille.
---
Foorumin uutisoinnissa unohtui sellainen lisämauste, että onnettomuuspaikkaa kohti suunnannut paloauto kaatui kyljelleen ja koko lentokenttä piti sulkea, jotta kiitotie saatiin tyhjennettyä. Smurffin laki...
 
Viimeksi muokattu:
"while performing a surprise attack manoeuvre." suunniteltua juttua siinä yritettiin. Ensimmäinen kuollut lentäjä Gripenin-historiassa.
Tyypillinen ohjustenväistömanööveri. Yleensä myös soihtuja /silppuja käytetään tässä yhteydessä.Tynnyrikäännös olisi pidettävä tiukasti kasassa näin matalalla. Tässä tynnyrin säde pääsi kasvamaan kohtalokkain seurauksin.
 
En tiedä onko ollut forumilla, mutta laitan tänne fransmannien videon...finjävelit Volkelissa F-18 kanssa soihtujen kera...onhan se komeata katsottavaa (näkee kerrankin oikeaoppisia väistöliikkeitä soihtujen kera):

 
Näyttäisi että tässä valitettavassa onnettomuudessa on kyse lentäjän virheestä. Matalalla ja kovalla nopeudella tehdyn tynnyrin oikaisu meni pitkäksi.

Huh, kouraisi oikein rinnasta. Ja vielä lasten näytöksessä. Tiukoissa paikoissa pienetkin asiat voivat koitua kohtalokkaaksi ja lentonäytöksessä ei kenenkään pitäisi antaa henkeään. Hyvää viimeistä matkaa ja voimia omaisille.
 
Onko kaksi kertaa sitten usein vai ei?

Tasaisesti 23 vuoden välein.:cool:

Eihän nämä tapaukset millään tavalla ainakaan helpota vientiponnisteluja. Sitä saa pitää monet Sälenin turvallisuuspoliittiset(lue: ruotsalaisteollisuuden markkinointitempaukset) pöhinät, jotta tuokin imagotappio tulee korjattua.

Lentokoneteollisuus ja ilmailuliikenne ylipäätään on aina koroittanut framille vahvistetusti inhimillisen virheen. Ei ole helppo myöntää eritoten tuolla alalla, että joskus vaan olosuhteet ja vehkeissä olevat viat tai jopa suunnitteluvirheet alkavat kumuloitua ja tulee poks.
 
@Sardaukar : ketju voi ehkä olla (Hornetille) väärä, mutta video on upeaa katsottavaa. Tuota katsoessa tuntee vääjäämättä hienoista kansallisylpeyttä. Ammattimiehiä.

Tämä on sitä, että suomalais-typerykset eivät tosiaankaan tajua miten kovia jätkiä me ollaan.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän nämä tapaukset millään tavalla ainakaan helpota vientiponnisteluja. Sitä saa pitää monet Sälenin turvallisuuspoliittiset(lue: ruotsalaisteollisuuden markkinointitempaukset) pöhinät, jotta tuokin imagotappio tulee korjattua.

No enpä tiedä. Julkisuuskuvaan tuo tekee jonkinlaisen lommon, mutta kovasti toivon ettei hankintapäätöksiä tehdä julkisuuskuvan perusteella. Päätöksen pohjana oleviin faktoihin tuo ei taas vaikuta mitään ellei onnettomuudelle löydetä teknistä syytä.

Vastaavasti Hornetilla on ollut useita korkean profiilin onnettomuuksia.
 
Tasaisesti 23 vuoden välein.:cool:

Eihän nämä tapaukset millään tavalla ainakaan helpota vientiponnisteluja. Sitä saa pitää monet Sälenin turvallisuuspoliittiset(lue: ruotsalaisteollisuuden markkinointitempaukset) pöhinät, jotta tuokin imagotappio tulee korjattua.

Lentokoneteollisuus ja ilmailuliikenne ylipäätään on aina koroittanut framille vahvistetusti inhimillisen virheen. Ei ole helppo myöntää eritoten tuolla alalla, että joskus vaan olosuhteet ja vehkeissä olevat viat tai jopa suunnitteluvirheet alkavat kumuloitua ja tulee poks.

Niin, eihän tämä hyvältä näytä, kun miettii niitä kahta unkarilaisille tapahtunutta onnettomuutta v. 2015 - paljon tapahtunut lyhyessä ajassa:

https://en.wikipedia.org/wiki/Accid...volving_the_JAS_39_Gripen#Hungarian_Air_Force


Näin taas voi tapahtua vain Ruotsissa:

May 2010
On 31 May 2010, a Gripen from F 21 Luleå came loose and speeded away during a static engine test. The aircraft gained considerable speed before rolling off the hard surface and onto nearby soft terrain, where it finally flipped over.[17][18] The technician in the aircraft, lieutenant Sandra Halvarsson, escaped with minor injuries.[19] There is unconfirmed information that the engine was accidentally started with full throttle.[20] As the accident did not involve a plane flying or preparing to fly, it is not considered to be a crash.

:D
 
Back
Top