parilla neljän SDB:n satsilla.
No onhan 8 pommia jo aika satsi. Parveen menee 32 murkulaa. Kyllähän tuolla jo pienen mattopommituksenkin saa aikaiseksi, täsmänä saa olla jo aika maalirikas ympäristö jos loppuvat heti kesken.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
parilla neljän SDB:n satsilla.
Toisaalta sitten esim. Super Hornetiin menee enemmänkin ilman kapasiteetin täyttymistä kuin Gripen E:hen. Eli Super Hornet - parvella voisi olla yhtä paljon ammuttavaa mukana kuin Gripen E - parvella, mutta sillä erotuksella että Super Hornetilla on vielä tilaa laittaa lisää.Noh, vaikkakin yhden Gripenin kuormankantokyky onkin hieman heikompi kuin kilpailijoilla, niin aika usein tuppaa unohtumaan sellainen asia kuin parvi. Eli lennetään tehtävä useammalla kuin yhdellä hävittäjällä jolloin myös aseistuksen määrä kasvaa. Neljään koneeseen saa jo aika paljon tavaraa. HX-porukalla onkin toki hieman purtavaa että kuinka paljon Gripen häviää tässä muihin verrattuna, siis jos häviää, sillä millään hävittäjällä ei koskaan lennetä mihinkään aivan täydessä lastissa.
Mutta kun se toiminta-aikakin etenkin lastattuna jää lyhyeksi niin ei niitä parvia ole taivaalle tuplasti laittaa.Noh, vaikkakin yhden Gripenin kuormankantokyky onkin hieman heikompi kuin kilpailijoilla, niin aika usein tuppaa unohtumaan sellainen asia kuin parvi. Eli lennetään tehtävä useammalla kuin yhdellä hävittäjällä jolloin myös aseistuksen määrä kasvaa. Neljään koneeseen saa jo aika paljon tavaraa. HX-porukalla onkin toki hieman purtavaa että kuinka paljon Gripen häviää tässä muihin verrattuna, siis jos häviää, sillä millään hävittäjällä ei koskaan lennetä mihinkään aivan täydessä lastissa.
Viggen tuli niin kalliiksi (suhteutettuna kalliimpi kuin Gripen) että se 'rokotti' ruotsalaiset vähänkään isomman kokoluokan koneita vastaan. Gripenin kokoinen kone oli ainoa mihin rahkeet riittivät. Muut pienempien maiden suunnittelemat koneet olivat samaa kokoluokkaa (Lavi, Novi Avion).Näyttää siltä, että Gripeniin on integroitu GBU-39 SDB. Mutta aika tiukkaa tekee vanhemmalla Gripen-mallilla mahduttaa mitään siipien alle, kun kaikki slotit on jo käytettynä kahdella IRIS-T:llä, kahdella Meteorilla, lisäpolttoainetankilla ja parilla neljän SDB:n satsilla.
Olisiko se ollut liian kallista saman tien Gripeniä suunniteltaessa mennä F-16:n kokoluokkaan? Ihmettelen vaan, kun ei tuo C-versiokaan F-16:tta edullisempi ole. Mutta kyky loppuu paljon nopeaammin pienen koon vuoksi.
Mikäli ensimmäinen Gripen olisi ollut F-16:n kokoluokkaa, olisi sen myyntimenestys voinut olla parempi, kun se pärjäisi mm. suorituskyvyssäkin kun olisi aidosti tilaa ja kykyä toimia monitoimi - eikä minitoimihävittäjänä.Viggen tuli niin kalliiksi (suhteutettuna kalliimpi kuin Gripen) että se 'rokotti' ruotsalaiset vähänkään isomman kokoluokan koneita vastaan. Gripenin kokoinen kone oli ainoa mihin rahkeet riittivät. Muut pienempien maiden suunnittelemat koneet olivat samaa kokoluokkaa (Lavi, Novi Avion).
Tiukkaa tekee Sarvikuonollekin:Esim. koitapa mahduttaa Gripen E:hen;
6x AMRAAM
2x Sidewinder
Lisäpolttoainetta
Ilmasta-maahan aseistusta
Maalinosoituspodi
Tekemätön paikka Gripenille. Ei Superille.
Tämä perustelu toimisi paremmin jos 55 kpl F-35 hinnalla saisi vaikka 80-90 kpl Gripeneitä. Todellisuudessa suhde taitaa olla miltei 1:1Noh, vaikkakin yhden Gripenin kuormankantokyky onkin hieman heikompi kuin kilpailijoilla, niin aika usein tuppaa unohtumaan sellainen asia kuin parvi. Eli lennetään tehtävä useammalla kuin yhdellä hävittäjällä jolloin myös aseistuksen määrä kasvaa. Neljään koneeseen saa jo aika paljon tavaraa. HX-porukalla onkin toki hieman purtavaa että kuinka paljon Gripen häviää tässä muihin verrattuna, siis jos häviää, sillä millään hävittäjällä ei koskaan lennetä mihinkään aivan täydessä lastissa.
Mikäli 10 miljardiin mahtuisi vaikkapa tuo 55 F-35 ja 85 Gripen E/F:ää niin että vielä kumpikin järjestelmä mahtuisi juuri ja juuri meidän vuosittaiseen neljännesmiljardiin, niin tuossa kohtaa olisi jo vaikea sanoa kumman sitä valitsisi.Tämä perustelu toimisi paremmin jos 55 kpl F-35 hinnalla saisi vaikka 80-90 kpl Gripeneitä. Todellisuudessa suhde taitaa olla miltei 1:1
Noh, vaikkakin yhden Gripenin kuormankantokyky onkin hieman heikompi kuin kilpailijoilla, niin aika usein tuppaa unohtumaan sellainen asia kuin parvi. Eli lennetään tehtävä useammalla kuin yhdellä hävittäjällä jolloin myös aseistuksen määrä kasvaa. Neljään koneeseen saa jo aika paljon tavaraa. HX-porukalla onkin toki hieman purtavaa että kuinka paljon Gripen häviää tässä muihin verrattuna, siis jos häviää, sillä millään hävittäjällä ei koskaan lennetä mihinkään aivan täydessä lastissa.
Isompaa Gripeniä ei olisi koskaan varmaan saatu rakennettua, kotimainen JAS meni tällaisenaan läpi melko lailla rimaa hipoen. Vrt. Lavi joka peruttiin (taisi olla yhden äänen marginaalilla).Mikäli ensimmäinen Gripen olisi ollut F-16:n kokoluokkaa, olisi sen myyntimenestys voinut olla parempi, kun se pärjäisi mm. suorituskyvyssäkin kun olisi aidosti tilaa ja kykyä toimia monitoimi - eikä minitoimihävittäjänä.
Gripen E:n kokoinen Gripen C olisi jo voinutkin esim. tulla Suomessa 1990-luvulla valituksi.
“Today’s charge is unwelcome, but we believe the key issue is whether the Gripen E/F programme is significantly delayed,” the investment bank said in a note.
Saab shares were down 11.6% at 0932 GMT, on track for their worst day since April and at the bottom of STOXX 600 index .STOXX.
Taisi viimeistään käytännössä tämän uutisen myötä Gripen pudota pelistä, vaikka roikkuukin kisan loppuun asti virallisesti mukana.
![]()
Gripen maker Saab's shares plunge as higher pandemic risks hit third-quarter profits
Shares in Swedish defence company Saab <SAABb.ST> slid more than 10% on Monday after it posted falling third-quarter profits and said it saw increased risks due to the coronavirus pandemic.www.reuters.com
Tosin kyseessä juttu lokakuulta, joten ei ole tuorein mahdollinen uutinen. Kuitenkin hetki menee seuraavan 4Q tulokseen vielä kaiketi.
Ed Rasimus -vainaa kertoi kerran r.a.m:ssä että he kehittivät Vietnamissa F-105:lle aselastikonfiguraation joka ylitti MTOWin. Kikkana oli että rullauksen aikana kone poltti juuri ne muutamat naulat polttoainetta jotka pistivät painorajan yli sallitun spesifikaation.Täysiä maksimilasteja on kyllä ajettu kovassa tilanteessa, Vietnamissa se oli käsittääkseni enemmän sääntö kuin poikkeus erityisesti ilmasta maahan-tehtävillä (Vietnamissa nyt muutenkin kulutettiin A-tarviketta urakalla jopa siinä määrin, että jouduttiin käyttämään Korean ja WW2 ylijäämää) ja juuri tämän takia USN kehitytti A-4 Skyhawkeihin buddy refueling-laitteet, jotta koneet voitiin laukaista taivaalle täydessä asekuormassa vajaalla polttoainetäytöllä ja tankata heti nousun jälkeen täyteen, tavallaan siis koneet lähetettiin matkaan ylilastissa. Myös Phantomeista näkyy usein kuvia, missä lasti on täysi, sekä yhdistettyä pommi-ja AAM-lastia että CAP-tehtävissä täydellä ohjusarsenaalilla (muu olisikin epäloogista, olihan kone alunperin ajateltu nojaamaan pelkkään ohjusaseistukseen).
Vähän samanlaista kikkaa käytettiin joskus aikoinaan jollain reitillä matkustajakoneiden kanssa, kun lennettiin tosi pitkää matkaa tai oli odotettavissa vähän enemmän vastatuulta. Kone hinattiin kiitoradan päähän lähtöä varten ja näin säästettiin polttoainetta lentoa varten eikä ylitetty MTOWia.Ed Rasimus -vainaa kertoi kerran r.a.m:ssä että he kehittivät Vietnamissa F-105:lle aselastikonfiguraation joka ylitti MTOWin. Kikkana oli että rullauksen aikana kone poltti juuri ne muutamat naulat polttoainetta jotka pistivät painorajan yli sallitun spesifikaation.