Hawkien korvaajat

Aivan kuten fulcrum sanoo: tuollain $16 mrd riittaa 350 koneeseen.

Tosin paatos viivastyy, hankintapaallikko sanoo:
like I’ve said before — sometimes you need to go slow in order to go fast,” Bunch said of the acquisition strategy. “Because if we do it [too fast], we end up in a protest, and [if ] we go through that process, it will set us back. It will take us even longer.”

He confirmed the Air Force “is saying spring” for awarding the T-X contract.
 
Sattui hyva yhteenveto silmiin:

Tuota Sierra/ Turkki juttua en edes muistanut. Se ja Hawk lahtivat ensimmaisina.
Leonardo menetti jenkkipartnerinsa (muistaakseni sen takia, ettei tuo katsonut suorituskykyvaatimuksia voitavan tayttaa), mutta sinnittelee mukana yksinaan.

Boeing Co. became the latest to do so Monday when it announced it would build the new trainer in St Louis, where it already manufactures the F/A-18 Super Hornet and where the additional work would support another 1,800 jobs in the region.

The Chicago-based aerospace giant is collaborating with Saab on the program and is the only bidder to offer a brand-new design.

Leonardo S.p.A., which broke off from its dual venture with Raytheon Co. earlier this year to go solo on the competition instead, would build its T-100 integrated jet training system in Tuskegee, Alabama.

Lockheed Martin Corp., which is working with Korea Aerospace Industries Ltd. to design a modified version of the T-50, would build the aircraft at its plant in Greenville, South Carolina.

Sierra Nevada Corp. and Turkish Aerospace Industries, which Aviation Week reported are partnering on their own design that could be more fuel-efficient, haven’t yet disclosed where they would build the plane.

Earlier this year, a team including Northrop Grumman Corp. and BAE Systems Plc exited the competition altogether.

Stavatti(kin) yritti taiteilla mukaan trainer/ light strike -yhdistelmalla, mika ei kuitenkaan ollut hakusessa. Tallaista kielta kaytetaan vaatimusten ei-tayttymisesta:
"after regular dialogue with industry partners — talks that he said made the request for proposal more robust."
- tosin koko specsin kirjoittaminen on tehty "interaktiivisesti iteroiden" ja perati 1300 ehdotusta/muutosta teollisuuden puolelta on paatynyt lopulliseen versioon mukaan
 
Kuten kirjoitin, mitäs jos jätämme harkkarit hankkimatta, ja hankimme muutaman 2-paikkaisen hävittäjän lisää?

Ja minä yritin juuri sanoa, että suunta on nimenomaan toiseen suuntaan koska oikealla hävittäjällä lentäminen on paljon, paljon kalliipaa. Miksi tehtäisiin täyskäännös kun sitä ei selvästikään ole pidetty kannattavana?

Eiko sita "A":ta meinata lisata takaisin, paivitysten myota (toki ne takkuilee; mutta heti kohta)?

On lisätty jo, useampia vuosia sitten.
 
Ja minä yritin juuri sanoa, että suunta on nimenomaan toiseen suuntaan koska oikealla hävittäjällä lentäminen on paljon, paljon kalliipaa.

Ei tuosta ole erimielisyyttä. Ihanan kallista.

Miksi tehtäisiin täyskäännös kun sitä ei selvästikään ole pidetty kannattavana?

Kysymys on, johon ei ole vastattu: onko mahdollista rakentaa hävittäjälentäjän koulutus niin, että harjoitushävittäjä jää pois? Oli seuraavaa hävittäjää 2 -paikkaisena tai ei.
 
Kysymys on, johon ei ole vastattu: onko mahdollista rakentaa hävittäjälentäjän koulutus niin, että harjoitushävittäjä jää pois? Oli seuraavaa hävittäjää 2 -paikkaisena tai ei.

Vastataan :)

Totta kai on. Maailmassa lähes kaikki on mahdollista.

Kysymykseen todennäköisesti ei oltu vastattu siksi, että vaikka se olisi mahdollista, se ei olisi ehkä järkevää.

Se maksaisi enemmän, johtaisi vähempiin lentotunteihin, kuluttaisi pääkalustoa, saattaisi johtaa pääkaluston onnettomuuksiin kokemattomuuden vuoksi jne.

Sillä toki voitaisiin "säästää" jättämällä kokonaan pois harjoituskoneiden hankinta, mutta kun se silti kokonaisuudessaan maksaisi enemmän, niin ei se oikein toimi.
 
Vastataan :)

Totta kai on. Maailmassa lähes kaikki on mahdollista.

Kysymykseen todennäköisesti ei oltu vastattu siksi, että vaikka se olisi mahdollista, se ei olisi ehkä järkevää.

Se maksaisi enemmän, johtaisi vähempiin lentotunteihin, kuluttaisi pääkalustoa, saattaisi johtaa pääkaluston onnettomuuksiin kokemattomuuden vuoksi jne.

Sillä toki voitaisiin "säästää" jättämällä kokonaan pois harjoituskoneiden hankinta, mutta kun se silti kokonaisuudessaan maksaisi enemmän, niin ei se oikein toimi.

Kiitos vastauksesta. Silti vielä ohi ajatuksestani, mutta ei tämä niin tärkeää ole ;)
 
Kysymys on, johon ei ole vastattu: onko mahdollista rakentaa hävittäjälentäjän koulutus niin, että harjoitushävittäjä jää pois? Oli seuraavaa hävittäjää 2 -paikkaisena tai ei.

Kyllä, totta kai se on mahdollista. Minun kysymykseni on, että miksi näin haluttaisiin tehdä?
 
Kyllä, totta kai se on mahdollista. Minun kysymykseni on, että miksi näin haluttaisiin tehdä?

En ole alkuperäinen kysyjä, mutta yksi skenaario on helppo keksiä.

Ilmavoimat saa HX:n budjetin ulkopuolelta. Hawkin korvaajan hankinta 30-luvulla on liian hapokasta, koska maavoimien tarpeet. Näin ollen ilmavoimiin tehdään vain minimaalisia välittömiä investointeja, koska lyhyellä aikavälillä on kipeämpiäkin investointikohteita kuin harjoitushävittäjien uusiminen. Ei väliä, jos ilmavoimien menot kasvavat joitakin kymppimiljoonia vuodessa, kunhan ei tarvitse lapioida "kerralla" 500+ miljoonaa euroa harjoituskoneisiin.

Pelkkä teoria ja kauhuskenaario, mutta näinkin voi käydä. ;)
 
Jenkkien poliittinen järjestelmä tuottaa jälleen kummallisuuksia. Foorumilla välillä haikaillaan, että puolueita olisi Suomessa vähemmän, jotta hallitseminen sujuisi helpommin. Jenkkien esimerkki näyttää, ettei se ole autuaaksi tekevä ajatus.

Kommenteista:

You're blaming the T-X delay on the Air Force, but in case you haven't noticed, Congress still has not passed appropriations bills for DOD that were due back in September, hence DOD has been operating on a Continuing Resolution which prohibits any new commitments for weapons or platforms. Congress just punted again last week extending the CR until at least the end of this month, and there is little indication now that Congress will come to agreement any time soon, if at all, given their full focus on giving humongous tax breaks to corporations and their wealthy donors before handling any other business of the nation.

Meaning, there's an excellent chance we stay on CR the entire fiscal year, and heading into next year too, meaning no new defense contracts of any kind, including this one.
 
Ei mikaan ihme, etta Mattis jo paattyneen budjettivuoden aikana keskittyi valmiuden kohottamiseen, koska siihen ei tarvita "projektia":
new commitments for weapons or platforms.
 
Puola haluaa ostaa neljä Mestaria lisää nykyisten kahdeksan päälle ja option vielä neljään koneeseen lisää. Hyvä uutinen meidän kannalta, että muiden ohella tämäkin harjoitushävittäjä yleistyy maailmalla ja kustannukset arvatenkin tippuvat sitä myöten.

http://www.defense-aerospace.com/ar...alks-to-buy-additional-m346-jet-trainers.html

More Master AJTs for Poland As Penalties Lower the Price

(Source: Defense24.com Poland; posted Jan 17, 2018)


Poland has opened talks with Leonardo to buy four additional M346 jet trainers to complement the eight it has already ordered, and wants penalties owed for late delivery of the previous batch to reduce the cost of the latest order. (Polish AF photo)


Poland’s Armament Inspectorate has sent a request to the Leonardo company concerning a potential acquisition of another four M-346 Master trainers, with an option on four more. The new aircraft would join the existing fleet of eight jets that have been already delivered under an agreement signed in 2014.

In parallel, Poland is also proceeding with the recovery of contractual penalties pertaining to the late delivery and implementation of the AJT system. When delivered, the Polish M-346 aircraft did not possess full capabilities for weapons system simulation, and this meant that while delivery of the aircraft began in November 2016, they were officially introduced into the inventory of the Polish Air Force only a year later, in December 2017. The penalty is estimated to amount up to ca. PLN 100 million.

According to our sources, the Armament Inspectorate sent a request to the Leonardo company on 10th January 2018, with the said request concerning the optional acquisition of additional four M-346 Master airframes, in line with the agreement concluded on 27th February 2014. The agreement concerned the advanced training system, including simulators, ground infrastructure and eight M-346 Master aircraft.

The jets, having been delivered between 2016 and 2017, now wait for the whole system to be handed-off. According to the later announcement in the Electronic Tender Daily, four more aircraft are an option, so together Poland could receive up to 16 Master aircraft.

Lt. Col. Robert Wincencik, spokesman for the Polish Armament Inspectorate, suggested that the whole procedure would take place in a manner independent from the execution of the contractual penalty, applied in line with the contract concluded back in 2014.

Considering the aforesaid problem, the contractual penalty in an amount of 0.1% of the total value of the given delivery for each day of delay became valid. The handing-off procedure, on the other hand, was suspended. Bartosz Kownacki announced in December 2017 that the penalty has grown up to 100 million zlotys, which means Poland could be getting a single example of the jet for free.

The M-346 Master jets are to replace the older TS-11 Iskra trainers, providing the pilot with aircraft handling and human-machine interface reminiscent of those applicable in case of the F-16 Jastrząb fighter aircraft.

The new trainers would significantly enhance the pilot training system’s quality, also diminishing the costs of training. The decision to acquire another four jets would meet the requirements defined by the Air Force: eight jets are a bare minimum, while 12 or more examples would provide the service in question with a certain degree of training flexibility. Furthermore, Dęblin may become an important international pilot training centre, both within the NATO structures, as well as in the EU.

As Leonardo is looking forward to receiving more orders concerning the M-346 platform, it is plausible that Agreement could be signed before the second quarter of this year begins.

Expansion of the Masters fleet to 12 or 16 airframes shall be seen, along with the agreement related to modernization of 12 PZL-130 Orliks to the TC-II standard signed in December 2017, as a relevant reinforcement of the Polish pilots training potential.

The significance of this fact is of great value, as the Polish Air Force faces pilot shortage and low number of logged hours – costs are high, assets available - limited. What is more, not only can the M-346 be used as an advanced training platform, as the Master is also capable of operating jointly with other aircraft, including the F-16 jet.

-ends-
 
http://ilmavoimat.fi/artikkeli/-/asset_publisher/hawkit-lentavat-kohti-tulevaisuuden-taistelukenttaa

"Tämänhetkisen suunnitelman mukaan Hawkien käyttöä on tarkoitus jatkaa ilmavoimissa nykyisessä roolissaan 2030-luvun puoliväliin asti."

Hienoa, että saatiin tuollainen päivitys aikaan Hawkeille! Hawk alkaa olla aika eri kone kuin tilattaessa melko tarkkaan 40 vuotta sitten. Datalinkki kasvattaa varmasti käyttöarvoa ja mahdollistaa paremmat koulutustulokset samoilla, rajallisilla resursseilla.

Ollaan me kyllä aika poikia tekemään itse, markkinoilta luulisi löytyneen ennestään sopivia järjestelmiä. Ei sillä, että tämä olisi huono ratkaisu: ylijäämäksi jääneet radiot pystytään hyödyntämään, saadaan enemmän vaikutusmahdollisuuksia järjestelmän kehitykseen, kotimainen tietotaito lisääntyy ja raha jää kotimaahan. Vientiin järjestelmää voi olla vaikeampi tarjota, mutta hyvä näinkin! (y)
 
Hienoa, että saatiin tuollainen päivitys aikaan Hawkeille! Hawk alkaa olla aika eri kone kuin tilattaessa melko tarkkaan 40 vuotta sitten. Datalinkki kasvattaa varmasti käyttöarvoa ja mahdollistaa paremmat koulutustulokset samoilla, rajallisilla resursseilla.

Ollaan me kyllä aika poikia tekemään itse, markkinoilta luulisi löytyneen ennestään sopivia järjestelmiä. Ei sillä, että tämä olisi huono ratkaisu: ylijäämäksi jääneet radiot pystytään hyödyntämään, saadaan enemmän vaikutusmahdollisuuksia järjestelmän kehitykseen, kotimainen tietotaito lisääntyy ja raha jää kotimaahan. Vientiin järjestelmää voi olla vaikeampi tarjota, mutta hyvä näinkin! (y)

Ja sikäli kun tuo Hawk-link soveltuu muuhunkin kuin rauhanajan koulutukseen, niin kotimaisessa tuotannossa on se etu, että vihollinen ei välttämättä rupea suunnittelemaan sitä varten omia vastatoimia kun kyseessä on niin pieni käyttäjäkunta.
 
Hawkeja hommattiin aluksi muistaakseni 57 kappaletta, joten olisiko näitä sama määrä sopiva korvaaja?
https://en.wikipedia.org/wiki/KAI_T-50_Golden_Eagle

Saataisiin sitten tällaisesta vähän raskaammin varustellusta harjoitteluhävittäjästä kevyempiin tehtäviin soveltuvia hävittäjiä tosipaikan tullen kuin mitä esim. nykyisistä Hawkeista saadaan.
 
Hawkeja hankittiin aluksi 50 kappaletta ja niistä viimeinen luovutettiin Ilmavoimille syksyllä -85, kun PSS oli Hallissa suorittamassa lentoteknistä aukkia. 90-luvun alussa ostettiin seitsemän lisää korvaamaan hävikkiä.
 
Ja sikäli kun tuo Hawk-link soveltuu muuhunkin kuin rauhanajan koulutukseen, niin kotimaisessa tuotannossa on se etu, että vihollinen ei välttämättä rupea suunnittelemaan sitä varten omia vastatoimia kun kyseessä on niin pieni käyttäjäkunta.

Mielenkiintoistahan se olisi tietää, soveltuuko. Epäilen kuitenkin, ettei siihen puoleen ole uhrattu juurikaan rahaa. Hawkhan ei pystyisi sensoreiden puutteessa tuottamaan mitään järkevää dataa välitettäväksi edelleen datalinkin kautta. Myöskään vaikutusmahdollisuuksia näköetäisyyden ulkopuolelle ei ole. Lentäjän tilannetietoisuus toki paranisi hieman, kun ilmatilannekuva voitaisiin tuoda näytölle, mutta eiköhän se puheradiokin toimi riittävän hyvin.

Lisäksi järjestelmä tulee ainakin alkuun ainoastaan Mk 66:een. Kaipa se asennettaisiin muihinkin, jos se parantaisi taistelukykyä.
 
Hawkeja hommattiin aluksi muistaakseni 57 kappaletta, joten olisiko näitä sama määrä sopiva korvaaja?
https://en.wikipedia.org/wiki/KAI_T-50_Golden_Eagle

Saataisiin sitten tällaisesta vähän raskaammin varustellusta harjoitteluhävittäjästä kevyempiin tehtäviin soveltuvia hävittäjiä tosipaikan tullen kuin mitä esim. nykyisistä Hawkeista saadaan.
Tuon etu olisi myös kyky BVR-taisteluun, ja se voisi jopa toimia AMRAAM-ohjuslavettina esim. F-35:lle taaempana lentäen. Ja jos AMRAAM on integroitavissa, niin miksei myös Meteor?
 
Golden Eagleen on ilmeisesti kaavailtu F414 moottoria. Meno alkaisi olemaan harjoitushävittäjäksi julmaa sen karvan vajaalla sadan kilonewtonin työnnöllä. Jälkipoltoilla eroa 20kn alkuperäisen ja F414 välillä, tai 20%. Kun ei vakionakaan mikään luuska ole traineriksi.
 
Back
Top