Hawkien korvaajat

Offtopic
Alkuperäisten vaatimusten mukaisesti Vinkoissa oli suksivarustuksen (koelentokurssin käytössä tällä vuosituhannella) lisäksi mm. mahdollisuus asentaa siipiripustimiin aseita. En tiedä kykyä ikinä käytetyn koelentotoiminnan ulkopuolella.
/Offtopic

Itse pidän todellisena vaihtoehtona jatkokoulutuksen (osittaista) ulkoistamista, kuten jo nyt on tehty alkeiskoulutukselle. Tällöin hankittavan kaluston sotakelpoisuus ei saane kovin suurta painoarvoa. Hyvänä puolena tässä on rajoitetun henkilöstökokoonpanon kaikkien (sotilas)virkojen kohdistaminen pääasejärjestelmä käyttöön (kriisitilanteessa).
 
Viimeksi muokattu:
Offtopic
Alkuperäisten vaatimusten mukaisesti Vinkoissa oli suksivarustuksen (koelentokurssin käytössä tällä vuosituhannella) lisäksi mm. mahdollisuus asentaa siipiripustimiin aseita. En tiedä kykyä ikinä käytetyn koelentotoiminnan ulkopuolella.
/Offtopic

Itse pidän todellisena vaihtoehtona jatkokoulutuksen (osittaista) ulkoistamista, kuten jo nyt on tehty alkeiskoulutukselle. Tällöin hankittavan kaluston sotakelpoisuus ei saane kovin suurta painoarvoa. Hyvänä puolena tässä on rajoitetun henkilöstökokoonpanon kaikkien (sotilas)virkojen kohdistaminen pääasejärjestelmä käyttöön (kriisitilanteessa).

Kotimaassa vai ulkomailla?
 
Vinka ulkomailla? Ei ole.

Koulutuksessa puhuin otsikon mukaisesti Hawkin korvaamisesta.

Tarkoitin kysyä, onko Euro-NATO Joint Jet Pilot Training tms. mielestäsi realistinen vaihtoehto. Vai ulkoistetaanko kotimaassa Patrialle tms.?
 
Offtopic
Alkuperäisten vaatimusten mukaisesti Vinkoissa oli suksivarustuksen (koelentokurssin käytössä tällä vuosituhannella) lisäksi mm. mahdollisuus asentaa siipiripustimiin aseita. En tiedä kykyä ikinä käytetyn koelentotoiminnan ulkopuolella.
/Offtopic

Itse pidän todellisena vaihtoehtona jatkokoulutuksen (osittaista) ulkoistamista, kuten jo nyt on tehty alkeiskoulutukselle. Tällöin hankittavan kaluston sotakelpoisuus ei saane kovin suurta painoarvoa. Hyvänä puolena tässä on rajoitetun henkilöstökokoonpanon kaikkien (sotilas)virkojen kohdistaminen pääasejärjestelmä käyttöön (kriisitilanteessa).

Juu, Vikaan saa ripustimet ja niihin 300 kg pommikuormaa. Tämä hymähtäen opetettiin meille apumekaanikoille -85.
 
Ja jotkut pienet harjoitushävittäjästä tehdyt hävittäjäversiot eivät ole meidän uhkaympäristössä todennäköisesti mitenkään järkevästi tarpeeksi suorituskykyisiä. Mitä jollakin esim. FA-50:lla tekee kun vastassa on Venäjän S-X00 ja Su-35, Su-57, jne... Olisi vaikea motivoida pilotteja menemään moisella lähes itsemurhatehtäviin.
No tästä on puhuttu ennenkin, mutta eihän 'toisen linjan hävittäjää' käytettäisi niin että lentäjää ohjeistetaan 'tuolla on jossain Su-35 -parvi, otappa tuosta HW ja kokeile saatko ammuttua alas'. Ne ovat osana johdettua taistelujärjestelmää jossa koneita pyritään käyttämään kutakin niin että menestyksen mahdollisuuksia on. Näin ilmavoimat teki jo 2. maailmansodan aikana. Esimerkiksi 1944 työnjako saattoi olla sellainen että Mersut lähetettiin Kannakselle, Brewsterit Suomenlahden päälle ja Moranet pidettiin rannikon tasalla katsomassa tuliko läpipäässeitä.
 
No tästä on puhuttu ennenkin, mutta eihän 'toisen linjan hävittäjää' käytettäisi niin että lentäjää ohjeistetaan 'tuolla on jossain Su-35 -parvi, otappa tuosta HW ja kokeile saatko ammuttua alas'. Ne ovat osana johdettua taistelujärjestelmää jossa koneita pyritään käyttämään kutakin niin että menestyksen mahdollisuuksia on. Näin ilmavoimat teki jo 2. maailmansodan aikana. Esimerkiksi 1944 työnjako saattoi olla sellainen että Mersut lähetettiin Kannakselle, Brewsterit Suomenlahden päälle ja Moranet pidettiin rannikon tasalla katsomassa tuliko läpipäässeitä.
Nyt työnjako voisi olla, että Hornetit/HX ottaa juuri ne kovimmat koneet ja HW/ WX:t sitten imeytyy sen 24:s puljan kylkeen?
 
Mites super tucano? Soveltuu kaiketi koulukoneeksi ja on aseistettavissa. Ajan henkeen sopien myös Ruotsi taitaa olla kiinnostunut näistä, joten synergiaa saattaisi olla tarjolla. En tosin en ole seurannut miten hommat Ruotsissa tän suhteen etenee.
Super Tucano Wiki
 
Kuinka välttämätöntä muuten on, että harjoitushävittäjää ylipäätään pitäisi pystyä käyttämään taistelutehtävissä?
 
Ja onko niihin tarpeeksi kokeneita lentäjiä? Kouluttajat tietysti, mutta onko kurssilta valmistunut oppilas valmis MiGien ja Sukhoiden pudotukseen?
Eiköhän hädässä ja sodassa kelpaa vaikka se just kadettikurssinsa päättänyt.
Mä näen harjoituskoneen aseistamisen jonkinlaisena palomuurina. Ei jäädä ihan kyvyttömiksi siinäkään tilanteessa että ykköslinjan koneet menee vaikka väliaikaiseen lentokieltoon. Lisäksi ne toimii matalan uhkatason alueella ihan pätevänä tukena esim tst-hekoja vastaan. Rahaa se kyky tietysti maksaa.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Ja onko niihin tarpeeksi kokeneita lentäjiä? Kouluttajat tietysti, mutta onko kurssilta valmistunut oppilas valmis MiGien ja Sukhoiden pudotukseen?

Tarvitseeko ensi vaiheessa ollakaan? Viimeistään tappioiden kerääntymisen myötä kokeneita ohjaajia alkanee riittää Hawkillekin.

Heitetään nyt hatusta, että meillä on 100 Hornet-kelpoista lentäjää ja 60 Hornetia. 10 lentäjää menetetään taulukauppiaille ennen kriisin alkua, jää 90. Ensimmäisellä sotaviikolla Horneteista tuhoutuu 30 ja joka toisen koneen mukana menetetään yksi lentäjä kuolleena tai haavoittuneena, jää 30 Hornetia ja 75 lentäjää.

Alkanee pikku hiljaa olla porukkaa Hawkiinkin?

Eiköhän hädässä ja sodassa kelpaa vaikka se just kadettikurssinsa päättänyt.
Mä näen harjoituskoneen aseistamisen jonkinlaisena palomuurina. Ei jäädä ihan kyvyttömiksi siinäkään tilanteessa että ykköslinjan koneet menee vaikka väliaikaiseen lentokieltoon. Lisäksi ne toimii matalan uhkatason alueella ihan pätevänä tukena esim tst-hekoja vastaan. Rahaa se kyky tietysti maksaa.

Nuoret kadetit ja keski-ikäiset eläkeläiset Finnairilla. Kyllähän noita tosiaan löytyy, jos laadun suhteen ei ole niin tarkkaa.

Vaan mitä tarkoitat ykköslinjan koneiden väliaikaisella lentokiellolla? Käsitteenä kovin erikoinen. On kai meilläkin joskus Hornetien harjoituslennot olleet hetken aikaa jäässä, kun havaittiin turvallisuuspuute (heittoistuimessa?), mutta operatiivinen toiminta (=tunnistuslennot) jatkui ihan normaalisti.
 
Eiköhän hädässä ja sodassa kelpaa vaikka se just kadettikurssinsa päättänyt.
Mä näen harjoituskoneen aseistamisen jonkinlaisena palomuurina. Ei jäädä ihan kyvyttömiksi siinäkään tilanteessa että ykköslinjan koneet menee vaikka väliaikaiseen lentokieltoon. Lisäksi ne toimii matalan uhkatason alueella ihan pätevänä tukena esim tst-hekoja vastaan. Rahaa se kyky tietysti maksaa.
Myös tukikohtien lähipuolustukseen eli jos vihollisen koneet havaitaan matkalla meidän tukikohtaan eikä Hornetit ehdi paikalle tai ne tuhotaan tai vihollisen rynnäkkökoneet on jotenkin päässyt tutkakatveessa liian lähelle tukikohtaa, niin siinä vaiheessa Hawkit olisivat viimeinen puolustuslinja (tai ehkä vielä stingerit sen jälkeen, vaan en tiedä, onko niitä osoitettu maantietukikohdille)
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Vaan mitä tarkoitat ykköslinjan koneiden väliaikaisella lentokiellolla? Käsitteenä kovin erikoinen. On kai meilläkin joskus Hornetien harjoituslennot olleet hetken aikaa jäässä, kun havaittiin turvallisuuspuute (heittoistuimessa?), mutta operatiivinen toiminta (=tunnistuslennot) jatkui ihan normaalisti.
Mm. Raptorit oli 2011 4kk lentokiellossa happimaskiongelman vuoksi. Myös Hornettien happimaskeissa on ollut vikoja. Tämä osoittaa että kehittynytkin asejärjestelmä saattaa vikaantua. Vielä kun huomioidaan nykytekniikan haavaittuvuus, niin kaikkeen on hyvä varautua.
Ajatelkaapa kiinnostaisiko jotain tomijaa ujuttaa pieni bugi jossain päivityksessä koneisiin. Ihan varmasti kiinnostaa. Ja ennen pitkää niin vielä käy koska se on mahdollista. 100% varmaa systeemiä ei ole.
 
Mitä aseistettuun harjoituskoneeseen tulee, niin on aina parempi heittää vihollisen silmille jotain, kuin olla tekemättä mitään. Toinen asia on se, onko se siihen panostettujen resurssien arvoista. 80-luvulla Hawkien käyttö kevythävittäjinä Sidewindereillä ja 30 mm Adenilla oli parempi, kuin ei mitään ja jotakuinkin jopa relevanttia, kun sen ajan teknologialla tuollaisella koneella tekikin jotain. Super Tucanon kohdalla ei ilmataistelusta voi puhua oikein samalla viikollakaan, niiden käyttö on ilmasta-maahan -roolissa eikä siinäkään ilmatorjuntakykyistä vihollista vastaan. Joitain toissijaisia kohteita niille voi kyllä olla, ja niitä pieniä vihreitä miehiä vastaan voisivat olla tehokkaitakin, kun hävittäjät sellaisten ilmestyessä varmasti tarvitaan ilmatilan suojaamiseen. Jokin FA-50 sitten herättää jo kysymyksen, että kannattaako harjoitushävittäjästä maksaa hävittäjäkoneen hintaa ja onko siihen ylipäätään varaa? Sinänsä kyllä edes parikymmentä sellaista näkisin mielelläni, koska ne olisivat jo huima parannus Ilmavoimien kykyihin. Ohjaajien riittävyys on täysin ratkaistavissa oleva ongelma, se ei lopulta montaa lisävirkaa edellytä jotka voidaan kouluttaa laadun kärsimättä ja kakkoslinjan koneisiin voidaan käyttää myös osin muita kuin aktiivisia hävittäjäohjaajia (eli käytännössä ikäpoolin molemmista päistä, kouluttajia, kuljetuskoneisiin siirtyneitä - ja jopa FInskille siirtyneistä, joissain maissa siviilipuolelle siirtyneistä ohjaajista on muodostettu puolivakinainen ilmakansalliskaarti. Tämä on järjestelykysymys.)
 
Ostetaan T-7A Red Hawk koneen tyhjät kuoret 40kpl joihin siirretään kaikki tekniikka poistuvista Horneteista, jää vielä varaosia koko elinkaareksi. Työllistävä vaikutus ja kierrätystä.
 
Mitä aseistettuun harjoituskoneeseen tulee, niin on aina parempi heittää vihollisen silmille jotain, kuin olla tekemättä mitään. Toinen asia on se, onko se siihen panostettujen resurssien arvoista. 80-luvulla Hawkien käyttö kevythävittäjinä Sidewindereillä ja 30 mm Adenilla oli parempi, kuin ei mitään ja jotakuinkin jopa relevanttia, kun sen ajan teknologialla tuollaisella koneella tekikin jotain. Super Tucanon kohdalla ei ilmataistelusta voi puhua oikein samalla viikollakaan, niiden käyttö on ilmasta-maahan -roolissa eikä siinäkään ilmatorjuntakykyistä vihollista vastaan. Joitain toissijaisia kohteita niille voi kyllä olla, ja niitä pieniä vihreitä miehiä vastaan voisivat olla tehokkaitakin, kun hävittäjät sellaisten ilmestyessä varmasti tarvitaan ilmatilan suojaamiseen. Jokin FA-50 sitten herättää jo kysymyksen, että kannattaako harjoitushävittäjästä maksaa hävittäjäkoneen hintaa ja onko siihen ylipäätään varaa? Sinänsä kyllä edes parikymmentä sellaista näkisin mielelläni, koska ne olisivat jo huima parannus Ilmavoimien kykyihin. Ohjaajien riittävyys on täysin ratkaistavissa oleva ongelma, se ei lopulta montaa lisävirkaa edellytä jotka voidaan kouluttaa laadun kärsimättä ja kakkoslinjan koneisiin voidaan käyttää myös osin muita kuin aktiivisia hävittäjäohjaajia (eli käytännössä ikäpoolin molemmista päistä, kouluttajia, kuljetuskoneisiin siirtyneitä - ja jopa FInskille siirtyneistä, joissain maissa siviilipuolelle siirtyneistä ohjaajista on muodostettu puolivakinainen ilmakansalliskaarti. Tämä on järjestelykysymys.)
Hawkiin oli myös Matran rakettikasetit, eli pst. oli myös kuvioissa. Mulle koulutettiin kasetin ja sen rakettien asentaminen koneeseen 85/86.
 
Ne kasetit taisivat olla jo Fougien peruja? Rakettirynnäkkö suojattomalla harjoituskävittäjällä jotain panssariprikaatia vastaan on kyllä jo hurjaa hommaa, siellä olisi ollut vastassa sitä Shilkaa ja Strelaa ihan riittämiin, divisioonan alue-ITO:sta puhumattakaan. Tietysti motorisoituja jv-rykmenttejä eli BTR-pumppuja tai maahanlaskujoukkojen BMD:tä vastaan varmasti parempi kuin ei mitään.
 
Back
Top