Hornetin seuraaja saattaa maksaa puoli miljardia kappale

Hornettien vanhoja manuaaleja voi löytyä netistä tai voit tutustua moottorin toimintaan ja verrata kerosiinin ja dieselin kemiallisia ominaisuuksia. Tietysti tehot putoavat huomattavasti ja homma toimii vain niin pitkään kuin moottori ei hajoa tai diesel ei jäädy eli ei käytetä jos ei ole ihan pakko käyttää.
Jooei, ei muuten lennetä diiselillä se on ihan varma! Mitäpä tarkotit tuolla:
Grippenistä en tiedä mutta Hornet voi lentää myös JET A1 polttoaineella ja tarvittaessa hätätilanteessa tavallisella dieselillä.
JET A1:llä lentämisellä? Milläs se oikeen lentää sit?
 
Taistelukoneessa tutka on turha ja silleen.... hyviä vitsejä!

Lähetin on aika turha, vastaanotin ei ole. Vastaanotin voi huomata kaikuja, jotka tulee yleisradiomastoista, kännytukiasemista ja muiden koneiden lähettimistä, ja ennen kaikkea maassa olevista lähettimistä, joista joku voi olla naapurimaassa. Oletko kuullut koneista F-22, B-2, F-117 ja että kuinka usein niissä on tutka päällä?
 
Ennen vuotta 2002 ei ikinä muuten kuin meren päällä, koska taajuus meni päällekkäin satelliittilähetysten kans

B-2:ssa oli sama taajuus APQ-181 tutkassa. Modernisoitu ennen vuotta 2010,mutta mitään viitettä F22:n an/apg-77 tutkan ja sateliittilähetysten saatika F117:n kanssa en löytäny.
Viitteitä kehiin
 
En ymmärrä tätä uutena kasvona.
Merivoimille, tykistölle, jalkaväelle yms sallitaan monimuotoinen kalusto, mutta ilmavoimien päähävittäjäksi käy vain yksi konetyyppi?

Kalustokirjavuus ei ole hyvä asia missään. Koulutus- ja huoltovaatimuksista riippuu kuinka pahoja ongelmia se aiheuttaa.

Hornettien vanhoja manuaaleja voi löytyä netistä tai voit tutustua moottorin toimintaan ja verrata kerosiinin ja dieselin kemiallisia ominaisuuksia.

Eli toisin sanottuna sinulla ei ole tiedolle mitään lähdettä.
 
Hyvä asejärjestelmä ei vaadi koulutusta (tähysmiina = hautaa ja paina nappia, tankin ansakuoppa) eikä huoltoa (tankin ansakuoppa) ja elinkaari on 500 vuotta (kaukoputki, tankin ansakuoppa).

Jos asejärjestelmässä ei sallita kalustokirjavuutta niin sitä ei pitäisi hankkia ollenkaan, vaan korvata muuten (IT ohjukset esim MEADS).
 
Hyvä asejärjestelmä ei vaadi koulutusta (tähysmiina = hautaa ja paina nappia, tankin ansakuoppa) eikä huoltoa (tankin ansakuoppa) ja elinkaari on 500 vuotta (kaukoputki, tankin ansakuoppa).

Jos asejärjestelmässä ei sallita kalustokirjavuutta niin sitä ei pitäisi hankkia ollenkaan, vaan korvata muuten (IT ohjukset esim MEADS).

Tähysmiinoja ei haudata. Ne korkeintaan naamioidaan kevyesti. Muitakaan miinoja ei haudata, ne asetetaan miinasijaan. Ei muuta, jatkakaa.
 
Jaa että sotakoneita? Osattaisiinko leikkiä Käteistä & Urppia ja jakaa rahat uudelleen. 52,4 miljardia on käytössä:

VALTIOVARAINMINISTERIÖN HALLINNONALA

16.2 mrd €
Kuntien tukeminen
8.5 mrd €
Eläkkeet ja korvaukset
4.3 mrd €
EU ja kansainväliset järjestöt
1.9 mrd €
Verotus ja tullitoimi
602.9 milj. €
Siirrot Ahvenanmaan maakunnalle
287.7 milj. €
Työllisyyden ja elinkeinoelämän tukeminen
255.8 milj. €
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN HALLINNONALA
12.1 mrd €
Eläkkeet
4.4 mrd €
Perhe- ja asumiskustannusten tasaus ja eräät palvelut
2.5 mrd €
Työttömyysturva
2.2 mrd €
Sairausvakuutus
1.3 mrd €
Kuntien järjestämä sosiaali- ja terveydenhuolto
561.1 milj. €
Veteraanien tukeminen
307.6 milj. €
Raha-automaattiyhdistyksen avustukset
291 milj. €
Maatalousyrittäjien ja turkistuottajien lomitustoiminta
226.3 milj. €
OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖN HALLINNONALA
6.7 mrd €
Korkeakouluopetus ja tutkimus
2.8 mrd €
Yleissivistävä koulutus
961.4 milj. €
Opintotuki
936.1 milj. €
Ammatillinen koulutus
731 milj. €
Aikuiskoulutus
515.1 milj. €
Taide ja kulttuuri
429.1 milj. €
Liikuntatoimi
147.3 milj. €
TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN HALLINNONALA
3.4 mrd €
Työllisyys- ja yrittäjyyspolitiikka
1.2 mrd €
Työllistämis-, koulutus- ja erityistoimet (siirtomääräraha 3 v)
481.4 milj. €
Lainat Suomen Vientiluotto Oy:n jälleenrahoitustoimintaan (arviomääräraha)
400 milj. €
Työ- ja elinkeinotoimistojen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
162.8 milj. €
Innovaatiopolitiikka ja yritysten kansainvälistyminen
814 milj. €
Alueiden kehittäminen ja rakennerahastopolitiikka
587.4 milj. €
Hallinto
394.4 milj. €
Energiapolitiikka
235.1 milj. €
Kotouttaminen
113 milj. €
PUOLUSTUSMINISTERIÖN HALLINNONALA
2.9 mrd €
Sotilaallinen maanpuolustus
2.4 mrd €
Puolustusvoimien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
1.7 mrd €
Puolustusmateriaalihankinnat (siirtomääräraha 3 v)
711.9 milj. €
Puolustuspolitiikka ja hallinto
352.5 milj. €
Puolustusministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
331 milj. €
MAA- JA METSÄTALOUSMINISTERIÖN HALLINNONALA
2.7 mrd €
Maatalous
2.1 mrd €
EU-tulotuki ja EU-markkinatuki (arviomääräraha)
547.2 milj. €
Maa- ja puutarhatalouden kansallinen tuki (siirtomääräraha 2 v)
544 milj. €
Luonnonhaittakorvaus (siirtomääräraha 2 v)
422.7 milj. €
Maatalouden ympäristötuki, eläinten hyvinvointia edistävät tuet ja ei-tuotannolliset investoinnit (siirtomääräraha 2 v)
363.3 milj. €
Metsätalous
169.9 milj. €
Maaseudun kehittäminen
163.9 milj. €
Hallinto
97.6 milj. €
LIIKENNE- JA VIESTINTÄMINISTERIÖN HALLINNONALA
2.4 mrd €
Liikenneverkko
1.7 mrd €
Perusväylänpito (siirtomääräraha 2 v)
935.4 milj. €
Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
439.7 milj. €
Hallinto ja toimialan yhteiset menot
408.4 milj. €
Liikenteen tukeminen ja ostopalvelut
202.1 milj. €
VALTIONVELAN KOROT
2.2 mrd €
ULKOASIAINMINISTERIÖN HALLINNONALA
1.3 mrd €
Varsinainen kehitysyhteistyö (siirtomääräraha 3 v)
887.3 milj. €
Ulkoasiainhallinto
218.5 milj. €
SISÄASIAINMINISTERIÖN HALLINNONALA
1.2 mrd €
Poliisitoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
700 milj. €
Rajavartiolaitos
262.7 milj. €
Hallinto
108.8 milj. €
Pelastustoimi ja hätäkeskukset
87.3 milj. €
OIKEUSMINISTERIÖN HALLINNONALA
855.9 milj. €
YMPÄRISTÖMINISTERIÖN HALLINNONALA
270.9 milj. €
EDUSKUNTA
143.4 milj. €
 
Osataan leikkiä valtiota. Kohta alkaa 3-4 mrd:n leikkaukset. Katsotaan sitten taas.
 
Hyvä asejärjestelmä ei vaadi koulutusta (tähysmiina = hautaa ja paina nappia, tankin ansakuoppa) eikä huoltoa (tankin ansakuoppa) ja elinkaari on 500 vuotta (kaukoputki, tankin ansakuoppa).

Jos asejärjestelmässä ei sallita kalustokirjavuutta niin sitä ei pitäisi hankkia ollenkaan, vaan korvata muuten (IT ohjukset esim MEADS).

Kerrotko muuten, että kuinka nopeasti sinä tuon ansakuoppasi meinasit saada aikaan? Tai mitä kaikkea sen aikaan saaminen vaatii?

Ja voin kertoa, että kaikenlaiset miinat vaativat koulutuksen, jos niitä siis meinaa tehokkaasti käyttää. Ja sama pätee tuohon sinun ansakuoppaan.
 
Vaikka vaihtoehtona olisi koneen tuhoaminen kentälle jotta se ei jää vihollisen haltuun?
Ei tuollaista scenariota voi edes tulla. Kerosiinia kentiltä löytyy säiliöistä, ei diiseliä.
Ellet ole joltain abc:n pihalta lentelemässä mut sit tuleeki jo monta muuta muuttujaa eteen
 
20-30 kg paukku vois olla hyvä alku ansakuopalle. Tankkien ylityskyky on max 3,30m eli semmoinen koko.
Syvyys esim 3m ja pohjalle telamiina. Tai sitten 5m syvyys.

Jotenkinhan ne vanhat kranaatit pitää hävittää joka tapauksessa. Ja kaivinkonemiehille töitä.
Ja voisko pioneeri varusmiehet tehdä jotain oikeasti hyödyllistä?

Harmi sinänsä että Suomeen on hankittu asejärjestelmiä kuten CV-kärryt, joiden todellisesta tehosta ei kukaan voi tietää, kun niitä kohti ei saa ampua oikealla kalustolla.

IED armeja säästäisi rahaa ja toimii tutkitusti.
 
Osataan leikkiä valtiota. Kohta alkaa 3-4 mrd:n leikkaukset. Katsotaan sitten taas.

Kolme miljardia saisi kätevästi lopettamalla puolustusministeriön hallinnonalan kokonaan. Luulisin, että ainakin vihreät ehdottavat tätä, koska eihän armeijaa kuitenkaan tarvita mihinkään.

:)
 
Keskustellaan valistuneesti nyt Hornetin seuraajasta hetki aikaa välillä. Jätetään ne ansoittamiset pioneerikeskustelun helmiksi.
 
Kolme miljardia saisi kätevästi lopettamalla puolustusministeriön hallinnonalan kokonaan. Luulisin, että ainakin vihreät ehdottavat tätä, koska eihän armeijaa kuitenkaan tarvita mihinkään.

:)

Juu, mutta yllättäen Vasemmistoliitto vastustaisi....niin ne ajat muuttuvat. :rolleyes:
 
Yksi monitoimihävittäjä ja UAV ehkä rinnakkain - painopiste ohjuksiin ja miehittämättömiin lentokoneisiin.

Kyseinen monitoimihävittäjä on vielä prototyyppiasteella, sillä yksikään kone ei ole teknisesti sama, mikä se oli silloin, kun ensimmäinen malli tuli. Ei F-16 eikä Jas Gripen. Niitä kehitetään koko ajan.

Jas Gripen on varmasti tulevaisuuden hävittäjä. Toisaalta eihän sitä tiedä, kenen intresseissä saattaisi olla myydä koneita sopivaan hankintahintaan.
 
Back
Top