F-35:ttä vastaavia vekottimia on todennäköisesti tulossa markkinoille n. vuosikymmenen sisällä useampiakin. Veikkaan, että päädytään ruotsalaiseen, kun veljeillään taas kivasti ja saadaan semi-halpaa (lue: ei niin törkyhintaista) rautaa ihan hyvällä suorituskyvyllä.
Ei ole tulossa. Olet kai nähnyt että suunnittelupöydältä tie operatiiviseen käyttöön on pitkä ja usein kivinen joka tarkoittaa 15-20 vuoden kehitystyötä. Tämä siis jos suunnittelu aloitetaan tyhjästä. Koneita voidaan toki tuottaa "Legacy"-periaatteella jota Venäläiset suosivat SU-27-3X -linjalla mutta varsinaista uutta sukupolvea ei luoda noin. Myös Gripen NG on samankaltainen venytys kuin SU-27/30/35 ja F-18A/C/E ja onnistunee (ruotsalaisten kohdalla ei ole varmaa) tuottamaan toimintakykyisen koneen jopa alle vuosikymmenessä. Jos taas halutaan luoda kokonaan uusi konsepti, pitää lähteä luomaan uutta eikä venyttämään vanhaa koska siinä loppuu potentiaali ennemmin tai myöhemmin kesken.
Kaikki 2020-luvulla operatiivisessa käytössä olevat ensilinjan taistelukoneet on tällä hetkellä tiedossa ja kehityksessä. Eri juttu on 2030-luku mutta tuskin 6-gen koneita nähdään ennenkuin ko. vuosikymmenen lopussa korkeintaan. Ennemmin 5-gen koneita päivitellään paremmiksi.
Vaikka Gripen NG ei pärjää suorituskyvyssä (pl. logistiikka,vauhti ja aerodynamiikka) F-35:lle niin luulen että se on todennäköinen vaihtoehto jos valmistuu ajoissa ilman kehitysongelmia. Se jää nähtäväksi. Gripenin vahvuudet ovat pienet elinkaarikustannukset ja kenttäkelpoisuus/pieni logistinen jalanjälki ja ne korostuvat kustannuksien puristuksessa. Toivon kuitenkin että seuraaja valitaan rehellisen ja kriittisen vertailun ja kilpailun jälkeen. Vaikka polittiikkaa ei voi sivuuttaa noissa kaupoissa, soisin että se jätettäisiin hieman sivummalle tällä kertaa. Eräs ehdoton vaatimus on uusien AGM-158, GBU-32 ja AGM-154 aseiden integrointimahdollisuus uuteen koneeseen koska ne ovat keskeisellä sijalla ilmasta-maahan toiminnassa tulevaisuudessakin. Nykyinen Gripen ei voi niitä kantaa ainakaan sitä en ole mistään kuullut/nähnyt.
Hieman huolta herättää Gripen C:ä edelleen vaivaava Fly-By-Wire ongelma joka on Siivet-lehden mukaan haitannut kahtena peräkkäisenä vuonna Gripenin soolo-esitystä Västeråsin lentonäytöksissä. Se pitäisi olla jo kunnossa kun niin monta vuotta malli on ollut palveluskäytössä.
Kun katselee RIATin lentonäytöksissä kuvattuja F-18 C (suomi) ja JAS-39 Gripen C -sooloja niin kyllä meikäläinen HN päihittää helposti Gripenin alhaisilla nopeuksilla (alle transooninen nopeus)ja matalalla lennettäessä. HN on tietysti tukialushävittäjä ja se on optimoitu lentämään ketterästi matalalla, mutta ei nuo netissä näkyvät videot mitenkään ylistä Gripenin liikehtimiskykyä verrattuna Hornettiin, päinvastoin.
Riippuu tietysti pilotista ja ohjelmasta miten konetta kieputetaan mutta kyllä yleensä eri maat haluavat esitellä koneiden ja lentäjien kykyjä noissa näytöksissä. Tämän luulisi olevan korostettua Gripenin kohdalla joka taistelee sotilaskonemarkkinoiden muruista maailmassa.
Katsokaa vaikka kohdassa 2:40 Hornetin vaikuttavia pyrstöluisuja ja 2:55 kohdassa tuota hidaslentoa, sellaista ei ole Gripenitä nähty. Hyökkäykulmat (G+) on jopa yli 90 astetta!
Jas-39 Gripen C :