Hornetin seuraaja saattaa maksaa puoli miljardia kappale

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tvälups
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ei tuollaista scenariota voi edes tulla. Kerosiinia kentiltä löytyy säiliöistä, ei diiseliä.
Tukikohdassa ja sen läheisyydessä on aika monta järjestelmää jotka toimivat dieselillä. Tilanne jossa vihollisen asevaikutus on tuhonnut tai eristänyt kaiken mitä on ollut jäljellä toisesta polttoaine tyypistä mutta toista on vielä jäljellä on täysin mahdollinen.
Vastaavasti hätätilanteessa kerosiinia voi käyttää diesel ajoneuvoissa kunnes moottori hajoaa.
 
Voi Hornetin seuraajaparkaa: se lähetetään näköjään dieseliä tankeissaan viimeiseen tehtävään, kuskina lähes korvaamaton taistelija. Koska Suomessa ei ole kerosiinia. Mutta yllätys yllätys: dieseliä kyllä löytyy.
 
20-30 kg paukku vois olla hyvä alku ansakuopalle. Tankkien ylityskyky on max 3,30m eli semmoinen koko.
Syvyys esim 3m ja pohjalle telamiina. Tai sitten 5m syvyys.

Jotenkinhan ne vanhat kranaatit pitää hävittää joka tapauksessa. Ja kaivinkonemiehille töitä.
Ja voisko pioneeri varusmiehet tehdä jotain oikeasti hyödyllistä?

Harmi sinänsä että Suomeen on hankittu asejärjestelmiä kuten CV-kärryt, joiden todellisesta tehosta ei kukaan voi tietää, kun niitä kohti ei saa ampua oikealla kalustolla.

IED armeja säästäisi rahaa ja toimii tutkitusti.


Mene armeijaan ja siellä saattavat kertoa sinulle tarkkaan mitä tuo vaatii. Ole edes normaalin noheva ja pääset jopa tekemään noita juttuja. Ja ihan vihjeeksi, niin siellä on ohjeet noista jutuista valmiina. Se mitä sinä et käsitä, on ehkä se ratkaisevin tekijä, eli aika mikä noihin hommiin menee.
 
Tukikohdassa ja sen läheisyydessä on aika monta järjestelmää jotka toimivat dieselillä. Tilanne jossa vihollisen asevaikutus on tuhonnut tai eristänyt kaiken mitä on ollut jäljellä toisesta polttoaine tyypistä mutta toista on vielä jäljellä on täysin mahdollinen.
Vastaavasti hätätilanteessa kerosiinia voi käyttää diesel ajoneuvoissa kunnes moottori hajoaa.
Voi niitä automoottoreita jotka hajoilee jq voi sitä konetta kun putoaa alas.
 
Voi niitä automoottoreita jotka hajoilee jq voi sitä konetta kun putoaa alas.

Kerosiinin käyttäminen dieselautoissa ei ole mitenkään erikoista, ainakin jenkit polttavat JP-8:aa ajoneuvoissaan ihan rutiininomaisesti. Sen sijaan dieselin käyttäminen Hornetissa on jotain mistä en ole ikinä kuullutkaan...
 
Kerosiinin käyttäminen dieselautoissa ei ole mitenkään erikoista, ainakin jenkit polttavat JP-8:aa ajoneuvoissaan ihan rutiininomaisesti. Sen sijaan dieselin käyttäminen Hornetissa on jotain mistä en ole ikinä kuullutkaan...

Jos moottori toimisikin, niin eikös polttoaine vaikuta moneen muuhunkin asiaan, esim painopiste ja hitausmomentit kolmen akselin suhteen.
Lisäksi polttoainetta saatetaan käyttää hydraulinesteenä tai jäähdytysnesteenä, olis toivottavaa ettei ainakaan kupli alipaineessa.
 
Jos moottori toimisikin, niin eikös polttoaine vaikuta moneen muuhunkin asiaan, esim painopiste ja hitausmomentit kolmen akselin suhteen.
Lisäksi polttoainetta saatetaan käyttää hydraulinesteenä tai jäähdytysnesteenä, olis toivottavaa ettei ainakaan kupli alipaineessa.

Tästä on jo pakko ihan tykätä. Monenlaista asiantuntijaa sitä on nähty ja kuultu, mutta nyt ropsahtaa, eihän tästä tule helvettiäkään.
 
Huhuh näitä juttuja. Muistattekos kuinka hurrattiin kun Hornetin myötä päästiin vihdoin yhteen hävittäjätyyppiin? Ja nytkö pitäisi jakaa nykyistä pienemmäksi ihan varmasti jäävä konemäärä kahden tyypin kesken? Eppäilen. Vaatimattomasti veikkaan, että jos F-35:n ongelmat saadaan siivottua, hinta laskemaan ja se pääsee spekseihinsä (joita muuten on laskettu pitkin matkaa), se voi olla HN:n seuraaja. Yhtä hyvin voi olla Gripen NG. Kiinan ja Venäjän pojan vehkeet voivat olla teknisesti houkuttelevia, mutta se henkis-poliittinen kynnys...
Koeteltua kampetta varmaan tavoitellaan ettei käy kuten NH90:n kanssa. Puljan piti olla valmis 2008, nyt takaraja on 2018 ja sitten alkaakin taas update-kierros.
 
Huhuh näitä juttuja. Muistattekos kuinka hurrattiin kun Hornetin myötä päästiin vihdoin yhteen hävittäjätyyppiin? Ja nytkö pitäisi jakaa nykyistä pienemmäksi ihan varmasti jäävä konemäärä kahden tyypin kesken? Eppäilen. Vaatimattomasti veikkaan, että jos F-35:n ongelmat saadaan siivottua, hinta laskemaan ja se pääsee spekseihinsä (joita muuten on laskettu pitkin matkaa), se voi olla HN:n seuraaja. Yhtä hyvin voi olla Gripen NG. Kiinan ja Venäjän pojan vehkeet voivat olla teknisesti houkuttelevia, mutta se henkis-poliittinen kynnys...
Koeteltua kampetta varmaan tavoitellaan ettei käy kuten NH90:n kanssa. Puljan piti olla valmis 2008, nyt takaraja on 2018 ja sitten alkaakin taas update-kierros.

Joo eiköhän se valinta mene juurikin noiden kahden vaihtoehdon välillä: F-35 tai Gripen NG. Ratkaisevana tekijänä on yhtäältä hinta ja toisaalta F-35:n ongelmat. Jos ne ratkaistaan, niin valinta on F-35, jos ei, niin sitten Gripen.

En usko, että Eurofighter, Rafale tai Super Hornet pääsee loppusuoralle puhumattakaan F15:sta. Joku noista tod. näk. kuitenkin arvioidaan, jotta saadaan jonkinlainen (hinta)kilpailu aikaiseksi ja parempia tarjouksia myyjiltä.
 
Kerosiinin käyttäminen dieselautoissa ei ole mitenkään erikoista, ainakin jenkit polttavat JP-8:aa ajoneuvoissaan ihan rutiininomaisesti. Sen sijaan dieselin käyttäminen Hornetissa on jotain mistä en ole ikinä kuullutkaan...

Joo ei muuten toimi autoissa ja se on ihan todettu ja testattu fakta!
Kerosiini on niin paljon kuivempaa tavaraa et pumput ym ei kestä.
Kymmenisen vuotta sitte kärähti muutama jannu kiinni kerosiinin myymisestä siviilipuolelle. Nimenomaan siks kun ainetta ostaneet alko vaatia takuuhommia ja korvauksia pumppujen ym. rikkoutumisen vuoksi.
Ei jenkitkään takuulla pelkkää jp-8:ia käytä,lisäainetta on seassa uskon ma.
 
Huhuh näitä juttuja. Muistattekos kuinka hurrattiin kun Hornetin myötä päästiin vihdoin yhteen hävittäjätyyppiin? Ja nytkö pitäisi jakaa nykyistä pienemmäksi ihan varmasti jäävä konemäärä kahden tyypin kesken? Eppäilen. Vaatimattomasti veikkaan, että jos F-35:n ongelmat saadaan siivottua, hinta laskemaan ja se pääsee spekseihinsä (joita muuten on laskettu pitkin matkaa), se voi olla HN:n seuraaja. Yhtä hyvin voi olla Gripen NG. Kiinan ja Venäjän pojan vehkeet voivat olla teknisesti houkuttelevia, mutta se henkis-poliittinen kynnys...
Koeteltua kampetta varmaan tavoitellaan ettei käy kuten NH90:n kanssa. Puljan piti olla valmis 2008, nyt takaraja on 2018 ja sitten alkaakin taas update-kierros.
Tavoite varmaankin on se että konemäärä ei pienenisi. Tämä siksi että on paljon panostettu imasta maahan kykyyn unohtamatta sitä että hävittäjien toinen pääasiallinen tehtävä on ilmauhan torjunta. Jos kone määrä pienenee nykyisestä tarkoittaa se väkisin sitä että jommasta kummasta luovutaan joko muiden aselajien taisteluiden tukemisesta tai sitten hävittäjä torjunnasta. Koneet eivät vain riitä molempiin koska tiukkaa tulee tekemään nykyiselläkin kapasiteetillä. Jos F35 hinta ei laske nykyisestä niin meillä ei riitä varaa nykyiseen kapasiteettiin tällöin ainoa järkevä vaihtoehto allekirjoittaneen mielestä on se että on viidennen sukupolven hävittäjä pienellä kapasiteetilla ja 4+ sukupolven hävittäjä suurella kapasiteetillä.
 
Huhuh näitä juttuja. Muistattekos kuinka hurrattiin kun Hornetin myötä päästiin vihdoin yhteen hävittäjätyyppiin? Ja nytkö pitäisi jakaa nykyistä pienemmäksi ihan varmasti jäävä konemäärä kahden tyypin kesken?

Ma kun luulin että kahden eri version koneidea perustuu juuri määrän pitämiseksi nykyisellään tai isompana? Eihän siinä ole tolkkua että määrää tiputetaan ja silti hommataan kaksi eri konetta.
Mutta kyllä ne varmaan yhdessä tyypissä pysyy jos huikealla optimismilla saavat itselleen ja muille perusteltua sen pienen määrän F-35 konetta.
Mikä määrä se on? 50 niitä pitäisi vähintään olla. 20-30 saattaa olla varaa ja sekin tekee tiukkaa ja se tietää mieletöntä propaganda kampanjaa suomalaisille.
 
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kot...uudeksi-havittajaksi/?shared=28974-a6b8d1bc-1

"
Vuosisadan asekauppa: Gripen taas vahvoilla uudeksi hävittäjäksi
Suomen uudet hävittäjät on saatava käyttöön vuosina 2025–2030.



Suomen ilmavoimat valitsi vuonna 1992 uudeksi hävittäjäkoneekseen yhdysvaltalaisen F-18 C/D Hornetin. Valintaa edelsi huolellinen, vuosia kestänyt prosessi. Yksi tarjouskilpailun häviäjistä oli ruotsalainen Saab JAS 39 Gripen.

Kaikkiaan 63 Hornetia otettiin käyttöön Suomessa vuosina 1995–2000. Koneista 62 lentää yhä. Koneet ja niiden ajanmukaistaminen tulevat kaikkiaan maksamaan noin 4,6 miljardia euroa.

Ilmavoimissa ollaan erittäin tyytyväisiä Horneteihin, joiden noin 30 vuoden elinkaari alkaa olla puolivälissä. Uudet hävittäjät on saatava käyttöön vuosina 2025–2030.



Korvaaminen on vuosikymmenen kestävä prosessi, jonka ensimmäinen vaihe, virallinen tiedonhankinta eri vaihtoehdoista, on aloitettava tämän vuosikymmenen kuluessa.

Epävirallinen tiedonhankinta, jonkinlainen markkinoiden brosyyritasoinen tutkiminen, on alkanut jo nyt. Ja kas, yksi kohteista on jälleen JAS 35 Gripen. Se saattaa lopulta olla jopa vahvempi ehdokas kuin valintaprosessissa yli kaksi vuosikymmentä sitten.

Ilmavoimissa on tietenkin seurattu koko ajan tarkasti hävittäjämarkkinoiden kehittymistä. Julkisuuteen aiheesta ei kuitenkaan pukahdeta mitään muuta kuin yksi perusperiaate; huhtikuun alussa tehtävänsä jättävä komentaja, kenraalimajuri Lauri Puranen sanoi uskovansa vakaasti, että Hornetit korvataan miehitetyillä, ei siis kauko-ohjattavilla, hävittäjäkoneilla.



Hornetin seuraajan valinta on monumentaalisen suuri ja tärkeä hanke. Se on monessakin mielessä vuosisadan asekauppa. Sen yhteydessä ei pohdita vain lentokoneita ja niiden hintoja ja ominaisuuksia vaan myös ulko- ja turvallisuuspolitiikan perimmäisiä kysymyksiä.

Ostetaanko uudet koneet lännestä vai idästä? Jos ostetaan idästä, mitä se vaikuttaa Suomen ja Naton suhteisiin ja yhteistyöhön ja kovasti muodissa olevaan pohjoismaiseen puolustusyhteistyöhön?

Ilmavoimat luultavasti katsoo tarvitsevansa koko maan puolustamiseen ainakin suunnilleen nykyisen määrän koneita. Onko niihin varaa, jos tai oikeammin kun nykyaikainen hävittäjälaivasto maksaa merkittävästi enemmän kuin Hornetien vajaat viisi miljardia?



Ulko- ja turvallisuuspolitiikan ja rahan lisäksi valinnan ratkaisee koneiden saatavuus.

Länsimaissa tuotannossa saattaa 15 vuoden päästä olla enää kaksi hävittäjää. Niistä toinen, amerikkalainen F-35 eli JSF (Joint Strike Fighter), on erittäin kallis. Jäljelle voi hyvinkin jäädä vain Gripen.

Suomalaistyyppisten Hornetien tuotanto päättyi Yhdysvalloissa jo vuosituhannen vaihteessa. Länsimarkkinoilla on nyt tarjolla viisi saman kategorian konetyyppiä. Ne ovat Hornetin jatkokehitelmä F/A-18 E/F Super Hornet, ranskalainen Rafale, usean Euroopan maan yhteistyönä tehtävä Eurofighter Typhoon, Gripen ja F-35.

Super Hornetin ja Typhoonin tuotannon jatkuminen ensi vuosikymmenen puoleenväliin on epätodennäköistä. F-35 hallitsee vientimarkkinoita.

Super Hornetin ja Rafalen valmistajat kiinnittivät suuria toiveita Brasiliaan, joka kuitenkin valitsi Gripenin. Rafalea pidettiin liian kalliina, eikä Brasilian presidentti Dilma Rousseffsuostunut ostamaan koneita maasta (Yhdysvalloista), joka vakoilee häntä.

Rafalen viimeinen toivo on Intia, joka aikoo ostaa ison määrän koneita. Jos kauppa tehdään, Intian Rafalet saattavat olla tuotannossa vielä, kun Suomi tarvitsee uudet koneensa. Mutta jos oli Rafale kallis brasseille, on se varmasti sitä suomalaisillekin.

Typhoonia ovat ostaneet lähinnä sen eurooppalaiset valmistajamaat Britannia, Espanja, Italia ja Saksa. Vientikauppoja on tehty ennen muuta Lähi-itään, ja niitä kalastellaan koko ajan lisää. Mahdolliset määrät ovat kuitenkin pieniä ja riittävät tuskin pitämään tuotantoa yllä 2020-luvun jälkipuoliskolle.

Länsikoneista jäljelle jäävät F-35 ja Gripen. Ensin mainittu on haalinut vaikuttavan määrän vientikauppoja, muun muassa Norjasta, jonka kuusi ensimmäistä konetta maksavat 500 miljoonaa euroa.

Norjassa on Wikipedian mukaan arvioitu, että sen 52 koneen JSF-laivaston kokonaiskustannukset koneiden käyttöaikana nousevat yli 560 miljoonaan dollariin eli 410 miljoonaan euroon per kone. Pentagonin vastaava arvio 50 vuoden käyttöiälle on noin 450 miljoonaa euroa.

Jos Suomi ostaisi 63 konetta, loppulasku nousisi tällä matematiikalla yli 25 miljardin euron. Arvio on toki erittäin epätarkka. Suuruusluokka osoittaa silti, millaisista rahoista hävittäjähankinnan yhteydessä puhutaan, ainakin, jos ostetaan kalleinta, mitä kaupasta löytyy.



Historian suurimmaksi aseohjelmaksi mainittu F-35 hanke on kuitenkin ollut pettymyksiä täynnä.

Kustannusarvio on noussut 70 prosentilla ja kaikki aikataulut ovat vuosia myöhässä. Pentagon aikoo silti yhä ostaa 2 443 konetta keskimäärin 160 miljoonan taalan eli 117 miljoonan euron kappalehintaan. Vientikoneiden hinta on sama, koska kauppoja ei tehdä suoraan valmistajan eli Lockheed-Martinin vaan Pentagonin kautta.

F-35:n suuri myyntivaltti on sen häiveominaisuudet. Kone näkyy huonosti tai ei lainkaan perinteisissä tutkissa. Tämä etu hupenee kuitenkin nopeasti, sillä eri puolilla maailmaa on jo kehitetty uudenlaisia laitteita, jotka erottavat myös F-35:n ja muut häivekoneet.

Halpa ei ole Gripenkään. Brasilia osti 36 konetta ja maksaa niistä rapiat kolme miljardia euroa. Silti edullinen hinta oli ilmeisen ratkaiseva tekijä sekä Brasiliassa että Sveitsissä, joka ostaa ruotsalaiskoneita Hornetien korvaajiksi. Lopullinen kauppa on hyväksyttävä sveitsiläiseen tapaan kansanäänestyksessä.



Gripenin nykyinen versio, JAS 39E, on kovin erilainen kuin se kone, jota Suomeen tarjottiin yli kaksi vuosikymmentä sitten. Muun muassa moottori ja tutka on uusittu. Brasilian viimeinen Gripen valmistuu 2023, ja Ruotsin ilmavoimat saavat viimeisen E-mallisen koneensa 2026, joten aikataulukin sopisi suomalaistilaukselle.

Hävittäjiä tehdään kuitenkin myös idässä. Venäjällä on nykyaikaisia perinteisiä ja huippunykyaikaisia häivehävittäjiä. Vientiin annettujen koneiden hinnat ovat perinteisesti olleet kilpailukykyisiä.

Tässä vaiheessa on kuitenkin tuiki mahdotonta arvioida, haluaisiko itänaapuri myydä uusinta kalustoaan Suomelle ja ennen kaikkea haluaisiko Suomi sitä ostaa. Tällainen valinta olisi suuri harppaus poispäin Natosta, jonka kylkeen Suomi on aktiivisesti jo kauan pyrkinyt, ei vähiten Nato-yhteensopivan Hornet-kalustonsa siivellä.



Suomessa Hornetin seuraaja valitaan 2020-luvun alussa.

Päätöstä ei tee edes ensi vuonna valittava vaan vasta sitä seuraava hallitus. Maailma voi silloin olla ihan toisenlainen kuin nyt, mutta hävittäjämarkkinoille on tuskin tullut uusia, vakavasti otettavia ehdokkaita. Valinta on tehtävä nyt tiedossa olevista konetyypeistä.

Yksi vaihtoehto on ostaa mahdollisimman halpoja, siirtymäkauden koneita. Hornetin seuraajan käyttöikä voi nimittäin jäädä hyvinkin lyhyeksi, koska maailman ilmavoimat ovat 2030-luvulla mitä todennäköisimmin siirtyneet tai siirtymässä miehittämättömien taistelukoneiden käyttäjiksi. Ne ovat ylivoimainen vastus taitavillekin hävittäjälentäjille."
 
Lukekaa pliis tuo yrjön posti. Ja sanokaa sitten, olenko kirjoittanut roskaa politiikan suhteesta hankintoihin? Jos taas SK:n painava kirjoittelu ei käy lähteeksi tänne, niin ei maha mittään.
 
SK:n artikkeli on siinä mielessä täyttä paskaa että siinä vertaillaan jotain F-35:n laskettuja koko elinkaarikustannuksia (hankinta, huolto, polttoaineet, palkat, päivitykset 30 vuoden osalta jne.) Gripenin ostohintoihin. Selvästi kirjoittajalla on Agenda isolla A:lla artikkelinsa suhteen.

Jos nyt vertaillaan ihan hankintahintoja niin viime vuodelta on kaksi keissiä joita voimme tutkia:

1) USA teki Locheed-Martinin kanssa syksyllä kaupat 35 kappaleesta LRIP 7 (Low Rate Initial Production) erän F-35 hävittäjiä, ja yhden F-35A koneen hinta oli 98 miljoonaa dollaria ilman moottoria, moottorin kanssa (joista on erillinen diili P&W:n kanssa) hinta jäänee n. 110 - 120 miljoonaan dollariin (LRIP 3 erässä yksi moottori maksoi 16 miljoonaa dollaria)

http://www.flightglobal.com/news/articles/pentagon-finalises-deal-with-lockheed-for-71-f-35s-391093/

2) Sveitsi tilaa 22 Gripeniä hintaan 3.3 miljardia dollaria, yhden koneen hinta on siis n. 150 miljoonaa dollaria. Brasilia ostanee 36 konetta hintaan 4.5 miljardia dollaria, yhden koneen hinta on siis n. 125 miljoonaa dollaria). Toki hintoihin kuuluu varmasti myös koulutusta, varaosia, työkaluja jne.

http://online.wsj.com/news/articles/SB10001424052702303773704579267722161813140

Eli hinnoissa ei juuri eroja ole noiden kahden koneen välillä, suorituskyvyssä F-35 onkin sitten kokonaisen sukupolven hyppäyksen edelle...

Mä lyön tarvittaessa vetoa vaikka kohtalaisen isosta summasta että Suomeen valitaan F-35, juuri yllämainituista syistä.
 
Viimeksi muokattu:
Tietääkseni Brasilian ja Sveitsin kauppoihin kuuluu myös ns teknologiansiirto kyseisiin valtioihin kauppojen yhteydessä.
 

Hyvä artikkeli, mutta mielestäni loppukaneettina ollut ajatus ostaa halpa siirtymäkauden kone, koska myöhemmin siirrytään miehittämättömiin koneisiin, on harhaanjohtava. Ei missään käsittääkseni kehitetä ilmasta-ilmaan taisteluun sopivaa torjuntalennokkia. Ainoastaan ilmasta-maahan tyyppisiä hunter-killereitä ja tietenkin tiedustelukoneita. USA:ssakin aiotaan kehittää 6. sukupolven miehitetty hävittäjäkone.

Samoin heitto itäkoneesta tuntuu epätodennäköiseltä. Tosin viime aikoina olen huomannut, että Venäjän geopoliittinen vaikutusvalta on ollut uhattuna ja se on pienentynyt koko ajan. Esimerkkeinä tästä Libyan kaatuminen (Venäjän mittavat asekaupat sinne peruuntuivat seurauksena), Hugo Chavezin kuolema Venezuelassa, Syyrian uhkaava menetys ainoana Lähi-Idän tukikohtana, Ukrainan uhkaava menetys EU:n "etupiiriin", jne.

Selvästi on huomattavissa, että Venäjä yrittää pitää kynsin hampain kiinni asemastaan esim. Ukrainan kriisirahoitus, Syyrian länsipommitusten esto taitavalla diplomatialla ja Mistral-luokan maihinnousualusten osto Ranskasta, joilla on tarkoitus pitää kiinni Kuriileista, jos Japani yrittää jotain.

Näin ollen, jos Suomi avaisi edes puolittain ovea hävittäjähankinnalle Venäjälle päin, niin sieltä tod. näk. tulisi todella kilpailukykyinen tarjous ottaen huomioon siitä seuraavan Venäjän strategisen vaikutusvallan leviämisen EU:n alueelle. Mutta Nato varmaan pitäisi siinä vaiheessa sitten unohtaa. Tai no olihan Luftwaffella MiG-29A integroituna Nato-ilmapuolustusjärjestelmään, joten ei kai se mahdotonta ole.
 
Tottakai SK:n kirjoitus on paskaa......

No puretaans barrel nutin juttua hieman:

Lockheed möi Usalle koneita hintaan se ja se. Huomio: Usalle. Sitten siitä puuttuukin moottoria ja elinkaariasiaa..... ja toiveissa kenties myydä eteenpäinkin koneita?

Ylipäätään muualla tunnustetaan se, että ruotsalaisvaihtoehto on elinkaareltaan edullisempi, Maanpuolustusnetin ilma-asiantuntijaryhmä näkee asian toisin. Toki sillekin pitää arvonsa antaa.

Minä en väitä, että F-35 olisi huono valinta. Väitän edelleen, ja näköjään etsimättä tuota väitettäni tukee joku muukin kuin minä itse, että kun tuonlaatuinen kauppa tehdään, takana tehdään politiikkaa isolla P-kirjasimella. Todella isolla. Sen jälkeen sitten lasketaan kenraalit ja everstit US ilmatukikohtiin Ray-banit silmillään, siellä he kirmaavat kuin vasikka laitumella. Ja huom: jos amerikkalaiset sanovat, että P50 modifioituna on kaupan, muuta ei tipu ei lirise, silloin otetaan P50. Toki tuo esimerkki on raflaava, mutta periaate sentään on edelleen tuo.

Ei miljardien mittainen asekauppa ole mikään karkkikauppa, johon Ilmavoimien terävä pää lasketaan juoksemaan kuin possut peltoon. Ja valitaan sitten se nekku, joka maistuu kaikkein makeimmalle. Pahimmillaanhan homma voi mennä niin, että meitä painostetaan rankalla kädellä ja lopulta Karjalan Lennostoon lennetään SU-27 ilman modifikaatiomahdollisuutta ja punaisella napilla. Toki sekin on sitten maailman paras hävittäjä.
 
Tällä hetkellä kuitenkin näyttää että hankintakustannus on F-35:llä halvempi kuin Gripen NG:llä. Ja onhan se ihan loogista, koska noiden tuotantomäärät tulevat olemaan ihan eriluokkaa, Gripen NG:n muutamia kymmeniä ja F-35:n osalta vähintääkin kolmisen tuhatta konetta. Kehityskustannukset pystytään näin jyvittämään huomattavasti suuremmalle määrälle koneita. Ja suuruuden ekonomia jyrää valmistuskustannuksissakin.

Valmistajan sivuilta hankintakustannuksista:
https://www.f35.com/resources/faqs/P10

"The estimated cost for an F-35A conventional take-off and landing (CTOL) aircraft purchased in 2018 and delivered in 2020 (the first expected year of full rate production) will be about $85 million in inflation adjusted “then year” dollars. This is equivalent to about $75 million in 2012 dollars. That price includes the airframe, engine, mission systems, profit and concurrency.

F-35 unit recurring flyaway (URF) costs have been going down with each successive lot of aircraft. Lockheed Martin and Pratt & Whitney have track records for delivering the airframe and engine below government SAR estimates and we expect this trend to continue in the future. "


Ei meistä kukaan noiden koneiden elinkaarikustannuksia tiedä, mutta ainakin MLU-päivitykset tulevat olemaan edullisempia F-35:een kuin Gripeniin, juuri suuruuden ekonomian vuoksi. Gripeniin niitä ei edes välttämättä olisi tarjolla koneen valmistajalta.
 
Myynee Lockheed noita ennen Suomen valintaa muillekin. Luultavasti Korea ja Japani ostamassa, myös level 1-5 partnerit luonnollisesti. Suomen mahdolliseen kauppaan on vielä sen verran aikaa, että hyvinkin joku muu noiden lisäksi saattaa olla ostamassa meitä ennen. F-35 suhteen näyttöä hinnasta todennäköisesti tulee siis reippaanlaisesti eli ihan tän pasltan spekulaatioiden pohjalta ei tarvii kenujen toivoa. Tällä tämän hetkisellä tiedollahan ei tarvii päätöstä tehdä on siis pointtini. Voidaanko samaa sanoa Gripenistä? Mikä kaikesta hinnasta ja mistä tahansa muusta huolimatta kuitenkin on F-35 verratttuna vanhaa teknologiaa, eikös?
 
Back
Top