Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Itse alan ainakin pitää ajatuksesta
Tosiaan mikäli modernit migit olisivat halpoja, lisäksi saisi pitkän matkan ilmatorjuntaa:
Siinä sopii kapitalistisikojen tulla yrittämään
Ai että tuossa näyssä silmä lepää! Koko maan tiheästi kattava verkosto Ito79 Petshoraa ja 150-200 kpl MiG-21 Bison! Siinä on taantumuksellisten voimien turha tulla yrittämään mitään - edistykselliset voimat ovat hereillä!
Vielä kun sais Ahti Lapin takaisin IT-tarkastajaksi.
Triggeröidytkö lisää?
Huhdalla selvästi tuollaista teinimäistä uhoa kun joutuu jopa toisten keskusteluihin huutamaan välistä
Onneksi se tapahtuu sentään vasta perjantaina, parin oluen rohkaisemana
Oikein noheva ostaja tilaa ensin yhden erän FA-50FIN:iä ja ottaa loput optiolla jääden tarkkailemaan KF-X:n kehitystä jalka KAI:n ovenraossa.
Voidaanko tätä ketjua summata yhteen mm. siten, että on olemassa -ne toisen ketjun- vaihtoehdot ja sitten tässä vitjassa esitetyt kehitysmaakonseptit? Tämän vitjan koneet ovat lähinnä niitä, jotka joutuessaan samaan taistelutilaan nykyaikaisen hävittäjän kanssa tulevat tonttiin edes tietämättä iskikö niitä ukkonen vai ohjus?
mutta ne ovat vähän liian raskaita Suomelle. Koreasta ja ehkä Turkista tulee ehkä joskus
Voidaanko tätä ketjua summata yhteen mm. siten, että on olemassa -ne toisen ketjun- vaihtoehdot ja sitten tässä vitjassa esitetyt kehitysmaakonseptit? Tämän vitjan koneet ovat lähinnä niitä, jotka joutuessaan samaan taistelutilaan nykyaikaisen hävittäjän kanssa tulevat tonttiin edes tietämättä iskikö niitä ukkonen vai ohjus?
Venäjällä ja Kiinalla on tarjolla muutama nykyaikainen raskas hävittäjä mutta ne ovat vähän liian raskaita Suomelle. Koreasta ja ehkä Turkista tulee ehkä joskus uudet hävittäjät markkinoille. Muiden vaihtoehtojen kanssa mennään vähän kehitysmaalinjalla.
JF-17 THUNDER / Pakistan
On any global list of sh*t-talkers, Pakistan has historically rated very high, especially toward its longtime arch-nemesis, India (although new Pakistani Prime Minister Imran Khan seems more conciliatory). The Pakistanis see India as an existential threat, and are not likely to stop anytime soon.
So, after fighting four pitched wars against India and losing all of them, prioritizing air power would seem to be the way forward if Pakistan was still going to rattle the saber every so often. RAND Corporation studies still declare that the Indian Air Force would have air supremacy in any war against Pakistan. Only very recently has Pakistan decided it would be best to upgrade their fighter aircraft. So, in a joint venture with China, they created a bargain-basement version of the F-16, the JF-17 Thunder, which now makes up the bulk of the PAF.
To give you an idea of how (in)effective the Thunder is, China doesn't fly it. Neither does anyone else. Immediately dubbed the "Junk Fighter-17 Blunder," the aircraft is dangerous to fly at lower speeds, it can't fly as fast as older Pakistani airframes (and certainly not as fast as India's fighters), and it can't use similar avionics and munitions as its other fighters, which was one of the missions in creating the fighter in the first place. If all they wanted to do was replace their old fleet, then mission accomplished. If they wanted to beat India in an air war, well, it doesn't look good, but it remains to be tested.
Aside from the JF-17, the PAF lags behind India in terms of both numbers of combat aircraft and the actual serviceable aircraft fielded at any given moment. It also lags behind its rival in terms of training and ability. Even when facing superior Pakistani firepower, skilled Indian pilots still manage to best the Pakistanis.
It's a good thing the two countries face a nuclear detente.
https://www.wearethemighty.com/gear-tech/10-worst-air-forces-2018
Ja oliko tämä ketju se faktojen fakta jossa ollaan totisia kuin Ilmavoimien HX käsittelijät konsanaan? Vai oliko tämä varjoketju, pilkettä silmäkulmassa ja kieltä poskessa?Immediately dubbed the "Junk Fighter-17 Blunder,"
Tuo lempinimihän on Intialaisten keksimä joita kyrsii Tejas projektin vaikeudet ja kaiken lisäksi tuossa "artikkelissa" on muitakin virheitä joita en viitsi lähteä korjaamaan.
Epäilemättä, aika vähän järkeähän on hankkia 24 konetta jotain uniikkia tyyppiä kun rivissä on ennestään ~1000 taistelukonetta. Venäläisethän eivät aluksi edes suostuneet myymään noin pientä määrää vaan tarjosivat 48 konetta. Liekö sitten rahanpuute iskenyt siinä määrin että pienempikin kauppa on kelvannut? On ollut huhuja 24 koneen jatkotilauksesta mutta siitä ei ole enää mitään kuulunut.
Noiden isojen koneiden ominaisuuksiin ja voimaan on helppo hullaantua, mutta pitää muistaa laulujen lunnaat. USAFin lukujen mukaan F-16:n ylläpitokustannukset ovat noin 25 000 dollaria /lentotunti, F-15C/E:llä ne ovat 35-42k. Eli tällä tavoin karkeasti skaalattuna nykyisen Hornet-kalustomme kustannuksilla voisimme pitää ehkä 35, korkeintaan 40 F-15/Su-35 -luokan konetta.
Vielä viimeinen idän ihme ennen kaukoidän ihmeitä. MiG-35 on MiG-29:n viimeisin evaluaatiomalli. Kuten kilpailevan toimiston Su-35, sekin pohjautuu 'pitkässä juoksussa' olleeseen runkorakennepäivitykseen jota kokeiltiin jo 80-luvulla nimellä 9-15 (MiG-29M). Rissalassa aikoinaan vierailleen MiG-29:n kanssa sillä on yhteistä lähinnä enää ulkonäkö. Sisäinen rakenne on modernisoitu kokonaan, ja integraalitankkien ansiosta sisäinen polttoainemäärä on kasvanut puolella. Samalla on poistettu MiG-29:lle tunnusomaiset apuilmanottoaukot. Hydraulinen ohjausjärjestelmä on korvattu fly-by-wirellä. Myös moottorin ohjausyksikkö on digitaalinen ja samalla on poistunut RD-33 -sarjan moottoreita vaivannut savutusongelma.
MiG-35:tta valmistaja kutsuu “yhdistyneeksi hävittäjäperheeksi”. Siihen kuuluvat MiG-29K, MiG-29M ja MiG-35. Ensinmainittu on tukialusversio, MiG-29M on sen maakäyttöön tarkoitettu versio ja MiG-35 on sama uudemmalla avioniikkapaketilla. Kaikki koneet, myös kaksipaikkaiset, valmistuvat samalta linjalta ja ovat identtisiä muuten, paitsi maaversioissa siiven taittomekanismi on 'jäykistetty' ja yksipaikkaisessa on takaohjaamon tilalla polttoainesäiliö. Näin saadaan valmistuskustannuksissa säästettyä pienissäkin sarjoissa. MiG-29M/K:n avioniikkapaketti on samantapainen kuin aikaisemmassa MiG-29SMT -päivityksessä, MiG-35:ssä on monipuolisempi varustus ja sensorifuusio. Suomelle sopivin olisi modernimpi MiG-35 -standardi.
MiG-35:ssä on venäläishävittäjistä kaikkein monipuolisin optinen sensorivarustus. Koneen nokalla on OLS-UEM IRST/TV-sensori. Koneessa on samanlainen joka suuntaan näkevä ohjusvaroitinjärjestelmä kuin Su-35:ssä, samaten laservaroitinjärjestelmä. Rungon ylä- ja alapuolella ovat lisäksi SOAR-ohjuslaukaisuvaroitinsensorit. Viimein moottorikoteloon on puolikiinteästi sijoitettu OLS-K sensorisäiliö, joka on tarkoitettu havaitsemaan ja seuraamaan pääasiassa maamaaleja. Näin varustettuna lentäjien käytössä on enemmän kuvaa koneen ympäriltä kuin millään muulla nykyhävittäjällä F-35 poislukien. Erikseen voidaan vielä kantaa voimakkaampaa T220-maalinosoitussäiliötä. Venäläisten infrapunasensorien laadusta ei ole tarkkaa vertailukohtaa mutta yleisesti niitä ei pidetä yhtä herkkinä kuin länsimaisten. OLS-K:n mainitaan pystyvän näkevän ajoneuvomaalit 20km etäisyydeltä, ja "lentotukialuksen kokoiset alusmaalit" 70 kilometrin etäisyydeltä. OLS-UEM:n kantama ilmamaaleihin on "15-55km" eli suorituskyvyltään se olisi hiukan huonompi kuin Eurofighterin noin ~15 vuotta vanha PIRATE.
Katso liite: 27470
Kauneusvirheenä MiG-35:n varustuksessa on tutka: kirjoitushetkellä siihen ei ole saatavilla muuta kuin mekaanisella tasoantennilla varustettu Zhuk-M. Koneeseen kehitetty Zhuk-A -AESA-tutka jota tarjottiin aikaisemmin mm. Intialle, osoittautui suorituskyvyltään epätyydyttäväksi. Sittemmin on kehitetty huomattavasti parempaa Zhuk-AM:aa mutta ainakin ensimmäiset valmistussarjat käyttävät vielä Zhuk-M:ää. Elso-järjestelmästä en löytänyt pikaetsinnällä muuta tietoa kuin arvelun että se voisi olla sama Pastel mikä Su-35:ssä. Lisäksi kone voi kuljettaa Kedr-häirintäsäilötä.
Katso liite: 27471
MiG-35 käyttää MIL-STD-1553 -väyläratkaisuja ja koneen avioniikka-arkkitehtuuri on avoin, mikä mahdollistaa myös muiden kuin venäläisten aseiden integroinnin. Optiona on tarjolla myös suunnattavat suihkusuuttimet.
"Yhdistyneen hävittäjäperheen" tilauskanta tällä hetkellä on pienempi kuin kilpailijallaan Suhoilla. Intia ja Venäjän laivasto ovat tilanneet MiG-29K:ta yhteensä 69 kappaletta. Egypti tilasi MiG-29M:ää 46 kappaletta. Venäjä on tilannut MiG-35:ttä toistaiseksi vain 6kpl mutta suunnitelmissa on 170 konetta. Hintatietojen mukaan Egypti maksoi 46 koneesta noin 2 miljardia dollaria. Intian 29 koneen kakkossarja maksoi 1.2 miljardia. Koneen yksikköhinta olisi tämän perusteella hyvin alhainen noin 43 miljoonaa USD. On kuitenkin muistettava että nämä koneet edustivat vähemmän kehittynyttä varustelutasoa kuin varsinainen MiG-35.
Kokonaisuutena MiG-35 vaikuttaisi Suomelle monella tapaa sopivalta vaihtoehdolta. Kone olisi jokseenkin saman kokoinen kuin Hornet. Monipuolisen sensori- ja avioniikkavarustuksensa puolesta MiG olisi sovelias jokapaikanhöylä ja järjestelmiensä puolesta se näyttää joiltain osin modernimmalta kuin Flanker-perheen kasvatit. Päätehtävän eli ilmapuolustuksen kannalta MiG-35 ei kuitenkaan omaa samassa määrin 'raakaa voimaa' kuin Su-35.
Kysymysmerkki on myös tutka, meidän kannaltamme Zhuk-M tarjoaisi vain samantasoista suorituskykyä kuin nykyisten Hornettiemme tutkat eikä olisi hyväksyttävä HX-ohjelmaan. Zhuk-AM pitäisi saada tuotantokelposeksi ennen tilauspäätöstä sillä tutkan vaihtaminen kesken palveluskäytön olisi kallis operaatio. Koneen pienempi käyttäjäkunta olisi jossain määrin kysymysmerkki, eikä siihen ole integroitu samassa määrin ei-venäläistä varustusta kuin vaikka Su-30:een. Elinkaarikustannusten puolesta kaikkien venäläiskoneiden osalta ongelma on moottorin käyttöikä, joka on tyypillisesti 4000 tuntia kun länsimaiset moottorit kestävät yleensä 6000 tuntia. Moottorit täytyisi siis uusia tai peruskorjata 0-tuntisiksi jossain välissä koneen elinkaarta.
Camoon nyt! Olen aina nauttinut kurkistuksista tuonne itärajan taakse ja tälläkin kertaa mukava seurata mitä naapuri on tuottanut "vastineeksi" länsikalustolle.En mä vihjaa mitään poliittisesta epäselvyydestä, kunhan vaan jostain tietyn kaluston "fanittamisesta" ehkä kertoo tuollainen ilmaus
Ihan samalla tavalla olisin sanonut jos olisit kertonut jostain F-35:n puutteesta samaan sävyyn.
Mielestäni mikäli koneelle niinkin oleellinen asia kuin tutka on heikko, verrattuna nykyaikaisiin AESA-tutkiin, niin kyseessä on kyllä paha puute, eikä mikään kauneusvirhe.
Kiitos fulcrum perinpohjaisesta selvityksestä![/QUOTE
Itse vähän vähemmän asioihin sitoutuneena ihmettelijänä kiitän foorumia kaikista esityksistä. Mutta älkää nokitelko asiantuntijat toisianne, kiitos. Teidän kommenttienne tähden olen täällä yleensä mukana. Säilyttäkää kunnioitus ja huumori mukana. Että tälleen, palataan!
Ja oliko tämä ketju se faktojen fakta jossa ollaan totisia kuin Ilmavoimien HX käsittelijät konsanaan? Vai oliko tämä varjoketju, pilkettä silmäkulmassa ja kieltä poskessa?