Pompotellaanpa ketjua ylöspäin ja otetaan käsittelyyn ilmailufoorumien vakioflamebaitti, HAL Tejas. Siinä missä naapurimaa Pakistanin hävittäjäprojekti eteni melko vähäisin ongelmin, samaa ei todellakaan voi sanoa Intian LCA-ohjelmasta joka on venynyt ja vanunut niin pitkään ja isoissa ongelmissa että siitä on tullut eräänlainen kestovitsi ei-intialaisten keskuudessa. Mutta onko kone tosiaan niin surkea esitys? Ei suinkaan.
Intia alkoi tuumailemaan uutta omavalmisteista hävittäjää jo niinkin varhain kuin 1969 ja aluksi tarkoituksena oli tehdä paranneltu painos Kurt Tankin suunnittelemasta Marut-hävittäjästä (kyllä, juuri sen Kurt Tankin). Suunnitelmat kuitenkin lopahtivat. Varsinaisesti LCA-ohjelma aloitettiin 1983 ja tavoitteena oli ensilento 1990 ja kone palveluskäyttöön 1995. Ilmavoimilla kesti monta vuotta saada edes vaatimukset lyötyä lukkoon joka pilasi aikataulun heti ja siitä ongelmat vasta alkoivat. Kone aloitettiin siis vain muutama vuosi Gripenin jälkeen mutta jäi jälkeen siitä todella paljon. Syy oli pitkälti se että LCA oli paljon Gripeniä kunnianhimoisempi ohjelma: sen oli tarkoitus tuoda koko Intian ilmailuteollisuus muun maailman tasolle. Intialaiset halusivat suunnitella sekä moottorin, tutkan ja FBW:n alusta alkaen itse. Ruotsalaiset ostivat tutkan ja moottorin perusratkaisut ulkomailta. Mainittakoon toisaalta ettei vastaava venyminen ole muuallakaan harvinaista. Eurofighterin esiaste oli projekti nimeltään TKF-90, missä '90' viittaa käyttöönottovuoteen. *hysteerista naurua*
Pitkän tarinan voi ynnätä niin ettei moottorista ja tutkasta tullut mitään ja ne piti vaihtaa lennosta toimiviin ulkomaisiin ratkaisuihin. Rungon kanssakin oli ongelmia. LCAn tyhjäpainovaatimus oli aluksi 'jukemaisen' pieni 5.5 tonnia. Tämä osoittautui aivan ylioptimistiseksi. Koneen prototyypit olivat noin 1.5 tonnia ylipainoisia. Sarjakoneissa saatiin paino tiristettyä 6.5 tonnin paikkeille. Ensimmäinen demonstraattori lensi 2001. Tämän jälkeen prototyyppejä ja esisarjan koneita valmistui hiljakseltaan keskimäärin yksi vuodessa seuraavat 12 vuotta.
Tejas edustaa nykyhävittäjissä hiukan poikkeavaa muotoilua sillä siinä on deltasiipi muttei canardeja, vaan nostovoimaa on lisätty eräänlaisella 'typistetyllä' deltasiivellä. Rungon muodoissa ei ole niinkään paljon Miragen ranskalaismannekiinin sähäkkää solakkuutta, vaan enemmän Drakenin ruotsalaismamman käytännöllistä pulleutta. Suoritusarvoiltaan Tejas näyttää olevan ainakin paperilla lähes identtinen Gripen C:n kanssa. Sisäinen polttoainekuorma on lähes sama, moottorit ovat toisilleen hyvin läheistä sukua ja asekuorma ja suurin lentoonlähtöpainokin ovat hyvin samanlaisia.
Tejasin ensimmäinen tuotantoversio on Mk1 ja se on tarkoitettu välityypiksi jolla paikataan Intian ilmavoimien pahinta konepulaa ja kerätään kokemuksia tyypistä. Koneessa on israelilainen EL/M 2032-tutka ja yleisesti ottaen kone edustaa tyypillistä 90-luvun varustelutasoa. Toisin kuin FC-1, Tejasin tekniikka on kauttaaltaan digisukupolvea. Kone ei ole häivekone mutta valmistaja väittää sen tutkapoikkipinta-alan olevan luokkaa 0.5m^2, pienempi kuin millään toisella 4. sukupolven hävittäjällä DSI-ilmanotot, komposiitin laaja käyttö ja canardien puuttuminen voivat tässä auttaa. Koneeseen piti tulla intialainen elsojärjestelmä, mutta sen viivästyksien vuoksi se on korvattu israelilaisella. Kiinteää IP-sensoria ei ole mutta kone on suunniteltu käyttämään sekä IRST- että FLIR-säiliötä, mm. Liteningiä. Myös häirintälaite täytyy kantaa ulkoisesti. Aseistuksena on wanha kunnon GSh-23-tykki, R-73-ohjus sekä BVR-ohjus Derby. Tulevaisuudessa tullaan integroimaan Python-5, Astra ja myös Meteorista on haaveiltu. Koneessa on Elbitin kypärätähtäin ja intialainen datalinkki. Viimeksimainitusta löysin melko vähän tietoa, se kuitenkin toimii sekä maa-asemiin että muihin lentokoneisiin eli muistuttanee kotimaista (jo poistunutta) tietovuota? Siirtonopeudeksi on mainittu 8kbit/s.
Tejasin 'lopulliseksi' versioksi on suunniteltu Mk2, joka olisi hiukan isompi ja voimakkaampi, paremmalla sensorifuusiolla ja intialaisella Uttam-tutkalla (ehkä) varustettu eräänlainen "E/F Super Tejas". Viivästyksien vuoksi HAL on kehittänyt version Mk1A, joka on paremmilla avioniikoilla varustettu Mk1. Koneessa on ilmatankkauskyky, EL/M 2052 AESA-tutka ja israelilainen häirintäsäiliö. Tätä versiota kaupataan myös vientiin. Koneen tuotantomäärä ei toistaiseksi ole kovin suuri: Mk1:stä tilattiin 40 kappaletta ja Mk1A:ta 83. Lukuun sisältyvät kaksipaikkaiset versiot. Vientiasiakkaita ei ole vielä ilmaantunut, tosin vientilupa on ehtinyt olla vasta parisen vuotta. Konetta on esitelty 'tositarkoituksella' ainakin Malesialle. Intian laivasto ei ole toistaiseksi tilannut sarjakoneita koska niiden suorituskyky ei riitä tukialuskäyttöön.
Miten Tejas sitten vertautuisi meille. Kuten sanottua, kone muistuttaisi ominaisuuksiltaan hyvin paljon Gripen C/D:tä, ollen jonkun verran modernimpi ainakin tutkan osalta. Tässä oletuksena siis Mk1A joka luultavasti voisi ehtiä HX-aikatauluun. Mk2:n ensilento on vasta n. 2020 ja siitä kestää useita vuosia saada se Intian ilmavoimien käyttöön. Se ei todennäköisesti kerkiäisi meille jos oletamme tiukasti nykyisen HX-aikataulun. Ominaisuuksiltaan Tejas Mk1A on helpompi arvioida kuin FC-1 tai FC-20, koska se käyttää paljon länsimaisia tai israelilaisia järjestelmiä joiden ominaisuuksista on tietoa saatavilla. Tejas on perusratkaisuiltaan hiukan modernimpi kuin pahin kilpailija FC-1 ja monet järjestelmät olisi meillä suht helppo ottaa käyttöön. Toisaalta HX-ehdokkaisiin nähden kone vaikuttaa 'alimitoitetulta' tutkan, asekuorman ja avioniikkojen osalta. HX-ehdokkaista pieninkin, Gripen E/F, omaa huomattavasti järeämmän avioniikka- ja sensoripaketin ollen myös asekuorman osalta parempi. Tejasin eduksi jäisi siis lähinnä ehkä parempi ketteryys ja halvempi hinta. Tiettävästi Intian ilmavoimat on maksanut Mk1A-sarjan koneista noin 61 miljoonaa USD /kappale. Kone siis mahtuisi helposti tällä perusteella HX-budjettiin, mutta suorituskyky olisi luultavasti monelta osin epätyydyttävä etenkin kun kone olisi meillä päätyyppi, eikä "line fighter" jonka tarkoitus olisi toimia suorituskykyisempien konetyyppien rinnalla.