MiG-29 pitkälti korvasi MiG-21:n ja CGI-torjuntaan varustellut MiG-23P:t. Uutta ykismoottorista ei lähdetty kehittämään, osaksi ilmeisesti moottorien luotettavuusongelmien takia, osin toimitasäteen kasvattamiseksi, mutta enemmän siksi, että sekä MiG-29 että Su-27 perustuvat samoihin TSAGI:n aerodynaamisiin malleihin, joilla piti peitota lännen neljäs hävittäjäsukupolvi. Mallia pidettiin ilmeisesti niin hyvänä, että kumpikin suunnittelutoimisto perusti oman tuotekehityksensä siihen. Mikäänhän ei sanele että "kevythävittäjän" olisi mikään pakko olla yksimoottorinen, samaan aikaan Amerikassahan tehtiin kevythävittäjäkisaan kaksimoottorinen YF-17, vielä aiemmin oltiin tehty oikein menestyksellä myyty F-5. MiG-29 kannattaakin analogisoida venäläiseksi Hornetiksi enemmän kuin kevythävittäjäksi tai ehkä enemmän torjuntahävittäjäksi F-5:n tai MiG-21:n tapaan.
Venäjän ei myöskään ole oikein kannattavaa alkaa kehittämään yksimoottorista kevythävittäjää. Markkinat eivät ole kovin laajat, ja Kiinalla on selkeä etulyöntiasema (ja sehän käy huomattavan aggressiivista kehitysmaadiplomatiaa) niillä pienillä markkinoilla. Kehitys vaatii rahaa ja Venjän ilmailuteollisuus ja eritoten tuotekehitys oli 90-luvun krapulan läpi pitkälti Kiinan ostosten varassa kituuttamista (kunnes Intia osti suuren määrän Su-30MKI:tä). Varoja ylimääräiseen sooloiluun ei liiaksi ole. Venäjän kannattaa siis kehittää koneita itselleen ja tarjota niistä vientiversioita vähän pienhävittäjämarkkinoita kunnianhimoisemmille markkinoille (ja mm. Su-30 on myynyt mm. Malesiaan, Algeriaan jne). Siinä strategiassa Su-30/34/35 -perhe ja MiG-29 ovat ilmeisesti aika onnistunut valinta, ne korvaavat vanhat mallit aika suoraan, lisäksi Venäjän doktriinissa toimintasäteellä on suuri merkitys, onhan maa maailman laajin. Siksi mm. pitkän matkan torjuntahävittäjäksi kehitettiinkin MiG-29SMT. Tuohon päälle vielä MiG-31:n kehittäminen pistohyökkäyksiin ohjusalustaksi, Su-57:n kehitys ja strategisten pommikoneiden kehitys ja ylläpitö (näitäkin malleja on kolme; Tu-22M3, -95MS ja K sekä Tu-160M), niin alkaa siinä olla jo resurssit aika hajallaan.
Yhteenveto: Yksimoottorisen kevytkoneen kehittäminen ei oikein sovi Venäjän omaan käyttöön, vientimarkkinat ovat tosiaan pienet ja resurssit rajalliset, joten on aivan ymmärrettävää että moinen hapatus on jätetty suosiolla kiinalaisille. Saahan sieltä moottorien yms. osien kaupasta kuitenkin suht riskitöntä tuloa kuitenkin.