hessukessu
Kenraali
Tuossa videota:Kerro ihmeessä että mitä ne erot ovat.
Tuossa tekstiä:
http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=1082
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tuossa videota:Kerro ihmeessä että mitä ne erot ovat.
Tuossa videota:
Niin tällä foorumilla on tainnut vähemmän olla juttua esim. siitä että joidenkin huhujen mukaan Rafalesta olisi piirustuspöydällä NG versio, joka kai seuraa aika pitkälle Grippenin NG konseptia, isompaa moottoria, sitäkautta takarungon muutoksia, ja uutta siipeä. Muista suunnitelmista kuin elektroniikasta tai muodikkaasta intergraatiosta taitaa olla tietoa yhtä vähän kuin koko projektista, tai sen toteutumisesta.Miten rafale? Vaikea nähdä tilannetta että Ranska luopuisi perinteistään ja ampuisi omaa teollisuutta käytännössä päähän niin villi veikkaus on että rafalen tuote tuki tulee säilymään vielä kauan ja kehitystä jatketaan..
Tämän vehkeen taustalla taitaa olla kaksi ajatusta. F35 koneen myöhästyminen ja realiteetti laivastossa että superhorneteilla pitää venyttää (päivittää) se kolo, ja Boeingin halu myydä koneita, eli siis enempi vähempi päivitys paketti, tai blok jotain...Eikös tuo ad super hornet ole vain päivitetty superhornet... Näin ainakin Boeingin sivuilta luettuna... Sillä on lennetty testi lentojakin..
Ja ennen F16 block 60:ta, oli kone nimeltä F15E, josta myös löytyy runkoon lisätyt ulkoiset polttoainetankit. Tää on kuulkaas jo vanha juttu, jota sovelletaan uudempien koneiden päivityksissä.CFT = conformal fuel tanks
Sama F-16
Ja ennen F16 block 60:ta, oli kone nimeltä F15E, josta myös löytyy runkoon lisätyt ulkoiset polttoainetankit. Tää on kuulkaas jo vanha juttu, jota sovelletaan uudempien koneiden päivityksissä.
Onko vaihtoehto Patriot ohjusjärjestelmästä realistinen?
Onko jostain tullut ideaa kompensoida koneita ohjusjärjestelmillä. Miettiikö ne sellaista vaihtoehtoa?
Kyllä sitäkin tullaan miettimään ainakin muodollisesti, mutta ei tietenkään ole kovin vaikea päätellä että tutkimuksissa tullaan osoittaaman torjuntahävittäjän ylivoimaisuus...
Eikä se nyt kovin vaikeaa olekaan. Itohjuspatterit ovat kalliita nekin. Buk-hankinta maksoi noin miljardi markkaa (tai olisi maksanut jos sillä ei olisi kuitattu NL:n velkoja). Sillä hinnalla oltaisiin saatu yksi SA-10 -patteri. Hornet-hankinta oli noin 9 miljardia markkaa (kunnes valuuttakurssivaihtelut lisäsivät hintaa). Eli koko Hornet-hankinnan hinnalla oltaisiin saatu 9 raskasta alueit-ohjuspatteria. Patriot lienee samoissa hinnoissa, joten ei ne itohjuksetkaan mitään kovin halpoja ole.
Miksi Hornetiakin ei voi ajatella lentävänä ohjuslavettina? Vähillä alustoilla saadaan nyt aikaiseksi valtakunnallinen kattavuus. Maassa kulkevilla laveteilla ei sama onnistu. Ei likimainkaan.
Ja alue-it-ohjuspatteriston hinta pyörii siellä miljardin euron hivakoilla eli ei ole halpaa lystiä tuokaan.
Ei kai kukaan nyt ole ajattelemassakaan ilmapuolustuksen muuttamista kokonaan it-pohjaiseksi?
Jos F15 voi kuljettaa 16kpl Amraameja kerralla, niin montako konetta tarvimme? Olen edelleen sitä mieltä että 5-6 riittää, sodan aikana ostetaan sitten lisää, ja pari miljardia pannaan maasta-ilmaan ohjuksiin, varsinkiin Nasamsiin niitä Amraam-ER ohjuksia esim tuhat.
View media item 218
Karu totuus on vieläpä se ettei koneita ole käytettävissä yhtäpaljon kuin tilastoissa lukee. Jos maan kokonaisvahvuus on 62 konetta, niin yleensä niistä noin puolet on huollossa/korjattavana, eli noin 30 konetta löytyy käyttökelpoista kalustoa, jotka tosin on ripoteltu ympäri maata.Ei F-15 kuljeta täydessä lastissa kuin noin puolet tuosta määrästä, Eikä noin monen ohjuksen kantamisessa ole oikeastaan mitään järkeäkään.
Ongelmalliseksi tulee koneen paino ja lisääntynyt ilmavastus joka hidastaa konetta, sekä nostaa polttoaineen kulutusta mikä puolestaan johtaa pienempään aikaan ilmassa ja suurempaan aikaan lentokentällä. Myöskään realistisesti ei yhdellä koneella todennäköisesti päädytä tilanteeseen jossa päästäisiin ampumaan 16:ta kohdetta kerralla, ja jos päästään, niin kannataisi kyseenalaistaa halutaanko yhdellä koneella lentää kuuttatoista vihollista vastaan
Toissijainen ongelma on koneiden vähyys. Viisi ohjuksia kantavaa konetta voi ehtiä viiteen eri paikkaan yksinään (mikä itsessään on jo hyvin ongelmallista ja lisää toimintaan liittyviä riskejä), mutta 50 konetta voi lentää 25 paikkaan pareina.
Maalavetit ovat joka tapauksessa niin kalliita että jokainen hävittäjäkoneen vaihto sellaiseen laskee järjestelmän kattavuutta. Eli kannattaa hankkia kustannustehokkaita hävittäjiä aina kun ollaan suojaamassa muuta kuin kiinteää kohdetta. Suomen tapauksessa Helsinki käy tyyppiesimerkistä. It:n on oltava siellä jatkuvasti joten maalavetti on toimiva ratkaisu rajoittuneisuudestaan huolimatta. Siihen suuntaanhan it on toisaalta muutenkin menossa että yhä pienempi määrä kohteita saadaan suojattua yhä paremmin.