Ilmavoimien tulevaisuus

Ei se sama kone olekaan. Mutta todennäköisesti kyseessä on taittuvasiipinen = laivastokäyttöön tarkoitettu härpätin.

En ihan noin vähin perustein niele sitä ajatusta että tuo siipien jyrkkä kulma olisi sidoksissa taittuvasiipisyyteen. Siihen asti kun jokin todistaa tai voimakkaasti vihjaa muuhun, oletan että kyse on poikkeavasta siipien kulmasta, joka liittyy johonkin aerodynaamiseen tarpeeseen.

En tunne aerodynamiikkaa yhtään, joten oletan puhtaan tietämättömyyden varassa, että esim. paksumpaan ilmaan palaaminen, rungon nostovoiman maksimoiminen tai jokin muu niiden tyyppinen asia voisi hyötyä tuommoisesta kulmasta.

Toki toi taittuvasiipisyys tai muu varastointioptimointikin voisi olla kyseessä, mutta jokin tuossa rakenteessa väittää mulle että se ei ole ainakaan tärkein syy.

Jos olen väärässä, niin lupaan tarjota imaginääris-virtuaalisen pizzan siitä hyvästä. Kyseessä on erinomaisen herkullinen Toro Vesuvio, jossa on ananasta, härkää, kaktusta, mozzarellaa ja tuoretta habaneroa isoina lohkoina noin kahden kokonaisen verran.
 
Voin olla väärässäkin. Mutta katsokaa miten kummallakin puolella lakana taittuu alaspäin samassa kohdassa, juuri kuvan rajoilla. Aurinko paistaa myös suoraan kohti, lähes ylhäältä. Eikä siipien varjoja näy. Verratkaa Bird of prey demonstraattoriin.
hhahah4251_01_01.jpg
e60e41043fe34b51523cc4344de84993--aeronautica-fighter-aircraft.jpg

Luultavasti se on joku tylsä tankkeri.. Mutta aina saa haaveilla :sneaky:
 
19. päivä tiedetään enemmän, mutta mielenkiintoisen näköinen laite on!

Villeimmät huhut Bird of Preystä on aina pyörinyt optisen häiveen ympärillä, pressun alta paljastuukin pelkkää tyhjää! :)
 
Vertol, Hughes, Piasecki, Aurora Flight Sciences
... kaikille naille on yhteinen nimittaja (muukin kuin se, etta Boeing on ne ostanut)

Ja laskupyorien jarjestely, erityisesti perimmaisen kahdentaminen, viittaa samaan suuntaan.

On muuten ovelaa markkinointia...
 
Voin olla väärässäkin. Mutta katsokaa miten kummallakin puolella lakana taittuu alaspäin samassa kohdassa, juuri kuvan rajoilla. Aurinko paistaa myös suoraan kohti, lähes ylhäältä. Eikä siipien varjoja näy. Verratkaa Bird of prey demonstraattoriin.
...
Luultavasti se on joku tylsä tankkeri.. Mutta aina saa haaveilla :sneaky:
19. päivä tiedetään enemmän, mutta mielenkiintoisen näköinen laite on!

Villeimmät huhut Bird of Preystä on aina pyörinyt optisen häiveen ympärillä, pressun alta paljastuukin pelkkää tyhjää! :)

Vertol, Hughes, Piasecki, Aurora Flight Sciences
... kaikille naille on yhteinen nimittaja (muukin kuin se, etta Boeing on ne ostanut)

Ja laskupyorien jarjestely, erityisesti perimmaisen kahdentaminen, viittaa samaan suuntaan.

On muuten ovelaa markkinointia...

Mielenkiintoista ja kiehtovaa. Villeimmät HuHut viittaavat tähän suuntaan. ;)
D039047F-81D8-43EC-86FC-1901C293A2F4.jpeg
 
Hesarin maanpetosartikkelissa oli tietoa Casa:n tiedustelukontista:

"
Maaleja osoittava ilmatiedustelukone on tärkeä osa Puolustusvoimien tiedustelulaitoksen huippusalaista Finstar-A-hanketta. Vaikka Puolustusvoimat puhuu ulospäin viattomasta ”valvontajärjestelmästä”, hanke tarkoittaa ilmatiedustelun, valvonnan ja maalinosoituskyvyn kehittämistä uudenlaisen iskukyvyn tasolle.

Rahaa Finstar-A vie vuosina 2008–2020 yhteensä 250–270 miljoonaa euroa, kertoo sotilastiedustelun salainen muistio vuodelta 2007. Se on yli kaksinkertainen summa verrattuna lentävän valvontajärjestelmän 112 miljoonaan euroon, josta Puolustusvoimat kertoi julkisuuteen viimeksi tänä syksynä.

Finstar-A:n tavoitteena on, että kaikki aselajit hyötyvät entistä joustavammin tiedustelukoneen tuottamasta tiedosta. Samalla iskukykyä parantava, tunkeutumiskykyinen tiedustelu ja maalin osoittaminen ilmasta ovat täysin uusia Viestikoekeskuksen tuottamia palveluita Puolustusvoimille."

Oliko teillä oheiset tiedossa? (En seuraa konehommaa aktiivisesti).
 
Signaalitiedustelukone havaitsee vihollisen säteilylähteet ja samalla toki ilmaisee missä vihollinen ja täten myös maalipaikka on.
 
Hesarin maanpetosartikkelissa oli tietoa Casa:n tiedustelukontista:

"
Maaleja osoittava ilmatiedustelukone on tärkeä osa Puolustusvoimien tiedustelulaitoksen huippusalaista Finstar-A-hanketta. Vaikka Puolustusvoimat puhuu ulospäin viattomasta ”valvontajärjestelmästä”, hanke tarkoittaa ilmatiedustelun, valvonnan ja maalinosoituskyvyn kehittämistä uudenlaisen iskukyvyn tasolle.

Rahaa Finstar-A vie vuosina 2008–2020 yhteensä 250–270 miljoonaa euroa, kertoo sotilastiedustelun salainen muistio vuodelta 2007. Se on yli kaksinkertainen summa verrattuna lentävän valvontajärjestelmän 112 miljoonaan euroon, josta Puolustusvoimat kertoi julkisuuteen viimeksi tänä syksynä.

Finstar-A:n tavoitteena on, että kaikki aselajit hyötyvät entistä joustavammin tiedustelukoneen tuottamasta tiedosta. Samalla iskukykyä parantava, tunkeutumiskykyinen tiedustelu ja maalin osoittaminen ilmasta ovat täysin uusia Viestikoekeskuksen tuottamia palveluita Puolustusvoimille."

Oliko teillä oheiset tiedossa? (En seuraa konehommaa aktiivisesti).
Mikä tuossa oli sitten luottamuksellista tietoa?
 
Aikanaan muistaakseni 2000 luvun alussa joku luutnantti ilmavoimista luovutti venäläisille salaista tietoa. Harjoituksia jouduttiin siirtämään tämän jälkeen. Muuta en siitä muista. Liekö sitten tämä vuoto vaarallisempi. Mutta satavarmaa on se, että Venäjä taatusti tietää Dragon Shield specsit. Varmasti voivat omilla laitteillaan seurata sen toimintaa.
 
Tuohan
Venäjä taatusti tietää Dragon Shield specsit
on vanhaa juttua, mutta ei kylla mistaan tunkeutumiskyvysta ole ollut julkista juttua
... tieda sitten mita HS lepertelee asiasta (ei muuta ku suoraan vaan rosikseen?)
 
Tuohan
on vanhaa juttua, mutta ei kylla mistaan tunkeutumiskyvysta ole ollut julkista juttua
... tieda sitten mita HS lepertelee asiasta (ei muuta ku suoraan vaan rosikseen?)

Casa naamioituu An-26:ksi ja tunkeutuu näin? Tunkeutuminen on tässä yhteydessä markkinointipuhetta.

Asiasta toiseen, nykyään sellaisia elektronisen tiedustelun mahdollisuuksia jotka aikaisemmin vaativat erikoiskalustoa lienee myös valistuneen arvauksen mukaan Horneteilla ASPJ:n kautta ja Merivoimien taistelualuksilla niiden EW-varustuksen kautta. Kaikilla HX-hankkeen kone-ehdokkailla lienee myös kyky tuottaa materiaalia elektroniselle tiedustelulle, vaikka Rafale ja F-35 tätä kykyä eniten mainostavatkin lienee myös muilla ehdokkailla vastaava kyky. Millä paras? Brosyyrit tietävät...
 
Casa naamioituu An-26:ksi ja tunkeutuu näin? Tunkeutuminen on tässä yhteydessä markkinointipuhetta.

Asiasta toiseen, nykyään sellaisia elektronisen tiedustelun mahdollisuuksia jotka aikaisemmin vaativat erikoiskalustoa lienee myös valistuneen arvauksen mukaan Horneteilla ASPJ:n kautta ja Merivoimien taistelualuksilla niiden EW-varustuksen kautta. Kaikilla HX-hankkeen kone-ehdokkailla lienee myös kyky tuottaa materiaalia elektroniselle tiedustelulle, vaikka Rafale ja F-35 tätä kykyä eniten mainostavatkin lienee myös muilla ehdokkailla vastaava kyky. Millä paras? Brosyyrit tietävät...

Jep.

Kaikki uudet HX-koneet tuovat tähän lisää kykyä. Ne ovat itse asiassa lentäviä signaalitiedustelijoita kaikki.

Casa on toki tehtävään tarkoitettu kone, ja se pystyy ennen kaikkea kuuntelemaan, tallettamaan, analysoimaan ja purkamaan hyvin laajaa taajuusaluetta ja käymään läpi samanaikaisesti montaa eri signaalia.

F-35, Rafale ja Gripen E lienevät parhaat. Mutta EF ei myöskään huono, ja Superhornettia kehitetään juuri tältä osin.

Saabin uusi EW-podi. Gripen E:ssä samansuuntaisia kykyjä. Tuo podi toimii lisäksi matalan taajuuden tutkia vastaan.

http://saabgroup.com/Media/news-press/news/2017-09/arexis---new-electronic-warfare-family-from-saab/
 
Back
Top