Ketjun ideana on ideoida hieman tavallisesti poikkeavia taktiikoita, joita ei välttämättä tule RA-hommissa ajateltua tai harjoiltetua.
En tiedä mitä tuo RA-homma tarkoittaa, mutta tartun aiheeseen...
Osa-alueena poliittis-taloudellis-hallinnollinen toiminta ja sen rooli vakavana pullonkaulana.
Kuvaan asiantuntemattomasti ja luultavasti virheellisesti prosessin:
1. Tunnistetaan tarve tai mahdollisuus.
2. Kevyt arviointiprosessi jossa päätetään viedä asiaa eteenpäin.
3. Tarve-, kustannus-, hyöty- jne. selvitys.
4. Päätetään tehdä hankinta. Luodaan kilpailuttamiselle puitteet.
5. Kilpailuttaminen.
6. Hankintasopimus.
7. Kouluttajien kouluttaminen alkaa.
8. Toimitukset alkavat.
9. Kouluttajat siirtävät osaamista eteenpäin.
10. Uusi potentiaali on käytössä.
Ja tossa ehtii kulua... ööö kuinka monta vuotta?
Täydentävä ja vähän toisin ajateltu toimintatapa:
1. Kehitetään esiselvitys-päätös-aiesopimus-sopimus-koulutus -reittiä niin, että tuotetaan sinne selkeitä päällekkäisyyksiä. Eli seuraavat prosessit voivat jo edetä ennen kuin edellinen on valmis, mutta asioiden lukkoon lyömistä ei voi tapahtua ennen kuin siihen on valmius.
2. Kehitetään aiesopimus- ja optiosopimus -osaamista ja toimintaa monipuolisempaan ja aikataulunhallintaa paremmin palvelevaan suuntaan. Esimerkkinä voisi olla vaikka sellainen, että annetaan yrityksille mahdollisuus esittää omista lähtökohdistaan sellaisia tarjouksia ja optiosopimuksia, joihin Suomessa ei ole (vielä?) myönnetty valtuuksia. Ja annetaan virkamiehille valtuuksia tinkiä näistä sopimuksista siten, että Suomi ei esitä tarjousta vaan määrittelee sitä, että millaiset reunaehdot lisäisivät tarjouksen todennäköisyyttä tulla hyväksytyksi.
("Jos sä pystyt toimittamaan jo loppuvuoden aikana pienen testi-/koe-/näyte-erän tosi halvalla teidän varastosta tai linjalta, niin se voitaisiin maksaa jo tämän vuoden puolella. Testaaminen ja parin kouluittajan perehdyttäminen voidaan tehdä Suomessa yhteishankkeena niin että tekin voitte hyödyntää tulokset ja tiedot. Muitakin potentiaalisia asiakkaita voidaan kutsua seuraamaan testaamista. Nopeasti ja kustannukset jakaen.
Jos siltä näyttää, niin voidaan laatia samantien optiosopimus, jossa te sitoudutte viranomaishyväksyntien puitteissa toimittamiseen ja sen aikatauluihin sekä annatte sellaisen hinnan johon voitte sitoutua. Te teette sen optiosopparin tarjouksen muodossa niin että me voidaan viedä sitä eteenpäin. Sit hintaa ihan vähän alaspäin, niin mun kannattaa viedä toi tarjous eteenpäin...")
3. Testausbisnes on iso bisnes. Suomi ja Ruotsi hyötyvät autoteollisuuden arktisen testaamisen bisneksestä valtavasti.
Tuotetaan Suomeen militäärialan arktisen testaamisen koe- ja kehittämismahdollisuuksia niin yrityksille kuin valtioillekin. Jonnekin pohjoiseen, missä on tilaa ja suojaa tiedustelulta.
Luodaan testaustoiminnalle sen tarvitsemaa osaamista, infraa sun muuta. Samalla syntyy Suomeen sekä alan suhteita että tietoa. Lisäksi ulkopoliittinen asema ja siihen liittyvät viralliset ja epäviralliset sidokset lujittuvat juuri oikeisiin suuntiin. Ja mahdollisuus saada näissä oloissa pärjäävää apua paranee kun alan toimijat testaavat juuri näissä oloissa.
Tiivistäen:
Kolmosvaihe saattaisi onnistuessaan sekä kustantaa kaikki vaiheet että tuottaa maahan vero- ja muita tuloja.
Hankinta-koulutus -prosessit voisivat ehkä nopeutua.
Länsi-integraatio syvenisi.
Alan värkit ja menettelytavat kehittyisivät tänne paremmin sopivaan suuntaan.
Miltä kuulostaa?