Itämeren turvallisuustilanne

Mitäs jos koneesta tiputeltiin pieniä paketteja pitkin matkaa maassa oleville agenteille. :) Taikka vedettiin kemikaalivanoja kohteiden yllä, pisaramuotoista novichokkia ja koronaa...
Tapahtuiko lento muuten pimeällä?
Jos ne pudotti Rissalaan ja Tikkakoskelle teetä ja sympatiaa..🤭
 
Todennäköisesti ei. Lentokoneessa (, laivassa ja autossa) sähkölaitteet on maadoitettu runkoon. Rungon kautta kulkevat virrat tekevät siitä erittäin huonon antennin.

T: Sähkäri
Mitenkäs nämä muut tiedustelussa käytettävät koneet. Onko niissä komposiittirunkoja niin että alaosassa vähemmän (maadoitettua) verkkoa ja yläosassa on.

Suomen yli lentivät. Gotlannin ja Ruotsin eivät.
 
Yksi asia tuossa lennossa mietityttää, mikäli kone oli menossa Murmanskiin niin aika täyteen oli polttoainesäiliöt laitettu kun sillä pääsi vielä saksaan saakka...
Katso liite: 55718
Onko jossain vahvistettu, että kone oli matkalla Murmanskiin? Tuota väylää Venäjällä käytetään myös esimerkiksi USA:n suuntaan lentäessä sopivilla tuulilla. Flightradar24 reittitiedot eivät myöskään ole virallisia tietoja, vaan järjestelmä ’arpoo’ ne tietokannan historiasta. Tästä syystä aina välillä jotkut Finnairin koneetkin mukamas operoivat Malmilta.
 
Mitäs jos koneesta tiputeltiin pieniä paketteja pitkin matkaa maassa oleville agenteille. :) Taikka vedettiin kemikaalivanoja kohteiden yllä, pisaramuotoista novichokkia ja koronaa...
Tapahtuiko lento muuten pimeällä?
Ne tiputtivat Rissalaan ja Tikkakoskelle homokaasusäiliöitä. Sen jälkeen 200 desanttia teki HALO hypyn Ahvenenmaalle ja Gotlantiin melko kovassa vauhdissa. Kone ei kyllä mennyt Gotlannin yltä, mutta desanteilla oli liitopuvut tai kumiveneet.

Gotlannin lähelle ankkuroitu putkenlaskuproomu Fortuna ja Hinaaja Katun ovat myös täynnä desantteja. Ensi yönä klo 3 homokaasusäiliöt avautuvat lamauttaen Suomen ilmavoimat väliaikaisesti. Samaan aikaan Fortunalla oleilevat desantit soutavat aluksen Ahvenenmaalle Katunin rynnäköidessä Gotlantiin. Desantit ottavat molemmat saaret haltuunsa yhden yön aikana asettaen Suomen ja Ruotsin faith accompli -tilanteeseen. :)

 
Tässä rahtikonekeississä ei välttämättä ole mitään sen ihmeellisempää kuin teknisen vian takia tehty uudelleenreititys. Kyseisellä rahtiyhtiöllä on huolto ja korjaustoimet keskitetty juuri Leipzigiin. Monesti teknisen vian myötä on tärkeää lentää kone suoraan korjaamolle, oli se kuinka kaukana tahansa. Esimerkiksi Finnairin koneelle sattuva vika Helsinki-Rovaniemi -lennolla juuri ennen määränpäätä aiheuttaa sen että kone palaa välittömästi Helsinkiin korjaukseen eikä laskeudu Rovaniemelle. Kone myös laskeutui suunnanmuutoksen yhteydessä lentopinnalle 280, joka on ensimmäinen lentopinta RVSM-lentopintojen alla (Reduced Vertical Separation Minima). Esimerkiksi autopilotin vikaantuessa ei saa RVSM-pintoja käyttää, vaan on laskeuduttava alemmas.

Toinen mahdollinen syy on se, että alkuperäiseen Moskova-Leipzig reitille määrättyyn koneeseen on tullut tekninen vika. Kone on sitten korvattu toisella, joka on jo tankattu valmiiksi jotain pidempää reittiä varten. Tästä aiheutuu se että suoraan Leipzigiin lennettäessä polttoainetta on liikaa, jolloin maksimi laskupaino ylittyy. Tämän takia on lennetty pidempää reittiä. Lisäksi on laskeudutu alemmalle lentopinnalle polttoainekulutuksen lisäämiseksi, jotta varmasti ollaan sallituissa painoissa.

Täältä löytyy hyvää pohdintaa aiheesta: https://www.flightforum.fi/topic/49362-venäläiskoneen-erikoinen-reitinvalinta/
 
Toinen mahdollinen syy on se, että alkuperäiseen Moskova-Leipzig reitille määrättyyn koneeseen on tullut tekninen vika. Kone on sitten korvattu toisella, joka on jo tankattu valmiiksi jotain pidempää reittiä varten. Tästä aiheutuu se että suoraan Leipzigiin lennettäessä polttoainetta on liikaa, jolloin maksimi laskupaino ylittyy. Tämän takia on lennetty pidempää reittiä. Lisäksi on laskeudutu alemmalle lentopinnalle polttoainekulutuksen lisäämiseksi, jotta varmasti ollaan sallituissa painoissa.
Tässä tapauksessa olisi luullut asian tulleen esille jo lähtöhetkellä ja lentosuunnitelman muutoksena. Siitä olisi sitten Suomessakin kuultu.
 
Tervetuloa, lähden mielelläni kalaan! Suomella ei ole mitään omaa ilmailulainsäädäntöä, varsinaisesti, se on ihan kansainvälistä, jopa venäjäkin on niihin sääntöihin sitoutunut. Ko. kone oli alunperin tehnyt lentosuunnitelman moskovasta murmanskiin, mutta jostain syystä sen lentosuunnitelma muuttui vienan meren paikkeilla, ja se pyysi Suomen lennonjohdolta lupaa uuteen suunnitelmaan. Sen luvan se myös sai, ja lensi suorinta tietä Leipzigiin. Syy, miksi lentosuunnitelma muuttui, jäänee mysteeriksi, mutta jos idis oli vakoilu, olisi touhu ehkä ollut hiukan paremmin salattua
Oletko Tommi myös sitä mieltä, että venäläisten toistuvissa maakaupoissa Suomen puolustusinfran vierestä ei ole mitään erikoista tai epäilyttävää, koska Suomen lakien mukaan ja laillisesti ovat nämä maa-alueet hankkineet? Ei kannata olla noin naiivi, vaikka kuinka itseäsi ilmailuasiantuntijana pitäisit
 
Tässä tapauksessa olisi luullut asian tulleen esille jo lähtöhetkellä ja lentosuunnitelman muutoksena. Siitä olisi sitten Suomessakin kuultu.
Koneella on todennäköisesti ollut selvitys alkuperäiselle reitille valmiina. Alkumatka on seurattu vanhaa reittiä, jonka jälkeen on pyydetty uusi reittiselvitys. Helpompi tehdä noin kuin aloittaa selvityksen pyyntö ihan nollista, varsinkin jos on aikatualupainetta lähdössä, esimerkiksi slottiaika umpeutumassa. Ja eihän kone voi ilman lupaa Suomen ilmatilassa lennellä. Jos tuossa olisi ollut jotain hämärää, selvitystä ei olisi annettu.
 

Nyt on kyllä ryssä luonut Itämerelle sodan uhan omasta mielestä.
Totta kyllä, että tuo IL:n juttu on tasoltaan samaa luokka kuin NL:n ajan Pravdan tarinat "kommunistisen talouden vahvuudesta ja iskuriprikaatien väsymättömästä työstä" ja sitä kautta sen voisi tulkita olevan osa venäjän mediaa. Mutta ei kai nyt sentään suomalaisen median julkaisu ole venäjän sodanjulistus:)?
 
Tiistaina Tukholman ympäristössä lisää dronehavaintoja, Bromman lentoliikenne häiriintynyt. Myös ydinvoimaloiden ympäristöistä havaintoja.
 
Totta kyllä, että tuo IL:n juttu on tasoltaan samaa luokka kuin NL:n ajan Pravdan tarinat "kommunistisen talouden vahvuudesta ja iskuriprikaatien väsymättömästä työstä" ja sitä kautta sen voisi tulkita olevan osa venäjän mediaa. Mutta ei kai nyt sentään suomalaisen median julkaisu ole venäjän sodanjulistus:)?
Kyse oli mahdollisesta sodan uhasta…. Kun otetaan vakavasti että Itämeren läheisyydessä on laskuvarjo prikaateja sekä Maihinousu aluksia 6kpl… Sekä Suomikin on nostanut sotilaallista valmiutta niin on tässä pieniä samanlaisia piirteitä sekä jännitystä ilmassa kuin Ukrainan rajalla..
 
Tiistaina Tukholman ympäristössä lisää dronehavaintoja, Bromman lentoliikenne häiriintynyt. Myös ydinvoimaloiden ympäristöistä havaintoja.
Vaikea ei ole arvata että asialla voisi olla venäläisiä Norjassa ovat häirinneet sotilaallisella tekniikalla siviilikoneitten Signaaleja. Sekä tehnyt kyberhyökkäyksiä norjalaisiin frimöihi.
 
Flightforumilla oli asiallisen oloinen kommentti henkilöltä, joka viestihistorian perusteella vaikuttaa niin ikään asialliselta.

"Olin juuri yhteydessä asiasta hyvin perillä olevaan luotettavaan tahoon. Kuulemma kävi niin, että Moskovasta Leipzigiin lähdössä olleeseen jumboon tuli vika. Oli kiireellistä rahtia, joka sitten kuormattiin Cincinnatiin lähdössä olleeseen koneeseen. Se oli jo ehditty tankata, joten suorinta reittiä Leipzigiin lennettäessä oltaisiin oltu laskussa ylipainossa. Niinpä kone aluksi seurasi Cincinnatin koneen reittiä, kunnes polttainetta oli kulunut riittävästi. Sitten pyydettiin uusi selvitys ja pudotettiin lentokorkeutta pinnalle 280 polttoainekulutuksen lisäämiseksi. Tultiin Suomen ilmatilaan reittipisteen GATRI kohdalla ja siitä suora selvitys etelärajalle pisteelle ALAMI. Taisin jotakin tämän tapaista arvella ensimmäisessä kommentissani."

 
Flightforumilla oli asiallisen oloinen kommentti henkilöltä, joka viestihistorian perusteella vaikuttaa niin ikään asialliselta.

"Olin juuri yhteydessä asiasta hyvin perillä olevaan luotettavaan tahoon. Kuulemma kävi niin, että Moskovasta Leipzigiin lähdössä olleeseen jumboon tuli vika. Oli kiireellistä rahtia, joka sitten kuormattiin Cincinnatiin lähdössä olleeseen koneeseen. Se oli jo ehditty tankata, joten suorinta reittiä Leipzigiin lennettäessä oltaisiin oltu laskussa ylipainossa. Niinpä kone aluksi seurasi Cincinnatin koneen reittiä, kunnes polttainetta oli kulunut riittävästi. Sitten pyydettiin uusi selvitys ja pudotettiin lentokorkeutta pinnalle 280 polttoainekulutuksen lisäämiseksi. Tultiin Suomen ilmatilaan reittipisteen GATRI kohdalla ja siitä suora selvitys etelärajalle pisteelle ALAMI. Taisin jotakin tämän tapaista arvella ensimmäisessä kommentissani."

Kyseinen kirjoittaja on pitkän linjan liikennelentäjä joten uskoisin tietävän mistä puhuu.
 
Flightforumilla oli asiallisen oloinen kommentti henkilöltä, joka viestihistorian perusteella vaikuttaa niin ikään asialliselta.

"Olin juuri yhteydessä asiasta hyvin perillä olevaan luotettavaan tahoon. Kuulemma kävi niin, että Moskovasta Leipzigiin lähdössä olleeseen jumboon tuli vika. Oli kiireellistä rahtia, joka sitten kuormattiin Cincinnatiin lähdössä olleeseen koneeseen. Se oli jo ehditty tankata, joten suorinta reittiä Leipzigiin lennettäessä oltaisiin oltu laskussa ylipainossa. Niinpä kone aluksi seurasi Cincinnatin koneen reittiä, kunnes polttainetta oli kulunut riittävästi. Sitten pyydettiin uusi selvitys ja pudotettiin lentokorkeutta pinnalle 280 polttoainekulutuksen lisäämiseksi. Tultiin Suomen ilmatilaan reittipisteen GATRI kohdalla ja siitä suora selvitys etelärajalle pisteelle ALAMI. Taisin jotakin tämän tapaista arvella ensimmäisessä kommentissani."

Juurihan tiedettiin, että koneen alkuperäinen märänpää oli Murmansk. Ilmeisesti se oli sitten väärää tietoa.
 
Back
Top