Tiede ja ase -julkaisussa vuonna 1990 ollut teksti jääkäriprikaatin suorituskykyvaateista
Kirjoittajana sittemmin kenraalikuntaan noussut Esa Pulkkinen
Kirjoittajana sittemmin kenraalikuntaan noussut Esa Pulkkinen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Veli ei nyt selvästikään tiedä, mihin kaikkeen BTR-60 kykenikään . Nykytermeillä voisi sanoa, että minun aikanani Savon Prikaatissa vallitsi hype. Traktoreista oli luovuttu vain vuosi-pari aiemmin, ja olihan BTR kova peli verrattuna Valmet-peräkärry -hyökkäysyhdistelmään. Lämmitettykin, kuten kouluttajat aina muistivat korostaa .Epäsuoraa niskaan niin sen jälkeen ei ole enää renkaita alla. Ja ison vaihtopyörämäärän pitäminen joukon mukana on logistinen mahdottomuus.
Tekalla liikkuvien prikaatien osalta hanke toteutui kohtuullisesti. Ilmeisesti neljälle pohjoisen jääkäriprikaatille saatiin ajoneuvot ja ohjuskalusto.
Edit
Ajoneuvoilla tarkoitetaan edellä telakuorma-autoja. Muun maastokelpoisen kaluston osalta tilanne ei välttämättä ollut aivan yhtä hyvä...
Se tarkoittaisi yli 1000 tekaa?
Jos muistan oikein, niin yhdessä Jääkäripataljoonassa oli EK, Tulenjohto-ja Viestipatteri, 3 JK, RsKrhK ja HK.Miten nuo jääkäripataljoonat oli koottu
Määräksi on vuosituhannen vaihteen tienoilla mainittu noin tuhat. Sen syvällisempää tietoutta en omaa. Itse asiassa käytettyjen tekojen hankinnan jälkeen on Pv ilmoittanut määräksi jo 1200kpl.
Alkuperäinen Bv206-kauppa oli Janesin mukaan 180kpl ja siihen Nasut päälle. Vanhimmat Bankut on varmaan jo poistettu niin kuin vanhimmat Nasutkin.
Toisaalta kokonaisuus toteutui osin suunniteltua laajempana. Vekaralle saatiin CV:t yhden sijasta ( laskennallisesti ) kahdelle pataljoonalle. Vekaralle saatiin myös Leopardit joita ei alkuun suunniteltu. Säkylään tuli extrana AMV:t jne. Suunnitelma jousti molempiin suuntiin. Toisaalla tietysti leikattiin ylijohdon tykistöä siirtämällä niille tilatut kanuunat uusille prikaateille panssarihaupitseja korvaamaan jne. Monimutkainen kokonaisuus.
Helikopterihanke oli lähinnä mittakaavansa takia sitä heikompaa ajattelua. Toisaalta siinä törmättiin myös Hornet-hankinnan jälkilöylyihin. Osin aiheesta ja osin ei.
Muistaakseni alkuperäisissä suunnitelmissa CV-kalustoa oli tarkoitus hankkia kolmelle KarPr:n pataljoonalle ja tornilla varustettuja AMV:ta / vast. Porin Prikaatin kolmelle pataljoonalle.
Niin itsekin muistelin mutta en ole nähnyt virallisia lukuja, se tarkoittaa että kuljetuskalustoa oli jopa 6-7 jääkäriprikaatille, itse pidän tekaa yhtä taistelunkestävänä kuin pasia johtuen sen ominaisuuksista, itse ottaisin aina niitä jos voisin päättää.
Tilanne ei ole ollenkaan paha kun nämä sijoitetaan (karkeasti jaettuna) Saimaan pohjoispuolelle ja pasit eteläpuolelle, noin 25-30 taisteluosastoa alueellisille pitäisi olla täysin mahdollista.
Yksi taisteluosasto imaisee varmaan lähemmäs sata tekaa. Kokonaismäärästä on myös puolet lähiaikoina menossa poistoon joten ehkä 7-8 tst-osastoa saataisiin varustettua tekalla nyt kun Kainuun jääkäriprikaati lienee jo historiaa. Ihan ok määrä tuokin.
80-luvun maailmasta Sodankylä ja Pohjois-Karjalan Prikaatit unohtuivat.
Kummassakin väestön ikärakenne mahdollisti prikaatit. Ja paljon puhuttu kylmä sota vaati kykyä vaikuttaa Lapin alueella
Yksi taisteluosasto imaisee varmaan lähemmäs sata tekaa. Kokonaismäärästä on myös puolet lähiaikoina menossa poistoon joten ehkä 7-8 tst-osastoa saataisiin varustettua tekalla nyt kun Kainuun jääkäriprikaati lienee jo historiaa. Ihan ok määrä tuokin.
Prikaatin pataljoona ottaa sen 50kpl ja alueellisen tat-osaston kokoonpano on huomattavasti raskaampi. Uskoisin että joku 80-100kpl on ihan realismia.Lukeman pitäisi olla lähempänä 50 kuin 100, teka ei ole edes soveltuvin väline kaikkiin tukeviin osiin.
Kyllähän se sellanen saatanan kuoleman loukko oli. Sieltä jos olisi nopeasti pitänyt päästä ulos, niin ehkä takapenkkiläisistä 1 tai 2 olisi päässyt ulos, muut olisi kuollu sinne purkkiin.Veli ei nyt selvästikään tiedä, mihin kaikkeen BTR-60 kykenikään . Nykytermeillä voisi sanoa, että minun aikanani Savon Prikaatissa vallitsi hype. Traktoreista oli luovuttu vain vuosi-pari aiemmin, ja olihan BTR kova peli verrattuna Valmet-peräkärry -hyökkäysyhdistelmään. Lämmitettykin, kuten kouluttajat aina muistivat korostaa .
Tähän hypetykseen liittyen, meille korostettiin, että reiät renkaissa eivät haittaa yhtään mitään. Muistan tämän tarkkaan; BTR:n renkaissa on jotkut paineilmalaitteet, jotka työntävät ilmaa niihin tilalle, kun ilmaa pakenee reikäpaikoista. Reikiä voi olla kymmeniä yhteensä koko sarjassa, eikä meinaa mitään. Tosissaan ne oli, etenkin eräs Vaarallinen kouluttaja, jolla oli hauska itään viittaava lempinimi. Tästä meille niin paljon puhuttiin, että todettiin aha, selvä.
No, tietysti renkaat olisivat olleet hajalla heti, ja kun päämoottorikin hajoilivat vähän väliä, liikaa luottamusta ei tunnettu näiden paineilmalaitteidenkaan toimivuuteen. Virallisesti BTR olisi kulkenut meillä joka maastossa mukana, mutta käytännössä olisi tukenut vain pääuran varressa. Ennen kuin olisi tuhoutunut.
Ei näitä ihan kaikkia asioita osannut nuorena ja hurjana kyseenalaistaa. Se oli kuitenkin selvää, että murtokohtaan mennessä olisimme olleet nesteessä viimeiset 50-100 metriä tulituen kanssa. Tulenjohtajilla oli käytössä raskas krh ja kenttätykistö, ja suunnittelimmekin, että ryömimme vaikka omien sirpaleiden alla niin pitkälle kuin mahdollista. Tj siirtää sitten vastaavat metrit kohteen taakse. Jos muistat, että olen näistä omien sirpaleiden vaarallisuudesta milläkin etäisyydellä keskustellut aikanaan paljonkin mm. nimimerkki @kertakenttään kanssa, niin se tulee juuri tästä. Eli kun kevyitä ei ollut käytössä ja raskaiden kk:en saaminen tulitukeen kovin epätodennäköistä, oli pyrittävä mahdollisimman lähelle murtokohtaa 120-millisten ja kt:n avulla. Ja tähän mietimme erilaisia keinoja.
Tähän kannustivat myös kouluttajamme. Erään, myös legendaarisen jv-kouluttajan isä oli ollut sodassa raskaiden heittimien tj, ja tuolloin oli ammutettu kuulemma 50 metrn päähän omista.
Komppanian BTR:t muuten olisi kerätty varapäällikön johdolla eri käskyn mukaan omaksi osastoksi ennen hyökkäystä, ja sitä olisi sitten käytetty kootusti soveltuvilla suunnilla.
Kyllähän se sellanen saatanan kuoleman loukko oli. Sieltä jos olisi nopeasti pitänyt päästä ulos, niin ehkä takapenkkiläisistä 1 tai 2 olisi päässyt ulos, muut olisi kuollu sinne purkkiin.
Itsekään mikään isomies ole, mutta 182cm ja kvkk ja etupenkki... voi vit****
Prikaatin pataljoona ottaa sen 50kpl ja alueellisen tat-osaston kokoonpano on huomattavasti raskaampi. Uskoisin että joku 80-100kpl on ihan realismia.
Riippuu toki mennäänkö 3 vai 4 jakoisesti, osaston tukevat osat ovat EVK, KRHK, HK, PIONK ja PSTO ja teka ei ole edes paras vaihtoehto niille kaikille.
Juu, tykistökalustonkin puolesta alueellisia taisteluosastoja voisi olla max. n. 25, suurimmalle osalle ottoajoneuvot. Joka tapauksessa kaukana ollaan joukkomäärien suhteen 1990-luvusta.
No, on meillä edelleen enemmän manööveripataljoonia kuin Ruotsilla. Ehkä KARPR:n kolme pataljoonaa, kaksi MEKTSTOS, muutama pyörillä liikkuva alueellinen taisteluosasto (5?) PorPR;n jäljiltä, muutama tekoilla liikkuva taisteluosasto (6-8?) ja kymmenkunta iloisilla ottoajoneuvoilla liikkuvaa alueellista taisteluosastoa. Eli liikutaan jossain kolmenkymmenen manööveripataljoonan tietämillä. Päälle sitten paikallisjoukot.