Muistattekos mitä tehtäviä oli sergeille wanhoissa reklementeissä?
Yleensä sergeipatterit kulki kenttäpyssyn kaverina, KTPSTO + KVITPTRI oli tyypillinen "taistelijapari".
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Muistattekos mitä tehtäviä oli sergeille wanhoissa reklementeissä?
Luen juuri teosta: Savon Prikaati, Porrassalmelta Karkialammelle.
Monen muun mielenkiintoisen asian lisäksi huomion kiinnitti evp. everstiluutnanttikirjoittajan kirjaama ylösanalyysi BTR-koulutuksen alkuvaiheista 90-luvun alussa.
"BTR:llä oli kielteisiä vaikutuksia taistelukoulutukseen, kunnes järkevät toimintatapamenetelmät löydettiin. Lopputuloksena kaikki olivat yhtämieltä siitä, että vaunut eivät saaneet ohjata taistelutoimintaa.
Niitä käytettiin siirtymisiin ja tulitukeen maaston tarjoamaa suojaa käyttäen. Vaunu pidettiin suojassa vastustajan tulen vaikutukselta."
Tätähän minä olen koko ajan sanonut, mutta hauskaa saada vahvistus arvovaltaiselta taholta. Eli koska lihavoidut tekstinkohdat eivät olleet ihan ajantasalla omana aikanani, niin olen selkeästi palvellut ennen järkevien menetelmien löytämistä.
Sen sijaan seuraava tekstinkohta oli kovin hämmentävä:
...sen ase voitiin irrottaa jääkäreiden kannettavaksi ja käytettäväksi otollisissa oloissa.
Kumpaakohan vaunuasetta tarkoitetaan, vai onko kirjoittaja sotkenut 12,7 itkoon? Vaunun aseita ei nimittäin meille irroiteltu minun aikanani.
OT: Kylläpä on kolmessa sukupolvessa jänniä yhtymäkohtia Savon Prikaatiin ja sen perinnejoukko-osastoihin. Nyt löytyi sellainenkin yksityiskohta, että kun JR49:n erästä yksikköä kotiutettiin -44, niin ovat marssineet kotikyläni halki matkalla kotiutuspaikkakunnalle, ja käytännössä syntymäkotini vierestä. Siinä on mahtanut parikin sukuni miestä kiroilla, että voisipa kotiuttaa itse itsensä heti, kotikylällään kun olivat![]()
Näinhän se meni. Tai sitten huollon suojana. Mutta yleensä yritettiin suojella tykistöä. Vieläkin osais ryhmittää sergei-patterin tykistön suojaksiYleensä sergeipatterit kulki kenttäpyssyn kaverina, KTPSTO + KVITPTRI oli tyypillinen "taistelijapari".
Ehkä hyvinkin. Luepas tätä ketjua taaksepäin muisteluitani ja @Stokes :n sanomat kannattaa erityisen tarkkaan katsoa. Olisi ihan mielenkiintoista kuulla lisää sinun kokemuksistasi ao. vaunulla.Tarkoittaako lukemani lainaus sitä, että kun PsPr luopui vaunuista muille yksiköille, edes taistelutekninen tieto ei siirtynyt, koska tuossa puhutaan 1990-luvusta?
Mikäköhän mahtaisi olla realistinen määrä mitä silloinen jääkärijoukkue olisi pystynyt kantamaan itkon a-tarviketta mukana? Kaikkien muiden vermeiden ohella. Ja miten pitkään tulitoimintaan sillä olisi pitänyt murtokohdassa kyetä? Muistaako kukaan, minulta kadonneet hämärän tuolle puolen.Jotenkin aikanaan ymmärsin että puolustukseen ryhmittyessä se konekiväärien raahaus ja irrotus voisi ollakin mielekästä, mutta muistan hulluna pitäneeni sitä ukkoa joka ekan kerran sanoi että niitä pitäis hyökkäyksessä kilometrikaupalla raahata pitkin soita ja kivikkoja ja keppihelvettejä. En ole vielä muuttanut mielipidettäni, mutta vielä ei ole tarvinnut sotaa käydä.
Ehkä hyvinkin. Luepas tätä ketjua taaksepäin muisteluitani ja @Stokes :n sanomat kannattaa erityisen tarkkaan katsoa. Olisi ihan mielenkiintoista kuulla lisää sinun kokemuksistasi ao. vaunulla.
90-luvun alussa BTR oli meillä mukana joka hetkessä etulinjassa Karkialammella. Kun hyökkäsimme, ne seurasivat jokseenkin ryhmien tasalla tai välittömästi takana, urista riippuen. Koukkauksiin emme niitä saaneet, koska ei ollut sota, mutta tiedossa oli, että BTR olisi pitänyt ottaa mukaan maastokoukkauksiin tositilanteessa.
Puolustuksessa niille tiedusteltiin asemat ryhmien tykö, ja vaihtoasemat toki myös. Etulinjasta.
Taikasana tässä oli se vaunuase. Se piti saada kaikkialle mukaan.
![]()
Ohjaustehostimen ansiosta ajo oli kevyttä, tosin painettaessa kytkin pohjaan tehostimen vaikutus hävisi. Ensimmäistä kertaa vaunulla ajavat se yllätti ikävästi.
Tässä näkyy panssaritausta. Oma kokemukseni oli, että sitä ikään kuin varjeltiin, eikä viety tosiaankaan metsään, vaan aina vain urille. Kuljettajat lisäksi katkoivat ja raivasivat niin huolella peukalonpaksuista keppiä, että vaikea kuvitella heitä ajamassa jossain puunrunkoa nurin.Maastokoukkauksista en osaa sanoa. Jos ei ihan korpea ole, kyllä sillä aika hyvin pääsi normaalissa kangasmaastossa. .... Jalan paksuista puunrunkoa se katkoi hyvin, se tiedettiin.
Miten pitkiä matkoja olet ollut raahaamassa ao. värkkiä noilla painoilla ja määrillä?Jonkin verran sitä rakkinetta raahanneena, ITKK sitoo itsessään 2 ukkoa ( ase + kehto 1, jalusta 1), siihen kuulat päälle niin ryhmän verran äijää sitoutuu sen kantamiseen. 50 kuulan vyökannujahan liikkuu käsissä 2 per äijä, ryhmyrille ehkä 1 niin 9 kannua siinä samalla ryhmällä huilaa ja tarvittaessa muutama puulaatikko repuissa. Siirtymisen aikana käyttökelpoisuus on vähän rajallisempi kun syke hakkaa miljoonaa eikä siinä enää omasta aseesta kiinni pidellä kun noita romuja raahaa.
9 vyökannullista kestää kyllä ihan hyvän aikaa ja siinä ehtii vyötellä sitten lisää.
Lähinnä ongelma on se että ukot menee ihan hapoille kuormajuhtahommissa ja 1/3 joukkueen voimasta sitoutuu yhden konekiväärin kantamiseen. Ai niin, vaihtopiippukin on syytä olla mukana jos pitkään meinaa poksutella. Taas on yksi käsi varattu.
Jos tuohon koko joukkueen valjastaa niin sitä kuulaa saa kyllä hitokseen mukaan.
ja juuri tämän takia prikaatissa oli yksi kpl niitä tykistön raskaita neuvostoliittolaisia telavetäjiä, AT joku. Kun joku oli ajanut lujaa mutkaan ja tarvinnut kytkintä, saatettiin tarvita telavetäjääkin. Tuot esiin yksityiskohtia muistin hämäristä.
Tässä näkyy panssaritausta. Oma kokemukseni oli, että sitä ikään kuin varjeltiin, eikä viety tosiaankaan metsään, vaan aina vain urille. Kuljettajat lisäksi katkoivat ja raivasivat niin huolella peukalonpaksuista keppiä, että vaikea kuvitella heitä ajamassa jossain puunrunkoa nurin.
Kyllähän itäsuomalainen maasto melko vaihtelevaa on. Jos on sitä kangasmaastoa, niin heti perään on korpea ja kalliota. En pidä millään lailla realistisena, että ne olisivat kovin pitkälle mukana kulkeneet.
Viivytys oli muuten ainoa taistelulaji, jota emme Petterin kanssa harjoitelleet, jalkaisin kylläkin. Kertomasi perusteella, me käytimme tuossa vaiheessa kuljetusvaunuja kuten te käytitte raskaita T-sarjalaisia. Ja tuo on kuvaavaa, että sanoit jotta BTR:ä piti suojella, koska niistä riippui kyyti ja jatkon nopeus.
Me hyökkäsimme syöksyen eteenpäin, rynnäkkökiväärit takoen, raskas krh tuki, ja vaunumme tulittivat joko samalta tasalta tai jonkin matkaa takaamme vihollista. Ei niitä suojeltu.
Yksi hauska yksityiskohta on muuten vedoissa, joita teimme joukkue vs joukkue, kummmallakin kolme vaunua. Vastapuolen kokelas käytti BTR:ää vastahyökkäykseen, mikä tarkoitti, että vaunut tapasivat toisensa samalla uralla lähietäisyydellä.
Mutta pitäiskö mukaan ottaa sinkoja, käsikranaatteja ym painavaa tavaraa, kun on pitkä matka niitä tarvittaessa hakea. No entäs jos joku haavoittuu ja pitäis saada kannettua pois. Tässä joukkueen käyttämisessä kuormajuhtina on sama juttu kun ajatuksessa ottaa kevyt heitinjoukkue kranaatteineen mukaan koukkaukseen. Eivät onnistu käytännössä kuitenkaan eli tämän saa unohtaa.Lähinnä ongelma on se että ukot menee ihan hapoille kuormajuhtahommissa ja 1/3 joukkueen voimasta sitoutuu yhden konekiväärin kantamiseen. Ai niin, vaihtopiippukin on syytä olla mukana jos pitkään meinaa poksutella. Taas on yksi käsi varattu.
Jos tuohon koko joukkueen valjastaa niin sitä kuulaa saa kyllä hitokseen mukaan.
Pitäispä tietenkin. Sehän on selvä. Ja paljon muutakin.Mutta pitäiskö mukaan ottaa sinkoja, käsikranaatteja ym painavaa tavaraa, kun on pitkä matka niitä tarvittaessa hakea. No entäs jos joku haavoittuu ja pitäis saada kannettua pois.
Miten pitkiä matkoja olet ollut raahaamassa ao. värkkiä noilla painoilla ja määrillä?
Hyvää settiä muuten. Jotain tuon tapaista muistan nyt opiskelleeni, etenkin tuo 1/3 joukkue ja ITKK raksuttaa kovasti nyrkkisääntönä, kun jääkärijoukkue lähti hyökkäämään.
Mutta pitäiskö mukaan ottaa sinkoja, käsikranaatteja ym painavaa tavaraa, kun on pitkä matka niitä tarvittaessa hakea. No entäs jos joku haavoittuu ja pitäis saada kannettua pois. Tässä joukkueen käyttämisessä kuormajuhtina on sama juttu kun ajatuksessa ottaa kevyt heitinjoukkue kranaatteineen mukaan koukkaukseen. Eivät onnistu käytännössä kuitenkaan eli tämän saa unohtaa.
2000 luvun alussa, ehkä jo 90-luvun viimeisinäkin vuosina PKT todellakin joissakin tilanteissa irrotettiin vaunusta ja sitä käytettiin tulitukiaseena. Perustaistelumenetelmä tuo ei ollut.
Mikäköhän mahtaisi olla realistinen määrä mitä silloinen jääkärijoukkue olisi pystynyt kantamaan itkon a-tarviketta mukana? Kaikkien muiden vermeiden ohella. Ja miten pitkään tulitoimintaan sillä olisi pitänyt murtokohdassa kyetä? Muistaako kukaan, minulta kadonneet hämärän tuolle puolen.
Luulen kuitenkin, että vastaus on; liian vähän. Mitä sanoo a-tarvikkeen painosta ikätoveri iiteestä @Woodsman? @Umkhonto ?
Toivottavasti sille, joka jossain vaiheessa sai kevyet heittimet takaisin jääkärikomppanioiden organisaatioon, tarjottiin kori laatukonjakkia, mitali ja kenraaliylennys.
olisiko ollut, että liittyi koulutukseen, jos vaunu oli pakko hylätä syystä tai toisesta. Olisiko vielä mennyt niin, että harjoiteltiin vaunun pohjaluukun kautta poistumista kera PKT:n
Mutta tehtävissä se ITKK:n raahaaminen oli ja paljon sitä jääkärit teki, mun mielestä haitat oli hyötyjä isompia mutta järjellä ajattelu ei niihin aikoihin ollut aina kovin kovassa huudossa. En tiedä vieläkö tuota jossain harrastetaan.