Juncker ehdottaa EU:lle omaa armeijaa

Pointti oli siinä että kansainvälisessä politiikassa ei erotella valtioita... Liittovaltio, kansallisvaltio... Ne toimivat samalla kentällä... Ero on painoarvossa... Siinä missä suomi sanoo ei tai USA sanoo ei on sillä painoarvolla eroa... EU olisi liittovaltiossa USA isompi. Ei välttämättä sotilaallisesti mutta riittävän vahva silti ja varsinkin jos armeija olisi ns liittovaltion armeija joka on rahoitettu liittovaltion budjetista... Tuossa vaiheessa eu olisi ydinase valtio.

Israel voi haistattaa vitut EU:lle ja uhata sitä tuholla.
 
Mikä on tarve kaataa Suomi nyt? Onko tylsää ja kaipaat vipinää?
Täh? En minä ole mitään kaatamassa, en nyt enkä tulevaisuudessa. Jos suomi kaatuu se kaatuu ihan omiin onglemiinsa... En minä ole ollut niitä päätöksiä tekemässä. Ja mitään ei tapahdu nyt eikä huomenna... Luetko yhtään mitään mitä täällä kirjoitetaan? Johan yhdessä viestissä sanoin että liittovaltio on vuosikymmenien projekti jos sellaista koskaan edes tulee... Eu armeija ei tule yhtään sen nopeammin koska ilman liittovaltiota se tosiaan olisi paperitiikeri ja jäisi yhtä hyödyllisiksi kuin nämä eu:n nopean toiminnan joukotkin. Vielä kerran eu:sta ei tule liittovaltiota tänään, huomenna, ensi vuonna eikä vielä ensi vuosikymmenekään... Jos suomi kaatuu se kaatuu ihan omiin ongelmiinsa ja päätöksiinsä.
 
Täh? En minä ole mitään kaatamassa, en nyt enkä tulevaisuudessa. Jos suomi kaatuu se kaatuu ihan omiin onglemiinsa... En minä ole ollut niitä päätöksiä tekemässä. Ja mitään ei tapahdu nyt eikä huomenna... Luetko yhtään mitään mitä täällä kirjoitetaan? Johan yhdessä viestissä sanoin että liittovaltio on vuosikymmenien projekti jos sellaista koskaan edes tulee... Eu armeija ei tule yhtään sen nopeammin koska ilman liittovaltiota se tosiaan olisi paperitiikeri ja jäisi yhtä hyödyllisiksi kuin nämä eu:n nopean toiminnan joukotkin. Vielä kerran eu:sta ei tule liittovaltiota tänään, huomenna, ensi vuonna eikä vielä ensi vuosikymmenekään... Jos suomi kaatuu se kaatuu ihan omiin ongelmiinsa ja päätöksiinsä.

Se kaatuu maanpettureihin jotka perustuslakia rikkoen myyvät maan oman edun nimissä.
 
Tuossa vaiheessa eu olisi ydinase valtio.

Tuota, ihan tämmöinen väliheitto, että jos nyt kuviteltaisiin että joskus tulevaisuudessa meillä olisi EU-liittovaltioarmeija, niin mitenköhän toimittaisiin ydinaseiden kanssa ? Kuka päättäisi niiden käytöstä ja kenen komennossa / käytettävissä ne olisivat ? Ymmärtääkseni tällä hetkellä brittien ydiniskukapasiteetti on heidän kansallisessa komennossa, joskin osa saattaa olla korvamerkitty NATOn mahdollisiin tarpeisiin. Sitten voisin kuvitella, että Ranska pitää tiukasti omat ydinaseensa kansallisessa komennossaan. Näinhän se menetteli kylmän sodan aikanakin kun erosi NATOn sotilaallisesta komentojärjestelmästä, vaikka pysyikin poliittisesti koko ajan NATOn jäsenenä.
 
Se kaatuu maanpettureihin jotka perustuslakia rikkoen myyvät maan oman edun nimissä.

Jos Suomi olisi osa EU liitovaltiota niin, mitä Suomen osavaltio menettäisi nykyisestä ihan käytännössä? Kerro konkreettisia esimerkkejä, älä toista latteuksia itsenäisyydestä ja omasta päätöksenteosta. Kerro jotain ihan konkreettista mistä "Suomalaisesta" joutuisimme luopumaan jossa nyt voimme tehdä vapaasti "itsenäisiä pätöksiä".
 
Se kaatuu maanpettureihin jotka perustuslakia rikkoen myyvät maan oman edun nimissä.
Hyvä että otit puheeksi... Minä en missään vaiheessa puhunut omasta edusta vaan suomen edusta... Moni voisinkin laajentaa vähän perspektiiviä ja miettiä että mikä se on se suomen etu... Onko se yksin oman pienen valuutan ja heikon armeijan kanssa venäjän kainalossa vai eu:n liittovaltiossa, vakaan valuutan ja vahvan armeijan kanssa. Kumpi luo Suomelle pitkässä juoksussa enemmän hyvin vointia ja mahdollisesti paremman tulevaisuuden... Siinä muutamille miettimistä ennen kuin tullaan maan myymisestä ja maan petturuudesta syyttämään... Nämä minä, minä ihmiset sen suomen tähän tilanteeseen on ajanut.
 
Tuota, ihan tämmöinen väliheitto, että jos nyt kuviteltaisiin että joskus tulevaisuudessa meillä olisi EU-liittovaltioarmeija, niin mitenköhän toimittaisiin ydinaseiden kanssa ? Kuka päättäisi niiden käytöstä ja kenen komennossa / käytettävissä ne olisivat ? Ymmärtääkseni tällä hetkellä brittien ydiniskukapasiteetti on heidän kansallisessa komennossa, joskin osa saattaa olla korvamerkitty NATOn mahdollisiin tarpeisiin. Sitten voisin kuvitella, että Ranska pitää tiukasti omat ydinaseensa kansallisessa komennossaan. Näinhän se menetteli kylmän sodan aikanakin kun erosi NATOn sotilaallisesta komentojärjestelmästä, vaikka pysyikin poliittisesti koko ajan NATOn jäsenenä.
Liittovaltiossa ei ole ranskaa ja Britanniaa jos ne mielisivät liittovaltiossa olla. Jos Ranska olisi liittovaltiossa niin sen omaisuus olisi viimekädessä liittovaltion omaisuutta... Liittovaltioon ei ole mikään pakko liittyä mutta jos siihen liittyy niin tokihan se tarkoittaa että päätöksen teko siirtyy muualle... Miten peruskirjassa tai muodostamis sopimuksessa sitten sovitaan... Britit tuskin edes tuohon mukaan haluaisivat..
 
Liittovaltiossa ei ole ranskaa ja Britanniaa jos ne mielisivät liittovaltiossa olla. Jos Ranska olisi liittovaltiossa niin sen omaisuus olisi viimekädessä liittovaltion omaisuutta...

Niin, juuri tästä syystä olettaisinkin vahvasti, ettei ydinaseita annettaisi pois kansallisista käsistä minkään EU-liittovaltion käyttöön. Sen sijaan NATO:lla on oma "Nuclear Sharing" strategia. Ja jos kauhukuvia maalaillaan, niin kuinka valmis ja halukas tämmöinen EU-liittovaltio olisi käyttämään ydinaseita jonkun periferiansa (esim. Suomi) puolustamiseen ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_sharing
 
Hyvä että otit puheeksi... Minä en missään vaiheessa puhunut omasta edusta vaan suomen edusta... Moni voisinkin laajentaa vähän perspektiiviä ja miettiä että mikä se on se suomen etu... Onko se yksin oman pienen valuutan ja heikon armeijan kanssa venäjän kainalossa vai eu:n liittovaltiossa, vakaan valuutan ja vahvan armeijan kanssa. Kumpi luo Suomelle pitkässä juoksussa enemmän hyvin vointia ja mahdollisesti paremman tulevaisuuden... Siinä muutamille miettimistä ennen kuin tullaan maan myymisestä ja maan petturuudesta syyttämään... Nämä minä, minä ihmiset sen suomen tähän tilanteeseen on ajanut.

Samaa mieltä. Mä en jaksa kuin ihmetellä miten kirkkaana jotkut näkevät itsenäisyyden, ikään kuin se olisi jokin absoluutti joka maalla on tai ei ole. Mun kiinnostus on Suomen kansan hyvinvointi. Itsenäisyys ei ole mikään itseisarvo jota julistetaan vaikka sitä ei todellisuudessa olisikaan. Varsinkaan en pidä siitä että itsenäisyyden nimissä luodaan asetelmia "me vs. muut" asioissa joissa mitään vastakkaisuutta ei todellisuudessa ole. Suomi on syvästi Eurooppalainen maa kulttuuriaan ja väestöään myöten. Meillä on jaettavana samat Eurooppalaiset intressit ja arvoperusta.
 
Yksin täällä ei pärjää kukaan ellei mennä valtioon mallia Pohjois-Korea jossa hyvin menee vain johdolla...

Tuo on federalistien kehittämä olkiukko. Suomalaiset ovat käyneet kauppaa muun maailman kanssa ainakin muinaisen Rooman ajoista asti. Samaan tapaan sitä voidaan käydä jatkossakin. Kaupankäynti tai edes vapaakauppa ei vaadi alistumista vieraan valtaan, maan asuttamista vierailla kansoilla, oman valuutan korvaamista vieraalla valuutalla tai omista asevoimista luopumista. Nämä ovat todellisuudessa merkkejä siirtomaan asemasta.
 
Tuo on federalistien kehittämä olkiukko. Suomalaiset ovat käyneet kauppaa muun maailman kanssa ainakin muinaisen Rooman ajoista asti. Samaan tapaan sitä voidaan käydä jatkossakin. Kaupankäynti tai edes vapaakauppa ei vaadi alistumista vieraan valtaan, maan asuttamista vierailla kansoilla, oman valuutan korvaamista vieraalla valuutalla tai omista asevoimista luopumista. Nämä ovat todellisuudessa merkkejä siirtomaan asemasta.
Valintojaan nämä ovat... Maailma on muuttunut ja muuttuu koko ajan. Historia ei anna tähän päivään vastauksia... Meitä on tällä pallolla reilut 7 miljardia ja on ennustettu että muutaman kymmenen vuoden päästä pari miljardia enemmän. Tämä kaikki liittyy vahvasti turvallisuus politiikkaan. Resursseista käydään kisaa ja sotia.. Joudut valitsemaan puolesi... Pelikentälle on tullut Kiina ja Intia, venäjä haikailee entisiä suurvalta aikoja ja USAn katse on kääntynyt Euroopasta Aasiaan. Suomi varmasti pärjäisi yksin epäilen vain kovinko moni olisi valmis siihen mitä se vaatii... Yksin pärjäämisellä en tarkoita ettemmekö tekisi yhteistyötä muiden kanssa vaan juuri sitä poliittista painoarvoa... Kreikkaa viedään kuin vierasta sikaa ja se on päätynyt peli nappulaksi... Kukaan ei ajattele mikä on sen tavallisen kreikkalaisen etu vaan mikä on etu itselle jos kreikka tekee näin. Sama Ukrainassa...sama joka puolella jossa valtio on poliittiselta painoarvoltaan heikko... Maa voi kuvitella olevansa itsenäinen ja tekevänsä omia päätöksiä todellisuus on kuitenkin toinen...
 
Kumma että et näe mitään arvoa demokraattisten kansallisvaltioiden yhteistyölle ilman yhdentymistä ja vahvaa keskushallintoa.
Arvostan yhteistyötä kyllä mutta tässä tilanteessa se ei enää riitä yksin. Kuten sanoin tilanne on nyt taloudessa ja puolustuksessa samanlainen, on päätettävä integroidutaanko länteen vai jäädäänkö yksin kun muut tiivistävät rivejään euroopassa. Yksinään me olemme se pieni, lihava poika jota isot kiusaavat hiekkalaatikolla eikä sillä ole kavereita.

Ollappa Norja jolla on 500 miljardia öljyrahoja säästössä ja lisää tulee kokoajan. Ei tartte muita kuin NATOn, mutta kun ei olla onnellisten tähtien alla syntyneitä niin ei....
 
Olen itse YYA-ajan lapsi ja olen kantanut minulle syötettyä proosaa "itsenäinen ja liittoutumaton" lapsesta saakka. Sitä on syötetty kouluissa, kodissa ja kirkoissa aikanaan niin että YYA:sta tuli pyhä sana joka takasi suomen tulevaisuuden. Olen herännyt vasta vuoden-parin aikana kun maailma on muuttunut ympärillä ja ajatellut paljon tätä asiaa ja todennut että minä ja aikalaiseni olemme tietyllä tavalla suomettumisen propagandan uhreja.
Sitä propagandaa viljeltiin avoimesti koska muusta ei saanut puhua 1980-luvulla. NATO ja EY olivat tuntemattomia ja kaukaisia sanoja joilla ei ollut merkitystä suomelle. Oli pakko selvitä ja puhua asioista jotka olivat soveliaita....jollekkin toiselle.

Joidenkin hämäläisten, ruotsinkielisten ja karjalaisten oli varmaan vielä toissa (viime?) vuosisadalla vaikea ymmärtää miksi joku Suomi-niminen valtio pitäisi perustaa ja ovatko he suomalaisia. Hynttyiden lyöminen yhteen ja sitä kohtaava muutosvastarinta on ihan normaalia. Tulevaisuudessa voi olla EU-nationalisteja.

Allekirjoitan tuon väitteen kollektiivisella tasolla, suomalaiset kansana olivat ja ovat edelleen suomettumisen uhreja. Paras esimerkki suomettumisen länsäolevaisuudesta on tietenkin tässä asiassa jo legendaariseksi noussut Keskustapuolue. Pahin kaikista on kuitenkin IPU. Keskustan poliitikoissa on todella suomettuneita henkilöitä kuten Väyrynen ja Kääriäinen. Samoin kepu-lähtöinen Korhonen joka tässä vaalien alla on nostettu täälläkin esiin ja tietty monet muut. Modernia suomettuneisuutta leimaa tyypillisesti maalaisuus. Tää on pannut mut kysymään onko tyytymättömyyden todellinen lähde maaseudun virikeköyhässä elämässä ja oloissa sekä keskustalaisen vireän maaseudun ajatuksen epäonnistumisessa? Ruuhkasuomi ja kaupungistuminen voitti. Siis että (kieltämättä todella paskaa) hallituspolitiikkaa vastaan oireillaan ja kapinoidaan näin? Nykyiset nuoret aikuiset ovat lähes täysin urbaaneja eivätkä tule luopumaan enää makeasta "kaupunkikulttuurista". Sama jakolinja tulee jakamaan pitkälti menestyjät ja syrjäytyjät. Lähes varmasti julkisesti suomettunut poliitikko edustaa ylpeästi sellaisia paikkakuntia kuten Paltamo tai Kihniö. Varsinkin väestömäärään nähden merkillepantavan harvoin näitä suomettumisen oodeja kuullaan Uudeltamaalta, Varsinais-Suomesta, Tampereelta, Vaasasta, Helsingistä, Turusta tai Maarianhaminasta.

Oon huomannut, että mulla ei ole passin lisäksi mitään yhteistä näiden kainuun semiryssien kanssa. Ei mitään. Maa on paljon enemmän jakautunut tässä suhteessa kuin tajutaan. Yleinen maalaisuus eli kainuulaisuus, lappalaisuus ja "itäsuomalaisuus", pro-Venäjä-asenne, arvokonservatiivisuus ja yleinen junttius kietoutuvat kepulaisena ajatteluna ja äärimuodoissaan IPUlaisuutena. Tätä paskaa kannattaa n. neljännes äänestysikäisistä.

Mielestäni Suomi on epäonnistunut karmealla tavalla. Venäjä vaikuttaa jo hyvinkin kulissien takana Suomen politiikkaan epäsuorasti. Epäonnistujina ovat olleet hallituspuolueet, suurimpina SDP ja Kokoomus. Kepu on paha siksi, koska se on ainoa joka on julkisesti suomettuneiden puolue, jossa suomettuneet puheet saavat paljon näkyvyyttä ja suomettuneet asenteet ymmärrystä. Kokoomus on ollut vaarallinen koska se on demareiden kanssa sallinut venäläisen rahan salakavalasti ostaa maata vääriltä paikoilta (tässä asiassa olen muuttanut mieltäni, tässä olin väärässä) sekä ryhtymällä täysin järjettömään atomivoimalahankkeeseen venäläistenkanssa. Kirjoitan tätä Paavo Väyrysen ministeriyden aattona, pahoittelen katkeruuttani. BTW, olen katkera muuten ihan avoimesti em. syistä. Suomea on johdettu huonosti ja Suomen johtajat ovat epäonnistuneet tehtävässään. Sen johdosta kepu on nousemassa pääministeripuolueeksi ja sen myötä Suomen länsimaa-asema heikentyy karvan verran, ja se on pahinta kaikista mulle.

Haluan vaan sanoa, että kuitenkaan kaikki YYA-ajan propagandalle altistuneet eivät tulleet sen uhreiksi. Vaikkapa mä en tullut ja toinen mitä haluan sanoa on se, että maa ei ole siten yhtenäinen kuin luullaan. Venäjän uhkaan suhtautuminen jakaa suomalaisia noin osapuilleen sen saman jakolinjan mukaan kuin minkä mukaan suomalaiset ovat jakaantuneet muutenkin. Uusi tilanne voimistaa jakoa edelleen. Kuten YYA-ajan propaganda ja sen uhrit, suomettuneet ovat olleet mulle punainen vaate, myös kepu on ollut se jota oon aina vihannut, en vasta nyt. Myös sen suhteen näyttää siltä, että syytä on ollutkin. En voi mitenkään sanoa olevani tyytyväinen siitä, että "oon ollut oikeassa"...
 
Nii joo ja mitä tähän EU-armeijaan tulee niin toihan on aivan vitun naurettavaa paskaa niin monista syistä jotka on jo mainittu ketjussa, päällimmäisenä täysi päällekkäisyys NATO:n kanssa.

Ja osoittaa kyllä sen tien mitä ylipäällikkömme viitoittaa ja jota vaan uskollisesti seurataan.
 
Historian tunteja tulisi näköjään uudelleen ohjata vaikka tunneiksi joissa käsitellään kansainvälisiä asioita...

Eu armeijaa ei tule ilman eu liittovaltiota! Ymmärretty? Eu liittovaltio olisi USAn kokoinen toimija. NATO ei häviäisi, se menettäisi muutaman vanhan jäsenen ja saisi yhden uuden jos näin halutaan...
 
Nii joo ja mitä tähän EU-armeijaan tulee niin toihan on aivan vitun naurettavaa paskaa niin monista syistä jotka on jo mainittu ketjussa, päällimmäisenä täysi päällekkäisyys NATO:n kanssa.

NATO vaalit ja NATO jäsenyys meni just viemäristä alas - kiitos Junkkerin.

Se ei toki näitä uussuomettuneita lännenlipojia haittaa - mutta osoittaa kyllä heidän arvostelukykynsä. Junkkeri pasko heidän pesäänsä ja miestä ylistetään kieli ruskeana.
:eek:

Toki tuollainen toiminta osoittaa Suomen paikan neueuroopassa - Junkkerille joku sellainen juttu kuin Suomen NATO jäsenyys ja se, että jäsenyys mahdollisesti säästäisi Suomen Venäjän aggressiolta on vain kärpäsen surinaa herra komissaarin voimafantasioissa...
 
Viimeksi muokattu:
NATO vaalit ja NATO jäsenyys meni just viemäristä alas - kiitos Junkkerin.

Se ei toki näitä uussuomettuneita lännenlipojia haittaa - mutta osoittaa kyllä heidän arvostelukykynsä. Junkkeri pasko heidän pesäänsä ja miestä ylistetään kieli ruskeana.
:eek:

Toki tuollainen toiminta osoittaa Suomen paikan neueuroopassa - Junkkerille joku sellainen juttu kuin Suomen NATO jäsenyys ja se, että jäsenyys mahdollisesti säästäisi Suomen Venäjän aggressiolta on vain kärpäsen surinaa herra komissaarin voimafantasioissa...
En nyt kyllä ymmärrä miten tuo nato kysymykseen on vaikuttanut? Täällä ei myöskään ole kukaan junkerin takalistoa nuollut. Onko junker jossain ottanut kantaa suomen NATO jäsenyyteen? Tämä on mennyt tyystin allekirjoittaneelta ohi... Tuo oli yhden poliitikon ehdotus. Se vaatii edetäkseen paljon, todella paljon... NATO on huomattavasti nopeampi ratkaisu kuin tuo olisi mitä tulee suomen turvallisuus vajeeseen...
 
Back
Top