Kävely, hölkkä ja juoksu

Stokes

Luutnantti
Painon kanssa juokseminen on hyvä juttu. Tervettä miestä se ei riko edes asfaltilla. Kannattaa kuitenkin huomioida, että mikäli pyrkii tehokkaaseen askellukseen repun kanssa pilaa todennäköisesti ns. tavallisen juoksutekniikkansa jos hommaa paljon harrastaa. Minulle kävi niin, enää en juokse kuin 1-1,5 kertaa kuussa 20 kilon taakan kanssa.
 

Abdullah Koo

Kersantti
Painon kanssa juokseminen on hyvä juttu. Tervettä miestä se ei riko edes asfaltilla. Kannattaa kuitenkin huomioida, että mikäli pyrkii tehokkaaseen askellukseen repun kanssa pilaa todennäköisesti ns. tavallisen juoksutekniikkansa jos hommaa paljon harrastaa. Minulle kävi niin, enää en juokse kuin 1-1,5 kertaa kuussa 20 kilon taakan kanssa.
Joo ei ole tarkoitus ottaa kuin tuo kerta viikkoon. Sekin lähinnä nyt RMC Taistelukuntotestiä varten ja painonpudotukseen yleisesti.
 

YJT

Majuri
Onko täällä muuten ketään muuta kun minä, joka sauvakävelee säännöllisesti muun harjoittelun lomassa?

Kokeilkaa jos ei ole tuttua. Oikein mukava parittaa sauvomista juoksuun siten että raskaamman juoksutreenin päälle tekee seuraavana päivänä sauvalenkin.
Voin myös suositella. Saa sykkeen korkealle ja myös ylävartalo saa treeniä. Mulla vaan on joku tekniikkavirhe (tai sitten vaan huonot sauvat), kun sormet puutuu helposti. Varmaan tulee puristettua sauvoja liikaa, tai käytettyä liikaa rannelenkkejä tukena.
 

Kapiainen

Ylipäällikkö
Painon kanssa juokseminen on hyvä juttu. Tervettä miestä se ei riko edes asfaltilla. Kannattaa kuitenkin huomioida, että mikäli pyrkii tehokkaaseen askellukseen repun kanssa pilaa todennäköisesti ns. tavallisen juoksutekniikkansa jos hommaa paljon harrastaa. Minulle kävi niin, enää en juokse kuin 1-1,5 kertaa kuussa 20 kilon taakan kanssa.
Tämä pitää paikkansa! Jos haluaa esim. Cooperissa saada tuloksen tai osallistuu esim. hölkkiin niin "reppujuoksu" muokkaa tekniikkaa sellaiseen suuntaan joka ei toimi nopeassa juoksussa. Osin kyse on myös hermotuksista, koska lisäpainojuoksu pudottaa vauhteja tehokkaasti ja kroppahan toimii siten kuin sen totuttaa toimimaan.
Jos tavoite on reppujuoksussa, niin silloinkin harjoittelussa on oltava riittävästi nopeata juoksua, muuten kehitys tyssää nopeasti. Vauhtireservin on oltava riittävä jos haluaa tehdä tulosta reppu selässä.
Sanoisin että reppujuoksussakin tehokkain kehitys tehdään juoksemalla suurin osa ilman sitä reppua.
 

Peiper

Kapteeni
Itsellä ollut aina ongelmia tehdä hommia kevyesti, joten jos lähden hölkkäämään, se on viimeistään viiden minuutin kuluttua kuin pikamatkan juoksua, ja maha kuralla. Sitten onkin kiire vessaan. Aikoja sitten heräsi ajatus peruskuntoharjoittelusta kävellen lisäpainojen kanssa, eli painoliivi tai/ja reppu, kai tuokin voisi peruskuntotreeninä toimia? Miksi pitäisi juosta, kävelee vaan tarpeeksi nopeasti?

Huom. mun perustreeni eli nyrkkeilysäkki ja lihaskunto kestää noin tunnin ja Polarin rinnasta mittaavalla 150-160 keskisykkeellä, maksimin ollessa 170-185. Näitä 2-3 viikossa, väliin pitää saada jotain palauttavaa peruskuntotreeniäkin, joten tuo "painokävely" on nyt se.

Vinkkejäkin voi antaa..
 

Fremen

Ylipäällikkö
Tässä on aika mielenkiintoinen lyhyt dokkari - miten maailman ensimmäinen alle kahden tunnin maraton-aika juostiin, ja miksi Wienissä lokakuussa?
Huom. kyseessä ei ole aika maraton-kilpailussa, koska kaikki kanssajuoksijat olivat jäniksiä... ja oikeassa kilpailussa voittaja joutuisi juoksemaan ilman peesiapua huomattavan määrän... mutta sepä tästä tekeekin mielenkiintoisen tiedeprojektin.

 
Top