Kyllä se tähän liittyi. Oli kyllä niin kankea vehje, ettei paremmasta väliä.
Niin ja taitavat edelleen olla jonkin joukot SA-kalustoa
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä se tähän liittyi. Oli kyllä niin kankea vehje, ettei paremmasta väliä.
Niin ja taitavat edelleen olla jonkin joukot SA-kalusto
Kiitos vastauksesta!
Tuo Maximien käyttö tykistön lähisuoja-aseina jalkaväkeä vastaan on itselleni aivan uusi juttu. Ettäkö tykistöön sijoitettiin Maximille koulutuksen saaneita reserviläisiä?
Kuulin joskus, että mm. perustamiskeskuksilla olisi ollut eka Stenit ja sitten Suomi-koopeet.
Aivan! Tiedän, että 2/93:t sotilaspoliisit ampuivat Steneillä AUK:ssä. Oli kuulemma helppo hallita, mutta lipastuksessa oli joku älytön juttu tyyliin tarvittiin yksi pitämään lipasta ja toinen tunkemaan patruunoita siihen. Mene ja tiedä, tällaisen kertomuksen muistan menneisyydestä. Lähinnä kai siksi, kun en itse päässyt ampumaan ns. ampumapäivänä ja se harmitti.Stenit kun on myös poistuneet niin onko jollain ampumakokemusta näistä? Eivät kai olleet Suomessa kauhean suosittuja. Isäukko tuollaisen kadotti kerran harjoituksessa ja tuloksena oli sotaoikeusreissu. Tiemmä suosittua oli jättää aseen lukko kasarmille jolloin ase keveni mukavasti.
Miten vertautui kotimaiseen Pelti-Heikkiin?
Aivan! Tiedän, että 2/93:t sotilaspoliisit ampuivat Steneillä AUK:ssä. Oli kuulemma helppo hallita, mutta lipastuksessa oli joku älytön juttu tyyliin tarvittiin yksi pitämään lipasta ja toinen tunkemaan patruunoita siihen. Mene ja tiedä, tällaisen kertomuksen muistan menneisyydestä. Lähinnä kai siksi, kun en itse päässyt ampumaan ns. ampumapäivänä ja se harmitti.
Tuolloin oli tapana ainakin meidän komppaniassa, että kaikki johtajat kerättiin ampumaradoille ja saivat kokeillaan huvikseen ns. isoisän aseita. Meidän kohdalla tavasta luovuttiin. Tuo mainittu spollien juttu liittyi sen komppanian vastaavaan.
Muistan, että isäni (armeijassa -66 rakuunoissa) piti Steniä aivan maailmanlopun vehkeenä. Ilmeisesti käytetystä aseesta, joka alkuaankin oli tehty vain sota-ajan tarpeeseen massamaisesti, ei sitten varikkokorjauksillakaan ihan käypää peliä saanut.Olen kuullut vastaavia tarinoita, tosin niissä lukko kulki repussa. Harjoituksissa ei juuri ammuttu, joten kevyempi ase oli mukavampi.
Eli 752 KVKK 54.
Milloin muuten peltipaita poistui varusmiehiltä?
Olen nimittäin hamstrannut niitä kahdeksan kpl, ja tuossa eilen oli lounaalla siihen pukeutuneena. Reilu 50 vee ravintoloitsija tuli toteamaan vaatetukseni ja muistelemaan menneitä armeija-aikojaan.
Jäin jälkikäteen miettimään, että missä vaiheessa ollaan tilanteessa, jossa nuorempi kaarti reserviläisistä ei tunnista harmaata peltipaitaa armeijaan olennaisesti joskus kuuluneeksi? Siis tämä vihreän poolopaidan porukka.
Milloin muuten peltipaita poistui varusmiehiltä?
Olen nimittäin hamstrannut niitä kahdeksan kpl, ja tuossa eilen oli lounaalla siihen pukeutuneena. Reilu 50 vee ravintoloitsija tuli toteamaan vaatetukseni ja muistelemaan menneitä armeija-aikojaan.
Jäin jälkikäteen miettimään, että missä vaiheessa ollaan tilanteessa, jossa nuorempi kaarti reserviläisistä ei tunnista harmaata peltipaitaa armeijaan olennaisesti joskus kuuluneeksi? Siis tämä vihreän poolopaidan porukka.
Itse asiassa peltipaita oli alun perin valkoinen puuvillapaita, jossa oli kauluksessa metallinapit.
Pesulan jälkeen ko. paita oli todella kova, ikään kuin tärkätty. Siitä nimi peltipaita. Itselläni oli varusmiehenä moiset käytössä 1971-72.
Harmaan - mielestäni erinomaisen - peltipaidan tapasin ensi kerran kertausharjoituksessa 1979.
Ok, eli itseäni koskee sama ilmiö, jota jäin omassa kysymyksessäni miettimään .Itse asiassa peltipaita oli alun perin valkoinen puuvillapaita, jossa oli kauluksessa metallinapit.
Pesulan jälkeen ko. paita oli todella kova, ikään kuin tärkätty. Siitä nimi peltipaita. Itselläni oli varusmiehenä moiset käytössä 1971-72.
Harmaan - mielestäni erinomaisen - peltipaidan tapasin ensi kerran kertausharjoituksessa 1979.
Eikös poolopaita tullut vaatetusjärjestelmä M91:n mukana, joten ysärillä palvelleilla lienee jo ollut peltipaidanmentävä reikä varustuksessa. Itse nuoremman polven edustajana en kyseistä rättiä tuntisi, jos en siihen olisi tutustunut muissa yhteyksissä.
Eikös poolopaita tullut vaatetusjärjestelmä M91:n mukana, joten ysärillä palvelleilla lienee jo ollut peltipaidanmentävä reikä varustuksessa. Itse nuoremman polven edustajana en kyseistä rättiä tuntisi, jos en siihen olisi tutustunut muissa yhteyksissä.