Käytöstä poistettujen vermeiden muistelua

Kiitos vastauksesta!:)
Tuo Maximien käyttö tykistön lähisuoja-aseina jalkaväkeä vastaan on itselleni aivan uusi juttu. Ettäkö tykistöön sijoitettiin Maximille koulutuksen saaneita reserviläisiä?
Kuulin joskus, että mm. perustamiskeskuksilla olisi ollut eka Stenit ja sitten Suomi-koopeet.

Stenit kun on myös poistuneet niin onko jollain ampumakokemusta näistä? Eivät kai olleet Suomessa kauhean suosittuja. Isäukko tuollaisen kadotti kerran harjoituksessa ja tuloksena oli sotaoikeusreissu. Tiemmä suosittua oli jättää aseen lukko kasarmille jolloin ase keveni mukavasti.
Miten vertautui kotimaiseen Pelti-Heikkiin?
 
Stenit kun on myös poistuneet niin onko jollain ampumakokemusta näistä? Eivät kai olleet Suomessa kauhean suosittuja. Isäukko tuollaisen kadotti kerran harjoituksessa ja tuloksena oli sotaoikeusreissu. Tiemmä suosittua oli jättää aseen lukko kasarmille jolloin ase keveni mukavasti.
Miten vertautui kotimaiseen Pelti-Heikkiin?
Aivan! Tiedän, että 2/93:t sotilaspoliisit ampuivat Steneillä AUK:ssä. Oli kuulemma helppo hallita, mutta lipastuksessa oli joku älytön juttu tyyliin tarvittiin yksi pitämään lipasta ja toinen tunkemaan patruunoita siihen. Mene ja tiedä, tällaisen kertomuksen muistan menneisyydestä. Lähinnä kai siksi, kun en itse päässyt ampumaan ns. ampumapäivänä ja se harmitti.
Tuolloin oli tapana ainakin meidän komppaniassa, että kaikki johtajat kerättiin ampumaradoille ja saivat kokeillaan huvikseen ns. isoisän aseita. Meidän kohdalla tavasta luovuttiin. Tuo mainittu spollien juttu liittyi sen komppanian vastaavaan.

Mark III oli wikin mukaan meidän käytössä.
2c8cc7b3b1ac2013a5b1d2eb7ebe8-orig.jpg

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sten_(konepistooli)
 
Aivan! Tiedän, että 2/93:t sotilaspoliisit ampuivat Steneillä AUK:ssä. Oli kuulemma helppo hallita, mutta lipastuksessa oli joku älytön juttu tyyliin tarvittiin yksi pitämään lipasta ja toinen tunkemaan patruunoita siihen. Mene ja tiedä, tällaisen kertomuksen muistan menneisyydestä. Lähinnä kai siksi, kun en itse päässyt ampumaan ns. ampumapäivänä ja se harmitti.
Tuolloin oli tapana ainakin meidän komppaniassa, että kaikki johtajat kerättiin ampumaradoille ja saivat kokeillaan huvikseen ns. isoisän aseita. Meidän kohdalla tavasta luovuttiin. Tuo mainittu spollien juttu liittyi sen komppanian vastaavaan.

Olen kuullut vastaavia tarinoita, tosin niissä lukko kulki repussa. Harjoituksissa ei juuri ammuttu, joten kevyempi ase oli mukavampi.
 
Olen kuullut vastaavia tarinoita, tosin niissä lukko kulki repussa. Harjoituksissa ei juuri ammuttu, joten kevyempi ase oli mukavampi.
Muistan, että isäni (armeijassa -66 rakuunoissa) piti Steniä aivan maailmanlopun vehkeenä. Ilmeisesti käytetystä aseesta, joka alkuaankin oli tehty vain sota-ajan tarpeeseen massamaisesti, ei sitten varikkokorjauksillakaan ihan käypää peliä saanut.
 
Isästä tuli mieleen taannoinen ex tempore -konekiväärikeskustelumme. Eli 762 KVKK 54.
https://fi.wikipedia.org/wiki/RPD

Ukko ei muuta moittinut kuin ergonomiaa. Rakuunoissa sitä nimitettiin Piikkisiaksi. Aina kuulemma joku uloke pisti johonkin paikkaan kannettaessa. Tvällärinä isä oli harvemmin tetsaamassa, mutta muistaa erään yökeikan, jossa mainittua asetta ei sen varsinainen käyttäjä saanut toimimaan häiriön vuoksi. Luti tiesi isäni osaamisen ja määräsi sen hänelle. Oli pimeässä käsikopelolla poistanut häiriön. Hetken ylpeys muuttui vitutukseksi, kun joutui harjoituksen loppuajaksi kookoomieheksi :).

RPD_left_outside.jpg


Edit: kirotusvirheitä
 
Viimeksi muokattu:
Milloin muuten peltipaita poistui varusmiehiltä?
Olen nimittäin hamstrannut niitä kahdeksan kpl, ja tuossa eilen oli lounaalla siihen pukeutuneena. Reilu 50 vee ravintoloitsija tuli toteamaan vaatetukseni ja muistelemaan menneitä armeija-aikojaan.
Jäin jälkikäteen miettimään, että missä vaiheessa ollaan tilanteessa, jossa nuorempi kaarti reserviläisistä ei tunnista harmaata peltipaitaa armeijaan olennaisesti joskus kuuluneeksi? Siis tämä vihreän poolopaidan porukka.
 
Eikös poolopaita tullut vaatetusjärjestelmä M91:n mukana, joten ysärillä palvelleilla lienee jo ollut peltipaidanmentävä reikä varustuksessa. Itse nuoremman polven edustajana en kyseistä rättiä tuntisi, jos en siihen olisi tutustunut muissa yhteyksissä.
 
Milloin muuten peltipaita poistui varusmiehiltä?
Olen nimittäin hamstrannut niitä kahdeksan kpl, ja tuossa eilen oli lounaalla siihen pukeutuneena. Reilu 50 vee ravintoloitsija tuli toteamaan vaatetukseni ja muistelemaan menneitä armeija-aikojaan.
Jäin jälkikäteen miettimään, että missä vaiheessa ollaan tilanteessa, jossa nuorempi kaarti reserviläisistä ei tunnista harmaata peltipaitaa armeijaan olennaisesti joskus kuuluneeksi? Siis tämä vihreän poolopaidan porukka.

Jaettiin santiksessa 2 kpl vielä erälle 1/05. Poistui lopullisesti käytöstä muutama vuosi myöhemmin.
 
Tekeeköhän esim. Sasta nykyiset "peltipaidat" vanhoilla kaavoilla, vai onko otettu läskireservivaraa uusittuihin kaavoihin? Sovitin jossain messuilla sellaista kokoa jossa on riittävän pitkät hihat, mutta keskivartalo oli siinä vaiheessa sellainen teltta että olisi voinut piilottaa raskaat liivit ja vaikka wunderbrat alle ilman että kukaan huomaisi.
 
Milloin muuten peltipaita poistui varusmiehiltä?
Olen nimittäin hamstrannut niitä kahdeksan kpl, ja tuossa eilen oli lounaalla siihen pukeutuneena. Reilu 50 vee ravintoloitsija tuli toteamaan vaatetukseni ja muistelemaan menneitä armeija-aikojaan.
Jäin jälkikäteen miettimään, että missä vaiheessa ollaan tilanteessa, jossa nuorempi kaarti reserviläisistä ei tunnista harmaata peltipaitaa armeijaan olennaisesti joskus kuuluneeksi? Siis tämä vihreän poolopaidan porukka.

Itse asiassa peltipaita oli alun perin valkoinen puuvillapaita, jossa oli kauluksessa metallinapit.
Pesulan jälkeen ko. paita oli todella kova, ikään kuin tärkätty. Siitä nimi peltipaita. Itselläni oli varusmiehenä moiset käytössä 1971-72.

Harmaan - mielestäni erinomaisen - peltipaidan tapasin ensi kerran kertausharjoituksessa 1979.
 
Itse asiassa peltipaita oli alun perin valkoinen puuvillapaita, jossa oli kauluksessa metallinapit.
Pesulan jälkeen ko. paita oli todella kova, ikään kuin tärkätty. Siitä nimi peltipaita. Itselläni oli varusmiehenä moiset käytössä 1971-72.

Harmaan - mielestäni erinomaisen - peltipaidan tapasin ensi kerran kertausharjoituksessa 1979.

Mulla oli intissä ( 1976-1977 ) se harmaa peltipaita. Oli todella erinomainen paita... mielestäni onnistunein intin vaatekappale silloin...
 
Itse asiassa peltipaita oli alun perin valkoinen puuvillapaita, jossa oli kauluksessa metallinapit.
Pesulan jälkeen ko. paita oli todella kova, ikään kuin tärkätty. Siitä nimi peltipaita. Itselläni oli varusmiehenä moiset käytössä 1971-72.

Harmaan - mielestäni erinomaisen - peltipaidan tapasin ensi kerran kertausharjoituksessa 1979.
Ok, eli itseäni koskee sama ilmiö, jota jäin omassa kysymyksessäni miettimään :).
Oiskohan Jalkaväkimuseossa jossain esillä, en ole tuota alkuperäistä nähnytkään.

Ja harmaa peltipaita on kyllä todella hyvä ja kestävä verme. Arkivaate tätä nykyä. Tyhjensin Millogin hyllyn syliini, kun kerrankin sattui hyvää kokoa. Yksi peltipaita kestä yli kymmenen vuotta aktiivista käyttöä, joten minulla on niitä ainakin 80 vuoden ajalle.
 
Löysin sota-ajalta kuvan, jossa valkoinen peltipaita on. Oli siis tosi vanha varusesine!

SA-kuva #103813

peltipaita SA-kuva 103813.jpg
 
Eikös poolopaita tullut vaatetusjärjestelmä M91:n mukana, joten ysärillä palvelleilla lienee jo ollut peltipaidanmentävä reikä varustuksessa. Itse nuoremman polven edustajana en kyseistä rättiä tuntisi, jos en siihen olisi tutustunut muissa yhteyksissä.

Löytyykö PV:n historiasta joku varusmiesten käyttöön annettava esine, joka olisi oikeasti poistunut käytöstä alle kymmenessä vuodessa sen korvaajan käyttöönotosta? Yleensähän vanhat varastot käytetään loppuun ja niitä varastoja riittää.
 
Oikeassa olet ja muotoilin asian varusteautistina jopa erinomaisen huonosti, käyttäjä RDF tuossa antoikin osviittaa asiasta. Huomaa että olen itse poolopaitasukupolvea...
 
Eikös poolopaita tullut vaatetusjärjestelmä M91:n mukana, joten ysärillä palvelleilla lienee jo ollut peltipaidanmentävä reikä varustuksessa. Itse nuoremman polven edustajana en kyseistä rättiä tuntisi, jos en siihen olisi tutustunut muissa yhteyksissä.

Itse palvelin 1995 eikä meidän varuskunnassa m91:stä ollut vielä kuin kantapeikoilla.
 
M85-tetsari oli minun aikanani uusinta uutta, joten vanhaa valjastetsaria, vai mikä se nyt olikaan, olen nähnyt vain museossa ja kerran palveluksessa jonkun vanhan everstin päällä.
Harrastin juuri urheilua ajamalla 10 euroa maksaneella sotilaspolkupyörälläni 28 kilometriä, ja värkkäsin tankoon etupuolelle kiinni tuon keskimmäisen laukun (1,50 e), joka on joskus tullut hankittua Millogilta. Toimii erinomaisesti juoma- ja varustekäytössä pyöräillessä pitkin hiekkateitä.
Mikä sen käyttötarkoitus oli? Kaasunaamari, yleislaukku? @John Hilly , laukussa on metallinapit, jaksatko muistaa, oliko vanhassa peltipaidassa vastaavat?
Tuollaista tuli mieleen, kun en ole sitä aikaisemmin käyttänyt, ja metallinapit huomasin nyt ensi kertaa.

taisteluvym60002.jpg
 
Back
Top