Käytkö salilla ?

Ilta-Sanomien hillitön otsikko:

Suomalaisottelijat kärsivät niukat tappiot Lontoon UFC-illassa.
Suomalaisottelijat Teemu Packalén ja Makwan Amirkhani kärsivät tappiot Lontoon O2-areenassa.

Packalén hävisi Marc Diakieselle tyrmäyksellä 30 sekunnin jälkeen, Amirkhani hajaäänituomiolla Arnold Allenille.

En kyllä kutsuisi sitä, että tulee tyrmätyksi 30 sekunnissa millään tavalla "niukaksi tappioksi". :D :D :D Marwanin tappio kyllä oli suhtkoht niukka. Tuli katsottua tuo Marwanin matsi, homma oli ensimmäiset 2 erää ihan hanskassa.
Jep en mäkään kyllä näe tota kauheen niukkana, ja kokemusta on saamapuolelta :confused:... en kyllä itse edes osannut sanoa mikä erä oli kyseessä jälkeenpäin.
Marwanin matsi oli ihan ok, ei toi ole mikään big deal. Hyvä effortti palkitaan noissa kuvioissa aina uudella matsilla. No worries. Jatkoon!
 
Liityin muutama viikko sitten uudelle kuntosalille, joka on auki vuorokauden ympäri. Justiin äsken tulin salilta, paikalla oli lisäkseni ainakin 30 tyyppiä, joten eipä tartte yksin yölläkään treenata.
 
Viimeksi muokattu:
Pyrin käymään 5 kertaa viikossa n. 1-1.5 h tuntia kerrallaan. Kesälomilla ym. menee helposti kaljoittelun puolelle niin treenitaukoa tulee. Tossa juuri alkuviikosta koitin rintatreenin keskivaiheilla hieman ykköstä sotilaspenkissä, 110 kg on aikalailla tän päivän kunto, 115 ehkä freeseillä käsillä, ehkä. Oma paino on tällä hetkellä hieman reilu 80 kg ja pituutta 186.

 
Pyrin käymään 5 kertaa viikossa n. 1-1.5 h tuntia kerrallaan. Kesälomilla ym. menee helposti kaljoittelun puolelle niin treenitaukoa tulee. Tossa juuri alkuviikosta koitin rintatreenin keskivaiheilla hieman ykköstä sotilaspenkissä, 110 kg on aikalailla tän päivän kunto, 115 ehkä freeseillä käsillä, ehkä. Oma paino on tällä hetkellä hieman reilu 80 kg ja pituutta 186.



Hyväkuntoisen oloinen kaveri. Aika hoikka, kun paino 80 ja pit. 186, mutta voimaa on silti, eli tiukkaa raakaa voimaa.
 
Pyrin käymään 5 kertaa viikossa n. 1-1.5 h tuntia kerrallaan. Kesälomilla ym. menee helposti kaljoittelun puolelle niin treenitaukoa tulee. Tossa juuri alkuviikosta koitin rintatreenin keskivaiheilla hieman ykköstä sotilaspenkissä, 110 kg on aikalailla tän päivän kunto, 115 ehkä freeseillä käsillä, ehkä. Oma paino on tällä hetkellä hieman reilu 80 kg ja pituutta 186.

Paljonko oli siinä penkissä paino`?
 
Tehotreeni ryöpsäyttää kehon omaa kipulääkettä
klo 13:13 | 25.8.2017 http://www.tiede.fi/artikkeli/uutiset/tehotreeni-ryopsayttaa-kehon-omaa-kipulaaketta

Treenaaja Nico Ilkanheimo tekee kuvassa raskasta liikesarjaa. Kuva: Ville Männikkö

Pienemmälläkin rasituksella endorfiinit kuitenkin tuovat liikkujalle mielihyvää.

Turun yliopiston tutkijat ovat paljastaneet, kuinka liikunnan voimakkuus vaikuttaa siihen, miten endorfiineja vapautuu aivoissa.

Endorfiineja tuottaa keskushermosto. Ne ovat aminohappojen ketjuja, joilla on kipua poistava vaikutus. Se vaikuttaa aivoissa vähän kuin morfiini.

Endorfiinien vapautuminen voi vaikuttaa siihen, miten säännöllisesti liikkuu.


Liikkujan aivoja tutkittiin Turun yliopistossa valtakunnallisessa Pet-keskuksessa. Koehenkilö teki lyhyttä ja kovatehoista intervallitreeniä. Siitä käytetään yleisesti lyhennettä hiit, joka tulee englannin kielen sanoista high intensity interval training.

Pet-kuvantamisessa tutkittavan verenkiertoon annostellaan pieni määrä radioaktiivista merkkiainetta. Se sitoutuu aivojen opioideihin reagoiviin reseptoreihin.

Merkkiaineen jakautumista aivoissa mitattiin Pet-laitteella kolmesti: tunnin mittaisen aerobisen pyöräilyn, hiit-pyöräilyn ja levon jälkeen.

Hiit vapautti endorfiineja aivoissa enemmän kuin tavallisempi matalamman tehon treeni. Endorfiini voi helpottaa rankan harjoituksen tuomaa fyysistä ja henkistä rasitusta elimistössä.

Kovatehoinen liikunta vapautti paljon endorfiineja niillä aivojen alueilla, jotka osallistuvat tunteiden ja kivun säätelyyn.

Vaikka tunnin mittainen aerobinen treeni ei vapauttanut merkittävästi endorfiineja, se lisäsi hyvän olon tuntemuksia ja euforisuutta. Myös ne ovat yhteydessä endorfiinien vapautumiseen.

”Tulokset osoittavat, miten liikunnan intensiteetti vaikuttaa endorfiinien vapautumiseen. Eri treenien tehoihin liittyvät niin positiiviset kuin negatiivisetkin tuntemukset välittyvät osin saman välittäjäaineen kautta”, sanoo tohtorikoulutettava Tiina Saanijoki Turun Pet-keskuksesta.

”Erittäin raastavassa treenissä endorfiinit saattavat liittyä kovan intensiteetin aiheuttamiin negatiivisiin tuntemuksiin ja kipuun. Niiden tehtävä voi olla suojata elimistöä fyysisesti ja henkisesti raskaassa haasteessa.”

”Paha olo treenin aikana ja sen jälkeen voivat tällöin vähentää liikuntaintoa. Treeniteho on syytä huomioida nyt syksyn kynnyksellä, kun uusia liikuntaharrastuksia aloitetaan”, Saanijoki kertoo.

Tulokset julkaisi tiedelehti Neuropsychopharmacology heinäkuussa.
 
Kuukaudessa tulee lenkkeiltyä 70-80km, vähän päälle 9km/h keskarilla ja tähän päälle uitua 8-10km kuukaudessa. Olen verraten paska ja hidas uimaan ja itse asiassa opetellut uimaan aikuisten uimakoulussa vasta tänä vuonna.

Puntteja en enään nosta. Ei tehnyt hyvää pidemmän päälle luilleni ja nivelilleni, eikä se kasvata aerobista kuntoa samalla tavalla kun lenkkeily ja uinti joka on itselleni prioriteetti nro 1 (siis aerobinen kunto ja kestävyys). Uinnista saa lisäksi hyötyä koko kehon lihaskunnon ja liikkuvuuden ylläpitoon, mutta voimatreeni on nyt jäänyt itseltäni pois salitreenin myötä mikä ei ole hyvä asia.

Kuten aikaisemmin olen sanonut, niin omasta mielestäni aerobinen kunto ja kestävyys on reserviläiselle ne tärkeimmät ominaisuudet joita pitää vaalia ja pitää yllä, koska niiden kehitys on hitainta. Kalustokoulutusta antaa päivissä-viikoissa, joukossa toimimista parannetaa treenaamalla viikoissa ja samoin ampumataito kohoaa viikoissa. Rapakunnon kohotus kestää vuosia. Siksi jokaisen reserviläisen tulee olla mahdollisimman kovassa kondiksessa aerobisen kunnon ja kestävyyden suhteen kun pilliin puhalletaan. Ja hyvä kondis korreloi myös sen kanssa, että palautuu nopeammin rasituksesta levossa kun rapakuntoinen. Kaikki hienot ninjakommandotekniikat ja huthut-menetelmät menevät pitkälti hukkaan, jos mies ei yksinkertaisesti jaksa ja on heti piipussa.

Ikää 36 vuotta, pituus 171cm ja paino 83kg. :eek:
 
Viimeksi muokattu:
Kuukaudessa tulee lenkkeiltyä 70-80km, vähän päälle 9km/h keskarilla ja tähän päälle uitua 8-10km kuukaudessa. Olen verraten paska ja hidas uimaan ja itse asiassa opetellut uimaan aikuisten uimakoulussa vasta tänä vuonna.

Puntteja en enään nosta. Ei tehnyt hyvää pidemmän päälle luilleni ja nivelilleni, eikä se kasvata aerobista kuntoa samalla tavalla kun lenkkeily ja uinti joka on itselleni prioriteetti nro 1 (siis aerobinen kunto ja kestävyys). Uinnista saa lisäksi hyötyä koko kehon lihaskunnon ja liikkuvuuden ylläpitoon, mutta voimatreeni on nyt jäänyt itseltäni pois salitreenin myötä mikä ei ole hyvä asia.

Kuten aikaisemmin olen sanonut, niin omasta mielestäni aerobinen kunto ja kestävyys on reserviläiselle ne tärkeimmät ominaisuudet joita pitää vaalia ja pitää yllä, koska niiden kehitys on hitainta. Kalustokoulutusta antaa päivissä-viikoissa, joukossa toimimista parannetaa treenaamalla viikoissa ja samoin ampumataito kohoaa viikoissa. Rapakunnon kohotus kestää vuosia. Siksi jokaisen reserviläisen tulee olla mahdollisimman kovassa kondiksessa aerobisen kunnon ja kestävyyden suhteen kun pilliin puhalletaan. Ja hyvä kondis korreloi myös sen kanssa, että palautuu nopeammin rasituksesta levossa kun rapakuntoinen. Kaikki hienot ninjakommandotekniikat ja huthut-menetelmät menevät pitkälti hukkaan, jos mies ei yksinkertaisesti jaksa ja on heti piipussa.

Ikää 36 vuotta, pituus 171cm ja paino 83kg. :eek:

Itselle maatalon poikana on tuo punttisali ollut aina ns "laiskojen liikuntaa" tai niin ainakin kotona isäukko opetti :D Lihaskunto on tietysti tärkeää, mutta jo kossina opin, että ei se raaka voima yksinomaan auta vaan pitää olla tekniikkaa ja kestävyyttä.
Itsellä tuo uinti on myös ihan surkeaa räpiköintiä, olen analysoinut että se mun 1000m vastaa varmaan hyvin uivan 4000m :D

Siinä olen samaa mieltä, että kestävyys on reserviläiselle se tärkein ominaisuus, sitä ei saa aikaiseksi nopeasti vaan se on pitempi projekti.

Itsellä ikää 45v, 178cm ja 81kg. Paino pääsi nousemaan autolla reissatessa välillä 92kg, mutta tiputin sen takaisin ihmisen lukemiin :) Tuo painon tiputtaminenkin on aika tiukka projekti, siis niin että se pysyy alhaalla. Nyt on pysytellyt noissa lukemissa jo 4 vuotta.
 
Last edited by a moderator:
Itselle maatalon poikana on tuo punttisali ollut aina ns "laiskojen liikuntaa" tai niin ainakin kotona isäukko opetti :D Lihaskunto on tietysti tärkeää, mutta jo kossina opin, että ei se raaka voima yksinomaan auta vaan pitää olla tekniikkaa ja kestävyyttä.
Itsellä tuo uinti on myös ihan surkeaa räpiköintiä, olen analysoinut että se mun 1000m vastaa varmaan hyvin uivan 4000m :D

Siinä olen samaa mieltä, että kestävyys on reserviläiselle se tärkein ominaisuus, sitä ei saa aikaiseksi nopeasti vaan se on pitempi projekti.

Itsellä ikää 45v, 178cm ja 80kg. Paino pääsi nousemaan autolla reissatessa välillä 92kg, mutta tiputin sen takaisin ihmisen lukemiin :) Tuo painon tiputtaminenkin on aika tiukka projekti, siis niin että se pysyy alhaalla. Nyt on pysytellyt noissa lukemissa jo 4 vuotta.

Isäukkosi kanssa olen samaa mieltä pitkälti. Omasta mielestäni valtaosa suomalaisista ei saa kuntosaliharjoittelusta mainittavaa hyötyä irti, koska treenaavat tavalla tai toisella väärin. Kuntosaliharjoittelu ja voimailu on erittäin vaativa laji joka vaatii perehtymistä ja sitoutumista, ja jos tätä ei ole niin tuloksetkaan eivät ole kummoisia. Useamman kannattaisi ottaa apua PT:iltä vastaan ohjelman ja ruokavalioneuvojen muodossa, eikä vaan "mennä salille" ja tämän jälkeen mennä kotiin syömään pakasteranskalaisia. Tämä väki saisi paremman hyödyn irti siitä, että vaikka kävelisivät rivakkoja lenkkejä saman ajan verran kun suoraansanottuna tuhlaavat aikaansa salilla.

Tuosta uimisesta, itse uin 1km samassa ajassa kun vaimo 2,4km. On kokeiltu moneen kertaan :D. Mutta kivaa ja hyvää liikuntaa uiminen on ja kohta taas hallille tästä lähdenkin.

Painoa meikäläisellä on periaatteessa liikaa pituuteen nähden, mutta vaikka liikun niin paino on melko vakio ollut jo vuosia. Lisäksi voi olla ihan tyytyväinen siihen, että vyötärönymärys on alle miesten suositusrajojen, rinnanympärys suurempi kun vyötärönympärys ja verenpaineet kunnossa. Jotain siis tekee oikein ja tästä on hyvä jatkaa. :cool:
 
Isäukkosi kanssa olen samaa mieltä pitkälti. Omasta mielestäni valtaosa suomalaisista ei saa kuntosaliharjoittelusta mainittavaa hyötyä irti, koska treenaavat tavalla tai toisella väärin. Kuntosaliharjoittelu ja voimailu on erittäin vaativa laji joka vaatii perehtymistä ja sitoutumista, ja jos tätä ei ole niin tuloksetkaan eivät ole kummoisia. Useamman kannattaisi ottaa apua PT:iltä vastaan ohjelman ja ruokavalioneuvojen muodossa, eikä vaan "mennä salille" ja tämän jälkeen mennä kotiin syömään pakasteranskalaisia. Tämä väki saisi paremman hyödyn irti siitä, että vaikka kävelisivät rivakkoja lenkkejä saman ajan verran kun suoraansanottuna tuhlaavat aikaansa salilla.

Tuosta uimisesta, itse uin 1km samassa ajassa kun vaimo 2,4km. On kokeiltu moneen kertaan :D. Mutta kivaa ja hyvää liikuntaa uiminen on ja kohta taas hallille tästä lähdenkin.

Painoa meikäläisellä on periaatteessa liikaa pituuteen nähden, mutta vaikka liikun niin paino on melko vakio ollut jo vuosia. Lisäksi voi olla ihan tyytyväinen siihen, että vyötärönymärys on alle miesten suositusrajojen, rinnanympärys suurempi kun vyötärönympärys ja verenpaineet kunnossa. Jotain siis tekee oikein ja tästä on hyvä jatkaa. :cool:

Kuntosaliharjoittelusta olen juurikin tuota mieltä kuin kirjoitit. AIka monella se on sellaista joulukinkun sulattamista tms, käydään ähisemässä maksimipainoilla ja ollaan sitten ristuksen kipeänä.

Oma "ihannepaino" on tuossa 80kg:n paikkeilla, jos tippuu alemmas niin alkaa olo tuntumaan jotenkin "oudolta" mikä sitten siihenkin mahtaa olla syynä. Itse olen käynyt muutaman kerran ihan ammattilaisen tekemässä kehonkoostumusmittauksessa ja aina on kysytty, että teetkö jotain fyysistä kun on noin paljon lihasmassaa, siinä sitten on ollut suut auki kun olen sanonut, että olen vain pahanen konttorirotta :D

Vyötärönympärys on hyvä mittari, se kertoo jo aika paljon tilanteesta. Verenpaine on sellainen ystävä johon olen kiinnittänyt huomiota koska suvussa on siihen rasitetta, onneksi ei ole lähtenyt nousemaan.
 
Itse olen 190cm/90kg. Siinä voi olla läskiä pari kiloa.

En käy salilla, mutta teen kotosalla päivittäin 4x 10 hauiskääntöä painoilla, 4x 10 etunojapunnerrusta, 4x 10 vatsalihasliikettä ja 4x 10 selkälihasliikettä ja 4x 10 hartioihin kohdistuvaa perversiota, jonka nimeä en nyt muista. Lisänä päivittäistä reppukävelyä ja vastaantulijoiden pieksämistä (noh, leikki leikkinä). :D

Tosin käyn paikallisella salilla ottamassa turpaan viikoittain.
 
Itse olen 190cm/90kg. Siinä voi olla läskiä pari kiloa.

En käy salilla, mutta teen kotosalla päivittäin 4x 10 hauiskääntöä painoilla, 4x 10 etunojapunnerrusta, 4x 10 vatsalihasliikettä ja 4x 10 selkälihasliikettä ja 4x 10 hartioihin kohdistuvaa perversiota, jonka nimeä en nyt muista. Lisänä päivittäistä reppukävelyä ja vastaantulijoiden pieksämistä (noh, leikki leikkinä). :D

Tosin käyn paikallisella salilla ottamassa turpaan viikoittain.

Itse kullakin on omat perversionsa :D Mulla on omakotitalo jonka remontointiin saa poltettua turhan energian...ja saa myös nostella kaikkea raskasta kuten tasoitesäkkejä, laattoja, puutavaraa ;)
Täällä meillä on niin vähän vastaantulijoita, että molemmat säikähtää ja hyppää eri puolelle tietä, eikerkeä mitenkään pieksemään ;)
 
Itse kullakin on omat perversionsa :D Mulla on omakotitalo jonka remontointiin saa poltettua turhan energian...ja saa myös nostella kaikkea raskasta kuten tasoitesäkkejä, laattoja, puutavaraa ;)
Täällä meillä on niin vähän vastaantulijoita, että molemmat säikähtää ja hyppää eri puolelle tietä, eikerkeä mitenkään pieksemään ;)

Eipä paikallisetkaan ole kovin ilahtuneita pimeäntulon jälkeen tullessan vastaan. Hymyileminen aiheuttaa siirtymisen jalkakäytävältä jopa ajoradalle.
 
Eipä paikallisetkaan ole kovin ilahtuneita pimeäntulon jälkeen tullessan vastaan. Hymyileminen aiheuttaa siirtymisen jalkakäytävältä jopa ajoradalle.
Aina oon pitänyt välitöntä hymyilyä oudoille jotenkin uhkaavna :D
 
Aina oon pitänyt välitöntä hymyilyä oudoille jotenkin uhkaavna :D

Meinaakko että näytän uhkaavalta? ;)

h7XZb6f.jpg
 
Back
Top