skärdis
Greatest Leader
Kaukovittuilija kirjoitti:Koulutukseltani olen johtaja.
Syväjohtaja vaiko tavallinen johtaja?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kaukovittuilija kirjoitti:Koulutukseltani olen johtaja.
Hande kirjoitti:Minä onnistuin Tukholmatisoitumaan jo vuosia ennen varusmiespalvelusta. Olin siis kehittänyt itselleni ,myönteisen asenteen maanpuolustusta ja puolustusvoimia kohtaan viimeistään yläasteiässä. Olisi mielenkiintoista kuulla tarkemmin millaisella mekanismilla tuo ennakoiva uhriutuminen tapahtuu?
Vasta tänä iltana olen ymmärtänyt, että olenkin uhri :a-rolleyes:
Museo kirjoitti:Hande kirjoitti:Minä onnistuin Tukholmatisoitumaan jo vuosia ennen varusmiespalvelusta. Olin siis kehittänyt itselleni ,myönteisen asenteen maanpuolustusta ja puolustusvoimia kohtaan viimeistään yläasteiässä. Olisi mielenkiintoista kuulla tarkemmin millaisella mekanismilla tuo ennakoiva uhriutuminen tapahtuu?
Vasta tänä iltana olen ymmärtänyt, että olenkin uhri :a-rolleyes:
Joo uhrejahan tässä tietenkin vain ollaan. Armeija, valtio, koululaitos, perheinstituutio, globaali kapitalistinen järjestelmä, S-ryhmä ja luoja ties mitkä tahot ovat aivopesseet tai tarkemmin ottaen rakentaneet minusta mieleistään hallittavaa subjektia vuosikymmeniä. Varmaan pitäisi kaikki nekin lakkauttaa pikinmiten.
Tämä oli varmaan provo, mutta kuitenkin. Minusta on oikeasti aika huolestuttavaa, jos 18-20 vuotiaat suomalaiset miehet tarvitsevat tuollaista "kasvatusta". En oikein näe miten PV voisi kovin tehokkaasti miehiä "kasvattaa".. Tämä on tietenkin subjektiivinen juttu, mutta itse olin ennen inttiä hoitanut opiskelut hyvin ja tehnyt töitä mm. lukion ohella iltaisin ja kesäsisin. Siellä (niin koulussa kuin töissä) sitä vastuuta sai aivan tarpeeksi. Muutin omaan asuntoon ennen asepalvelusta, ja omalla kohdallani se omaan kämppään muutto oli kyllä "kasvatuksellisesti" parempi asia kuin intti. Mutta erilaiset ihmiset tarvitsevat erilaista kasvatusta?Laamanator kirjoitti:Lisäksi oma asiakokonaisuutensa on se, mitä asevelvollisuuden kasvattavan vaikutuksen puuttuminen tarkoittaisi kansalle ja sen kulttuuriantropologiselle kehitykselle. Kyseessä on sen verran laaja aihekokonaisuus, etten lähde sitä sen enempää spekuloimaan. Lienee kuitenkin selvää, ettei vaikutus ole ainakaan positiivinen ja sen aikaansaannoksia voi käydä katsomassa vaikka Keski-Euroopan maissa, joissa asevelvollisuutta ei ole käytössä ja kansa on täysin sivilisoitu. Aika pehmeitä kavereita, jotenkin hieman feminiinisiä, joiden uusavuttomuus on ihan omalla tasollaan. Tämä ei välttämättä selity pelkästään asevelvollisuuden puuttumisella, mutta tässä voisi olla hyvä aihe esimerkiksi väitöskirjalle.
s91 kirjoitti:fulcrum kirjoitti:Mutta pointti onkin se että rajoittamalla armeijan potentiaalia, se maksimitaso mihin voimme kriisitilanteessa panostaa tulee olemaan pienempi, vaikka haluaisimmekin panostaa enemmän.
Edelleen irrelevanttia, voimme päättää sen, mitä haluamme "armeijan potentiaalin" olevan ja tehdä panostukset sen mukaan.
Jatkosodan alussa armeija oli yli kaksi kertaa isompi - ja paljon paremmin varustettukin - kuin talvisodan alussa. Sellainen asevoimien laajentaminen olisi ollut hyvin vaikeaa ilman asevelvollisuutta.
Niin ja kokoa tärkeämmin jatkosodan armeija oli reilusti paremmin varustettu kuin talvisodan armeija. Sillä miesmäärällä, mikä oli käytössä 400 000 aseistettuna siten, mikä oli tilanne 1939, ei Tali-Ihantalan torjuntavoittoa olisi koskaan saavutettu.
Juuri tämä tässä on pointti. Armeijan tehtävä on hakea juuri se mainitsemasi optimi sen välillä, paljonko kansakunnan resursseja kannattaa käyttää sotilaiden kouluttamiseen ja kunka paljon aseiden hankintaan käytetään. Ja tässä se osaa kyllä ilman sinunkin neuvontaasi ottaa huomioon kunkin vaihtoehdon potentiaalit.
Tuohon mainitsemaani summaan sen sijaan riittäisi rahat, kunhan joko tingittäisiin valtion muista menoista tai kerättäisiin enemmän veroja. Sen ongelma on siinä, että sitä ei poliittisesti hyväksyttäisi, mutta minun pointtini on se, että asevelvollisuus on periaatteessa mahdollista vertaistaa siihen.
Todellisuudessa noin suuria palkkoja ei missään nimessä voisi hyväksyä (äläkä unohda että kantahenkilökunnalle pitäisi maksaa vastaavia!) niiden kansalaisten toimesta jotka eivät voi/halua/pääse käymään armeijaa.
Ei skappareille tarvitsisi mitään tuollaista maksaa. Eihän nykysysteemissäkään pidetä epäreiluna sitä, että varusmiehille ei makseta samaa kuin kappareille, joten miksi vastakkainen olisi yhtään epäreilumpaa? Huomaa, että jokaisella kansalaisella olisi mahdollisuus päästä noihin rahoihin käsiksi, mutta vain kerran elämässään.
Mistä olet saanut päähäsi että poliitikot ovat käskeneet PV:tä tekemään niin? Etkö juuri peräänkuuluttanut PV:n omaa päätöksentekokykyä asian suhteen?
No, PV ei voi yksin muuttaa vähennettyjä varusmiesmääriä asehankinnoiksi, koska se ei näe omassa budjetissaan sitä, että on luopunut varusmiesten ilmaisesta työpanoksesta. Tuo on siis mahdollista vain niin, että poliitikot tarjoavat PV:lle vaihtoehdon, jossa sanotaan, että asehankintamäärärahoja lisätään, jos PV vähentää varusmiesten määrää (ja sitä kautta vapauttaa saman työmäärän muun kansantalouden käyttöön).
Reservijoukko-osastojen vähentäminen ei vähennä lainkaan varusmiesten koulutusmääriä. Muu yhteiskunta ei siis säästä siinä mitään, että PV kouluttaa edelleen saman määrän varusmiehiä, muttei sitten aseista ja sijoita heitä sodan ajan yksiköihin. Käytännössä tämä on vain puhdasta rahanhukkaa.
Entäpä jos tulvan tullessa käy ilmi että etukäteen määritelty summa onkin ollut liian pieni koska kyläläiset eivät ole uskoneet tulvan mahdollisuuteen eikä väkeä ole koulutettu tarpeeksi, eikä säkkejä ja lapioita ole riittävästi?
Mikä oikein on pointtisi? Mitä jos tulvan tullessa käy ilmi, että tulva olisi pystytty torjumaan, jos olisi ostettu se tulvantorjuntatraktori käsipelillä lapioivien kyläläisten kouluttamisen sijaan? Oleellista minun pointissani oli se, että tulvantorjujaekspertti on se, joka on paras taho arvioimaan sitä, kumpaa olisi kannattanut tehdä. Jos hänestä todellakin paras tapa varautua uhkaan olisi kaikkien kyläläisten kouluttaminen, niin sitten hän käyttää rahat niin. Kuten sanottua, kyläläisten itsensä kannalta tämä on neutraali vaihtoehto pakollisen palvelun kannalta. Heistä jokainen maksaa X tulvaveroa ja saa X koulutuksen käydessään.
Mutta miksi talkoojärjestelmä olisi parempi kuin tulvavero-palkkamalli? Siksi, että edellisessä varmistetaan että kaikki saatavilla olevat henkilöresurssit varmasti voidaan ottaa käyttöön tulva-aikana.
Kuten sanottua, jos ekspertin mielestä tämä on järkevin tapa käyttää resurssit, niin hän voi niin tehdä. Maksaa kyläläisille X koulutukseen menemisestä ja kerätä saman X veroina. Jos X on tarpeeksi korkea, yksikään kyläläinen ei valitse kotiin jäämistä.
Tulvan torjunta ei tule jäämään kiinni siitä ettei panostettu tarpeeksi.
Ihan hyvin voi jäädä. Jos kyläläisten lapiopeli ei riitä, mutta traktorin käyttö olisi riittänyt, on selvää, että olisi ollut fiksumpaa verottaa kyläläisiä, käyttää osa rahasta traktoriin ja osa rahasta koulutukseen sen sijaan, että olisi vain luotettu talkootyön voimaan.
Mutta missään ei ole käytössä tuollaista järjestelmää. Ei tunnu todennäköiseltä että sellainen toimisi Suomessa, jos ei missään muuallakaan.
Ensinnäkin monessakin maassa on vapaaehtoisia reserviläisisysteemeitä (näin ainakin USA:ssa ja Britanniassa). Toiseksi, mikä estää, ettei vapaaehtoinen reserviläissysteemi toimisi Suomessa?
Joo, tämähän se on se vakioliturgia. Kas kummaa kun katsoo tosimaailman konflikteja, ei sotilasasioita ymmärtämättömien näppäimistö"eksperttien" juttuja, niin merkillisesti se kiväärimies tuntuu olevan edelleen aika kovassa tarpeessa ihan joka puolella maailmaa.
Missä on? 2003 kiväärimiehiä Irakilla oli enemmän kuin liittoumalla, mutta silti sillä ei ollut mitään saumaa. Kiväärimiehillä on ehkä käyttöä jossain sisällissodassa, jossa asevoimien tärkein tehtävä on siviiliväestön terrorisointi. Siinä tietenkin rk on ihan kelpo ase, mutta niin on kyllä machetekin.
Kukaan ei ole ehdottanut, että maanpuolustus jätettäisiin sen varaan, että sitten kriisitilanteessa ryhdyttäisiin kiireellä kouluttamaan sotilaita.
Aika moni on minulle sitä ehdottanut koska se on kuulemma markkinatalouden lakien mukainen oikea tapa.
Ei, ole, vaan se on puhdas olkiukko, jota käyttävät itse markkinatalouden ideaa ymmärtämättömät.
Hei, sinähän se väitit että palkka motivoi, en minä. Ihmisillä voi olla epäitsekkäitäkin syitä - nämä todennäköisemmin manifestoituvat juuri todellisessa kriisitilanteessa jolloin uhasta tulee konkreettinen.
Niin, siis vapaaehtoisarmeijassa on tietenkin motivaattorina palkka + isänmaallinen propaganda.
Jos PV oikeasti haluaa säästää henkilöstöreserveistä (niin kuin se on tehnytkin), se vain jättää reserviläisiä kertaamatta ja varustamatta. Rauhan ajan asevelvollisuusarmeijan ylläpito ei maksa yhtään sen enempää kuin vastaavankokoisen ammattiarmeijan ylläpito, mutta tuottaa merkittävästi enemmän reserviä, jos ja kun sitä tarvitaan.
Edelleen ymmärrät väärin, mitä tarkoitan. Se, että PV ei kertauta eikä aseista koko koulutettua reserviä, säästää sille tietenkin jonkun verran rahaa, mutta silti on tuhlattu merkittävästi kansakunnan resursseja siihen, että koko se kertauttamaton ja aseistamaton reservi on viettänyt aikaansa varusmiespalveluksessa.
Jos vapaaehtoisten määrä jää palkalla X vähäiseksi, se kertoo vain sen, että nykysysteemissä varusmiesten pakkotyönä tekemän työn arvo on selvästi korkeampi kuin X. Työn markkina-arvohan kuvaa sitä, millä se on vapailta markkinoilta ostettavissa.
Välirauhan aikana Suomen armeija sovelsi rekrytoinnissa käänteistä psykologiaa: "Sota syttyy kuitenkin kohta joten parempi alkaa kantahenkilökunnaksi, silloin sinulle edes maksetaan palkkaa, reserviläisenä teet samat hommat mutta saat vain päivärahat".
Niin? Nytkö olet itsekin sitä mieltä, että palkka+pakko joutua palvelukseen sodan syttyessä on houkuttelevampi vaihtoehto kuin vain pakko joutua palvelukseen sodan syttyessä? Jos olet, niin juuri tämä oli pointtini.
Jos PV:lle annetaan miljardi rahaa, niin se on miljardin puolutusmenojen korotus ihan riippumatta siitä, kuluttaako se sen varusmiesten palkkoihin vai aseisiin.
Mitä tapahtui niille paljon puhutuille kansantaloudellisille vaikutuksille? Nytkö ne eivät merkitsekään mitään? Ekvivalenssi olisi täydellinen vain jos hankittavat aseet valmistettaisiin Suomessa.
Eli todellakin uskot merkantilismiin. En todellakaan jaksa tässä vaiheessa alkaa korjata taloustieteen virheitäsi. Se menee täysin tämän keskustelun aiheen ulkopuolelle. Joka tapauksessa merkantilismiin ei ole vakavasti taloustieteessä uskottu enää pitkiin aikoihin, vaikka toki erinäköisten taloustiedettä tuntemattomien retoriikassa se edelleen nouseekin aina silloin tällöin esiin.
fulcrum kirjoitti:s91 kirjoitti:fulcrum kirjoitti:Mutta pointti onkin se että rajoittamalla armeijan potentiaalia, se maksimitaso mihin voimme kriisitilanteessa panostaa tulee olemaan pienempi, vaikka haluaisimmekin panostaa enemmän.
Edelleen irrelevanttia, voimme päättää sen, mitä haluamme "armeijan potentiaalin" olevan ja tehdä panostukset sen mukaan.
Totta kai voimme päättää, olennaista onkin että asevelvollisuudella se käy paljon helpommin.
Aivan oikein - olennaista onkin se että meillä oli miehet käyttämässä niitä parempia varusteita.
Tuohon mainitsemaani summaan sen sijaan riittäisi rahat, kunhan joko tingittäisiin valtion muista menoista tai kerättäisiin enemmän veroja. Sen ongelma on siinä, että sitä ei poliittisesti hyväksyttäisi, mutta minun pointtini on se, että asevelvollisuus on periaatteessa mahdollista vertaistaa siihen.
Periaatteessa muttei käytännössä?
Todellisuudessa kuvailemasi "asepalvelusvero" aiheuttaisi ongelmia koska se nostaisi kokonaisveroasteen niin korkealle: se ei ole toivottava tilanne vaikka olettaisimmekin kansantaloudelliset kokonaisvaikutuksen sinänsä neutraaliksi.
Ei skappareille tarvitsisi mitään tuollaista maksaa. Eihän nykysysteemissäkään pidetä epäreiluna sitä, että varusmiehille ei makseta samaa kuin kappareille, joten miksi vastakkainen olisi yhtään epäreilumpaa? Huomaa, että jokaisella kansalaisella olisi mahdollisuus päästä noihin rahoihin käsiksi, mutta vain kerran elämässään.
Aivan, siksi olisikin varmasti vaikea motivoida jatkopalveluun pienemmällä palkalla. "Hei, miten olis 20 vuotta samoja hommia murto-osalla tästä palkasta?"
PV voi leikata reserviä (niinkuin se on tehnytkin) ja vähemmässä määrin kiristää palvelukseen otettavien seulaa (niinkuin se on tehnytkin). Tosimaailmassa PV siis voi, ja tekeekin, henkilöstö- ja kalustoresurssien välistä punnintaa, vaikka väität ettei se niin voi tehdä.
Tietysti JOS jossain välissä seula pitäisi vetää niin tiukaksi että vain pieni osa asevelvollisista kelpuutetaan riviin, niin luonnollisesti järjestelmän mielekkyys katoaa.
Ei sen tarvitsekaan vähentää. Totta kai säästää. Reservistä poistettuja reserviläisiä ei enää kertauteta ja jäljelle jääneille voidaan ostaa parempi aseistus.
Lisäksi, koulutettu reserviläinen on edelleen voimavara vaikkei häntä SEN HETKISIN määrärahoin voisikaan aseistaa.
Mikä on SINUN pointtisi? Mistä tiedät ettei tulvantorjuntakonsultti ole jo käynyt kylässä ja suositellut heille talkoojärjestelmää?
Paitsi ettei se tosimaailmassa toimisi, koska kyläläiset olisivat haluttomia maksamaan näkyvää resurssiaan (rahaa) näkymättömän uhan (harvoin tuleva tulva) torjumiseen. Etenkin kun osa joutuisi maksamaan enemmän ja osa vähemmän, koska kaikki eivät ole yhtä varakkaita.
Tulvan torjunta ei tule jäämään kiinni siitä ettei panostettu tarpeeksi.
Ihan hyvin voi jäädä. Jos kyläläisten lapiopeli ei riitä, mutta traktorin käyttö olisi riittänyt, on selvää, että olisi ollut fiksumpaa verottaa kyläläisiä, käyttää osa rahasta traktoriin ja osa rahasta koulutukseen sen sijaan, että olisi vain luotettu talkootyön voimaan.
Jos traktorin etu olisi niin ilmeinen (oletettavasti tulvista on jonkunasteisia kokemuksia) niin kuvatunlaista järjestelmää ei todennäköisesti olisi olemassa alunalkaenkaan.
No LOL. Terve järki? Yhdysvaltain asukasluku: 316 miljoonaa, reservin koko 850 000, 0.27% väestöstä. Iso-Britannian asukasluku: 63 miljoonaa, reservin koko 181 000, 0.29% väestöstä. Suomessa siis olisi odotettavissa n. 15 000 hengen reservi. Todennäköisesti vähemmän sillä molemmat em. maiden puolustusmenot ovat suhteessa olennaisesti korkeammalla tasolla.
Afganistanissa, Irakissa, Tsetseniassa, Georgiassa, Dagestanissa...
Paradoksaalista kyllä, on usein helpompi saada vapaaehtoisia armeijaan sodanuhan alla - ei tietenkään päde yksilötasolla mutta kokonaisuutena kyllä.
Edelleen ymmärrät väärin, mitä tarkoitan. Se, että PV ei kertauta eikä aseista koko koulutettua reserviä, säästää sille tietenkin jonkun verran rahaa, mutta silti on tuhlattu merkittävästi kansakunnan resursseja siihen, että koko se kertauttamaton ja aseistamaton reservi on viettänyt aikaansa varusmiespalveluksessa.
Ei tietenkään tuhlaa. Ensinnäkin reserviä luonnollisesti karsitaan vanhimmasta päästä, niistä jotka ovat olleet reservissä jo pitkään. Ei siis kouluteta miehiä suoraan limboon, kuten tunnut ajattelevan. Toiseksi, mikään ei estä ottamasta reserviläisiä uudestaan sodan ajan sijoituksiin mikäli rahoitustilanne paranee - kuten kansainvälisen tilanteen kiristyessä usein tuppaa käymään.
Jos vapaaehtoisten määrä jää palkalla X vähäiseksi, se kertoo vain sen, että nykysysteemissä varusmiesten pakkotyönä tekemän työn arvo on selvästi korkeampi kuin X. Työn markkina-arvohan kuvaa sitä, millä se on vapailta markkinoilta ostettavissa.
Mutta kysyntä, ja sitä myötä markkina-arvo, voi muuttua.
Jos PV:lle annetaan miljardi rahaa, niin se on miljardin puolutusmenojen korotus ihan riippumatta siitä, kuluttaako se sen varusmiesten palkkoihin vai aseisiin.
Mitä tapahtui niille paljon puhutuille kansantaloudellisille vaikutuksille? Nytkö ne eivät merkitsekään mitään? Ekvivalenssi olisi täydellinen vain jos hankittavat aseet valmistettaisiin Suomessa.
Eli todellakin uskot merkantilismiin. En todellakaan jaksa tässä vaiheessa alkaa korjata taloustieteen virheitäsi. Se menee täysin tämän keskustelun aiheen ulkopuolelle. Joka tapauksessa merkantilismiin ei ole vakavasti taloustieteessä uskottu enää pitkiin aikoihin, vaikka toki erinäköisten taloustiedettä tuntemattomien retoriikassa se edelleen nouseekin aina silloin tällöin esiin.
Ei kyse ole mistään merkantilismista, vaan kauppa- ja vaihtotaseesta. Ehkä nekin ovat sinusta taikauskoa?
s91 kirjoitti:fulcrum kirjoitti:s91 kirjoitti:fulcrum kirjoitti:Mutta pointti onkin se että rajoittamalla armeijan potentiaalia, se maksimitaso mihin voimme kriisitilanteessa panostaa tulee olemaan pienempi, vaikka haluaisimmekin panostaa enemmän.
Edelleen irrelevanttia, voimme päättää sen, mitä haluamme "armeijan potentiaalin" olevan ja tehdä panostukset sen mukaan.
Totta kai voimme päättää, olennaista onkin että asevelvollisuudella se käy paljon helpommin.
Ei käy, vaan asevelvollisuus on hyvin jäykkä systeemi resurssien allokoinnin muuttamisen kannalta.
Aivan oikein - olennaista onkin se että meillä oli miehet käyttämässä niitä parempia varusteita.
Ei, vaan olennaista oli se, että oli niitä parempia aseita. Talvisodassa oli miehiä, muttei aseita. Sen vuoksi silloin olisi tullut turpaan, jollei talvi olisi ollut apuna. Sen sijaan kesällä 1944 NL:n suurhyökkäys pysähtyi ihan oikeasti suomalaisten toimien ansiosta.
Todellisuudessa kuvailemasi "asepalvelusvero" aiheuttaisi ongelmia koska se nostaisi kokonaisveroasteen niin korkealle: se ei ole toivottava tilanne vaikka olettaisimmekin kansantaloudelliset kokonaisvaikutuksen sinänsä neutraaliksi.
Miksi olisi huono asia, että kaikilta ihmisiltä nousisi vero muutaman prosentin verrattuna siihen, että pieneltä ryhmältä se nousee jonnekin 90%:in? Minun on vaikea nähdä, miksi jälkimmäinen olisi jollain muotoa toivottavampi tilanne edelliseen verrattuna, jos veroina kerättävä kokonaissumma pidetään samana.
Ei skappareille tarvitsisi mitään tuollaista maksaa. Eihän nykysysteemissäkään pidetä epäreiluna sitä, että varusmiehille ei makseta samaa kuin kappareille, joten miksi vastakkainen olisi yhtään epäreilumpaa? Huomaa, että jokaisella kansalaisella olisi mahdollisuus päästä noihin rahoihin käsiksi, mutta vain kerran elämässään.
Aivan, siksi olisikin varmasti vaikea motivoida jatkopalveluun pienemmällä palkalla. "Hei, miten olis 20 vuotta samoja hommia murto-osalla tästä palkasta?"
Häh? Ensinnäkin ihan eri touhuahan se skapparihomma on kuin varusmiespalvelu. Toiseksi, sitä kantaupseerin palkkaa pitää tietenkin verrata vaihtoehtoihin, ei siihen varusmiespalkkaan, koska missään muussakaan ammatissa ei ole sellaista tarjolla.
Tuo palvelukseen otettavien seulan kiristäminen on ollut nimellistä.
Reservin leikkaaminen on taas puhdasta resurssien hukkaamista. On siis ensin kalliilla (kansantalouden kannalta) koulutettu miehiä sotilaiksi ja sitten heitä ei edes sijoiteta sodan ajan armeijaan. Reseviä leikkaamalla intti juuri ei tee rehellistä henkilöstö- ja kalustoresurssien välistä punnintaa, koska sille se reservin koulutus ei todellakaan maksanut sitä, mitä se maksoi kokonaisuutena kansantaloudelle.
Aivan, eli tuo vaihtoehto on asevelvollisuusarmeijaa pyörittävän PV:n valikoimasta poissa. Vaikka se olisi sitä mieltä, että olisi järkevää pienentää reservin kokoa reilusti ja käyttää kansantalouteen säästyvät resurssit puolustuksen kannalta paremmin, se ei voisi niin tehdä.
Lisäksi, koulutettu reserviläinen on edelleen voimavara vaikkei häntä SEN HETKISIN määrärahoin voisikaan aseistaa.
Mikä ihmeen voimavara? Jos häntä ei edes kertauteta, niin hänellä ei ole mitään käyttöä sodassa. Esimerkiksi itse en ole viiteentoista vuoteen käynyt kertaamassa. Olen silti ainakin ikäni puolesta jossain reservissä. Minulle ei juuri kyllä olisi käyttöä nykyaikaisessa sodankäynnissä, koska oman aselajini tiedot ovat pahan kerran vanhentuneet. Voisi minut tietenkin johonkin puhtaaksi tykinruuaksi rynkyn kanssa panna seisomaan, mutta sen lisäksi, että se olisi puolustuskyvyn kannalta täysin hyödytöntä, se olisi tietenkin hirvittävää ihmisresurssien hukkakäyttöä.
Minun pointtini oli se, että talkootoimi ei voi olla tehokkain tapa, koska se sisältyy jo osaltaan verotussysteemiin. Nostamalla veron ja koulutuksen hankkimisesta hyvin korkealle, seuraus on se, että kaikki hankkivat koulutuksen, eli lopputulos on sama kuin talkoissa. Talkootoimi on siis paras vain ja ainoastaan siinä tilanteessa, että optimi verolle ja korvaukselle on jotain hyvin korkeaa. On suunnilleen triviaalia osoittaa, ettei se optimi voi olla siellä.
Paitsi ettei se tosimaailmassa toimisi, koska kyläläiset olisivat haluttomia maksamaan näkyvää resurssiaan (rahaa) näkymättömän uhan (harvoin tuleva tulva) torjumiseen. Etenkin kun osa joutuisi maksamaan enemmän ja osa vähemmän, koska kaikki eivät ole yhtä varakkaita.
Mitä tarkoitat? Miksi he sitten olisivat valmiita talkootoimin koulutuksen hankintaan? Eivätkö he näkisi sitä koulutuksessa käyntiä? Jos eivät, millä ihmeen perusteella eivät? Eivätkö suomalaiset asevelvollisuutta suorittavat miehet näe intin käymistä?
Miksi jotkut joutuisivat maksamaan enemmän ja jotkut vähemmän? Se tulvamaksuhan voisi olla X kolikkoa per henki ja koulutuksen hankinta Y kolikkoa per henki.
Entäpä jos on kyse ajan myötä tapahtuvasta kehityksestä? Ennen talkootyö toimi, muttei enää olekaan se tehokkain tapa, vaan ekspertti voikin ehdottaa jotain muuta tilalle.
Juuri tämä pätee armeijaan. Entisaikaan asevelvollisuusarmeija saattoi todellakin olla se paras tapa, mutta ajat muuttuvat ja selvästikin trendi maailmalla (etenkin Euroopassa) on se, että yhä useampi maa on tullut siihen tulokseen, että yleiseen asevelvollisuuteen perustuva armeija ei ole se tehokkain tapa tuottaa maanpuolustuspalvelua.
No LOL. Terve järki? Yhdysvaltain asukasluku: 316 miljoonaa, reservin koko 850 000, 0.27% väestöstä. Iso-Britannian asukasluku: 63 miljoonaa, reservin koko 181 000, 0.29% väestöstä. Suomessa siis olisi odotettavissa n. 15 000 hengen reservi. Todennäköisesti vähemmän sillä molemmat em. maiden puolustusmenot ovat suhteessa olennaisesti korkeammalla tasolla.
Niin siis noissa maissa ei ole tarvetta suuremmalle reserville. Siksi niissä reservikoulutukseen menemisestä ei maksetakaan kovin hyvin. Miksi Suomessa pitäisi tehdä noin, jos olisimme sitä mieltä, että tarvitsemme ison reservin?
Mitä noihin puolustusmenovertailuihin tulee, niin miten laskit Suomen puolustusmenot? Paljonko laskit hintaa varusmiesten pakkotyölle? Kun se lasketaan rehellisesti tuon työn arvo, niin Suomi nousee varmasti selvästi korkeammalle.
Noista ainakin 3:ssa ensimmäisessä maa oikeasti valloitettiin ja se kivärimiehen hyödyllisyys tuli esiin vasta siinä vaiheessa, kun käytiin täysmittaista sissisotaa. Et kai vakavissasi esitä, että Suomi muuttaisi puolustusstrategiansa siitä, että symmetrisessä sodankäynnissä lyödään maahan tunkeutuva vihollinen ennen kuin sen joukot pääsevät asutuskeskuksiin, siihen, että annetaan hyökkääjän vallata maa ja ryhdytään sitten sissisotaan.Afganistanissa, Irakissa, Tsetseniassa, Georgiassa, Dagestanissa...
En tiedä, mihin viittaat Georgiassa, koska siellä kyllä Venäjän teknoarmeija löi Georgian vastaavan, mutta pienemmän. Kiväärimiesten rooli sodassa oli merkityksetön.
Dagestanista en osaa sanoa mitään. Mihin konfliktiin siellä oikein viittaat? Onko joku maa hyökännyt Dagestaniin (osa Venäjää)
Paradoksaalista kyllä, on usein helpompi saada vapaaehtoisia armeijaan sodanuhan alla - ei tietenkään päde yksilötasolla mutta kokonaisuutena kyllä.
Tämä on hieman sivupolku, mutta selitä minulle miten voi samaan aikaan olla pätemättä yksilötasolla se, että lähtisi armeijaan helpommin sodanuhan aikana kuin muuten, mutta kokonaisuutena se pätisi. Yksilöiden päätöksistähän se kokonaisuus muodostuu.
Olet muuten jo useaan kertaan vedonnut tuohon "sodanuhan lähestyessä aseita tunkee joka tuutista sisään". Miten muuten ajattelit niiden vanhojen ressujen yhtäkkiä osaavan käyttää niitä uusia nykyaikaisia aseita, joita heitä ei tietenkään koskaan aiemmin oltu koulutettu käyttämään, kun intillä ei niitä ollut tarpeeksi kaikille?
Mitä sitten? Sitten hintakin nousee. En oikein ymmärrä pointtiasi. Tarkoitatko, että nykyinen varusmiesten markkina-arvo onkin "väärä", koska mahdollisesti se tulevaisuudessa voisi nousta? Jos tarkoitat, niin mihin tämä tietosi perustuu ja miksei intti tietäisi sitä asiaa vähintään yhtä hyvin kuin sinäkin?
Merkantilisti uskoo, että paras hyvinvointi saavutetaan sillä, että ei käydä ulkomaankauppaa. Niin teet yllä. Sinusta ekvivalenssi noiden vaihtoehtojen välillä on mahdollinen vain silloin, jos ne armeijan tarvitsemat aseet hankitaan Suomesta. Vapaakauppaa ymmärtävä tajuaa, ettei tuo ole välttämätön ehto, vaan oleellista on kokonaishyvinvoinnin tuotanto. Mikä osa siitä hyvinvoinnista tuotetaan itse, on irrelevanttia. On täysin ekvivalenttia se, että tuotetaan ei-asetuotantoa enemmän Suomessa ja käytetään tästä osa ulkomailta aseiden ostamiseen kuin se, että tuotetaan Suomessa armeijan tarvitsemat aseet ja vastaavan tuotantomäärän verran vähemmän ei-asetuotantoa.
fulcrum kirjoitti:Päinvastoin. Aseita on usein helpompi hankkia kuin miehiä.
Tosimaailmassa tuntuvat nimenomaan ammattiarmeijat olevan vaikeuksissa värväystavoitteiden saavuttamisessa.
Ei, vaan olennaista oli se, että oli niitä parempia aseita. Talvisodassa oli miehiä, muttei aseita. Sen vuoksi silloin olisi tullut turpaan, jollei talvi olisi ollut apuna. Sen sijaan kesällä 1944 NL:n suurhyökkäys pysähtyi ihan oikeasti suomalaisten toimien ansiosta.
Talvisodassa nimenomaan oli vähän miehiä, koska armeijaa oli vahvasti leikattu rauhan aikana jotta saataisiin jäljelläoleville edes jonkunmoinen aseistus - joka siis sinun mukaasi on mahdotonta. Jatkosotaan lähdettiin kolme kertaa suuremmalla armeijalla.
Koska kokonaisveroaste mm. karkoittaa veronmaksajia maasta. Nimenomaan veroastetta nostamallahan armeijan rahoitustaakka jakautuisi epätasaisesti.
Niin, miksiköhän sellaisia ei ole tarjolla missään muussa ammatissa? Palkka laskee kun etenee uralla?
Tuo palvelukseen otettavien seulan kiristäminen on ollut nimellistä.
Ei tietenkään ole. Suomessa muuten itse asiassa koulutetaan ikäluokasta suhteessa paljon suurempi osa kuin useimmissa muissa maissa joissa on asevelvollisuus, joten periaatteessa seulaa voisi edelleen varmasti tiukentaa, jos on tarvis.
Edelleen ajattelet että sotalaitosta voitaisiin johtaa kuten liikeyritystä. Ei se toimi niin.
Kerrot varmaan koska PV on sanonut asevelvollisuuden olevan tehoton ja huono tapa puolustaa maata.
Jos siellä oltaisiin sitä mieltä, niin eiköhän se olisi sanottu. Tämä ajatus että PV jotenkin heräisi ajatukseen jos asevelvollisuus lakkautettaisiin poliittisena päätöksenä on varmaan hauskin asia mitä olen lukenut kuukauteen.
Minun pointtini oli se, että talkootoimi ei voi olla tehokkain tapa, koska se sisältyy jo osaltaan verotussysteemiin. Nostamalla veron ja koulutuksen hankkimisesta hyvin korkealle, seuraus on se, että kaikki hankkivat koulutuksen, eli lopputulos on sama kuin talkoissa. Talkootoimi on siis paras vain ja ainoastaan siinä tilanteessa, että optimi verolle ja korvaukselle on jotain hyvin korkeaa. On suunnilleen triviaalia osoittaa, ettei se optimi voi olla siellä.
Niin triviaalia osoittaa ettet ole parin kuukauden aikana pystynyt sitä osoittamaan?
Mitä tarkoitat? Miksi he sitten olisivat valmiita talkootoimin koulutuksen hankintaan? Eivätkö he näkisi sitä koulutuksessa käyntiä? Jos eivät, millä ihmeen perusteella eivät? Eivätkö suomalaiset asevelvollisuutta suorittavat miehet näe intin käymistä?
Siksi että talkootyö ja raha ovat fundamentaalisesti erilaisia resursseja ihmisten mielessä. Keinot rahan hankkimiseen ovat usein rajalliset, omaa työtä voi tehdä koska vain. Tämä on yksi syy miksi oikeissakin kylissä asioita tehdään talkoilla, sen sijaan että kerättäisiin kolehti jolla palkattaisiin ammattimiehet.
Miksi jotkut joutuisivat maksamaan enemmän ja jotkut vähemmän? Se tulvamaksuhan voisi olla X kolikkoa per henki ja koulutuksen hankinta Y kolikkoa per henki.
Ehkä kaikilla ei olisi varaa maksaa kiinteää maksua?
Verotusta nyt on vaan vaikea saada tasapuoliseksi, muuten kuin lakkauttamalla se kokonaan. Kiinteä vero suosii rikkaita, lineaarisesti progressiivinen keskiluokkaa, eksponentiaalisesti progressiivinen köyhiä.
Entäpä jos on kyse ajan myötä tapahtuvasta kehityksestä? Ennen talkootyö toimi, muttei enää olekaan se tehokkain tapa, vaan ekspertti voikin ehdottaa jotain muuta tilalle.
Ai, tulvat muuttuneet, kenties ilmastonmuutoksen vuoksi?
Ei, vaan Euroopassa useimpien armeijoiden tehtäväkenttä on joku muu kuin maanpuolustus. Tietenkin Suomessa voi olla tulevaisuudessa edessä samanlainen tehtäväkentän muutos.
Edelleen, jos järjestelmäsi on niin hieno, miksei sellaista ole missään olemassa?
Mitä noihin puolustusmenovertailuihin tulee, niin miten laskit Suomen puolustusmenot? Paljonko laskit hintaa varusmiesten pakkotyölle? Kun se lasketaan rehellisesti tuon työn arvo, niin Suomi nousee varmasti selvästi korkeammalle.
Laskin sen mukaan. Iso-Britannian puolustusmenot ovat noin 2.5%, Yhdysvaltain 5%, Suomen noin 2.1% jos "vaihtoehtokustannukset" lasketaan mukaan. Itse asiassa myös Yhdysvalloissa ja briteissä laskuihin pitäisi ottaa mukaan vaihtoehtokustannukset, koska siellä on täysin vapaaehtoista reserviä (joskin melko vähän) jolle ei makseta juuri korvausta mutta kansantaloudelliset vaikutukset ovat silläkin.
Juuri siinä "symmetrisessä sodankäynnissä" tarvitaan niitä kiväärimiehiä ihan yhtä lailla. Vihollinen ei voi viime kädessä vallata mitään kohdetta ilman jalkaväkeä. Se tapahtuuko se sissisodan vai symmetrisen sodan aikana ei ole sinänsä relevanttia.
Georgian sodan ratkaisi nimenomaan maataistelu jossa jalkaväellä oli suuri rooli. Sota oli aivan liian lyhyt että vaikkapa Irakin konflikteista tutulla strategisilla pommitusiskuilla olisi ehtinyt saada isompia aikaan.
Yksilöiden välillä voi olla eroja mutta kokonaisuutena kuitenkin kansa on yleensä kriisiaikana valmiimpi sotapalvelukseen kuin syvän rauhan aikana. Esimerkiksi niinkin korruptoitunut hallinto kuin Etelä-Vietnam sai riveihinsä paljon vapaaehtoisia kun kommunistit lähestyivät Saigonia. Silloin se oli tietenkin jo aivan liian myöhäistä.
Tietysti jos maan kansallistunne on erittäin alhaisella tasolla, näin ei käy. Silloin ei toisaalta asevelvollisuuskaan välttämättä auta.
Mitä sitten? Sitten hintakin nousee. En oikein ymmärrä pointtiasi. Tarkoitatko, että nykyinen varusmiesten markkina-arvo onkin "väärä", koska mahdollisesti se tulevaisuudessa voisi nousta? Jos tarkoitat, niin mihin tämä tietosi perustuu ja miksei intti tietäisi sitä asiaa vähintään yhtä hyvin kuin sinäkin?
Ei vaan pointtini on se ettei ammattisotilaiden palkkaus muodostu vapailla markkinoilla, koska todellisessa markkinataloudessa kysyntä muuttuisi sen mukaan mikä on kriisin aste. Eli sinun mallissasi rauhan aikana värväytyvät saisivat rauhan ajan palkkaa aikana jolloin sotilaiden tarve on vähäinen: sodan uhatessa tai alettua sotilaiden tarve kasvaa ja lisäksi sotilaana toimimisen riski kasvaa, jolloin markkinatalouden mukaan sotilaiden palkan pitäisi noussa erityisen merkittävästi: näin ei kuitenkaan käy vaan sotilaat sotisivat sillä palkalla mikä heillä sopparissa lukee.
Sen sijaan puhtaasti markkinatalousmallissa jouduttaisiin kuitenkin palkkaamaan uusia sotilaita paljon paremmilla ehdoilla kuin rauhan aikana värväytyneet - ei tarvinne selittää mikä tällaisessa mallissa mättää.
Ei tietenkään ole ekvivalenttia: sehän toteutuisi vain jos voisimme varmuudella sanoa että vaihtoehtoinen "ei-asetuotanto" suuntautuisi samalla tavoin 100% vientiin kuin samalla rahalla hankimamme aseet tuontiin. Tietenkin tosimaailmassa aseiden komponentteja jouduttaisiin kuitenkin hankkimaan paljon ulkomailta joten erotus vähän hämärtyisi.
On tietenkin totta että periaatteessa pitkällä tähtäimellä kauppataseen pitäisi olla balanssissa. "Pitkällä tähtäimellä olemme kuitenkin kaikki kuolleita". Käytännössä useimmat maat ovat olleet pitkiä ajanjaksoja tilanteissa joissa selkeästi jompikumpi vaihtoehto on ollut toivottavampi.
s91 kirjoitti:fulcrum kirjoitti:Päinvastoin. Aseita on usein helpompi hankkia kuin miehiä.
Miksei tuo toiminut talvisodassa?
Tosimaailmassa tuntuvat nimenomaan ammattiarmeijat olevan vaikeuksissa värväystavoitteiden saavuttamisessa.
Tuossahan on kyse rahasta. Tietenkin "värväystavoitteet" on helppo toteuttaa sillä, että uhataan ihmisiä vankilalla, elleivät suorita asevelvollisuutta, mutta tällaisen keinon ei pitäisi kuulua minkään sivistysvaltion keinoihin nykyaikana. Etenkään siis, kun rahaa oikeasti on, mutta sitä ei vaan olla valmiita maksamaan arvokasta maanpuolustustyötä tekeville.
Talvisodassa nimenomaan oli vähän miehiä, koska armeijaa oli vahvasti leikattu rauhan aikana jotta saataisiin jäljelläoleville edes jonkunmoinen aseistus - joka siis sinun mukaasi on mahdotonta. Jatkosotaan lähdettiin kolme kertaa suuremmalla armeijalla.
Heh, talvisotaan ja jatkosotaan mentäessä koulutetun reservin on pitänyt olla suunnilleen yhtä suuria. Mitenkään sinä yhtenä vuonna, mikä noiden välissä oli, ei ole voitu kouluttaa valtavaa määrää varusmiehiä. Ennen talvisotaa oli siis hukattu hirvittävästi kansakunnan resursseja siihen, että koulutettiin varusmiehiä armeijalle, jolla ei ollut antaa heille kaikille kunnon aseita.
Ja nyt siis ehdotat Suomelle täsmälleen samaa kuin ennen talvisotaa. Meillä ei ole varaa hankkia kunnon varustusta lähellekään koko koulutetulle reserville, eli toimimme niin, että koulutamme varusmiehiä ihan kuin ennenkin, mutta sitten leikkaamme sodan ajan armeijan kokoa, koska lähellekään kaikille koulutetuille reservissä oleville sotilaille ei ole antaa nykyaikaisen sodankäynnin kannalta relevanttia varustusta.
Koska kokonaisveroaste mm. karkoittaa veronmaksajia maasta. Nimenomaan veroastetta nostamallahan armeijan rahoitustaakka jakautuisi epätasaisesti.
Aha. Eli kaikki on ok, koska toisin kuin veronmaksajat yleisesti asevelvolliset eivät voi karata maasta (ainakaan menettämättä kansalaisuuttaan). Millä perusteella veroasteen nostaminen armeijan rahoitustaakka jakautuisi epätasaisesti?
Tuo palvelukseen otettavien seulan kiristäminen on ollut nimellistä.
Ei tietenkään ole. Suomessa muuten itse asiassa koulutetaan ikäluokasta suhteessa paljon suurempi osa kuin useimmissa muissa maissa joissa on asevelvollisuus, joten periaatteessa seulaa voisi edelleen varmasti tiukentaa, jos on tarvis.
Siis onko vaiko ei ole? Miten voi samaan aikaan olla tiukka seula ja sitten kuitenkin koulutetaan "paljon suurempi osa kuin useimmissa muissa maissa"? Sen hyväksyisin, että jos asepalveluksen kävijöiden määrä olisi jossain 10-20%:ssa, niin voitaisiin puhua tiukasta seulasta. Nykyaikana ollaan paljon sen yläpuolella.
Omaan inttiaikaani (palvelusaika 11kk) osa porukasta lähti 8 kk:n kohdalla (mikä silloin oli lyhin palvelusaika) sivariksi, koska oli käytössä laskentatapa, että tuolla palvelusajalla koko sivariaika tuli kuitatuksi, eli he pääsivät suoraan kotiin. En tiedä, onko tällainen kikkailu upseereille ja aliupseereille enää mahdollista, mutta se, että kun se oli mahdollista, niin sitä käytettiin, osoittaa vain sen, että tuotakin systeemiä pidettiin epäreiluna. Systeemi, jossa merkittävä määrä porukkaa vapautettaisiin puhtaasti siksi, etteivät ole tarpeeksi hyviä, ja pätevimmät sitten pakotettaisiin palvelemaan käytännössä ilmaiseksi koko kansan hyväksi, on minusta todella epäreilu.
Käsittääkseni monessa maassa, jossa asepalvelukseen ei kutsuta koko ikäryhmää, käytetään jonkinlaista lottoa kutsuttavien valintaan, joka nyt on jossain määrin reilumpi, mutta tietenkin menettää sen, että silloin ei enää käytetä mitään seulaa parhaiden valitsemiseen.
Edelleen ajattelet että sotalaitosta voitaisiin johtaa kuten liikeyritystä. Ei se toimi niin.
Ei tämä mihinkään inttämällä muutu. Esitä perusteet, jos sinulla sellaisia on.
Esitä minulle, miksei kansakunnan kannalta ole löydettävissä jokin optimi sen suhteen, paljonko resursseja käytetään siihen, että riviin saadaan sotilaita ja kuinka paljon siihen, paljonko hankitaan aseita.
Kerrot varmaan koska PV on sanonut asevelvollisuuden olevan tehoton ja huono tapa puolustaa maata.
Jos PV joutuisi maksamaan varusmiehistä niiden todellisen kansantaloudellisen hinnan, niin se voisi noin hyvinkin sanoa.
Siksi että talkootyö ja raha ovat fundamentaalisesti erilaisia resursseja ihmisten mielessä. Keinot rahan hankkimiseen ovat usein rajalliset, omaa työtä voi tehdä koska vain. Tämä on yksi syy miksi oikeissakin kylissä asioita tehdään talkoilla, sen sijaan että kerättäisiin kolehti jolla palkattaisiin ammattimiehet.
Kyllä se talkootyö on poissa omasta rahan hankkimisesta, ainakin nyt jos puhutaan tämän ketjun todellisesta aiheesta, eli asevelvollisuudesta. Kun olet intissä, et todellakaan voi samaan aikaan käydä töissä, etkä yleensä edes opiskella ja siten lyhentää opintoaikaasi.
Talkootyö soveltuu joidenkin pienten juttujen hoitamiseen. Näiden juttujen pitää olla sellaisia, etteivät ne häiritse muuta elämää. Jos intin voisi käydä niin, muutamana iltana ja viikonloppuna käy vähän ammusekelemassa, niin sitten se ehkä voisikin jotenkin vertautua talkoisiin, mutta tästä ei nykyisessä varusmiespalveluksessa ole kyse. Jos siis tuota tulvatorjuntaesimerkkiä halutaan käyttää analogisena inttiin, niin sen tulvantorjuntakoulutuksen on oltava sellaista, että silloin on poissa muista töistä.
Miten ajattelit sitten niiden, joilla ei olisi varaa maksaa, olevan sitten mahdollista mennä palkattomaan tulvatorjuntakoulutukseen ja jäädä sen aikaa ilman mitään tuloja?
Entäpä jos on kyse ajan myötä tapahtuvasta kehityksestä? Ennen talkootyö toimi, muttei enää olekaan se tehokkain tapa, vaan ekspertti voikin ehdottaa jotain muuta tilalle.
Ai, tulvat muuttuneet, kenties ilmastonmuutoksen vuoksi?
Itse ajattelin ennemminkin teknologian kehitystä. Ennen se mies+lapio saattoi olla ihan relevantti tulvantorjuntakeino. Kaivuutraktorin tulon myötä sillä on huomattavasti vähemmän arvoa.
Sama koskee tietenkin myös sotimista, mikä on se tärkein syy, miksi melkein kaikki maat ovat luopuneet asevelvollisuudesta. Mies ja pyssy on tankkien, suihkulentokoneiden ja taisteluhelikopterien aikakaudella yhä vähemmän ja vähemmän merkityksellinen asejärjestelmä taistelukentällä. Tämän vuoksi maailman armeijoiden miesmäärät laskevat, mutta aseisiin kaadettavat rahamäärät joko pysyvät samassa tai jopa kasvavat.
Ei, vaan Euroopassa useimpien armeijoiden tehtäväkenttä on joku muu kuin maanpuolustus. Tietenkin Suomessa voi olla tulevaisuudessa edessä samanlainen tehtäväkentän muutos.
Eh, mikä Euroopan armeijoiden tehtäväkenttä sitten on?
Se ei enää ole NL:n suurhyökkäyksen torjuntaa, vaan maata uhkaavien terroristien jahtaamista Afganistanin vuorilla.
Edelleen, jos järjestelmäsi on niin hieno, miksei sellaista ole missään olemassa?
Se olisi siis hyvä pienille puolueettomille maille, joiden pitää jossain määrin olla valmistautuneita naapurissa olevan suurvallan hyökkäykseen. En tiedä, miten paljon tällaisia on maailmalla saati Euroopassa.
Laskin sen mukaan. Iso-Britannian puolustusmenot ovat noin 2.5%, Yhdysvaltain 5%, Suomen noin 2.1% jos "vaihtoehtokustannukset" lasketaan mukaan. Itse asiassa myös Yhdysvalloissa ja briteissä laskuihin pitäisi ottaa mukaan vaihtoehtokustannukset, koska siellä on täysin vapaaehtoista reserviä (joskin melko vähän) jolle ei makseta juuri korvausta mutta kansantaloudelliset vaikutukset ovat silläkin.
Ei vapaaehtoisella reservillä ole kansantaloudellista vaikutusta. Tuollaiseen reserviin kuuluminen on niille ihmisille harrastus. Emme me laske sillekään mitään kansantaloudellista hintaa, että ihmiset käyvät iltaisin pelaamassa tennistä.
Miten tuon vaihtoehtokustannukset sisällytetyn Suomen luvun laskit?
Juuri siinä "symmetrisessä sodankäynnissä" tarvitaan niitä kiväärimiehiä ihan yhtä lailla. Vihollinen ei voi viime kädessä vallata mitään kohdetta ilman jalkaväkeä. Se tapahtuuko se sissisodan vai symmetrisen sodan aikana ei ole sinänsä relevanttia.
Tietenkin on relevanttia. USA ajoi Bagdadiin tankeilla melko lailla Suoraan Kuwaitin rajalta tarvitsematta välittää oikeastaan mitään Irakin pyssymiehistä, joita sillä oli riveissään paljonkin.
Asutuskeskuksissa pyssymiehille on ehkä käyttöä, mutta Suomen puolustus ei voi perustua sille, että käymme sotaa asutuskeskuksissa, vaan armeijan yksi tärkeimmistä tehtävistä on juuri pitää taistelut asutuskeskusten ja siten siviilien ulkopuolella.
Georgian sodan ratkaisi nimenomaan maataistelu jossa jalkaväellä oli suuri rooli. Sota oli aivan liian lyhyt että vaikkapa Irakin konflikteista tutulla strategisilla pommitusiskuilla olisi ehtinyt saada isompia aikaan.
Mihin maataisteluun, jossa (kevyesti aseistetulla) "jalkaväellä oli suuri rooli" nyt oikein viittaat? Käsittääkseni Venäjä ajoi sisään tankkikolonnalla ja tämä ilmavoimien ja tykistön tukemana jyräsi Georgian joukot. Miesmäärillä mitaten armeijoiden koot olivat suunnilleen yhtä suuret.
Niin, Irakissa oli 2003 asevelvollsuus, mutta tavallisten rivisotilaiden tahto panna oma henkensä pantiksi Saddamin vuoksi oli varsin alhainen.
Ja toiseksi, pointtihan tässä on se, että jokainen värväytyjä pohtii itse sitä sodan uhkaa ja sen vaikutusta siihen, millä hinnalla suostuu palvelukseen. Jos pitää uhkaa sopivana suhteessa sopparissa lukevaan palkkaan, niin sitten pestautuu. Ei tässä minusta ole mitään ongelmaa. Siitä sopparista sitten sekä ostaja että myyjä pitävät kiinni. Jotenkin minusta tuntuu, ettet oikein ymmärrä, mitä markkinatalous tarkoittaa.
Miksi jouduttaisiin, jos sinun itsesi mukaan värväysinto kasvaa sodanuhan noustessa? Ja tietenkään ei olisi mikään ongelma nostaa samalla kaikkien sotilaiden palkkaa, jos katsotaan, että sotilastyö on sellaista, että siihen tarvitaan väkeä ja yhteiskunta on valmis tinkimään muusta lisäsotilaiden palkkaamiseksi.
On tietenkin totta että periaatteessa pitkällä tähtäimellä kauppataseen pitäisi olla balanssissa. "Pitkällä tähtäimellä olemme kuitenkin kaikki kuolleita". Käytännössä useimmat maat ovat olleet pitkiä ajanjaksoja tilanteissa joissa selkeästi jompikumpi vaihtoehto on ollut toivottavampi.
Mieleeni tulee oikeastaan vain sukupolvien kokojen muutokset, joiden vuoksi olisi hyvä olla joko yli- tai alijäämäinen. (Ylijäämäinen silloin, kun on odotettavissa ihmisten eläkkeellejääntiä lähitulevaisuudessa, alijäämäinen siinä vaiheessa, kun niitä eläkeläisiä sitten oikeasti on merkittävästi). Muuten en kyllä näe järkeä kumpaankaan suuntaan kallellaan olevasta kauppataseesta.
pstsika kirjoitti:Uusimmassa Reserviläisessä oli hyviä ajatuksia tätä koskien.