Ei pitäisi nyt käyttää aikaani tähän mutta, kun tuosta miehistön saatavuudesta vapaaehtoispohjalta on kyse, niin ketjussa aiemmin esittämääni haasteeseen ei nähdäkseni kukaan ole vieläkään vastannut argumentoiden.
Ensin taloustieteellisistä analyyseistä:
Ottamatta lainkaan kantaa spesifeihin tutkimuksiin on aina muistettava, että taloustieteelliset analyysit pohjaavat siihen olettamukseen, että verrattavat mallit pystyvät kaikki minimitasolla vastaamaan samaan tarpeen esittämään vaateeseen. Tämä pakko olettaa, jotta vertailu ylipäätään olisi edes lähtökohtaisesti mielekäs. Ei ole mielekästä vertailla kumpi on Suomessa kansantaloudellisesti yhteiskunnalle optimaalisempaa: käyttää vaatteita vai ei. Vaatetus vastaa tarpeeseen jolle ei ole mielekkäitä vaihtoehtoja. Vaatteita pitäisi tehdä ja käyttää, vaikka taloudellisen vaihdon mahdollisuus olisi suljettu pois. Taloudellisen vaihdon ala on pienempi kuin inhimillisen toiminnan ala.
Tehdyt pohjaoletukset eivät kuitenkaan välttämättä aina täsmää vallitsevien tosiasioiden kanssa, vaan vallitsevien tosiasioiden totuuden määrittäminen metodeineen on useimmiten taloustieteen kentän ulkopuolella. On tietenkin triviaalia edes sanoa tätä, mutta kaikkiin kysymyksiin taloustieteellä ei ole relevanttia vastausta ja tämä pätee kaikkiin muihinkin tieteisiin. Taloustieteellisissä analyyseissä joudutaan olettamaan, että asevelvollisuudelle vaihtoehtoiset järjestelmät ovat aidosti vaihtoehtoisia eli pystyvät vastaamaan samoihin tarpeisiin kuin asevelvollisuuskin. Lisäksi vaihtoehtoisen mallin aiheuttama muutos analyysin suhteen sekundäärisissä järjestelmissä, kuten kulttuurissa, feedbackvaikutuksineen ei ole taloustieteen keinoin ratkaistavissa, joten se jää analyysistä ulos. Nämä kannattaa pitää mielessä aina, kun lukee tieteellistä raporttia: rajaus, premissit, metodit. Kaikki vaikuttavat siihen mitä raportti todella tarkoittaa.
Voidakseen nähdä, mikä on analyysin pätevä ala, on nähtävä sen lähtökohdat, rajat ja toteuttamiseen valitut keinot. Edelleen: tämä on tietenkin itsestään selvää mutta jotenkin tuntui, että se pitää nyt kirjoittaa auki tähän.
Sitten itse aiemmin esittäneeseeni haasteeseen:
Kehittyneissä länsimaisissa demokrtatioissa vapaaehtoisen henkilöstön saatavuus näyttää noin 30 vuoden perspektiivillä asettuvan tuohon noin 7-8 promilleen väestöstä. Tämä on siis se määrä väestöstä, joka on muun muassa Yhdysvalloissa, Britanniassa ja Ranskassa on saatu pidettyä asevoimissa -
reservi mukaanlukien. Kaikissa maissa väestä on tiettävästi ollut pulaa ja jos jonkinlaisia keinoja,
useimmiten melko kalliita, on jouduttu käyttämään jotta ruodut ovat pysyneet siedettävän näköisinä.
Suomi ei nähdäkseni ole niin erilainen yhteiskuntarakenteeltaan, etteikö sama vapaaehtoisuuden rakenteellinen taso pätisi myös omaan väestöömme.
Vai onko se? Jos on, niin miten?
Jos ja kun Suomi, kuten uskon, muistuttaa syvärakenteeltaan ja kulttuuriltaan edellämainittuja länsimaisia demokratioita, eikö todella noin 20-30 vuoden aikajänteellä asevelvollisuuden purkamisesta meillä olisi vastassa tilanne, jossa yhteiskunnastamme noin 40 000 ihmistä (7,5 promilleä) on valmis asepalvelukseen vapaaehtoispohjalta.
Olettakaamme argumentin vuoksi, että tilanteemme on hieman parempi ja meillä jonkinlainen syvääkin syvempi kulttuuripiirre, kutsutaan sitä vaikka humoristisesti geneettiseksi hurmahenkisyydeksi, jonka takia vapaaehtoispotentiaalimme kykenee säilymään epänormaalin korkeana. Jos meillä olisikin rakenteellisesti kaksinkertainen määrä ihmisiä valmiina vapaaehtoiseen palvelukseen, kulttuurinormien muiltaosin muututtua, saamme kasaan 1,5 % väestöstä asevoimiin. Se kuulostaa hurjalta mutta tarkoittaa 80 000 henkeä. Tämäkään ei riitä alkuunkaan
realististen sotilaallisten uhkien haastamiseen edes valtavalla rahan lisäpanostuksella. Kolminkertainenkaan määrä ei riitä.
Toistan siis aiemmat kysymykseni:
- Miksi meille, toisin kuin muille kehittyneille länsimaisille demokratioille, kertyisi vapaaehtoisuuden pohjalta asevoima, jonka pääluku olisi suurempi kuin tuo noin 40 000 henkeä, kun tuo 7-8 promillea, joka tuntuu olevan länsimaisen demokratian luonnollinen asevoiman henkilöstöpotentiaali?
- Asepalveluksessa on ikävät aspektinsa. Asepalveluksessa opetellaan monia moraalisesti ambivalentteja taitoja joista monille tulee tahrautunut olo ja siellä tulee kylmä, märkä ja nälkä, siellä lika tarttuu ja sattuukin välillä ja joutuu tekemään mitä käsketään vaikkei haluaisi ja sitten hatuttaa. Jos kulttuurinormiksi asetetaan tilanne jossa kenenkään ei tarvitse edes ajatella alistuvansa tähän ellei halua, jossa kansalainen ei joudu edes pohtimaan palveluksen ideaa hetkeäkään, miten asevelvollisuuden palauttaminen sujuu mikäli sitä tarvitaankin taas vaikkapa 10 vuoden kuluttua?
- Miten valikoivaa asevelvollisuutta estetään muuttumasta vapaaehtoisuuteen perustuvaksi rekrytoinniksi edellisen kohdan tekijöiden aiheuttamien paineiden valossa 20-30 vuoden perspektiivillä? Onko se todella mahdollista ja miten siitä saadaan radikaali varmuus? (Vaadin radikaalia varmuutta tässä asiassa, varmuutta jossa epäsuotuisan kehityksen todennäköisyys lähenee nollaa.)
Tähän voisi vielä lisätä neljänneksi sen miten lisääntyvän yksilöllisyyden megatrendin alla yhteisön palvelukseen asettuminen saataisiin puhuttelemaan noin kolmannesta vuosiluokasta ilman päätöstä tukevia yhteiskunnallisia rakenteita? Henkilökohtaiseti en näe asevelvollisuudesta luopumista järkevänä vaihtoehtona tasavallallemme ennen kuin nämä kysymykset saadaan realistisella ja suunnitelmallisella tavalla onnellisesti ratkaistua.
Äh. Mulla ei ollut aikaa tähän eikä varmaan ole aikaa paljon osallistua mutta pitipä taas päästä ääneen.