Kansalliskaarti Suomeen - miksi ei?

Nyt oikeasti kaverit!! Ymmärrän itsekin kovaa vauhtia vanhenevana miehenä ja yhä enemmän ja enemmän oman tehtävän fyysisiin vaatimuksiin vastatakseni töitä tekemään joutuvana teitä. Painin itsekin samojen ajatusten parissa kuin tekin, ainoa ero on siinä että onnekseni olen siinä joukossa josta PV pystyy noukkimaan yksilöllisesti eri tehtäviin sijoitettavat.
Siitä huolimatta se on sekä realiteetti että fakta, ettei noita hommia ole mahdollista eikä järkevää rakentaa meidän vanhojen miesten varaan.
Ymmärrän hyvin, että kun on tahtoa ja kykyä, on myös toive päästä mukaan - mutta kokonaisuuden realiteetit, ne ovat mitkä ovat ja niillä meidän on mentävä.
 
NATO-operaatiossa eräs serbi piti vanhalla Maxim-konekiväärillä kokonaista komppaniaa juntturissa ampumalla talon kivijalasta. Hän oli reilusti yli 80-vuotias ja säilönyt kk:ta toisesta maailmansodasta. Se oli hänen kotinsa, josta hän ei halunnut lähteä.

Minä en kotoani lähde mihinkään eikä tule kohdaltani maailmaan pakolaisongelmaa. Vihaan pakolaisongelmia.

Tuosta "vihaan pakolaisongelmia" tuli lapsiperheen isälle äksy-smurffi mieleen :D

Mutta asiaa, itsekin olen ajatellut että minä en miksikään Karjalan evakko vol.2:ksi ala. Minä olen tänne itään omasta halustani muuttanut, täällä on juuria ja elinkeino ja tunne että koti on täällä vaikka juuria muuallakin. Maata ei aleta luovuttamaan paitsi motitustarkoituksiin. Ei muualtakaan Suomesta, esim. Lapista, siellä on toisten kodit.

Ei viime sodissakaan mitään viisikymppisiä miehistön jäseniä riviin käsketty. Poikkeuksia toki oli erikoisjoukoissa, kuten kaukopartiomies Pekka Savinainen, joka olikin aivan erinomainen sotilas - johti siviilipukuiset sissit Stalinin kanavalta kotiin, kun upseerit menettivät otteensa ym.

Eikö muuten Törni ollut jonkinlainen talous-AU, ennen kuin huomattiin että spadealikessu on riehuva konepistoolimies Jumalan armosta?
 
Nyt oikeasti kaverit!! Ymmärrän itsekin kovaa vauhtia vanhenevana miehenä ja yhä enemmän ja enemmän oman tehtävän fyysisiin vaatimuksiin vastatakseni töitä tekemään joutuvana teitä. Painin itsekin samojen ajatusten parissa kuin tekin, ainoa ero on siinä että onnekseni olen siinä joukossa josta PV pystyy noukkimaan yksilöllisesti eri tehtäviin sijoitettavat.
Siitä huolimatta se on sekä realiteetti että fakta, ettei noita hommia ole mahdollista eikä järkevää rakentaa meidän vanhojen miesten varaan.
Ymmärrän hyvin, että kun on tahtoa ja kykyä, on myös toive päästä mukaan - mutta kokonaisuuden realiteetit, ne ovat mitkä ovat ja niillä meidän on mentävä.

Minä kannattaisin reserviläisille - myös niille (en sano meille vaikka mieli tekisi) nuorille - jotain itse ylläpidettävää rekisteriä jonne voisi laajemmin reaaliaikaisesti päivitellä vointiaan ja toiveitaan ja osaamistaan. Ja puhelinnumeroaan, niin se Israelin mallinen tekstari-mobilisaatiokin onnistuisi.

Nykytekniikka mahdollistaisi tämän ja ihmettelisin jos ei PV:n propellihatut ole jotain tällaista miettimässä. Mutta sillä mennään mitä on ja mitä saadaan.
 
PV:llä ei ole sitä, PV:llä ei ole tätä, ei ole resurseja, ei ole rahaa. Tämä on mielestäni tullut jo aivan selväksi ja PV menee sitten niillä eväillä mitäs sillä on, ei rasiteta enempää - case closed.

Katseen voi tässä kohtaa siirtää siihen, miten valmistellaan ne asevelvolliset jotka jäävät järjestetyn harjoittelun ja sijoittumisen ulkopuolelle.
@Vonka - jos tuo viisikymppisyys häiritsee keskustelua niin puhutaan sitten nelikymppisistä, onko tilanne jotenkin toinen?

.

Tietenkin. 50-60-vuotias mieistöaines kuuluu varareservin I luokkaan. Nelikymppinen reserviin. Täydennys otetaan aina tarkoituksenmukaisuusjärkässä. Sodan ajan joukot rauhan aikana saattavat riittää tai olla riittämättä.

Varareservi eli "Berliinin viimeiset päivät"
  • I luokka, miehistö 50–60 ikävuoteen
  • II luokka, kutsunnoissa rauhanaikaisesta varusmiespalveluksesta vapautetut
  • III luokka, kutsuntaikäiset, jotka eivät ole vielä astuneet varusmiespalvelukseen tai E-luokkaan määrätyt.
Tätä ennen on nelikymppiset tapettu. Ok? :)
 
Nyt oikeasti kaverit!! Ymmärrän itsekin kovaa vauhtia vanhenevana miehenä ja yhä enemmän ja enemmän oman tehtävän fyysisiin vaatimuksiin vastatakseni töitä tekemään joutuvana teitä. Painin itsekin samojen ajatusten parissa kuin tekin, ainoa ero on siinä että onnekseni olen siinä joukossa josta PV pystyy noukkimaan yksilöllisesti eri tehtäviin sijoitettavat.
Siitä huolimatta se on sekä realiteetti että fakta, ettei noita hommia ole mahdollista eikä järkevää rakentaa meidän vanhojen miesten varaan.
Ymmärrän hyvin, että kun on tahtoa ja kykyä, on myös toive päästä mukaan - mutta kokonaisuuden realiteetit, ne ovat mitkä ovat ja niillä meidän on mentävä.
En minä rakentaisi hommaa vanhenevien miesten/naisten varaan vaan kaikkien varaan ihan jokaisen, jokaisella on panoksensa annettavana niin +55 v kuin +100 kg.
 
ainoa ero on siinä että onnekseni olen siinä joukossa josta PV pystyy noukkimaan yksilöllisesti eri tehtäviin sijoitettavat.

Ottaen huomioon tiedon keruun, varastoinnin ja käsittelyn kehittymisen viimeisen 40 vuoden aikana, miksi tämä ei ole mahdollista myös reserviläiselle? Jos puolustusvoimat kykenee SAP:n avulla seuraamaan jokaisen jalkarätin kuntoa ja saatavuutta reaaliakaisesti, niin kantakorttijärjestelmän uudistaminen ei luulisi olevan mahdotonta.

Raaka tootuus on että mikäli kakka osuu tuulettimeen niin Suomella ja PV:llä ei ole varaa valikoida, kaikki, jotka kynnelle kykenee joutuvat tekemään kaiken minkä pystyvät.
 
Nyt oikeasti kaverit!!
Jos olet kantahenkilökuntaa niin sulla on vaan se etu puolellasi että Sinä olet valmistautunut, mutta valtaosa yli 40 vuotiaisista EI ole valmistautunut ja tässä on se ongelman ydin kun kuitenkin molemmilla pitäisi olla saman suuntainen tavoite. Yritysmaailmassa kun puhalletgaan yhteen hiileen, niin kaikille luodaan myös mahdollisuuksia kohottaa valmiuksiaankin. Erityisesti vielä - yritysmaailmassa porukalle kerrotaan avoimesti että mitä kaikkea on saatavilla.
Jos pitää olla asevelvollinen 60 ikävuoteen asti, niin onhan oltava joku OIKEUS myös ylläpitää omaa valmiuttaan. Jos valmiuden ylläpitoon ei ole mahdollisuuksia eikä valtiovalta niitä tue, niin silloin on myös ihan reilua poikkasta se asevelvollisuuskin jonnekin neljänkympin päälle... whatever.

Olisko " fair play" ?


Huom. Muutin just allekirjoitukseni ajankohtaisemmaksi.


.
 
Minä kannattaisin reserviläisille - myös niille (en sano meille vaikka mieli tekisi) nuorille - jotain itse ylläpidettävää rekisteriä jonne voisi laajemmin reaaliaikaisesti päivitellä vointiaan ja toiveitaan ja osaamistaan. Ja puhelinnumeroaan, niin se Israelin mallinen tekstari-mobilisaatiokin onnistuisi.

Nykytekniikka mahdollistaisi tämän ja ihmettelisin jos ei PV:n propellihatut ole jotain tällaista miettimässä. Mutta sillä mennään mitä on ja mitä saadaan.

Minusta hyvä idea. Ongelma on varmasti tiedostettu. Reserviläisten ilmoitusten ja aktiivisuuden varassahan noissa asioissa ollaan. Ilmoittamista voisi varmasti helpottaa nykyisestä. Ylipäätään jos ja kun monilla sitä tahtoa ja kykyä on, niin oma aktiivisuus sinne aluetoimiston suuntaan ei ole haitaksi myöskään niiden sijoitusten ja tehtävien osalta.
 
Jos puolustusvoimat kykenee SAP:n avulla seuraamaan jokaisen jalkarätin kuntoa ja saatavuutta reaaliakaisesti, niin kantakorttijärjestelmän uudistaminen ei luulisi olevan mahdotonta.
Kyllä se on mahdotonta kun virkamies tutkii jalkarättejä ja haistelee polittisia tuulia ylenemisen toivossa ei siinä paljjon ehdi muuta tekemään.
 
Ottaen huomioon tiedon keruun, varastoinnin ja käsittelyn kehittymisen viimeisen 40 vuoden aikana, miksi tämä ei ole mahdollista myös reserviläiselle? Jos puolustusvoimat kykenee SAP:n avulla seuraamaan jokaisen jalkarätin kuntoa ja saatavuutta reaaliakaisesti, niin kantakorttijärjestelmän uudistaminen ei luulisi olevan mahdotonta.

Raaka tootuus on että mikäli kakka osuu tuulettimeen niin Suomella ja PV:llä ei ole varaa valikoida, kaikki, jotka kynnelle kykenee joutuvat tekemään kaiken minkä pystyvät.

Tietosuoja on yksi kysymys, mutta samanlaisen vapaaehtoisen lapun voisi antaa PV:lle. Lyön nimeni mihin vaan 50-sivuiseen propuskaan lukematta. Minun puolestani PV saa seurata elämääni millintarkasti, raportoin vaikka kakkani rakenteen jokaisen vessareissun jälkeen
Kummituskakka:

Tiedät kakanneesi.
Vessapaperissa on kakkaa, mutta pönttö on tyhjä.


Teflonpäälysteinen kakka:

Tulee ulos niin livakasti ettet huomaa sitä lainkaan.
Ei jätä jälkiä paperiin.
Joudut kurkistamaan pönttöön varmistuaksesi että olet kakannut.


Siirappikakka:

Edellisen vastakohta.
Koostumukseltaan kuin kuumaa tervaa.
Pyyhit takapuolesi 12 kertaa ja se jää silti likaiseksi.
Päädyt tunkemaan vessapaperia alushousuihin, ettei niihin jäisi jälkiä. Kakka jättää pysyvät jarrutusjäljet pöntön kylkeen.


"Jospa sittenkin" -kakka:

Olet jos kakannut ja valmistaudut nousemaan pöntöltä, kun huomaat, että sitähän tulee lisää!!


"Poksauta verisuoni päästäsi" -kakka:

Tällainen kakka tappoi Elviksen.
Olet yltäpäältä hiessa, tutiseva ja tuli- punainen punnerruksen voimasta.
Useimmiten tulee silloin, kun sinulla on kiire.


"Just nyt" -kakka:

Tällaisen katastrofin sattuessa on paras olla 10 sekunnin matkan päässä pytyltä.
Useinmiten sillä on jo pää ulkona ennen kuin saat edes huosut puolitankoon.


"Varpusparvi" -kakka:

Tämä kakka tulee eikä meinaa.
Sen huomaat siitä, että pönttö on riti-ruskea, mutta vesi on yhä juomakelpoista.


"King Kong" tai "Yöastian tukehduttaja" -kakka:

Tämä on niin ISO, ettei se mahdu pöntöstä alas ellet pilko sitä pienempiin osiin.
Henkari toimii tässä hyvin.
Tämän kaltainen kakka tulee yleensä silloin kun olet kylässä.


"Märät posket" -kakka:

Kakka osuu veteen poikittain ja aiheuttaa ison mlskahduksen, joka kastelee kummatkin kankut.


Toivokakka:

Istut päntöllä ja pieraiset pari kertaa, mutta kakkaa ei vain tule.


Käärmekakka:

Tämä kakka on kohtalaisen pehmeä ja suurin piirtein peukalosi paksuinen.
Tuntuu siltä, kuin se olisi yli 10 metriä pitkä.


Korkkikakka:

Vielä kolmannenkin huuhtelu kerran jälkeenkin se vain kelluu pöntössä.
Hyvä Isä kuinka minä pääsen tästä eroon?
Tämä kakka tulee useinmiten kyläillessäsi.


Meksikolaisruoka kakka:

Tiedän, että on OK syödä taas kun takapuolesi lakkaa kirvelemästä.


Olutkakka:

Tämä tulee kankkus päivänä.
Luulet, että kakka ei haise pahalta, MUTTA TÄMÄ ON PAHA!!
Useinmiten joku odottaa vuoroaan ulkopuolella.
Myös tämä kakka tulee kun olet vieraissa.
(Kakan viskositeetti on suoraan verrannollinen edellisen illan juomien määrään).
ja paljastan salaisimmat fantasiani, jos kenenkään upseerin silmät kestävät nähdä niitä palamatta hiiltyneiksi rusinoiksi.
 
Jos pitää olla asevelvollinen 60 ikävuoteen asti, niin onhan oltava joku OIKEUS myös ylläpitää omaa valmiuttaan. Jos valmiuden ylläpitoon ei ole mahdollisuuksia eikä valtiovalta niitä tue, niin silloin on myös ihan reilua poikkasta se asevelvollisuuskin jonnekin neljänkympin päälle... whatever.

Olisko " fair play" ?


Huom. Muutin just allekirjoitukseni ajankohtaisemmaksi.


.

Totta! Pitää kuitenkin taas huomioida realistisesti resurssit. PV kyllä harjoittaisi mieluusti vaikka jokaista reserviläistä, raha vaan ei riitä. Siksi on pakko priorisoida. Näinollen oikea osoite on maan hallitus, ministeriöistä lähinnä LM + VVM sekä tietenkin eduskunta. Kun resurssit antavat myöten, on toimintaakin taatusti tarjolla.
 
Jussi Niinistöä voi haukkua vanhanaikaiseksi, mutta mielestäni hänessä on raikasta se, että ensimmäistä kertaa joku johtava poliitikko myöntää että kaikesta nykytekniikasta huolimatta MÄÄRÄLLÄKIN (miesten, ammusten) on edelleen merkitystä.
 
kaikesta nykytekniikasta huolimatta MÄÄRÄLLÄKIN (miesten, ammusten) on edelleen merkitystä.
Toisessa keskustelussa jokin aika sitten todettiin että meillä on tapana yliarvioida henkilömäärän merkitystä. Siinä mielessä ilmeisesti olemme jo hävinneet tekniikalle. Ollaan jotenkin tupla-leftover.....
 
Vieläkin on kaikki sekaisin SAP:iin siirtymisen jäljiltä :)

Tell me about it...yhden SAP-katastrofin kokeneena ihmettelen ettei ryssä hyökännyt PV:n SAPin "go live" päivänä, kuten konsultit nokkelasti kutsuvat sitä päivää kun kaikki lakkaa toimimasta. Hornetit putoavat, ohjusveneet uppoaa ja kranaatit räjähtää putkiin...sissipuukko ei ole enää terävä jne

Minä voin tehdä PV:lle toiminnanohjausjärjestelmän Excelillä. Vähän saattaa tulla monimutkaisempaa kaavaa ja kokoa tiedostolle, ja tietysti minua tarvitaan jos jokin muuttuu, mutta... :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Tätä ennen on nelikymppiset tapettu. Ok?
Siinä tapauksessa se tarkoittaa myös samaa kuin että ollaan jo hävitty ja antauduttu. Minun mielestäni täysin vanhoillinen ja jälkeen jäänyt luokitus.
Parempi olisi uhrata joku määrä iäkkäämpää ukkoa ja säästää nuorempien miesten elämä. Esimerkiksi minä hyvällä ampumataidolla riskille alttiiksi poikieni sijasta. Siinä riittävä motivaatio.
 
Tell me about it...yhden SAP-katastrofin kokeneena ihmettelen ettei ryssä hyökännyt PV:n SAPin "go live" päivänä, kuten konsultit nokkelasti kutsuvat sitä päivää kun kaikki lakkaa toimimasta. Hornetit putoavat, ohjusveneet putoaa ja kranaatit räjähtää putkiin...sissipuukko ei ole enää terävä jne

Minä voin tehdä PV:lle toiminnanohjausjärjestelmän Excelillä. Vähän saattaa tulla monimutkaisempaa kaavaa ja kokoa tiedostolle, ja tietysti minua tarvitaan jos jokin muuttuu, mutta... :rolleyes:


Tässä mennään nyt vähän off topic:n mutta menköön. Ongelma on siinä että liian usein yritetään tuoda vanhat toimintamallit uuteen tekniikkaan. Esim. ensimmäiset moottorisahat oli nimensä mukaisesti sahoja jotka kitkuttivat edestakaisin moottorin avulla.

En juuri tiedä PN:n SAP.sta mitään mutta veikkaan etttä siinä yritetään yksinkertaisesti tuoda PV:n vanha Materiaalinkäsittely ja taloushallinto SAP:n, ei onnistu vituiks menee. Samalla on yritetty tehdä liikaa kerralla.

Mutta maailma on täynnä huonosti implementoituja toiminnanohjausjärjestelmiä.
 
Ei tämä ikäkysymys mikään cooper-testikysymys ole!!

Asia nyt vaan on niin että keskimäärin 5-kymppisellä on enemmän jos jonkinlaista kolhua, kolotusta ja vaivaa kuin 25-vuotiaalla, riippumatta siitä paljonko cooperissa menee.
Emme pysty seulomaan yksitellen terveitä ja ehjiä 5-kymppisiä, se on realiteetti. Ja jos pystyisimmekin, onko se vaivan arvoista? Ei ole, koska sieltä ei löydy kuin kourallinen etsittyjä kavereita.

Ja se tuotakin tärkeämpi syy: sotajoukkoa pitää katsoa sen koulutuksen ym osalta noin 10 vuoden periodilla. 5-kymppinen on kokonaisuus huomioiden auttamatta liian vanha.
Ja huomioikaa nyt myös se, että tuo koskee ennenkaikkea uusia, perustettavia organisaatioita. Sellaisia ei yksinkertaisesti ole mitään järkeä rakentaa 5-kymppisten rungolle.
Huomioikaa myös että nyt puhutaan 50+, ei 35:sta.
Ei ole, enkä minä sitä tarkoittanutkaan. Tarkoitus oli vain kritisoida foorumilla ajoittain ilmenevää ajattelua, että vapaaehtoistoimintaan pyrkivän (nuoren ts. sijoituskelpoisen) reserviläisen tulisi olla lähtökohtaisesti jopa paremmassa kunnossa, kuin kotiutuva varusmies. Tällainen ajattelu ei ainakaan motivoi liittymään toimintaan mukaan, vaikka edellytyksiä olisikin. Sekin on totta, etteivät nuo varusmiesten ja reserviläisten tulokset juuri anna aihetta hurraamiseen. Ne ovat kuitenkin tosiasioita, joiden kanssa on elettävä.
Tosin esim. ainakin Pohjanmaan maakuntakomppanioissa nuorimmalta ikäluokalta edellytetään muistaakseni 2700 metrin tulosta, mikä on siis enemmän kuin tuo varusmiesten keskiarvo.
 
Back
Top