Komissio kieltämässä itselataavat?

Kannattaa huomioida, että Suomessa kymmeniä tuhansia ampuvat yleensä maksavat myös harrastuksensa itse. Eli sitä ei kompensoida valtion taholta kuten Sveitsissä (tai Israelissa). Israelissa pääsee reserviläinen harrastamaan ammuntaa aivan helposti myös ns. "kaksisuuntaisella ampumaradalla", joka lisää aseenkäsittelyn hallinnan motivaatiota lujasti. Itse koen mahdollisessa kriisitilanteessa hyvänä asiana sen, että kaveri siinä vieressä on ehkä omaehtoisesti käyttänyt paljon aikaa ja rahaa aseenkäsittelyn ja ammunnan harjoitteluun.

Jos niitä SA-sijoitettuja reserviläisampujia on luokkaa muutama tuhat, niin sinulla on aika hyvä tsägä, jos viereesi sellainen sotatilanteessa sattuu.

Rauhan aika on aivan eri asia kuin kriisitilanne, mutta jos sitä ei pysty myöntämään,

Kuka tässä on tätä ollut myöntämättä?

niin voihan sitä ajaa maanpuolustusta alas (kuten oma agendasi tuntuu havaintojeni perusteella olevan ja sanon sen sinulle suoraan) ja tunkea päänsä hiekkaan sarjakuvien strutsin tavoin.

Minä olen tässä keskustelussa esittänyt suht karkean ehdotuksen, joka maksaisi luokkaa 5% nykyisistä puolustusmenoista, mutta nostaisi ison osan reserviläisten ampumataidon huomattavan hyvälle tasolle (etenkin, jos oletetaan, että jo Sveitsin mallilla, jossa ammutaan 20 paukkua vuodessa on merkitystä ampumataitoon). Ja siinä ehdotuksessani siis niitä hyvin ampuvia olisi niin paljon, että sellainen voisi ihan oikeastikin SA-tilanteessa olla siinä naapuripoterossasi. En siis ymmärrä, miksi sanot minun ajavan alas maanpuolustusta, kun siis olen koittanut esittää maanpuolustusta parantavia resurssiallokaatiota.

Koen hieman huvittavana ajatusmaailmasi. Se on varmasti kannaltasi aika loukkaavaa, koska kukapas pitäisi siitä, että itselle nauretaan. Mutta..sitä saa mitä tilaa.

Se, että ajatuksiani kritisoidaan ei ole loukkaavaa. Edes niiden ajatusten naurettavaksi osoittaminen ei sitä olisi. Se, mitä sinä usein teet, eli ryhdyt ad hominem -hyökkäyksiin (kuten nyt tässäkin postauksessasi) sen sijaan on loukkaavaa.
 
Keskustelu on toivomuksestani huolimatta pahasti sivuraiteella. Jos teillä ei ole direktiivistä mitään sanottavaa ja erityisesti siitä, miten suomalaisten luvallisten puoliautomaattien kieltäminen lisää eurooppalaisten turvallisuutta, voitte lopettaa kirjoittamisen.

@s91 Olen huomauttanut jo riittävän monta kertaa.
 
Jos niitä SA-sijoitettuja reserviläisampujia on luokkaa muutama tuhat, niin sinulla on aika hyvä tsägä, jos viereesi sellainen sotatilanteessa sattuu.

Lukusi nyt ei todellakaan pidä paikkaansa, oikeaa lukua ei pysty kertomaan edes aseluparekisteri, aatteentoveristasi Tuomiojasta puhumattakaan mutta otetaan sellanen pieni laskutoimitus sillä olettamuksella, että näitä reserviläisampujia todellakin olisi "muutama tuhat". 4500 reserviläisampujaa, itselataavalla metsästävää ym. aseenkäyttäjää opettaa ampumataitoa, turvallista aseenkäsittelyä ja palauttaa mieleen ne varusmiespalveluksessa saadut perusteet kahdessa viikossa 130 000 reserviläiselle olettaen että jokainen näistä pystyy kouluttamaan 30 reserviläistaistelijaa. Omasta mielestäni varsin kohtuulliselta kuullosta skenaario. Ei tuossa ajassa vielä ammattitason ampujaa tehdä mutta varmasti parempi taistelija aseenkäsittely huomioiden kuin se tilanne missä se reserviläinen on nähnyt rynkyn viimeksi 20 - vuotta sitten.
 
Lukusi nyt ei todellakaan pidä paikkaansa, oikeaa lukua ei pysty kertomaan edes aseluparekisteri, aatteentoveristasi Tuomiojasta puhumattakaan mutta otetaan sellanen pieni laskutoimitus sillä olettamuksella, että näitä reserviläisampujia todellakin olisi "muutama tuhat". 4500 reserviläisampujaa, itselataavalla metsästävää ym. aseenkäyttäjää opettaa ampumataitoa, turvallista aseenkäsittelyä ja palauttaa mieleen ne varusmiespalveluksessa saadut perusteet kahdessa viikossa 130 000 reserviläiselle olettaen että jokainen näistä pystyy kouluttamaan 30 reserviläistaistelijaa. Omasta mielestäni varsin kohtuulliselta kuullosta skenaario. Ei tuossa ajassa vielä ammattitason ampujaa tehdä mutta varmasti parempi taistelija aseenkäsittely huomioiden kuin se tilanne missä se reserviläinen on nähnyt rynkyn viimeksi 20 - vuotta sitten.

Älä jatka turhaan. Kyllä tämä asia on selvinnyt - ja ollut alusta asti myös väittelyn toiselle osapuolelle selvää.
 
Älä jatka turhaan. Kyllä tämä asia on selvinnyt - ja ollut alusta asti myös väittelyn toiselle osapuolelle selvää.

Pääesikunnan lausunnon mukaan:
Nyt käsiteltävänä olevat muutokset heikentäisivät aseellista
maanpuolustusvalmiuttamme oleellisesti. Puolustusvoimien
näkökulmasta Suomen kanta tulee määritellä siten, että
asevelvollisten omaehtoinen sitoutuminen maanpuolustukseen
voidaan hyödyntää täysimääräisesti. Puolustusvoimat ei voi
hyväksyä esitettyä asedirektiivin muutosta.
Sisäministeriön lausunnon mukaan:
Ehdotuksessa on otettava riittävästi huomioon koko Euroopan mittakaavassa merkittävän suuri joukko suomalaisia metsästyksen harrastajia, reservissä harrastettavan ammunnan merkitys Suomen sodan ajan reservin suorituskyvylle sekä asekeräilyn ja aseharrastuksen historialliset ja maantieteelliset erityispiirteet.]

Tässä ketjussa on rautlangasta väännetty että mikä se merkitys on, mutta kaiken tämän voi kumota sanomalla että "No eihän oo!!"
 
Pääesikunnan lausunnon mukaan:

Sisäministeriön lausunnon mukaan:


Tässä ketjussa on rautlangasta väännetty että mikä se merkitys on, mutta kaiken tämän voi kumota sanomalla että "No eihän oo!!"

Ketjussa on ollut heikkoutensa aikaisemminkin, mutta valitettavasti tämä on mennyt muutamalla sivulla aivan silkaksi juupas -eipäs -väittelyksi. Yritetään katsoa eteenpäin.

Tuo on se Pääesikunnan ministeriöön toimittama lausunto. Tuomioja viittasi taas lupaperusteita tarkentavaan lausuntoon, joka oli poliisille ja siihenkin vain itselleen sopivilta osin.
 

Kiitos tästä linkistä. Se oli varsin informatiivinen. PV:n vastaus on tosin ristiriitainen siinä mielessä, että yhdessä kohdassa sanotaan, että tätä direktiiviä koskevaa vapaaehtoista mp-koulutusta saa vuosittain 10 000 reserviläistä, mutta toisaalla puhutaan sitten maanpuolustustyöhön osallistuvista "kymmenistä tuhansista reserviläisistä". Tuo 10 000 ei nyt niin hirveän kaukana minusta ole siitä Tuomiojan luvusta, joten ihmettelen, miksi siihen suhtauduttiin niin valtavalla vihamielisyydellä ja skeptisyydellä.

Toinen juttu on sitten se, että tuossa tosiaan aseiden yksityisomistukselle ja niiden käyttämiselle vapaaehtoisessa mp-koulutuksessa nähdään ainoana vaihtoehtona se, että aseita ei kerta kaikkiaan olisi olemassa eikä esim. sitä, että vapaaehtoisen touhun ammunnoissa käytettäisiin PV:n omistamia aseita. Hyväksyn sen argumentin, että puhtaasti valtiontalouden kannalta on edullisempaa, että reserviläiset kustantavat touhun omasta pussistaan. Mielenkiintoinen kysymys olisikin nyt asettaa asedirektiiviä kannattaville tahoille, että jos kyseisten aseiden yksityisomistus rauhanajan turvallisuussyistä kiellettäisiin, niin oltaisiinko tämän mp-vaikutus valmiina kompensoimaan siten, että PV:n rahoitusta lisättäisiin sen verran, että kyseistä reserviläisammuntaa voisi sitten harjoittaa PV:n aseilla.

Tässä ketjussa on rautlangasta väännetty että mikä se merkitys on, mutta kaiken tämän voi kumota sanomalla että "No eihän oo!!"

Ei tuosta valiokuntalausunnosta juuri touhun merkityksen suuruus selviä. Siinä vedotaan siihen, että maassa on 230 000 SA-sijoitettua reserviläistä, eikä edes voimakkaasti kertausharjoituksia lisäämällä ole mahdollista ylläpitää tämän koko joukon ampumataitoa. Olen tästä osin samaa mieltä (tosin esitin jo tässä ketjussa mallin, jolla tuohon pystyisi minusta suht kustannustehokkaasti tuomaan parannusta). Mutta lausunto menee pieleen siinä, että vetoaa siihen, että sitten sillä MPK:n järjestämällä vapaaehtoisten omilla aseilla tekemällä 10 000 osallistujaa koskevalla koulutuksella olisi tuohon myöskään merkitystä. Tai sanotaan niin, että jos 10 000:n reserviläisen vuosittainen ammuntakoulutus on se, jolla on jo merkittävästi vaikutusta maanpuolustukseen, niin miksi vedota sitten sen koko SA-reservin kokoon?

Väitän siis edelleen, että se nykyinen reserviläisten omilla aseilla tehtävä vapaaehtoinen MPK:n järjestämä ampumaharjoittelu olisi suht yksinkertaista ja halpaa korvata PV:n asein tehtävällä harjoittelulla, etenkin jos touhussa ei osallistujille tarvitsisi maksaa mitään (koska kyse on vapaaehtoisista). Kyllä, se maksaisi valtiolle jonkun verran enemmän kuin nykymuotoinen touhu. Valiokunta kirjoittaa:"pahimmillaan direktiivi lopettaisi reserviläisammunnat nykymuodossaan kokonaan". Tämä tosiaan pitää paikkaansa, jos direktiivin voimaan tullessa jäätäisiin seisomaan tumput suorina. Jos sen sijaan vapaaehtoiset reserviläisammunnat korvattaisiin PV:n asein tehtävällä ammunnalla, niin ammunnat eivät suinkaan loppuisi vaan voisivat parhaassa tapauksessa jopa keskittyä paremmin SA-sijoitettuun porukkaan, kun nykyisin ne ampuvat, joilla siihen on varaa ja intoa riippumatta siitä, mikä heidän SA-sijoituksensa on. Ja vielä, jos toimittaisiin niin kuin @yrjö ehdotti, eli reserviläiset edelleen maksaisivat ampumansa paukut, niin jopa kustannusvaikutus jäisi suht pieneksi.

Sanoisin siis, että oikein toimimalla (eli ei siis vain ajopuuna menemällä tuon "pahimman tapauksen" mukaan) direktiivin mp-vaikutus olisi vähäinen. Tämä ei tietenkään edelleenkään tarkoita, että direktiiviä pitäisi silti hyväksyä, vaan tässä kysymyksessä oleellista on se, mihin @Vonka :n kysymykseen tässä ei ole juuri vastattu, eli mikä olisi direktiiivin tuoma lisäturvallisuusvaikutus rauhan aikana. Ainakaan puolustusvaliokunnan lausunnon mukaan se ei olisi kovinkaan merkittävä. Onko jollain linkkiä kyseisen direktiivin valmisteluasiakirjoihin EU:ssa, jotta voisi lukea, millä perusteella siellä tätä on ajettu?

Ai niin, unohtui mainita se, että PV ei tuossa lausunnossaan viittaa lainkaan siihen, mitä täällä on toitotettu, eli pienen paljon ampuneen reserviläisporukan merkitykseen LKP-tilanteessa kouluttajina, vaan lausunnossa puhutaan vain koko SA-reservin ampumataidon ylläpidosta. Olen PV:n kanssa samaa mieltä, että minustakin SA-reservin mahdollisimman laaja rauhanajan ampumiskoulutus on se asia, jolla on merkitystä ja siihen minustakin paukut pitäisi panna.
 
Viimeksi muokattu:
Lopeta nyt jo se jankkaaminen että PV hoitaa. Ei ole henkilökuntaa ylimääräisiin harjoituksiin. Aseita ei voi antaa ilman valvontaa reserviläisille. Rahat on korvamerkitty jo vuosiksi eteenpäin, lisää rahaa ei tule vaan lisää säästöjä pitäisi vielä repiä. Aseet kuluu ylimääräisistä ammunnoista, eli niiden elinkaari lyhenee. Patruunoita ei ole ylimääräisiä ja vara ei ole ostaa lisää. Ampumaratojen kapasiteetti ei riitä. Missä vain ei voida ampua koska Luonnosuojelu ja häiriöt metelistä. Tässä näin noin äkkiseltään muutama asia.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Aseita ei voi antaa ilman valvontaa reserviläisille.

No kuka niitä practicalin ja SRA:n ampujia valvoo? Aseet ovat niin vaarallisia, että PV ei voi antaa niitä edes reserviläisille, SA-joukkojensa taistelijoille.

Miksi siis vain siviileille pitäisi antaa?
 
No kuka niitä practicalin ja SRA:n ampujia valvoo? Aseet ovat niin vaarallisia, että PV ei voi antaa niitä edes reserviläisille, SA-joukkojensa taistelijoille.

Miksi siis vain siviileille pitäisi antaa?
Siksi koska PV:n aseet on sarjatuliaseita. Poliisi päättää ketkä siviilit niitä saa, kuten TT3 ja muitakin aseita. Eli todella harvat ja valitut asekeräilijät pitkän selvitystyön jälkeen saa luvan keräillä sarjatuliaseita. Ja hyvin hyvin harvat saa niillä ampua.
 
no eihän niitä omiksi anneta, niillä vain annettaisiin ampua
 
Lopeta nyt jo se jankkaaminen että PV hoitaa. Ei ole henkilökuntaa ylimääräisiin harjoituksiin.
No, miten nykyinen MPK-harjoittelu on mahdollista hoitaa?

Aseita ei voi antaa ilman valvontaa reserviläisille.

Jaa, miksei? Nykyisinhän reserviläiset räiskivät niillä pyssyillään ihan omin päin. Ja tietenkin kuitille ne pyssyt annettaisiin.

Rahat on korvamerkitty jo vuosiksi eteenpäin, lisää rahaa ei tule vaan lisää säästöjä pitäisi vielä repiä.

Kyse oli siis luokkaa muutamasta prosentista puolustusmenoja. Jos asia olisi kokonaismaanpuolustuksen kannalta oleellinen, siihen olisi triviaalia löytää rahoitus.

Aseet kuluu ylimääräisistä ammunnoista, eli niiden elinkaari lyhenee.

Niin tekevät. Kollektiivinen asekäyttö on kuitenkin kokonaisuuden kannalta tehokkaampaa kuin se, että aseet ovat yksityisomistuksessa. Aseet saadaan myös halvemmalla, kun ne ostetaan bulkkina, eikä yksitellen reserviläisten toimesta.

Patruunoita ei ole ylimääräisiä ja vara ei ole ostaa lisää.

No, ei tuo voi olla niin merkittävä tekijä ja vaikka olisi, niin pannaan ne vapaaehtoiset ampumaan tulevat reserviläsiet maksamaan ampumansa paukut kuten he nytkin maksavat.

Ampumaratojen kapasiteetti ei riitä.

No, miten se nykyisin riittää vapaaehtoisten reserviläisten ammuskellessa omilla aseillaan? Kuulostaa täysin absurdilta ajatukselta, että ampumaratojen kapasiteetti olisi kiinni siitä, ammutaanko siviilien omilla vai PV:n aseilla. Ja olisin varsin yllättynyt, jos ampumaratakapasiteetti olisi tällä hetkellä tapissa. Jos näin, niin ihan mielenkiinnosta kyselisin, että missä sitä porukkaa olisi sitten LKP:ssa tarkoitus oikein pikakouluttaa ampumaan?

Missä vain ei voida ampua koska Luonnosuojelu ja häiriöt metelistä. Tässä näin noin äkkiseltään muutama asia.

PV:n aseilla ammuntaa harjoitettaisiin ihan samoilla radoilla kuin nykyisinkin siviilien aseilla.
 
Siksi koska PV:n aseet on sarjatuliaseita. Poliisi päättää ketkä siviilit niitä saa, kuten TT3 ja muitakin aseita. Eli todella harvat ja valitut asekeräilijät pitkän selvitystyön jälkeen saa luvan keräillä sarjatuliaseita. Ja hyvin hyvin harvat saa niillä ampua.
Ensinnäkin minusta tuntuu absurdilta ajatus, että PV:llä on aseita, joita sen on sotatilanteessa tarkoitus jakaa massoittain joukoille, mutta ne ovat niin vaarallisia, ettei niillä voi rauhantilanteessa harjoitella.

Toiseksi, hankitaan PV:lle sitten osa aseista puoliautomaattisina ja käytetään niitä tässä harjoittelutoiminnassa. Siinä puolustusvaliokunnan lausunnossa yhtenä ongelmana pidettiin sitä, että direktiivin tullessa voimaan pitäisi kansalaisten aseet lunastaa pois ja tämä maksaisi rahaa. Jos ne aseet otettaisiin sitten PV:n harjoituskäyttöön, niin sitten nekään rahat eivät menisi hukkaan, vaan samoilla aseilla kuin ennenkin reserviläiset harjoittelisivat ammuntaa. Ainoa, mitä olisi tapahtunut, olisi se, että rahaa olisi siirtynyt yhdestä taskusta (veronmaksajat) toiseen (nykyiset itselataavien aseiden omistajat), mikä on kansantalouden kannalta plus miinus nolla juttu.
 
@s91 Nyt osoitat ihan selvästi ettei sinulla ole aavistustakaan MPK:n koulutuksesta tai reservin ampumaurheilusta.

Muilla kuin sotilaallisilla kursseilla kouluttajina ovat MPK:n henkilöstöä, eivät PV:n henkilökuntaa. Sovellettua reserviläisammuntaa harjoittelevat reserviläisyhdistykset. MPK voi saada käyttöönsä PV:n ampumaradan, SRA:ta ja muita reserviläisammuntoja ammutaan urheiluampumaradoilla.

PV ei luovuta aseita muuhun ammuntaan kuin omilla radoillaan ja oman henkilöstönsä valvonnassa, jo ihan lainsäädännön takia. PV:n ampumaratoja on yhä harvemmassa eikä kantahenkilökuntaakaan ole valvojiksi.

Ota nyt hyvä ihminen selvää asioista ennekuin jakelet viisauksiasi, tietysi jos ressu saa kuitata PV:n rynnäkkökiväärin kotiinsa kuitille ja käydä sillä ampumassa niin miksei, mutta onko se sitten parannus aseiden saatavuuteen.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
@s91 Nyt osoitat ihan selvästi ettei sinulla ole aavistustakaan MPK:n koulutuksesta tai reservin ampumaurheilusta.

Muilla kuin sotilaallisilla kursseilla kouluttajina ovat MPK:n henkilöstöä, eivät PV:n henkilökuntaa. Sovellettua reserviläisammuntaa harjoittelevat reserviläisyhdistykset. MPK voi saada käyttöönsä PV:n ampumaradan, SRA:ta ja muita reserviläisammuntoja ammutaan urheiluampumaradoilla.

Näin oletinkin. En näe, miten tätä systeemiä ei voisi jatkaa, vaikka ammuskelu tehtäisiin yksityisten aseiden sijaan PV:n aseilla.

PV ei luovuta aseita muuhun ammuntaan kuin omilla radoillaan ja oman henkilöstönsä valvonnassa, jo ihan lainsäädännön takia.

Lainsäädäntöön on aika huono vedota, kun keskustelun alla on muutos lakiin. Vai voidaanko EU:lle vastata direktiivin suhteen, että sitä nyt ei vaan voi toteuttaa, koska se tarkoittaisi lain muuttamista?

PV:n ampumaratoja on yhä harvemmassa eikä kantahenkilökuntaakaan ole valvojiksi.

No, kai sen turvallisuuden valvonnan voivat hoitaa ne vapaaehtoiset siviilit ihan niin kuin nytkin. Oleellinen ero nykyiseen olisi vain se, että aseet olisivat muuten kuin harjoittelutilanteessa PV:n hallussa, mikä on se asia, jolla kyseisen direktiivin turvallisuuden lisääminen olisi tarkoitus toteuttaa, eli siis sillä, ettei siviileillä ole hallussaan itselataavia aseita.

Ota nyt hyvä ihminen selvää asioista ennekuin jakelet viisauksiasi, tietysi jos ressu saa kuitata PV:n rynnäkkökiväärin kotiinsa kuitille ja käydä sillä ampumassa niin miksei, mutta onko se sitten parannus aseiden saatavuuteen.

En ehdota tuota. Tuossa ajatuksessahan menetettäisiin se ainoa hyöty, mitä direktiivillä olisi tarkoitus saavuttaa, eli että siviileillä ei olisi itselataavia aseita kodeissaan. RK olisi PV:n varuskunnassa ja siellä ampumaradalla sillä voisi käydä MPK:n koulutuksen puitteissa ampumassa. Mikä tässä nyt on se erityinen huononnus nykytilaan? Minusta tämä parantaisi tilannetta, kun toisi ampumisen reserviläisten ampumisharjoittelun muillekin mahdolliseksi kuin vain niille, joilla on varaa hankkia kallis pyssy ja siihen pateja. Lisäksi tietenkin homma olisi siinäkin mielessä standardisoidumpaa, että harjoiteltaisiin ampumaan täsmälleen samoilla aseilla kuin millä sodassa sodittaisiin, kun taas nykyisin ressut ampuvat sillä, mitä ovat kaupasta sattuneet itselleen ostamaan.
 
Nyt loppuu kaikki off-topic ja jänkytys. Varoitettu on tarpeeksi monesti.

PV saa jakaa vaikka tykkejä, jos haluaa ja laki sallii. Se on ihan oma juttunsa. EU:n direktiivistä ei vieläkään ole tullut minkäänlaista kunnon kommenttia, ei minkäänlaista vastausta siihen, miten eurooppalaisten turvallisuus paranee, jos suomalaisilta kielletään puoliautomaatit. Ei tullut vasureilta vastausta siihenkään, miten Kongon lapsia auttaa miinakielto Suomessa.

Samaa länkytystä silloinkin.

Loppu.
 
Asedirektiivi uhkaa erityisesti sijoituskokoelmia
Mielipide

2016014512147.jpg

Aseet auroiksi? Kirjoittajan mukaan EU-direktiivi uhkaa suomalaista aseiden keräilyä.KUVA: JUHA TÖRMÄLÄ/KL-ARKISTO

Suomen satavuotinen itsenäisyys on luotu ja turvattu puoliautomaatti- ja täysautomaattiaseilla.”

Lukijalta. Euroopan Unionin komission lanseeraama keräilyaseita koskeva tuhoamispykälä tuo läpimennessään Suomen valtiolle kymmenien ellei satojen miljoonien kustannukset. Esityksen mukaan kaikissa yksityiskokoelmissa ja museoissa olevat sarjatuliaseet tai niitä ulkoisesti muistuttavat aseet tulisi kerätä pois tuhottavaksi.

Yliampuva museoista pois kerääminen saattaa vielä muuttua deaktivointipakoksi eli pakoksi tehdä aseet lopullisesti toimimattomiksi rikkomalla paineenalaiset osat ja hitsaamalla liikkuvat osat paikalleen.

Tästä on jo olemassa komission täytäntöönpanoasetus (EU) 2015/2403, mikä vaatii sen ottamisen jäsenmaiden lainsäädäntöön 8.4.2016 mennessä.

Tuon päivän jälkeen nykyisiäkään kymmeniä tuhansia yksityishenkilöillä olevia, koriste-esineeksi muutettuja aseita ei saa luovuttaa uudelle omistajalle ilman uutta suhteettoman kallista lisämuutostyötä. Suomessa muutostyön saa nytkin tehdä vain luvan omaava aseseppä.

Ellei direktiiviesitystä tältä osin pysäytetä, Suomen noin 1 500 luvallista asekokoelmaa ovat vaarassa tulla osin tai kokonaan lunastettaviksi valtiolle.

Lisäksi kymmenien tuhansien yksityisten ammunnan harrastajien ja metsästäjien aseiden lunastus on vaarana omana kulueränään.

Kokonaan on unohdettu myös se arvonlasku, mitä direktiivin vaatima kaikkien ampuma-aseiden pakollinen merkintä, siis myös vuosisatojen takaisten antiikkiesineiden merkintä, merkitsisi niiden hinnalle kansainvälisillä markkinoilla.




Luvanvaraisten aseiden keräily on ollut tiukasti kontrolloitua yli puoli vuosisataa eikä Poliisihallituksen tietojen mukaan keräilyaseita ole koskaan käytetty rikoksiin. Kansallinen lainsäädäntömme kontrolloi sekä keräilijää että aseiden säilytystä holvitason suojausvaatimuksin.

Suomen itsenäisyyden levottomien alkuvuosikymmenten ja köyhyyden vuoksi maahamme on tuotu yli sata vuotta eri armeijoiden ylijäämäaseita. Näin Suomen aseiden kirjo on maailman mittakaavassa huomattavan monipuolinen.

Tämä mahdollisti maahamme Euroopan suurimpien yksityisten sotilasasekokoelmien synnyn.

Vaikka hylkäisimme kaiken sen henkisen perinnön, mikä liittyy itsenäisyyden säilyttämiseen, uudisraivaukseen ja päivittäisen muonan hankkimiseen ampuma-aseilla, yksinomaan taloudellinen taakka direktiivi hyväksyttäessä on Suomelle liikaa.

Vaaditut dekoamiset tai poiskeräämiset peilataan keräilyaseiden ja niiden varusteiden maailmanmarkkinahintoihin, ja päälle tulevat vielä tarpeettomiksi jäävät sijoitukset säilytystiloihin ja turvajärjestelmiin. Nämä kaikki korvattiin yksityishenkilöille ja kauppiaille Englannin käsiasekiellon yhteydessä vuonna 1998. EU:ssa ei voida alittaa tätä normia varsinkin, kun britit ovat nytkin EU:n laillisen aseenomistuksen kieltäjinä etunenässä.

Hallitus on vaatimassa Suomelle direktiiviin poikkeusta vain puoliautomaattiaseiden, niin sanottujen reserviläisaseiden, kieltoon direktiivillä.

Suomen satavuotinen itsenäisyys on luotu ja turvattu puoliautomaatti- ja täysautomaattiaseilla. Nyt on estettävä myös komission esittämä historiallinen ja taloudellinen barbarismi.
 
Onhan tuo aika moista historian halveksumista ja barbariaa. EU yrittää korjata luomiaan lieveilmiöitä (pakolaisvyöry) luomalla lisää kieltoja ja rajoituksia, unohtaen oman historiansa ja jopa ohittaen talouden. Vielä 1900-luvun alussa aseteollisuus ja aseiden myynti yksityishenkilöille oli valtava bisnes myös Euroopassa.

Paljon laillisia aseita isompi ongelma ovat esimerkiksi:
http://www.zib-militaria.de/epages/61431412.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/61431412/Products/120054
http://www.zib-militaria.de/epages/61431412.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/61431412/Products/100607
http://www.zib-militaria.de/epages/61431412.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/61431412/Products/100611

On järjetöntä, että Saksasta saa ostaa Kalashnikovin laatikon alle kympillä ilman mitään lupia tai rekisteröintejä, tai AR:n alarungon ja sarjatulikoneiston alle viidelläsadalla. Edes USA:ssa niin ei saa tehdä.
Toisissa EU-maissa taas eri asioita pidetään luvanvaraisina (jolloin osista saa koottua toimivia kokonpanoja), näiden harmonisointiin olisi pitänyt pyrkiä, ei laillisten rekisteröityjen aseiden kieltämiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan tuo aika moista historian halveksumista ja barbariaa. EU yrittää korjata luomiaan lieveilmiöitä (pakolaisvyöry) luomalla lisää kieltoja ja rajoituksia, unohtaen oman historiansa ja jopa ohittaen talouden. Vielä 1900-luvun alussa aseteollisuus ja aseiden myynti yksityishenkilöille oli valtava bisnes myös Euroopassa.

Paljon laillisia aseita isompi ongelma ovat esimerkiksi:
http://www.zib-militaria.de/epages/61431412.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/61431412/Products/120054
http://www.zib-militaria.de/epages/61431412.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/61431412/Products/100607
http://www.zib-militaria.de/epages/61431412.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/61431412/Products/100611

On järjetöntä, että Saksasta saa ostaa Kalashnikovin laatikon alle kympillä ilman mitään lupia tai rekisteröintejä, tai AR:n alarungon ja sarjatulikoneiston alle viidelläsadalla. Edes USA:ssa niin ei saa tehdä.

Näinhän sai ennen nykyistä lakia tehdä myös Suomessa, luvanvaraisia olivat vain paineenalaiset osat (piippu, kammio ja sulkukappale). Tämä oli erittäin hyvä ja johdonmukainen laki jonka huono puoli oli se ettei useimmilla muilla mailla ollut samanlaista lakia.
 
Back
Top