Komissio kieltämässä itselataavat?

Hahaa.

Itse ensimmäisiä lupia 90-luvulla hakiessa jo kuvittelin, että luparekisteri olisi valtakunnallinen ja rötöstely johtaisi nopeasti lupien ja aseiden menettämiseen, koska valvonta ja tietokoneet...

No sitten joskus kymmenen vuotta myöhemmin selvisi, että pelkkä muuttaminen paikkakunnalta toiselle riitti, pahoipitelyistä tuomittu haki ja sai metsästysperusteella luvat ja poliisille selvisi vasta aikain päästä että ai jaa, tällä oli tällanenki tuomio... :oops: (Juttu oli lehdessä muistaakseni)
 
:p



Firearms United - Finland
1 t ·
Luetaan sitä lakia kuin piru raamattua:
"Poliisi voi pakkokeinolain 7 luvussa säädetyn takavarikon rauetessa ottaa esineen haltuun, jos kyseessä on ampuma-aselain soveltamisalaan kuuluva esine, johon sen haltijalla ei ole voimassaolevaa hallussapitoon oikeuttavaa lupaa. Haltuunottoa voidaan jatkaa siihen saakka, kunnes kyseisen esine voidaan luovuttaa tämän esineen hallussapitoon oikeutetulle. Määräajan kuluttua esine voidaan ampuma-aselain 100 §:n mukaisesti myydä poliisin toimesta omistajan lukuun".
Koska aseen määritelmä on nyt muuttunut ja jopa putkenpätkä on tulkittavissa mielivaltaisesti ampuma-aseeksi, voi Poliisi tulla kotiisi, takavarikoida talosi kupariputket ja huutokaupata ne eteenpäin puolestasi.
 
Juurikin näin. Ei ollut trolli. Oli rykmentin komentajan kirjallinen lupa. Ammuksia ei toki saanut olla matkassa.
Lainaan vielä omaa postiani: Kuljetimme rk:ta myös julkisissa kulkuvälineissä. Esim. Skärgordsvägen tai jotain. Ainoa määräys oli, että kuljetuspussia ei saa avata.
Omasta puolestani jätän aiheen tähän, koska en voi väitteitäni sen paremmin todistaa
 
Asepoikkeus kattaa sittenkin kaikki 900 000 reserviläistä – Sisäministeri vastaa hämmenykseen


Heidi Huotilainen
Luotu:
9.5.2018 17:23
  • Kuva: Petteri Paalasmaa / Alma Talent
    mykkanenkai.jpg

    Sisäministeri Kai Mykkäsen (kok.) mukaan reserviläispoikkeuksen suhteen on syntynyt väärinkäsitys.

Sisäministeri Kai Mykkäsen (kok.) mukaan ampuma-aselain muutoksen esitysluonnoksessa esitetystä reserviläispoikkeuksesta on syntynyt väärinkäsitys reserviläisjärjestöissä. Mykkäsen mukaan poikkeus tulee olemaan mahdollinen kaikille 900 000 reserviläiselle, vaikka järjestöt ovat tulkinneet hallituksen esitystä toisin.

– Tässä on tapahtunut hyvin valitettava väärinkäsitys. En tiedä onko tahallinen vai tahaton mustamaalaus, mutta tämä lakiesitys nimenomaan lähtee toteuttamaan sitä linjaa, joka on hyvässä yhteistyössä reserviläisjärjestöissä puhuttu läpi, Mykkänen sanoo Uuden Suomen haastattelussa.

Suomen reserviupseeriliiton puheenjohtaja Mikko Halkilahti sanoi maanantaina Uudelle Suomelle, että ennen esitystä käydyt keskustelut sisäministeriön kanssa olivat positiivisempia kuin perjantaina julkituotu esitys. Vielä viime viikon alkupuolella sisäministeriön kanssa oli Halkilahden mukaan ollut puhe, että reserviläisyyden katsottaisiin tarkoittavan kaikkia 900 000 reserviläistä eikä vain niitä, joilla on sodan ajan sijoitus.


– Esitys on muuttunut 900 000 reserviläisen kattavaksi toisin kuin yksikään niistä kirjallisista versioista, joita Mikko [Halkilahti] on koskaan ennen nähnyt, Mykkänen sanoo.

– Emme voi kirjoittaa lakiin, että vapautamme 900 000 reserviläistä asedirektiivin velvoitteista. Se kaatuisi EU-tuomioistuimessa, Mykkänen sanoo.

Hänen mukaansa perustelut on kirjoitettu esitysluonnokseen siten, että EU-oikeudellisesti voidaan todistaa, että kyse on direktiivissä täsmällisesti määrätyllä tavalla yksittäistapauksiin perustuvasta reserviläispoikkeuksen käytöstä.

– Jos perustelutekstin lukee tarkkaan, se on kirjoitettu nimenomaan niin, että pääesikunnalla on mahdollisuus antaa myönteinen puolto kenelle tahansa 900 000 reserviläisen reserviläisryhmästä tulevalle reserviläiselle, jos hän on aktiivinen reserviläinen ja on perusteltua, että omaehtoisen aseharjoittelun omalla aseella on oltava mahdollista.

Esityksen mukaan Puolustusvoimat antaisi vastedes lausunnot reserviläiskiväärien lupahakemuksien käsittelyssä.
Reserviupseeriliiton ja Reserviläisliiton mielestä EU:n direktiivi on tulkittu liian ahtaasti, eikä Suomi hyödynnä kaikkea direktiivin Suomelle sallimaa poikkeamaa reserviläisten isolla lippaalla varustettuihin itselataaviin kertatuliaseisiin eli käytännössä reserviläiskivääreihin.

Mykkäsen mukaan väite ei pidä paikkaansa.
– Jos jokaisella reserviläisellä on mahdollisuus hakea reserviläispoikkeusta pitkän lippaan mukaiseen puoliautomaattiaseeseen, käytämme hyväksi reserviläispoikkeuksen direktiivissä paljon laajemmalla tavalla kuin monien virkamiesten mukaan olisi mahdollista, Mykkänen sanoo.

Hänen mukaansa vielä kuukausi sitten esitys oli huomattavasti suppeampi reserviläispoikkeuksen suhteen.
– Minä olen nimenomaan ottanut vastuun ja riskin suhteessa Euroopan unioniin ja moniin, jotka katsovat aseturvallisuuden kannalta tiukemmin. Mahdollisuus pitää olla koko reservillä, ei pelkästään koulutusvelvoitetuilla, joita olisi alle 10 000.

Mykkänen myös sanoo, että esityksessä on vielä paljon yksityiskohtia, joita hän haluaa täsmentää lausuntokierroksen jälkeen. Tällaisia ovat esimerkiksi lupien myöntämiseen liittyvät prosessit.

– Reserviläispoikkeuksen kohdalla olemme toimineet koko reservin kannalta juuri niiden tarpeiden mukaan, joita reserviläisjärjestöt ovat esittäneet. Muissa yksityiskohdissa on varmasti noussut esiin asioita, joita on lausuntokierroksen jälkeen syytä täsmentää, Mykkänen sanoo.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/24...ki-900-000-reservilaista-sisaministeri-vastaa
 
Nyt vaikuttaa vahvasti siltä, että poliitikko on tehnyt järkipäätöksen.
Lakiesityksen teksti ei ihan vastaa mitä tuossa artikkelissa puhutaan. Ihan asiasta reserviläisjärjestöt ovat kritisoineet.

Esitys on muuttunut 900 000 reserviläisen kattavaksi toisin kuin yksikään niistä kirjallisista versioista, joita Mikko [Halkilahti] on koskaan ennen nähnyt, Mykkänen sanoo.
Kuulostaa ainakin hyvältä reserviläispoikkeuksen osalta, mutta ajantasalla oleva esitys olisi kiva nähdä.
 
Viimeksi muokattu:
Katsotaanpas tarkemmin mitä Sisäministeri sanoi:
" Jos perustelutekstin lukee tarkkaan, se on kirjoitettu nimenomaan niin, että pääesikunnalla on mahdollisuus antaa myönteinen puolto kenelle tahansa 900 000 reserviläisen reserviläisryhmästä tulevalle reserviläiselle, jos hän on aktiivinen reserviläinen ja on perusteltua, että omaehtoisen aseharjoittelun omalla aseella on oltava mahdollista."
On siis oltava aktiivinen reserviläinen, ja pitää pystyä perustelemaan miksi juuri sinun tarvitsee harjoitella moisella aseella. Maakuntakomppaniassa palveleva Pekka varmaan täyttää kriteerit, mutta Pentti, joka kävi intin kahdeksankymmentä-luvulla ja kertasi kerran yhdeksänkymmentä-luvulla, voi vain haaveilla ikinä saavansa lupaa.
Samoin ministeri puhuu sijoituksista. Sodan ajan sijoitusta ei tarvita, mutta jonkinlainen kuitenkin pitää olla. Jos olet yli nelikymppinen, voit taas vain haaveilla luvasta.

Ihan polkumiinahan tuo on, jolla on tarkoitus rauhoitella massoja siihen asti, että laki runnotaan läpi.
 
Katsotaanpas tarkemmin mitä Sisäministeri sanoi:
" Jos perustelutekstin lukee tarkkaan, se on kirjoitettu nimenomaan niin, että pääesikunnalla on mahdollisuus antaa myönteinen puolto kenelle tahansa 900 000 reserviläisen reserviläisryhmästä tulevalle reserviläiselle, jos hän on aktiivinen reserviläinen ja on perusteltua, että omaehtoisen aseharjoittelun omalla aseella on oltava mahdollista."
On siis oltava aktiivinen reserviläinen, ja pitää pystyä perustelemaan miksi juuri sinun tarvitsee harjoitella moisella aseella. Maakuntakomppaniassa palveleva Pekka varmaan täyttää kriteerit, mutta Pentti, joka kävi intin kahdeksankymmentä-luvulla ja kertasi kerran yhdeksänkymmentä-luvulla, voi vain haaveilla ikinä saavansa lupaa.
Samoin ministeri puhuu sijoituksista. Sodan ajan sijoitusta ei tarvita, mutta jonkinlainen kuitenkin pitää olla. Jos olet yli nelikymppinen, voit taas vain haaveilla luvasta.

Ihan polkumiinahan tuo on, jolla on tarkoitus rauhoitella massoja siihen asti, että laki runnotaan läpi.
Näinhän se on, lakeja pitää lukea kuin piru raamattua.
 
Näin se on. Hakea voi kuka tahansa jatkossakin. Se on eri asia saako PV:n puollon ja vaikka saisikin niin se ei tarkoita sitä että lupaviranomainen myöntäisi luvan. PV:n puolto kun ei ole yhtäkuin lupa, ei nyt eikä uuden lain mukaan.
Mie en muutenkaan tykkää koko pv:n puoltohommasta. Siellä on varmasti muutakin tekemistä, kuin alkaa miettimään voidaanko me puoltaa pentti perusjätkän aselupaa vaiko ei.
 
Maakuntakomppaniassa palveleva Pekka varmaan täyttää kriteerit, mutta Pentti, joka kävi intin kahdeksankymmentä-luvulla ja kertasi kerran yhdeksänkymmentä-luvulla, voi vain haaveilla ikinä saavansa lupaa.
En minäkään Pentille kirjoittaisi puoltoa enkä antaisi lupaa tt3 aseseen joita tässä nyt kyräillään. Siltä osin tuo ainakin on linjassa.

Sodan ajan sijoitusta ei tarvita, mutta jonkinlainen kuitenkin pitää olla. Jos olet yli nelikymppinen, voit taas vain haaveilla luvasta.
Sen pitäisi olla ikärajaton mutta muuten olla esittää missä res-toiminnassa ko aseen käyttö tapahtuu. Lakiteksti on paljolti sen suuntainen että vain Maak henkilöt saa puolareita.
Ymmärrän tämän kyllä.

.
 
En ole viimeaikoina kerennyt täällä hirveästi roikkumaan , mutta tämä lakiasia ei nyt sitten olekaan ihan yksinkertainen? Eli kukin voikin halutessaan tulkita lakia monellakin tapaa ja kohta ei niitä puolarilupia enää myönnetäkään kuin apteekin hyllyltä kaikille res/sra-harrastajille..?
 
Perussuomalaiset on ottanut voimakkaasti kantaa asedirektiiviin ensimmäisenä puolueena.

Ilmeisesti 188-sivua on käyty läpi nopeaan tahtiin ja ylityötunteja on kertynyt.

Firearms Unitedin mielestä tiedotteessa nostetaan hyvin esiin sekä alkuperäisen direktiivin vakavat puutteet sekä kotimaisen lakiehdotuksen ylimääräiset kiristykset, joita direktiivi ei vaadi, mutta joita on yritetty ujuttaa mukaan.

Tiedote alla:

Perussuomalaisilta kovaa kritiikkiä aselain muutosehdotuksiin


3.5.2018 julkistettiin luonnos hallituksen esitykseksi ampuma-aselain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta. Kyse on vuonna 2017 annetun EU:n ampuma-asedirektiivin kansallisesta täytäntöönpanosta. Hallituksen tarkoitus on saattaa lait voimaan 14.9.2018.

Perussuomalaiset ovat kritisoineet esitystä johdonmukaisesti alusta saakka

Perussuomalaisten näkemyksen mukaan laillisesti hallussa pidetyt ampuma-aseet eivät ole yleistä järjestystä ja turvallisuutta uhkaava ongelma.
- Olemme johdonmukaisesti vastustaneet sellaista lainsäädäntöä, jolla vaikeutetaan urheiluampujien, reserviläisten, asekeräilijöiden, metsästäjien ja asealan elinkeinonharjoittajien elämää. Valitettavasti olemme saaneet tälle työlle niukasti tukea muilta puolueilta, perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho toteaa.

Perussuomalaiset tekivät kriittisiä muutosesityksiä lausuntoon, jonka eduskunnan suuri valiokunta keväällä 2014 antoi komission ampuma-aseita ja aseturvallisuutta koskevaan tiedonantoon. He ovat myös vaikuttaneet aktiivisesti syksyllä 2015 annettuun komission direktiiviesitykseen Euroopan parlamentin käsittelyssä.

Terrorismia ei torjuta laillisten aseiden omistajien asemaa hankaloittamalla

Perussuomalaisten mukaan lopullinen direktiivi on huomattavasti parempi kuin komission alkuperäinen esitys, mutta se on silti merkittävä heikennys nykytilaan.

- Sen vaikutukset kohdistuvat laillisten aseiden omistajiin, eivät terrorismin ja rikollisuuden todellisiin syihin. Vaikka Suomi on EU:n jäsenenä velvoitettu noudattamaan direktiiviä, perussuomalaiset pitävät ensiarvoisen tärkeänä, että sitä tulkitaan pienimmän haitan periaatteella. Emme hyväksy sellaisia kansallisia tiukennuksia, jotka eivät suoraan seuraa direktiivistä.

- Myönteistä hallituksen esityksessä on, että vanhat aseluvat jatkuvat alkuperäisin ehdoin. Perussuomalaiset eivät kuitenkaan hyväksy sitä, että uusia säädöksiä sovellettaisiin taannehtivasti aselupiin, jotka on myönnetty 12.7.2017 jälkeen. Näkemyksemme mukaan niitä tulee soveltaa vasta uusien lakien voimaanastumisen jälkeen myönnettyihin lupiin, Halla-aho täsmentää.

”Ei ole mielekästä rinnastaa lipasta esimerkiksi tykkeihin, kranaatinheittimiin ja sarjatuliaseisiin”

Esityksen myönteisistä yksityiskohdista perussuomalaiset mainitsevat pienoiskiväärin, -pistoolin ja -revolverin määritelmän muuttamisen siten, että se sisältää myös .22-kaliiperia pienempää reunasytytteistä patruunaa käyttävät aseet (6 §); ”taskuaseen” määritelmän yhdenmukaistamisen (8 §); sekä pitkälle aseelle asetetusta mielivaltaisesta 840mm vähimmäismitasta luopumisen (6 a §).

Urheiluampujia ja reserviläisiä on huolestuttanut eniten se, että direktiivin myötä itselataavan kiväärin ja yli 10 patruunaa vetävän lippaan yhdistelmä siirtyy ”luvanvaraisten aseiden” kategoriasta (B7) ”kiellettyihin aseisiin” (A7). Käytännössä tämä tarkoittaa suurempien lippaiden kieltämistä. Direktiivi kuitenkin mahdollistaa lupien myöntämisen tällaisiin yhdistelmiin mm. urheiluammuntaperusteella sekä yksittäistapauksissa maanpuolustukseen liittyvistä syistä.

Perussuomalaisten näkemys on, että direktiivin asettamat edellytykset urheiluperusteisen luvan myöntämiselle itselataavan kiväärin ja suurikapasiteettisen lippaan yhdistelmään vastaavat pitkälti sitä, mikä jo nyt on vallitseva käytäntö Suomessa niin sanottujen reserviläiskiväärien osalta. Luvan voi pääsääntöisesti saada vain harrastamalla lajia, jossa kyseisen kaltaista asetta käytetään, esimerkiksi practical-ammuntaa tai sovellettua reserviläisammuntaa. Näiden lajien harrastaminen vaatii lisenssin, jonka voi saada vain kuulumalla ampumaseuraan. Perussuomalaiset pitävät tarpeettomana hallituksen esitystä, jonka mukaan ”kielletyt” aseen ja lippaan yhdistelmät siirrettäisiin ”erityisen vaarallisten ampuma-aseiden” kategoriaan (9 §).

- Direktiivi ei tällaista edellytä, eikä ole asiallisesti mielekästä rinnastaa lipasta esimerkiksi tykkeihin, kranaatinheittimiin ja sarjatuliaseisiin. Muutos on omiaan lisäämään byrokratiaa ja kustannuksia mm. siksi, että luvat ”erityisen vaarallisiin ampuma-aseisiin” myöntää poliisihallitus eikä poliisilaitos.

Ampumaharrastus vaikeutuu ja kynnys harrastuksen aloittamiseksi kasvaa korkeaksi

Esitysluonnos edellyttää, että urheiluperusteista lupaa ”kiellettyyn” yhdistelmään hakevan henkilön tulee olla harrastanut lajia, johon asetta tarvitaan, vähintään kahden vuoden ajan (45 §). Direktiivi edellyttää vain vuoden harrastushistoriaa. Liian pitkä odotusaika nostaa perussuomalaisten mukaan harrastuskynnyksen korkeaksi. Lisäksi on huomioitava, että esitys ei anna ampumaseuroille mahdollisuutta hakea yhteisölupaa ”erityisen vaaralliseen” itselataavan aseen ja suurikapasiteettisen lippaan yhdistelmään (45 a §).

- Herää kysymys, millä aseella harrastajan on tarkoitus harjoitella kahden vuoden ajan ennen kuin hän voi hakea lupaa omaan aseeseen. 45 §:n mukaan harjoittelun on tapahduttava ”ampuma-asetyypillä, johon lupaa haetaan”. Tämä on mahdotonta, jos ampumaseuroilla ei ole mahdollisuutta pitää hallussaan samantyyppisiä ampuma-aseita.

- 87 §:ssä todetaan, että ”erityisen vaarallisen ampuma-aseen” saa lainata vain sille, jolla on oikeus vastaavan ”erityisen vaarallisen ampuma-aseen” hallussapitoon. Koska itselataava kivääri kuitenkin on esityksen mukaan ”erityisen vaarallinen” vain, jos siihen on liitettynä yli 10 patruunaa vetävä lipas, on hyvin epäselvää, saako ”erityisen vaarallisena” luvitetun aseen lainata ilman yli 10 patruunan lipasta henkilölle, jolla on ”tavallinen” lupa täysin vastaavaan aseeseen, Halla-aho ihmettelee.

Esitys asettaa erityisrajoituksia paitsi ”erityisen vaarallisille” aseille myös niiden osille. Itselataavien kiväärien tapauksessa ”erityinen vaarallisuus” kuitenkin koskee aseen ja lippaan yhdistelmää, ei itse asetta. On siis Halla-ahon mukaan mahdotonta määritellä, onko itselataavan kiväärin osa ”erityisen vaarallisen” aseen osa vai ei.

- Perussuomalaisten kanta edellä sanotusta johtuen on, että direktiivin kategoriaan A7 kuuluvia aseen ja lippaan yhdistelmiä ei tule kansallisessa laissa siirtää ”erityisen vaarallisten aseiden” kategoriaan. Samoin katsomme, että ampumaseuroille tulee antaa mahdollisuus hakea lupia kyseisiin aseisiin. Vaadittu harrastamisen kesto tulee muuttaa kahdesta vuodesta yhdeksi vuodeksi.

Patruunojen valmistukseen liittyvissä pykälissä ristiriitoja

Esityksen 19 § toteaa, että patruunoiden valmistaminen omaan käyttöön ei ole luvanvaraista, jos ”valmistajalla on kyseisten patruunoiden hallussapitoon oikeuttava lupa”. Tämän kanssa on osittain ristiriidassa 19 a §, jonka mukaan patruunoita saa valmistaa vain sellaiseen ampuma-aseeseen, ”jonka hallussapitoon oikeuttava lupa valmistajalla on”. Hallussapitolupa oikeuttaa myös muiden patruunoiden hallussapitoon kuin sellaisten, jotka sopivat valmistajan omistamaan aseeseen.

- 19 a § johtaisi siihen, että esimerkiksi laillisesti lainassa olevaan aseeseen ei saisi valmistaa patruunoita, ellei valmistajalla ole lupaa kaliiperiltaan vastaavaan aseeseen. Vielä suurempi ongelma on, että tällaisen rajoituksen valvonta edellyttäisi latauslaitteiden ja -komponenttien saattamista luvanvaraiseksi. Tämä puolestaan aiheuttaisi ongelmia laitteiden ja komponenttien myyjille. 19 a § on muutettava vastaamaan 19 §:n sisältöä.

Taskuaseiden erityisrajoituksista on luovuttava

Aselakia uudistettaessa olisi perussuomalaisten mielestä syytä luopua ”taskuasetta” koskevista erityisrajoituksista (44 a §).

- Koska kaikki yhden käden aseet ovat käytännössä helposti kätkettäviä, mielivaltainen kokorajoitus ei tuo lisäarvoa yleisen järjestyksen ja turvallisuuden näkökulmasta. Samoin tulisi luopua keräilyaseille asetettavasta ampumakiellosta, joka ei palvele mitään tarkoitusta, Halla-aho toteaa.

Esityksen 53 a § edellyttää, että kaikkien itselataavaa kertatulta ampuvan aseen haltijoiden on toimitettava viiden vuoden välein selvitys lupaedellytysten voimassaolon jatkumisesta. Vuodesta 2011 tämä vaatimus on koskenut yhden käden aseita. Direktiivi ei edellytä tällaista ajoittaistarkastelua, minkä lisäksi sen voidaan Halla-ahon mukaan katsoa tosiasiassa nakertavan omaisuudensuojaa ja oikeusvarmuutta.

Luvanhaltioiden oikeuden ja urheiluammunnan, reserviläistoiminnan, metsästyksen ja asekeräilyn edellytykset turvattava

Perussuomalaisten mielestä aselain uudistamisen tulee paitsi turvata nykyisten luvanhaltijoiden oikeudet myös mahdollistaa urheiluammunnan, reserviläistoiminnan, metsästyksen ja asekeräilyn edellytykset tulevaisuudessa.

- Aselainsäädäntö ei saa perustua ideologiseen asevastaisuuteen tai virheellisiin mielikuviin. Aiomme vaatia mm. yllä kuvattujen epäkohtien korjaamista hallituksen esityksen eduskuntakäsittelyssä.
 
Back
Top