Konekiväärit (ent. "Suomi testaa uuta konekivääriä ja ehkä ostaa")

Ei R kantanen patruuna mikään ongelma ole, on jopa pikkusen tehokkaampi kuin 308. Ja maatuskan rapisevaan paperiin ja naruun käärimiä patruunapaketteja on aina kiva aukoa :)
Ne oli rakkaudella kääritty ja rusetoitu... lahjana saattoi tulla muutama ylimääräinen.

Kyllä maatuska tiesi mikä mosurin sydäntä lämmittää. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Mieltä on lämmittänyt useammankin kerran kun ulkomailla ja/tai ulkomaiselle sotilaalle on esitellyt Pekaria; lähtökohta on ollut se ettei moinen ryssän terroristiase ole mistään kotoisin vaan nopeasti muuttuu ääni kellossa kun asiaan perehtyy, asetta käsittelee ja ehkäpä ampuukin.

Moni amerikanpoika tosin omaa kokemusta PKM:n ns. saamapäästä ja osaa arvostaa asetta vaikka sen käyttäjä ei niin kovin kaksinen olisikaan.

Omat kokemukseni eivät kovin laajia ole mutta rohkenen silti sanoa että PKM on kokonaisuudessaan ihan huippu GPMG joskin se, ettei siihen ole meillä kolmijalkaa rajoittaa tehokasta amettia aika ikävästi. Jalustoitahan on, aina veneestä RG:n katolle mutta perustripodillekin olisi tarvetta.

Aikoinaan CV kauppojen yhteydessä ruotsalaiset eivät voineet käsittää meikäläisten halua asentaa PKT:ta vaunuun. Ilmeisesti tämäkin mielipide oikaistiin projektin edetessä ja hyvä niin.
 
Omat kokemukseni eivät kovin laajia ole mutta rohkenen silti sanoa että PKM on kokonaisuudessaan ihan huippu GPMG joskin se, ettei siihen ole meillä kolmijalkaa rajoittaa tehokasta amettia aika ikävästi. Jalustoitahan on, aina veneestä RG:n katolle mutta perustripodillekin olisi tarvetta.

Idea lienee se, että ne kerrat jolloin siitä ylimääräisestä ampumaetäisyydestä olisi erityistä hyötyä, eivät kompensoisi niitä kaikkia muita kertoja, kun kolmijalan painosta ei olisi muuta kuin riesaa.

Aikoinaan CV kauppojen yhteydessä ruotsalaiset eivät voineet käsittää meikäläisten halua asentaa PKT:ta vaunuun. Ilmeisesti tämäkin mielipide oikaistiin projektin edetessä ja hyvä niin.

Kuulostaa hieman typerältä, eihän kyse ole siitä miten "hyvä" konekivääri on vaan siitä, mitä voidaan käyttää logistisesti helposti.
 
Samoin olisi kiinnostava pästä kokeilemaan PKM. KvKK;ta pääsin ampumaan intissä enkä tykännyt yhtään siitä. Kokoajan jumittui.
Itse kyllä tykkäsin KvKKsta, kaikin puolin vittumainen kapistus suoraan insinöörien helvetistä, mutta kyllä sillä janttereita sain pudotettua nopeammin ja kauempaa kuin esim.Tkiv 85lla, jonka kanssa en sitten päässyt millään sinuiksi. Tiedän olevani poikkeus valtavirtaan tässä suhteessa, enkä kehu mitään sen luotettavuutta tai käytännöllisyyttä varusmiehen käyttöön. Mutta itselle se kyllä ns.sopi käteen välittömästi, ja ampui osuakseen kun vain ajattelikin maalia ase kehon osana.
 
Yhden kerran pääsin elokuussa -85 ampumaan aukin aikana Keuruun ampumaleirillä kvkk:lla. Olisiko ollut 100 - 150 laukausta? Joka viides kai oli valojuova. Ihan kelvollisesti tuo meni ja osui. Etenkin, kun en ollut koskaan sitä ennen koko kapistusta edes tyhjänä kantanut. Luokan edessä oli opetettu. Siihen nähden olin suuresti tyytyväinen, että kuulat menivät mielestäni mukavasti oikeaan suuntaan minulle täysin vieraalla aseella. Ja ainoa verrokkikin minulle oli rynkky.
 
Eihän laippakantaisessa patruunassa ole muuta vikaa kuin se että se joudutaan vetämään ensin vyöstä irti ennen syöttöä patruunapesään kun urakantaisen voi syöttää suoraan vyöstä läpi.
Vähän monimutkaistaa koneistoa mutta mitä sitten. Siitä huolimatta PKM laippakantaisella patruunalla on varmatoimisempi kuin useimmat muut konekiväärit, ampuivatpa mitä patruunaa tahansa.

E: Suomi rk:n piippu kestää kyllä ampua rautavaippaista patruunaa, olikos siinä n.10% ero kulumisnopeudessa.

E2: Valmet kvkk62 on juuri sellainen kuin pääesikunta on sen aikoinaan vaatinut olevan, valmistaja olisi varmaan pystynyt parempaankin.

Kyllä laippakantanenkin voidaan syöttää vyönläpi.
 
Onkos tälkain konstruktio olemassa?

Joo vz59:ssä. Ei ole tietoa onko muissa, veikkaan ettei.

EDIT:

Ei se ton kummallisempi "systeemi" ole.

kz59l.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Aikoinaan CV kauppojen yhteydessä ruotsalaiset eivät voineet käsittää meikäläisten halua asentaa PKT:ta vaunuun. Ilmeisesti tämäkin mielipide oikaistiin projektin edetessä ja hyvä niin.

En tiedä että miten asia on tarinan mukaan oikaistu, mutta itse PKT kehto on CV:ssä varsin huono, itse aseessahan ei ole vikaa. Tai ei välttämättä itse kehto ole huono, mutta systeemi jolla se on kiinnitetty putken myötä ammunnanhallintaan on. Tarkka kohdistus tahtoo välillä karata kyseisestä kehdosta käytön myötä, eli se vaatii kohtuu usein kohdistamisen, tai sitten säätökappaleeseen tarkat merkinnät ja niiden seuraamista.
 
Myös kotimaisessa 7,62x54R versiossa MG 42:sta oli läpisyötettävä vyö, joka varta vasten suunniteltiin siinä projektissa. Aika valmistuksen aloittamiseksi sitten vain loppui kesken, kun sota loppui.
Mistä tästä projektista löytyy tietoa. Viitteitä oon nähny sielä täällä. jostain syystä olin käsittänyt että mg projektissa suunniteltiin 8mm Patruunaan siirtymistä, mutta tämä oli siis nähtävästi väärä käsitys.
 
Mistä tästä projektista löytyy tietoa. Viitteitä oon nähny sielä täällä. jostain syystä olin käsittänyt että mg projektissa suunniteltiin 8mm Patruunaan siirtymistä, mutta tämä oli siis nähtävästi väärä käsitys.

Joku Armafennican sotilasase kirja ainakin. Tuo oli mielenkiintoinen projekti ja pääsi rintamatesteihinkin jollekin lohkolle. Ilmeisesti ase todettiin toimivaksi.
 
Palokankaan "Sotilaskäsiaseet Suomessa 1918-88", en muista missä osassa, löytyy kirjastosta, diginatiiveille tiedoksi https://fi.wikipedia.org/wiki/Kirjasto ;). Saksalaisen konekiväärin 7,62x54R versio ja kotimainen Sampo menevät yllä sekaisin.
 
Tosiaan kenttätestit tehtiinkin modifioimattomilla saksalaisilla 8x57IS (7,92) malleilla. 7,62 mallia tehtiin vain prototyyppi (ilmeisesti saksalaisesta muuntamalla?), jota voi käydä hämmästelemässä sotamuseossa. Muunnos itsessään oli onnistunut.
jaegerplatoon.net sivun mukaan olisi ollut tarkoitus teettää suurin osa osista Saksassa, mutta saksalaiset eivät tähän suostuneet, joten homma jäi senkin takia kesken. Suomessa olisi vaatinut vuoden saada tarvittava prässäyskalusto kuntoon.
 
No näinhän se olikin. Siitä on jo aikaa kun tuon kirjan kuin. Silloin innostuin tuosta Sammosta ja siihen perehdyin niin ei näköjään ole muistiin tarttunut tuo mg homma.
 
Swedish_Ordnance_ammunition_box_250_500_rounds_for_machine_gun.jpg


At Enforce TAC 2018, Swedish Ordnance showcased a special 500-round ammo box carried in a rucksack and connected to a MAG machine gun via a belt guide. Needless to say how strong the machine gunner must be to carry and fire such a weapon system!

Among various original and simple but very efficient assault rifle and machinegun accessories, we noticed a particular feeding system for a machinegun, demonstrated at Enforce TAC with a 7.62mm MAG: a rucksack dimensioned to receive a 500-round ammo box, this standard box being connected to the machinegun via a classic aluminum belt guide. The same system exists for a 250-round belt.

For a more classic operating mode, the ammo box can also be extracted from the rucksack and the ammo belt then be connected to the machinegun via a simple adaptor within less than a minute.
http://www.armyrecognition.com/enfo...00_rounds_ammunition_box_for_machine_gun.html

Noin 18.5 kiloa täyteen pakattuna PKMllä varustettuna miinus reppu ja vyösyötin. Onko liikaa painoa?
 
Back
Top