Olen minä tästä aikaisemminkin tainnut vaahdota, mutta oli taas männä viikolla sellainen keskustelu tytön kanssa että veti välillä aika sanattomaksi.
Yläaste oli jo minun aikanani 80-luvun lopulla sellainen paikka, ettei edes tarvinnut pahemmin sluibata. Ysin pintaan sai keskiarvon suunnilleen sillä että muisti käydä tunneilla eikä tarvinnut muutoin tehdä "juuri mitään". Lukiossa sitten tulikin karu herätys todellisuuteen heti ekoissa pitkän matikan ja fyssan kokeissa, mutta niistäkin kursseista rämmittiin läpi vaikka ei aina kauheasti "napannut".
Nykyään lukiossa ainakin oman jälkikasvun kertoman mukaan kannustetaan valitsemaan omasta mielestä kivoja ja mielenkiintoisia aineita, lepäämään kesälomat (ei siis tekemään kesätöitä ja hankkimaan työkokemusta) ja pitämään välivuoden kirjoitusten jälkeen. Hyvin on oppi mennyt perille meidänkin tytölle. Palikkamatikka, minimi määrä fyssaa ja kemmaa, ei kolmatta kieltä, maksimit kuvista, liikuntaa, psykaa, terveystietoa jne. Kesätöitä ei ole tehnyt päivääkään, koska ensin oli liian nuori, sitten ei paikkaa löytynyt ja viime kesänä piti ladata akkuja kirjoituksia varten. Välivuodesta puhutaan jo tässä vaiheessa ja eläinlääkärin ammatti olisi haaveissa. Tai sitten psykologi. Not gonna happen, sanon minä tuohon edellä mainittuun viitaten. Ellei sitten välivuosi tarkoita matematiikan ym. pitkän oppimäärän suorittamista iltalukiossa tms.
Faijan jorinat tyttären kanssa on tuuleen huutelua ja jos olen eri mieltä niin olen totta kai väärässä. Minun aikanani kuulemma opiskelu lukiossa oli niin kevyttä, helppoa ja leppoisaa, kesätöitä sai jos pääsi firman kynnyksen yli ilman apua jne. Seuraavassa hengenvedossa saatetaan käydä keskustelua siitä, että on yhteiskunnan vika kun palkat ovat pieniä, verotus kovaa ja työpaikkoja niin vähän. Kun yrittää sanoa, että omilla valinnoilla on aika suuri vaikutus työllistymiseen ja tulotasoon, niin perustellaan vastaan että "Jessicakin jätti lukion väliin ja opiskelee lähihoitajaksi. Ja varmasti on töitä ja Jessican äitikin on lähihoitaja ja silti ne asuvat omakotitalossa." Ja seuraavaan hengenvetoon muistetaan valittaa sitä, että itsellä on kotona niin vaatimattomat puitteet ja kuukausirahaakin saa niin vähän ja poikaystävän perhe syö joka viikonloppu ravintolassa ja niillä on kolme autoa ja uusi 200 neliön kivitalo ja...
Ne hienot puitteet harvoin kuitenkaan ilmestyvät itsestään, vaativat kovaa työtä, kykyjä ja usein vähän onneakin. Ei mene 18-vuotiaalle helposti kaaliin, että siinä tarvitaan ensin sitä ahkeroimista lukiossa ja yliopistossa (vast) ja sitten hyvä työpaikka ja kovaa duunia. Jos verokalenterin mukaan perheen äiti tienaa yksin 1,5 kertaa sen, mitä me vaimon kanssa yhteensä ja juristi-isän tulot siihen päälle niin samasta elintasosta ei kannata haaveilla jos aikoo lähihoitajaksi tai jumppamaikaksi. Jos kerran Y-sukupolvelle eivät ura, menestyminen ja kova palkka ole tärkeitä vaan työn mielekkyys, niin kannattaisi sitten myös downgreidata vähän niitä materialistisia haaveita. Onneksi tyttö on missin mittainen ja näköinen, joten oikean puolison valitsemalla ei tarvitse välttämättä koskaan tehdä muuta kuin pitää Tuppervare-kutsuja siinä hienossa kivitalossa. Pojalla ei tule olemaan tässä suhteessa yhtä helppoa, mutta poika on onneksi tullut enemmän isäänsä ja on tolkun kaveri vaikka onkin siinä pahimmassa syrjäytymisvaara-iässä. Tuntuu jo nyt monessa suhteessa aikuisemmalta kuin isosiskonsa ja pärjää tälle hyvin keskusteluissa ja väittelyissä. Ja pojalle voi aina sanoa tarpeen tullessa niin kuin mies miehelle, että "Hemmetin juntti, mieti nyt vähän itsekin" ilman että menee heti herne nenään ja mökötysmoodi päälle.
Aika paljon meni jo sivuraiteelle koulutusaiheesta, mutta tulipahan samalla avattua erään teinin ajatusmaailmaa. Onneksi nykymaailmassa kouluttautuminen ja uuden opiskelu jatkuu läpi työelämän, joten hutilaukauksia on mahdollista paikata myöhemmin. Kunhan nyt ensin pääsee johonkin leivänsyrjään kiinni eikä jää elämään tukien varassa. Ugh, setämies on puhunut