Koululaisten kevätkyselyn yllättävä tulos: Moni ei ole kaivannut lainkaan koulutovereitaan
Tänään klo 18:19
Joka kolmas koululainen kertoo tehneensä enemmän kivoja asioita kotona olevien vanhempien tai muiden lasten kanssa.
9-luokkalaiset Venla ja Aaro palasivat tänään kouluun hyvillä mielin.
Koululaisten
koronakevätkysely on valmistunut. Verkossa toteutettuun kyselyyn vastasi lähes 50 000 koululaista yli neljästäsadasta koulusta.
Kyselyllä haluttiin kartoittaa lasten ja nuorten kokemuksia opiskelun ja oppimisen, sosiaalisten suhteiden sekä mielen hyvinvoinnin suhteen etäopiskelun aikana.
Koululaiskyselyn perusteella etäopetus on sujunut oppilaiden mielestä valtaosin hyvin. Kuvituskuva. Linda Laine
Perhesuhteet paranivat
Kyselystä saatujen tulosten mukaan koululaiset ovat pääosin kokeneet etäopiskelun sujuneen hyvin. Eniten vaikeuksia koettiin matematiikan ja vieraiden kielten opiskelussa.
Etäopiskelussa oppilaat pitivät erityisesti siitä, että aikataulu on rennompi (78 prosenttia), kotona on parempi työrauha (67 prosenttia) ja että on opittu opiskelemaan verkon avulla (73 prosenttia). Jopa joka kuudes (17 prosenttia) koki saaneensa opettajalta enemmän apua kuin normaalisti.
Tyypillisimpiä etäopiskelujen muotoja olivat vastaajien mukaan opettajien lähettämät tehtävät (95 prosenttia) ja video-oppitunnit (92 prosenttia). Kyselyn mukaan harvinaisempia olivat kahdenkeskiset keskustelut opettajan kanssa (37 prosenttia).
Koronakevään aikana on pohdittu paljon lasten hyvinvointia kotioloissa. Kyselyyn vastanneista koululaisista joka kolmas kertoi tehneensä vanhempien tai kotona olevien muiden lasten kanssa enemmän kivoja asioita kuin normaalisti. Vielä useampi kertoi riidelleensä aikuisten kanssa vähemmän.
Jopa 11 prosentilla vastaajista ei ollut päivisin kotonaan aikuista seuraa, mutta kyselyn tekijöiden mukaan näiden oppilaiden kokemukset eivät merkittävästi eronneet muista vastaajista.
Juttu jatkuu kuvan jälkeen
Erityisen hyvänä asiana oppilaat pitivät kiusaamisen vähäisyyttä. Kuvituskuva. Elle Nurmi
Kiusaamisen vähäisyys plussaa
Kielteisimpinä kokemuksina koululaiset pitivät kyselyssä puuttuvaa yhteyttä opettajaan tai ystävien puutetta olivat selvästi merkittävämpiä tekijöitä kielteisten kokemusten suhteen. Kyselyn mukaan vaikeudet vertaissuhteissa ja vähäiset kontaktit koulun aikuisiin näyttävät olevan yhteydessä haasteisiin oppimisessa, huolien lisääntymiseen ja mielialaongelmiin.
Lähes joka kolmas niistä oppilaista, jotka kokivat tarvitsevansa mielialaansa liittyen tukea koulun aikuisilta koki, ettei saanut apua. Vastaavasti lähes puolet niistä, jotka kokivat tarvetta apuun koulun ulkopuolisista palveluista, oli jäänyt ilman tarvitsemaansa apua.
Hiukan yllättäen 4-9-luokkalaisista jopa viidennes kertoi olleensa helpottunut siitä, ettei ole nähnyt luokkatovereitaan. Yläkoululaisista näin koki jopa melkein kolmannes oppilaista.
Vastaajista lähes puolet nimesi etäopetuksen hyväksi puoleksi sen, että kiusaamista on vähemmän. Oppilaista vajaa 6 prosenttia kertoi joutuneensa säännöllisesti kiusatuksi ennen etäopiskelua. Etäopetuksen aikana toistuvasti kiusatuksi kertoi joutuneensa 2 prosenttia vastaajista.
Kyselyn toteutti Turun Yliopiston INVEST-hankkeen psykologian tutkimusryhmä. Kysely oli avoinna KiVa Koulu -ohjelmaa toteuttavien koulujen oppilaille 4.-13.5.
KiVa Koulu on kiusaamisenvastainen toimenpideohjelma, joka on käytössä 960 koulussa Suomessa.
Joonas Alanne
[email protected]