Koulutus 100+

Nyt kun itse olen yhden lukuvuoden kuluttanut koulun penkkejä aikkarina, niin olen havainnut yhden perustavanlaatuisen ongelman opettamisessa:

Opiskelun sijasta aika kuluu (nuoremmilla) oppilailla somen/youtuben/mobiilipelien kuluttamiseen oppitunneilla ja opettajan turhautuminen tähän "seinille puhumiseen" on käsin kosketeltavaa.

Tästä syystä lainasin kirjastosta, ja pidin yksi päivä "äänettömän protestin" lukemalla tauoilla julkisissa tiloissa kuten kahviossa, kirjat ketjussa mainittua Ray Bradburyn Fahrenheit 451 dystopiateosta.
 
Nyt kun itse olen yhden lukuvuoden kuluttanut koulun penkkejä aikkarina, niin olen havainnut yhden perustavanlaatuisen ongelman opettamisessa:

Opiskelun sijasta aika kuluu (nuoremmilla) oppilailla somen/youtuben/mobiilipelien kuluttamiseen oppitunneilla ja opettajan turhautuminen tähän "seinille puhumiseen" on käsin kosketeltavaa.

Tästä syystä lainasin kirjastosta, ja pidin yksi päivä "äänettömän protestin" lukemalla tauoilla julkisissa tiloissa kuten kahviossa, kirjat ketjussa mainittua Ray Bradburyn Fahrenheit 451 dystopiateosta.
Niinpä. Puhelimiahan ei saa kerätä järjestelmällisesti joka tunnilla pois peruskoulussa, vaan ainoastaan "tarvittaessa", esim. kokeissa yms. poikkeustilanteissa. Meillä on kuitenkin luokan etuosassa laatikot, joihin "vahvasti ohjeistetaan" jättämään kännykät. Lisäksi omilla tunneillani kylmästi käskytän laittamaan puhelimet pois, kun tehdään jotain, johon puhelinta ei tarvita.

Mutta tuo on suuri ongelma. Osa nuoristahan saa jo vieroitusoireita, jos eivät saa kännykkää käteen halutessaan. Tosin tietenkin jokainen aikuinenkin (myös minä) voi miettiä omaa kännykänkäyttöään.
 
Nyt kun itse olen yhden lukuvuoden kuluttanut koulun penkkejä aikkarina, niin olen havainnut yhden perustavanlaatuisen ongelman opettamisessa:

Opiskelun sijasta aika kuluu (nuoremmilla) oppilailla somen/youtuben/mobiilipelien kuluttamiseen oppitunneilla ja opettajan turhautuminen tähän "seinille puhumiseen" on käsin kosketeltavaa.

Tästä syystä lainasin kirjastosta, ja pidin yksi päivä "äänettömän protestin" lukemalla tauoilla julkisissa tiloissa kuten kahviossa, kirjat ketjussa mainittua Ray Bradburyn Fahrenheit 451 dystopiateosta.
Joku tv- kanava voisi muuten tehdä kantaaottavan teon ja esittää tuon saman elokuvan, 451 Fahrenheit. Ei ole hetkeen tullut ainakaan..
 
Joku tv- kanava voisi muuten tehdä kantaaottavan teon ja esittää tuon saman elokuvan, 451 Fahrenheit. Ei ole hetkeen tullut ainakaan..
Juonenkulku tässä kirjassa on sellainen*, että tästä pystyisi tekemään joko:
a) leffan
tai
b) mobiili/konsoli/pc pelin,
jossa olisi ainakin pari vaihtoehtoista loppua.

Esim. Bethesdan Fallout pelisarjassa on yleistä, että jossain vaiheessa tarinaa pitää valita puolensa, ja se vaikuttaa pelin etenemiseen ja ratkaisuihin.

Myöskin Black Mirror: bandersnatch tyyppinen interaktiivinen elokuvatoteutus tuosta kirjasta voisi olla mielenkiintoinen.

Toki jo tehdyn elokuvan esitys tv:ssä olisi hyvä kannanotto sekin.

*
IMG_20210530_175617.jpg

Edit: näköjään tuosta on tehtykkin peli, vielä ironisesti vuonna 1984.
 
Viimeksi muokattu:
Niinpä. Puhelimiahan ei saa kerätä järjestelmällisesti joka tunnilla pois peruskoulussa, vaan ainoastaan "tarvittaessa", esim. kokeissa yms. poikkeustilanteissa. Meillä on kuitenkin luokan etuosassa laatikot, joihin "vahvasti ohjeistetaan" jättämään kännykät. Lisäksi omilla tunneillani kylmästi käskytän laittamaan puhelimet pois, kun tehdään jotain, johon puhelinta ei tarvita.

Mutta tuo on suuri ongelma. Osa nuoristahan saa jo vieroitusoireita, jos eivät saa kännykkää käteen halutessaan. Tosin tietenkin jokainen aikuinenkin (myös minä) voi miettiä omaa kännykänkäyttöään.
Esikoinen kun meni aikoinaan riparille oli meille vanhemmille jokin info seurakuntakeskuksessa. Siellä joku äitee ehdotti kännyköiden kieltämistä mutta hirveä riitahan siitä tuli. Joillekin vanhemmille oli ylivoimaista ajatella että heidän pilteiltä voitaisiin ottaa puhelin pois. Se jäi sitten siihen.
 
Jos kiinnostaa ottaa pulttia wokeilusta. Tätä ei kiitos Suomeen. Vaikka kyllähän oikean laidan identiteettilarppi voi myös mennä liiallisuuksiin (ei tosin yliopistoissa).

No hiukan taitaa tytsa Tere liiotella. Apropo toi 'woke' touhu ei ole kaikkien yliopistojen syopa tai ainakaan ei ollut eika samassa mitassa vaan etupaassa nimenomaan sisaoppilaitosmaisten eliittikoulujen ongelma (ooh residental, siis semmosten missa tutkinto-opiskeiljat asuvat koulun kampuksella) esmes tassa koulussa se luultavasti on ongelma mutta varmaksi en tieda kun en pahemmin tutkinto-opiskelijoiden kanssa ole tekemisissa (enka viimeisen suunnilleen puolentoista vuodena aikana oikeastaan kenenkaan muunkaan).

Sinansa ei tolla mitaan uutisarvoa varsinaisesti ole, esmes Jonathan Haidt, FIRE, Heterodox Academy, jne.. ovat puhuneet asiasta jo vuosia. Penn ja Teller tekivat Bullshitissa jakson 'College' aiheesta jo 2005 ja Evan Coy Malone dokumentin 'Indoctrinate U' vuonna 2007 ja sen jalkeen hommat ovat menneet railakkaasti huonompaan suuntaan ainakin alyllisen moniarvoisuuden ja suvaitsevaisuuden suhteen

 
No hiukan taitaa tytsa Tere liiotella.
Juu, eihän kyseessä ole uusi ilmiö. Mutta se missä määrin etenee on kiinnostava pohdinta. Vaikuttaahan se aika pitkälti jumiutuneen eliittiyliopistoihin. Mutta missä määrin niiden kouluttamat alkaa saada asemia työelämässä nyt?

T ja E-RK aina ampuvat vähän yli objektiivisesti katsoen.
P-K loikkarin käyttäminen on toki äärimmäisen kärjistetty yksittäistapaus.
 

Onko tällainen mennyt ohi täällä?
Ainahan niitä "tiedostavia" nuoria on ollut. Suurimmalla osalla tolkku palautuu iän ja kokemuksen myötä
 

Onko tällainen mennyt ohi täällä?

Jostain syystä en taas ylläty että ketkä vaativat sananvapaudesta luopumista.

Erittäin hyvät kirjoitukset nuorilla.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Jostain syystä en taas ylläty että ketkä vaativat sananvapaudesta luopumista.

Erittäin hyvät kirjoitukset nuorilla.
Voi olla hyvät kirjoitukset ja voi olla hyvin käytetty aineistoa ja opettajat sekä Ytl tykkää niin kaikki on varmaan hemmetin hyvin.. Mut jos kirjoittajat häpeää valkoisuuttaan ja suomalaisuuttaan ja ties mitä muuta ja jos heitä on vielä paljonkin niin onhan tämä Suomi-juna kyllä aika vahvasti menossa suoraan päin helvettiä.
 
Voi olla hyvät kirjoitukset ja voi olla hyvin käytetty aineistoa ja opettajat sekä Ytl tykkää niin kaikki on varmaan hemmetin hyvin.. Mut jos kirjoittajat häpeää valkoisuuttaan ja suomalaisuuttaan ja ties mitä muuta ja jos heitä on vielä paljonkin niin onhan tämä Suomi-juna kyllä aika vahvasti menossa suoraan päin helvettiä.
Kouluista on valmistumassa sukupolvi nöyriä polvistujia...
 
Voi olla hyvät kirjoitukset ja voi olla hyvin käytetty aineistoa ja opettajat sekä Ytl tykkää niin kaikki on varmaan hemmetin hyvin.. Mut jos kirjoittajat häpeää valkoisuuttaan ja suomalaisuuttaan ja ties mitä muuta ja jos heitä on vielä paljonkin niin onhan tämä Suomi-juna kyllä aika vahvasti menossa suoraan päin helvettiä.

Mun mielestä helvetin hyvä ja kypsä provo.
 
Täältä vähän shittiä suomalaiselle koulutusjärjestelmälle:

Suomalaisprofessori ryöpyttää Suomen koulujärjestelmää USA:n suurimmassa lehdessä: ”Darwinistinen”​

”Suomalainen järjestelmä on aivan liian armoton ja anteeksiantamaton”, Jukka Savolainen kirjoittaa.
Varmaan ihan oikeansuuntainen, mutta ehkä vähän äkkiväärä kirjoitus. Esim.
Syitä on Savolaisen mielestä useita. Ensinnäkin Suomessa, kuten monissa muissakin Euroopan maissa, lapset jaotellaan teini-ikäisinä kahteen ryhmään: niihin, jotka menevät ammattikouluun ja niihin, jotka menevät lukioon.
– Yleensä vain jälkimmäinen polku johtaa kansalliseen ylioppilastutkintoon – jonka läpäisy on tyypillisesti ensimmäinen askel kohti pääsyä yliopistoon, Savolainen kirjoittaa.
Hän nostaa esiin sen, että enemmistö suomalaisista pojista hakee peruskoulun jälkeen ammattikouluun, mikä ”tehokkaasti” vaikuttaa heidän mahdollisuuksiinsa edetä yliopistoon.
Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2019 peruskoulun 9. luokan päättäneistä pojista 55 prosenttia haki ensisijaisesti toisen asteen ammatilliseen koulutukseen. Tytöistä 65 prosenttia haki ensisijaisesti lukioon.
Savolaisen mielestä on liian ankaraa sulkea nuorelta pois mahdollisuuksia yliopistokoulutukseen vain siksi, että tämä ei sattunut olemaan akateemisesti orientoitunut 15-vuotiaana.
– Tässä järjestelmässä ei ole juurikaan tilaa myöhään kukkiville.
Ja kuitenkin kaikilla toisen asteen tutkinnoilla on mahdollista hakea korkeakouluihin. Lisäksi kun Savolainen hehkuttaa tuota amerikkalaista maksullista järjestelmää, jossa kaikki voivat opiskella kaikkea, niin onhan meilläkin avoin yliopisto. Se ei ole ihan sama asia, mutta kyllä sielläkin opiskelu onnistuu omalla rahalla ja sen kautta on huomattavasti helpompaa luikahtaa yliopiston puolelle.

Mutta totta on, että ei meikäläinen järjestelmä ole 100% (ai niin äärioikeistolainen viesti, no vitut siitä) toimiva ja aukoton. Kuitenkin olisi jännä vertailla, minkä verran amerikkalaisista ja suomalaisista jättää peruskoulun kesken ja minkä verran jättää toisen asteen opinnot kesken. Lisäksi voisi vertailla suomalaisia ja amerikkalaisia maisterintutkintoja... Mutta vitut näistä.
 
Jospa Savolaisen esityksen kärki onkin tuossa? Yliopistot maksullisiksi?
Lukukausimaksuilla sitten tehdäänkin sosioekonomisen aseman nostaminen köyhemmiltä perheiltä mahdottomaksi. Tiedän että tätä osa haluaakin, joko syystä etteivät ne köyhät vie opiskelu-/työpaikkoja näiltä "paremmilta ihmisiltä", tai sitten vain oman egonsa takia halutaan kastijärjestelmää...

Mutta onhan noita ollut ennenkin. Ainakin Aalto-yliopiston liiketalouden opiskelu oli maksullista jo joskus vuosituhanteen vaihteessa. Ja nyt Tampereen "someinfluensseri-koulutus" sillä yli 30k€:n hinnalla. Jälkimmäisen maksullisuudesta olen sitä mieltä että hyvä, ihan kaikkeen paskaan nyt ei tarvitse verorahoja upottaa...
 

Vahan outo kirjotus. Taustalla jotenkin oleva ajatus siita, etta USAssa ei Suomesta poiketen muka kahdentoista kuoluvuoden aikana tehtaisi paatoksia, olipa niita valmis tekemaan tai ei, joilla voi olla ratkaiseva vaikutus jatkokoulutusmahdollisuuksiin on ihan posketon. Vaikka kaikki kavisivatkin kolme viimeistakin vuotta koulua saman katon alla, se ei todellakaan tarkota, etta kaikilla 'high school' papruilla yliopistoihin haettaisiin samalta viivalta ja etta vain esimerkiksi keskiarvo vaikuttaisi. Myos julkisten koulujen taso- tai ainakin maine-erot ovat ihan poskettomat. Ma en tieda mika Suomessa on nykyaan tilanne, mutta mun kouluaikoina se ei ollut oikeastaan mitenkaan tapetilla, taalla kadun kahta puolta asuntojen hinnoissa voi karuimmillaan olla jopa 30% eroa koulupiirirajojen takia.

Onhan toi UofM toki kallis mutta ei se ihan noin kallis ole.... (~16k$/vuosi pari ekaa ja ~18k/vuosi viimeiset kaksi vuotta)


Tietysti jos ei ole vaihtoehtoa koulun asuntolalle (se on UofM:ssa kait pari ekaa vuotta pakollinen jos ei saa kayda kotoaan, jonka pitaa olla suht lahella) hinta nousee ton 13k$ vuosi. Ma en ihan tarkkaan tieda joskus kyselin yhelta jatko-opiskelijalta jota ma auttelin BC....

Ja mita niihin koulutuspaatoksiin tulee, ei varmaan mee paivaakaan ettenko katuisi omiani....

Muutenkin koulutuksen liiallinen demokratisointi ja saatavuus ehka hiukan pardoksaalisesti ovat pikemminkin omiaan vahvistamaan kuin heikentamaan luokkayhteiskuntaa. Kun jokainen on tohtori ei se laystake oikein tarkota enaa mitaan, ja sen jalkeen ainakin ne parhaat duunit jaetaan taas tiskin alta nepotistisesti suhteilla kuten ennen vanhaan. Briteissa tasta on jopa taidettu tehda jonniin sortin tutkimuksia mutta en nyt jaksa alkaa kaivelemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Lukukausimaksuilla sitten tehdäänkin sosioekonomisen aseman nostaminen köyhemmiltä perheiltä mahdottomaksi.

Niin no toisaalta maksuton yliopisto on aika pitkalti tulonsiirto koulutetulle keskiluokalle, etta siina on sekin nakokohta...

Suomessa sosiaalinen kierto on tietaakseni hidastunut 6-70 luvuilta merkittavasti, syita voi pohtia, ma en oikein uskalla, koska semmosia pohtimalla saa helposti huonon ihmisen maineen, mika toki olisi ansaittu.
 
Back
Top