Ei tässä olla kateellisia lentolisästä, saati upseerin pohjapalkasta. Kunhan pohdin nykyistä järjestelmää ja sen roolitusten jakautumista ammattilaisten ja reserviläisten välille. Täytetäänkö ammattilaisilla vakansseja, jotka voisi suorittaa reserviläisilläkin?
Kyllä, tiedän, reserviläisillä on tällä hetkellä SA-sijoituksia, joissa pitäisi olla ammattilainen. Juuri siksi pidän aihetta vieläkin olennaisempana. Missä saadaan paras hyöty niistä vähistä ammattilaisista?
MD500-kopteripilotin lisäksi myös esim. erikoisjääkäri on melko kallis mies ottaen huomioon, että hän operoi varsin edullisia asejärjestelmiä. Montaako on järkeä/varaa pitää palkkalistoilla? Tosin jos ajatellaan, että hyvä erikoisjääkäri omaa taistelukokemusta (kv-operaatioista), hallitsee kaikkien PV:n mieskuljetteisten asejärjestelmien käytön (Glockista Spikeen ja Stingeriin), hallitsee viestikaluston ja lääkintäpuolen, kykenee johtamaan tulta ja alaisia vittumaisissa paikoissa sekä menee paikalle melkein millä hyvänsä siirtymämenetelmällä, niin tuon kaiken pyytäminen reserviläiseltä on jo epärealistista. Minun puolestani niitä voisi palkata lisääkin.
Mutta jos miehellä on yksi rooli, "lennä tuota kopteria", niin muuttuuko tilanne tällöin? Kopterit maksavat miljoonia tai kymppimiljoonia ja totta kai niistä halutaan paras teho irti. Tosin aika moni muukin laite on ihan h-vetin kallis ja silti niitä koulutetaan ressujen operoitaviksi. Uusi panssarivaunu on kallis, mutta yksittäisen vaunumiehen ei tarvitse kuin osata operoida sitä. Joku muu suunnittelee ja johtaa operaation.
Se on hienoa, että pilotti on upseeri ja herrasmies ja että hänellä on meteorologian perusopinnot ja hän osaa suunnitella helikopterioperaation, johtaa tukikohtaorganisaatiota sekä laskea päässä muutakin kuin jäljellä olevaa lentoaikaa ennen kuin polttoaine loppuu. Kysymys vain kuuluu, onko tuo ylikouluttamista ja saadaanko rahalle vastinetta.