Black Hawk olisi varmasti ollut edullisempi operoida ja luotettavampi, mutta myös isomman konemäärän ylläpito syö enemmän miehistöjä. Vaihtoehtoisesti kuljetuskapasiteetista oltaisiin jouduttu tinkimään (mitä vastaan en kyllä ole, koptereita on Suomella joka tapauksessa niin vähän, että ilmakuljetteisista pataljoonista, prikaateista nyt puhumattakaan, on turha haaveilla ja ne hat-hat-ukkelssit kyllä olisivat kulkeneet 20 Black Hawkillakin). Cougar olisi myös ollut NH:ta luotettavampi, mutten mene takuuseen olisiko se ollut halvempi operoida. Hieman ehkä, onhan se kuitenkin yleinen kopteri (eli osien saatavuus ja hinta lienevät hyviä) ja vieläpä kehitysmaissa, mikä indikoi että ainakin kohtuulliset niiden on oltava.
Kahden (tai siis kokonaisuudessaan kolmen) kopterityypin käyttö Suomen tarpeisiin ja konemäärään nähden kuulostaa kalliilta ratkaisulta, enkä oikein näe tarvetta jollekin muutamalle Stallionille. Kriittisiä ohjustoimituksia saataisiin niillä keskiraskaillakin koptereilla, samaten niitä tulenjohtajia ja ohjusryhmiä. Black Hawkin tapauksessa jälkimmäisiä ei ehkä tarvitsisi edes kuljettaa kopterilla, vaan se voisi itse ampua Hellfirejä.
Se mitä tässä tilanteessa voidaan meikästä kopterilaivastolle enää tehdä kohtuuden rajoissa, olisi ehkä pikkuhiljaa aseistaa MD500:t tai korvata ne tulevaisuudessa 530 Defenderillä. Kiusa se on se pienikin kiusa, jo mahdollisuus pst-helikopterista pakottaa kuitenkin opponentin varautumaan panssari-ilmatorjunnan käyttöön ja sitoo resursseja. Samasta syystä olen ottanut tiedon varuskuntiin hajautetuista Leopard-joukkueista lämpimästi vastaan, se pakottaa opponentin varautumaan kohtaamaan tst-panssarivaunuja ja se jos mikä syö niitä resursseja. Tämä oli oikeastaan ainoa hyväksymäni argumentti T-72-lautan säilyttämisen puolesta, se olisi tehnyt BTR-prikaatien liikkumisesta pohjoisessa hyvin vaarallista. Onneksi tähän tarkoitukseen on nykyään vanhempia Leopardeja.
Olen myös varovaisesti myönteinen Ruotsin meri-NH90:n hankinnasta, mutta se diili pitää kyllä punnita kultavaa'alla. Jos saadaan tarkoituksenmukaista ASW-kopteria, joilla ei ole enemmän vikoja kuin omilla NH90:llä, se on OK. Muuten ei kiitos.