Kuljetus- ja monitoimihelikopterit

Sikorsky tarjosi S-92:a eikä Blackhawkia, en sitten tiedä olisiko jälkimmäisestä edes pyydetty tarjousta.

S-92 sotilasversio ei ainakaan Kanadassa hirveän hyvin ole mennyt putkeen.
 
Sikorsky tarjosi S-92:a eikä Blackhawkia, en sitten tiedä olisiko jälkimmäisestä edes pyydetty tarjousta.

S-92 sotilasversio ei ainakaan Kanadassa hirveän hyvin ole mennyt putkeen.

Eikö Kanadan S-92 hankittu SUTO-kopteriksi? Siinä ilmenneet haasteet menevät kait ennemminkin taistelujärjestelmän piikkiin?
 
Sikorsky tarjosi S-92:a eikä Blackhawkia, en sitten tiedä olisiko jälkimmäisestä edes pyydetty tarjousta.

S-92 sotilasversio ei ainakaan Kanadassa hirveän hyvin ole mennyt putkeen.
Blackhawkin kuljetuskyky on varmaan ollut alakanttiin suhteessa meillä määriteltyyn tarpeeseen. Konemäärä olisi paisunut liian suureksi.

Oliko määrittelyt tehty järkevästi on sitten erillisen keskustelun paikka.

edit

@fulcrum olikin tämän jo nostanut
 
Kuljetuskyky on myös aika vaatimaton hintaan nähden, 11-12 henkeä, kun kaikki mainitut kilpailijat kuljettavat 20-30.
Lisäksi Blackhawkista puuttuu ramppi, joka NH90:ssä on.

Ramppi olisi sittemmin löytynyt myös mm. Kanadan asevoimille myydystä Mi-17V-5:stä, jota Kanada käytti Afganistanissa. Toki tässä on sitten tuo yllä keskusteltu ongelma siitä, että vaikka Mi-17 olisikin ollut kuljetuskopteriksi omiaan, erikoisjoukoille se ei olisi ollut niinkään sopiva.
 
Lisäksi Blackhawkista puuttuu ramppi, joka NH90:ssä on.

Ramppi olisi sittemmin löytynyt myös mm. Kanadan asevoimille myydystä Mi-17V-5:stä, jota Kanada käytti Afganistanissa. Toki tässä on sitten tuo yllä keskusteltu ongelma siitä, että vaikka Mi-17 olisikin ollut kuljetuskopteriksi omiaan, erikoisjoukoille se ei olisi ollut niinkään sopiva.
Sitten on meripelastusta yms. mihin uusien kopterien piti myös soveltua. Siinä kohdin MI-17 joutuu taas sivuraiteelle.
 
En oo oikein ikinä tajunnu, miksi keskikokonen kuljetuskopteri tarvitsee ramppia. Jossain Chinookissa tai CH53:ssa, jotka ovat jo vispilärekkoja, sen tajuaa, mutta että NH90:ssä, missä ei mahdu edes seisomaan...

Black Hawk on kiistämättä pienin näistä koptereista. Senhän oli tarkoitus korvata UH-1 eli kuljettaa jv-ryhmä. Jos tätä PV piti karsivana kriteerinä, niin Cougar olisi edelleen ollut koetletu vaihtoehto ja Super Puma kunnostautunut meripelastuksessa Suomessakin. Tosin en ymmärrä sitäkään kriteerinä, koska PV:llä ei tietääkseni ole pintapelastajia, ja ilman niitä se vinssipelastuskyky on lähes hyödytön. Tällainen kyky olisi pitänyt kehittää, ja se olisi overlapannyt RVL:n tehtävien kanssa.
 
S-92 olisi kyllä ollut melkoinen riski. Pikavilkaisulla militääriversiota on myyty lähinnä satunnaisia yksilöitä VIP-käyttöön. Ainoa isompi sotilaskäyttäjä on Kanada ja Cyclone ei taida olla rohkaisevin referenssi. Äskettäin uutisoitiin että melkein kaikista koptereista löytyi takarungon murtumia. Myös kotimaassa on törmätty ongelmiin...
 
koska PV:llä ei tietääkseni ole pintapelastajia,
NH toimii PV:n miehistöllä SAR-tehtävässä meren päällä lennettävissä lentoharjoituksissa. En nyt päätäni laita pantiksi, mutta olen vahvasti siinä uskossa että Utista pintureita löytyy. Muistelen että Estonia-raportin mukaan paikalla oli MI-8 pintapelastan kanssa. Jotain yhteistoimintaa myös Utilla ja Helsingin pelastuslaitoksellakin on ollut, mahdollisesti sieltä on poimittu pintureita mukaan.
 
NH toimii PV:n miehistöllä SAR-tehtävässä meren päällä lennettävissä lentoharjoituksissa. En nyt päätäni laita pantiksi, mutta olen vahvasti siinä uskossa että Utista pintureita löytyy. Muistelen että Estonia-raportin mukaan paikalla oli MI-8 pintapelastan kanssa. Jotain yhteistoimintaa myös Utilla ja Helsingin pelastuslaitoksellakin on ollut, mahdollisesti sieltä on poimittu pintureita mukaan.
En tunne miehityksen yksityiskohtia, mutta olen ymmärtänyt, että NH:t on arvioitu ihan olennaiseksi resurssiksi meripelastuksessa siinä vaiheessa, kun ne ensimmäisenä saapuvat pari Super Pumaa eivät riitä.

Pintapelastajakuvio on varmasti mietitty siinä kuin ensihoitajatkin. Jos ei ole omia, niin sitten ne tulevat muilta viranomaisilta.

nopea googletus:

Huollon henkilöstöä toimii oto-pintapelastajina

 
Viimeksi muokattu:
En tunne miehityksen yksityiskohtia, mutta olen ymmärtänyt, että NH:t on arvioitu ihan olennaiseksi resurssiksi meripelastuksessa siinä vaiheessa, kun ne ensimmäisenä saapuvat pari Super Pumaa eivät riitä.

Pintapelastajakuvio on varmasti mietitty siinä kuin ensihoitajatkin. Jos ei ole omia, niin sitten ne tulevat muilta viranomaisilta.

nopea googletus:

Huollon henkilöstöä toimii oto-pintapelastajina


Olennainen kysymys varmaan on, saadaanko PV:n kalusto ajoissa ilmaan. Lähtövalmius ei kai ole ihan sama kuin RVL:n koptereilla ja siihen päälle tulee sitten siirtymä toiminta-alueelle.
 
Blackhawkin kuljetuskyky on varmaan ollut alakanttiin suhteessa meillä määriteltyyn tarpeeseen. Konemäärä olisi paisunut liian suureksi.

Oliko määrittelyt tehty järkevästi on sitten erillisen keskustelun paikka.

edit

@fulcrum olikin tämän jo nostanut

Tarkoitatko poliittisesti liian suureksi?
 
Olennainen kysymys varmaan on, saadaanko PV:n kalusto ajoissa ilmaan. Lähtövalmius ei kai ole ihan sama kuin RVL:n koptereilla ja siihen päälle tulee sitten siirtymä toiminta-alueelle.
Ovat useimmissa tapauksissa ainakin huomattavasti kauempana, kuin Rajan koneet ja siirtymäkin ottaa aikansa. Ensijainen vastuu on meripelastuksessa aina Rajalla ja Pv tulee mukaan toisessa aallossa, mikäli tarvitaan lisävoimia.
 
S-92 olisi kyllä ollut melkoinen riski. Pikavilkaisulla militääriversiota on myyty lähinnä satunnaisia yksilöitä VIP-käyttöön. Ainoa isompi sotilaskäyttäjä on Kanada ja Cyclone ei taida olla rohkaisevin referenssi. Äskettäin uutisoitiin että melkein kaikista koptereista löytyi takarungon murtumia. Myös kotimaassa on törmätty ongelmiin...
S-92:sta on myyty jenkeissä VVIP-käyttöön. Kilpailijoilta ei taida löytyä samanlaista referenssiä ainakaan samassa mittakaavassa.
 
NH toimii PV:n miehistöllä SAR-tehtävässä meren päällä lennettävissä lentoharjoituksissa. En nyt päätäni laita pantiksi, mutta olen vahvasti siinä uskossa että Utista pintureita löytyy. Muistelen että Estonia-raportin mukaan paikalla oli MI-8 pintapelastan kanssa. Jotain yhteistoimintaa myös Utilla ja Helsingin pelastuslaitoksellakin on ollut, mahdollisesti sieltä on poimittu pintureita mukaan.
Tilanne on sitten muuttunut 90-luvulta. Estonian tapauksessa TM:n mukaan PV:n Mi-8:n hälytys meni pitkäksi. Kopterit kyllä ilmeisesti saatiin ilmaan, mutta vasta päivänvalon aikaan, ja niiden tehtäväksi jäi lähinnä tarkastaa lauttoja, joissa oli enää vainajia. Voi olla, että tapauksesta otettiin sitten oppia, ja NH90:t toimivat SAR-reservinä. Ei siinä, hyvähän se on kallista investointia kuolettaa, jos kyky tähän saatiin vähäisellä lisäpanostuksella. Kadonneen etsinnässä NH:tä on raportoitu käytetyn useamminkin.

Nämä kyvyt oltaisiin toki saatu myös Black Hawkiin tai Cougariin. USCG:hän käyttää HH-60J / MH-60T Jayhawkia (myös) SAR-tehtäviin ja Puma-perheen kohdallahan se on suorastaan itsestäänselvyys.
 
@Samovarius Samankaltaisessa valmiudessa NH90 ovat kuin MI-8, eivät ne tee 24/7/365 päivystystä nopeassa lähtövalmiudessa. Ei kyllä rajakaan taida 24/7 olla 15 min valmiudessa, välillä påivystetään kotoa. Mutta pintapelastajat löytyvät yllä olevan lehtujutunkin perusteella löytyvät omasta takaa Pv:llä Omien tarpeiden ja virka-apupyyntöjen mukaisesti päivystetään sitten korkeammassa valmiudessa.
 
Back
Top