Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Sikorsky tarjosi S-92:a eikä Blackhawkia, en sitten tiedä olisiko jälkimmäisestä edes pyydetty tarjousta.
S-92 sotilasversio ei ainakaan Kanadassa hirveän hyvin ole mennyt putkeen.
Blackhawkin kuljetuskyky on varmaan ollut alakanttiin suhteessa meillä määriteltyyn tarpeeseen. Konemäärä olisi paisunut liian suureksi.Sikorsky tarjosi S-92:a eikä Blackhawkia, en sitten tiedä olisiko jälkimmäisestä edes pyydetty tarjousta.
S-92 sotilasversio ei ainakaan Kanadassa hirveän hyvin ole mennyt putkeen.
Lisäksi Blackhawkista puuttuu ramppi, joka NH90:ssä on.Kuljetuskyky on myös aika vaatimaton hintaan nähden, 11-12 henkeä, kun kaikki mainitut kilpailijat kuljettavat 20-30.
Sitten on meripelastusta yms. mihin uusien kopterien piti myös soveltua. Siinä kohdin MI-17 joutuu taas sivuraiteelle.Lisäksi Blackhawkista puuttuu ramppi, joka NH90:ssä on.
Ramppi olisi sittemmin löytynyt myös mm. Kanadan asevoimille myydystä Mi-17V-5:stä, jota Kanada käytti Afganistanissa. Toki tässä on sitten tuo yllä keskusteltu ongelma siitä, että vaikka Mi-17 olisikin ollut kuljetuskopteriksi omiaan, erikoisjoukoille se ei olisi ollut niinkään sopiva.
Kyllä, tosin niissä on ollut myös kaikenlaista rakenteellista ongelmaa, ehkä muutostöistä johtuen.Eikö Kanadan S-92 hankittu SUTO-kopteriksi? Siinä ilmenneet haasteet menevät kait ennemminkin taistelujärjestelmän piikkiin?
NH toimii PV:n miehistöllä SAR-tehtävässä meren päällä lennettävissä lentoharjoituksissa. En nyt päätäni laita pantiksi, mutta olen vahvasti siinä uskossa että Utista pintureita löytyy. Muistelen että Estonia-raportin mukaan paikalla oli MI-8 pintapelastan kanssa. Jotain yhteistoimintaa myös Utilla ja Helsingin pelastuslaitoksellakin on ollut, mahdollisesti sieltä on poimittu pintureita mukaan.koska PV:llä ei tietääkseni ole pintapelastajia,
En tunne miehityksen yksityiskohtia, mutta olen ymmärtänyt, että NH:t on arvioitu ihan olennaiseksi resurssiksi meripelastuksessa siinä vaiheessa, kun ne ensimmäisenä saapuvat pari Super Pumaa eivät riitä.NH toimii PV:n miehistöllä SAR-tehtävässä meren päällä lennettävissä lentoharjoituksissa. En nyt päätäni laita pantiksi, mutta olen vahvasti siinä uskossa että Utista pintureita löytyy. Muistelen että Estonia-raportin mukaan paikalla oli MI-8 pintapelastan kanssa. Jotain yhteistoimintaa myös Utilla ja Helsingin pelastuslaitoksellakin on ollut, mahdollisesti sieltä on poimittu pintureita mukaan.
En tunne miehityksen yksityiskohtia, mutta olen ymmärtänyt, että NH:t on arvioitu ihan olennaiseksi resurssiksi meripelastuksessa siinä vaiheessa, kun ne ensimmäisenä saapuvat pari Super Pumaa eivät riitä.
Pintapelastajakuvio on varmasti mietitty siinä kuin ensihoitajatkin. Jos ei ole omia, niin sitten ne tulevat muilta viranomaisilta.
nopea googletus:
Huollon henkilöstöä toimii oto-pintapelastajina
Yliluutnantti pitää kopterit lentokunnossa
Yliluutnantti Toni Lankinen, 43, työskentelee ammatikseen Utin jääkärirykmentin Helikopteripataljoonassa helikopterihuoltoupseerina.www.pkank.fi
Blackhawkin kuljetuskyky on varmaan ollut alakanttiin suhteessa meillä määriteltyyn tarpeeseen. Konemäärä olisi paisunut liian suureksi.
Oliko määrittelyt tehty järkevästi on sitten erillisen keskustelun paikka.
edit
@fulcrum olikin tämän jo nostanut
Ovat useimmissa tapauksissa ainakin huomattavasti kauempana, kuin Rajan koneet ja siirtymäkin ottaa aikansa. Ensijainen vastuu on meripelastuksessa aina Rajalla ja Pv tulee mukaan toisessa aallossa, mikäli tarvitaan lisävoimia.Olennainen kysymys varmaan on, saadaanko PV:n kalusto ajoissa ilmaan. Lähtövalmius ei kai ole ihan sama kuin RVL:n koptereilla ja siihen päälle tulee sitten siirtymä toiminta-alueelle.
Ajattelin koneiden ja koko järjestelmän miehittämistä.Tarkoitatko poliittisesti liian suureksi?
S-92:sta on myyty jenkeissä VVIP-käyttöön. Kilpailijoilta ei taida löytyä samanlaista referenssiä ainakaan samassa mittakaavassa.S-92 olisi kyllä ollut melkoinen riski. Pikavilkaisulla militääriversiota on myyty lähinnä satunnaisia yksilöitä VIP-käyttöön. Ainoa isompi sotilaskäyttäjä on Kanada ja Cyclone ei taida olla rohkaisevin referenssi. Äskettäin uutisoitiin että melkein kaikista koptereista löytyi takarungon murtumia. Myös kotimaassa on törmätty ongelmiin...
Utissa on aina vähintään yksi kopteri päivystyksessä.Olennainen kysymys varmaan on, saadaanko PV:n kalusto ajoissa ilmaan. Lähtövalmius ei kai ole ihan sama kuin RVL:n koptereilla ja siihen päälle tulee sitten siirtymä toiminta-alueelle.
Tilanne on sitten muuttunut 90-luvulta. Estonian tapauksessa TM:n mukaan PV:n Mi-8:n hälytys meni pitkäksi. Kopterit kyllä ilmeisesti saatiin ilmaan, mutta vasta päivänvalon aikaan, ja niiden tehtäväksi jäi lähinnä tarkastaa lauttoja, joissa oli enää vainajia. Voi olla, että tapauksesta otettiin sitten oppia, ja NH90:t toimivat SAR-reservinä. Ei siinä, hyvähän se on kallista investointia kuolettaa, jos kyky tähän saatiin vähäisellä lisäpanostuksella. Kadonneen etsinnässä NH:tä on raportoitu käytetyn useamminkin.NH toimii PV:n miehistöllä SAR-tehtävässä meren päällä lennettävissä lentoharjoituksissa. En nyt päätäni laita pantiksi, mutta olen vahvasti siinä uskossa että Utista pintureita löytyy. Muistelen että Estonia-raportin mukaan paikalla oli MI-8 pintapelastan kanssa. Jotain yhteistoimintaa myös Utilla ja Helsingin pelastuslaitoksellakin on ollut, mahdollisesti sieltä on poimittu pintureita mukaan.
Offshore-käyttöön se lähinnä alun perin on suunniteltu ja siinä käytössä eniten toimii, H225 on kai ainoa suora kilpailija tuossa roolissa.S-92:sta on myyty jenkeissä VVIP-käyttöön. Kilpailijoilta ei taida löytyä samanlaista referenssiä ainakaan samassa mittakaavassa.
No Blackhawk tuskin on puolta halvempi kuin skabassa olleet kopterit, joten samaan rahaan olisi kuljetuskyky jäänyt olennaisesti pienemmäksi.Tarkoitatko poliittisesti liian suureksi?