Joo, Siilinjärvellä oli muutama vuosi sitten esim. mummon etsinnässä metsästä.Kadonneen etsinnässä NH:tä on raportoitu käytetyn useamminkin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Joo, Siilinjärvellä oli muutama vuosi sitten esim. mummon etsinnässä metsästä.Kadonneen etsinnässä NH:tä on raportoitu käytetyn useamminkin.
Ei huono nosto tämäkään. Virkojen määrä on kaikessa PV:n toiminnassa merkittävä pullonkaula.Ajattelin koneiden ja koko järjestelmän miehittämistä.
Päivystysvalmiudeksi mainittiin joskus virka-aikana puoli tuntia ja sen ulkopuolella 2 tuntia. Eli ei ensimmäiseen, vaan toiseen aaltoon.@Samovarius Samankaltaisessa valmiudessa NH90 ovat kuin MI-8, eivät ne tee 24/7/365 päivystystä nopeassa lähtövalmiudessa. Ei kyllä rajakaan taida 24/7 olla 15 min valmiudessa, välillä påivystetään kotoa. Mutta pintapelastajat löytyvät yllä olevan lehtujutunkin perusteella löytyvät omasta takaa Pv:llä Omien tarpeiden ja virka-apupyyntöjen mukaisesti päivystetään sitten korkeammassa valmiudessa.
Utissa on aina vähintään yksi kopteri päivystyksessä.
Ajattelin koneiden ja koko järjestelmän miehittämistä.
No Blackhawk tuskin on puolta halvempi kuin skabassa olleet kopterit, joten samaan rahaan olisi kuljetuskyky jäänyt olennaisesti pienemmäksi.
Ei huono nosto tämäkään. Virkojen määrä on kaikessa PV:n toiminnassa merkittävä pullonkaula.
Itse miettisin asiaa myös siltä kantilta oliko järkevää tavoitella yhtä tyyppiä, jolla hoituu kaikki mahdollinen. Kun mukana oli mittava kuljetustehtävä, joka ohjasi valintaa joukkueen kerralla kuskaavan kopterin suuntaan ja toisaalta erikoisjoukkotehtävä, joka suosii noin ryhmän kerralla kuljettavaa tyyppiä, niin miksi ei olisi hankittu kahta eri tyyppiä?
Ihan heittona meriupseerin ymmärryksellä: tusina Blackhawkia ja jokunen Chinook/Stallion. Mitä saavutettaisiin ja mitä menetettäisiin versus nykytilanne?
Pelastustehtävät olisivat (tietenkin) Blackhawkin heiniä. Ei tarvitse keksimällä keksiä ääliömäisiä toteutuksia. Ajatushan oli nimenomaan hajauttaa tehtäviä, eli vaikkapa kuljettaa miehiä ja materiaalia kuljetuskykyisillä koptereilla jne.Kasvavat kustannukset kahden tyypin operoinnista? Soveltuvuus virka-aputehtäviin (kadonneen marjastajan etsintä Stallionilla kuulostaa liioittelulta ja autolautan evakuointi Black Hawkilla alakanttiin mitoitetulta - on korkeimman kädessä, kummalle päivystysvuoro osuu)?
Lisäksi tässä on MD500 luomassa oman kysymysmerkkinsä. Ehkä MD500:lle on laskettu osa erikoisjoukkotehtävistä, yleisin partiokokohan (ainakin maailmalla) lienee neljä miestä?
Pelastustehtävät olisivat (tietenkin) Blackhawkin heiniä. Ei tarvitse keksimällä keksiä ääliömäisiä toteutuksia. Ajatushan oli nimenomaan hajauttaa tehtäviä, eli vaikkapa kuljettaa miehiä ja materiaalia kuljetuskykyisillä koptereilla jne. Kuljetuskyky pelastustehtävissä olisi nykyistä vähäisempi, mutta edelleen puhutaan toisen linjan kalustosta.
Kahden eri kopterityypin kustannusvaikitus sen sijaan on hyvä kysymys. Toinen tyypeistä olisi NH:ta halvempi operoida. Vaan olisiko se tarpeeksi paljon halvempi kuittaamaan sen raskaan kopterin kulungit? Minä en tiedä, mutta ajattelin, että joku on ehkä käryllä asiasta.
Ramppi lienee ollut suorituskykyvaatimus, sillä Cougaristakin tarjottiin hypoteettista rampillista ”Mark III”-versiota, eli kaikista tarjokkaista se löytyi.Lisäksi Blackhawkista puuttuu ramppi, joka NH90:ssä on.
Jepjep, mutta jos mietitään hypoteettista PV:n raskas/keski-jakoa hekoissa niin ehkä juuri raskaammilla olisi enemmän käyttöä virka-aputehtävissä vrt. UH-60. Jos vielä spekuloidaan pidemmälle, niin raskaista koptereista osa olisi sijoitettu rannikolle Merivoimien käyttöön mm. miinoittamiseen ja SUTO-tehtäviin Ruotsin tavoin, jolloin ne voisivat avustaa meripelastustoiminnassa.Isot, raskaat ja kömpelöhköt rahtikopterit vain ovat vähän huonosti soveltuvia erikoisjoukkokäyttöön, mikä lienee NH:lla Suomessa se ykkösprioriteetti. Metsäpalojen sammutuksessa edut ovat kiistattomat, mutta toisaalta onko sellainen superkyky raskaalla kopterilla Suomen oloissa hintansa arvoinen? Meillä on kuitenkin aika tiheä metsäautotieverkko, VPK melkein joka kunnassa ja varusmiehiä virka-avuksi. EHkä ajanmukaisempi (esmes joitain maastokuorma-auton alustalle rakennettuja raskaita pelastusyksiköitä? Zetros ja Unimog ovat yleisiä palokuntien autoja mm. Espanjassa) kalusto pelastuslaitoksille toisi enemmän vastinetta rahalle?
Meripelastuksessa Boeing Vertol on varmasti ollut haka, mutta nyt on muistettava sen olevan myös pienempi ja ketterämpi kuin Chinook. Suurella kopterilla on myös suuri pinta-ala, mihin tuuli vaikuttaa. Estonian tapauksessa eniten pelastettuja keräsi muistaakseni Turun vartiolaivueen Super Puma, kaikkiaan 44 henkeä. Yksi koneen valteista oli suuri moottoriteho. Oikea legenda meripelastuksessahan on Sikorsky Sea King, jolla on todella pitkä palvelusikä ja jonka nimiin mm. tanskalaiset vannovat.
Jouni Laarihan esitti omassa visiossaan hankittavaksi muutamia kymneniä Stallioneja. Sillä olisi saavutettu Hägglundinkin asettama tavoitetila, eli jääkäripataljoonan siirto kerralla, tai komppanian siirto kolmessa eri suunnassa samanaikaisesti. Ja tst-kopterit vielä päälle. Ei ehkä kovin realistinen kuvio, jos jotain muitakin joukkoja olisi pitänyt kehittää samalla.Mitä kulunkeihin tulee, niin ehkä raskaiden kopterien saatavuus on myös vaikuttanut? Stallioniahan ei valmistettu kopterihankinnan ollessa meille ajankohtainen. Olisi pitänyt kysellä ylijäämää Arizonan aavikolta - tai ostaa uutta Chinookia tai AW101:tä.
Viime kesän Kalajoen palossa PV:n koptereilla on kriittinen vaikutus. Ilman niiden lentosuoritteita palo olisi levinnyt vielä enemmän.Isot, raskaat ja kömpelöhköt rahtikopterit vain ovat vähän huonosti soveltuvia erikoisjoukkokäyttöön, mikä lienee NH:lla Suomessa se ykkösprioriteetti. Metsäpalojen sammutuksessa edut ovat kiistattomat, mutta toisaalta onko sellainen superkyky raskaalla kopterilla Suomen oloissa hintansa arvoinen? Meillä on kuitenkin aika tiheä metsäautotieverkko, VPK melkein joka kunnassa ja varusmiehiä virka-avuksi. EHkä ajanmukaisempi (esmes joitain maastokuorma-auton alustalle rakennettuja raskaita pelastusyksiköitä? Zetros ja Unimog ovat yleisiä palokuntien autoja mm. Espanjassa) kalusto pelastuslaitoksille toisi enemmän vastinetta rahalle?
Meripelastuksessa Boeing Vertol on varmasti ollut haka, mutta nyt on muistettava sen olevan myös pienempi ja ketterämpi kuin Chinook. Suurella kopterilla on myös suuri pinta-ala, mihin tuuli vaikuttaa. Estonian tapauksessa eniten pelastettuja keräsi muistaakseni Turun vartiolaivueen Super Puma, kaikkiaan 44 henkeä. Yksi koneen valteista oli suuri moottoriteho. Oikea legenda meripelastuksessahan on Sikorsky Sea King, jolla on todella pitkä palvelusikä ja jonka nimiin mm. tanskalaiset vannovat.
No joo, mutta mitä PV:n pitäisi selitellä? Onhan se jo PLM:n puolelta todettu, että hankinta oli virhe. Meillä ollaan kuitenkin siinä onnellisessa tilassa, että koptereilla pystytään operoimaan melko lailla suunnitellusti.Ei tarvitse, mutta kyllähän tuollaiset useamman tekemät ennenaikaiset eläköittämiset on ihan eri mittaluokan viestejä.
Niissä on paljon rahaa takana. Puhe on sen sijaan edullista.
Oli siellä muutakin PV:n suorituskykyä. Vaikka tiedotus kuuluu aina johtavalle viranomaiselle, niin PV voisi julkaista jotain omia, esim kuinka monta säkillistä tiputettu yms. Koska esim Kalajoella ne ei ollut kuulema mitään pieniä määriä.Viime kesän Kalajoen palossa PV:n koptereilla on kriittinen vaikutus. Ilman niiden lentosuoritteita palo olisi levinnyt vielä enemmän.
Taisi olla liki kaikki PV:n pelastusyksiköt tavalla tai toisella..Oli siellä muutakin PV:n suorituskykyä. Vaikka tiedotus kuuluu aina johtavalle viranomaiselle, niin PV voisi julkaista jotain omia, esim kuinka monta säkillistä tiputettu yms. Koska esim Kalajoella ne ei ollut kuulema mitään pieniä määriä.
Noh, hoitui pienemmälläkin kopterilla siis? Ehkä jopa paremmin, koska usella kopterilla voidaan pudottaa vettä laajemmalle alalle.Viime kesän Kalajoen palossa PV:n koptereilla on kriittinen vaikutus. Ilman niiden lentosuoritteita palo olisi levinnyt vielä enemmän.