Kuljetus- ja monitoimihelikopterit

Pidennys on nokassa, joka on paljon virtaviivaisempi 212:ssa:
Katso liite: 56325
Katso liite: 56326

Kummankin koneen nimelliskuormaksi ilmoitetaan 14 sotilasta. Wikipedia mainitsee orkkis UH-1:n tuotannon päättyneen 1987, mikä kuulostaa uskottavalta, joten näitä yksimoottorisia perusmalleja tuskin on merkittäviä määriä hyväkuntoisina.

Viisastelen sen verran, että jos tuotanto jatkui vuoteen 1987, niin eikö ole hyvin mahdollista, että kylmän sodan krapulassa noita(kin) olisi joutunut eläkkeelle ja pitkäaikaisvarastointiin varsin hyväkuntoisina? Vrt. kylmän sodan päättymisen jälkeen eläkkeelle varsin pian joutuneet A-6:t ja F-14:t.

Onko järkevää, kannattaako jne. ovat sitten ihan toisia kysymyksiä. Niihin en ota mitään kovin lopullista kantaa.
 
Viisastelen sen verran, että jos tuotanto jatkui vuoteen 1987, niin eikö ole hyvin mahdollista, että kylmän sodan krapulassa noita(kin) olisi joutunut eläkkeelle ja pitkäaikaisvarastointiin varsin hyväkuntoisina? Vrt. kylmän sodan päättymisen jälkeen eläkkeelle varsin pian joutuneet A-6:t ja F-14:t.

Onko järkevää, kannattaako jne. ovat sitten ihan toisia kysymyksiä. Niihin en ota mitään kovin lopullista kantaa.
Onhan se toki mahdollista, koneita tehtiin valtavia määriä. Juuri sen suuren määrän vuoksi niiden massakorvaaminenkin tosin on ollut hidasta ja niitä lentää pieniä määriä Amerikassa edelleen, mistä voisi päätellä että ainakin valtaosa on ajettu vähintäänkin raskashuoltokuntoon ellei loppuun. 212/412-sukuhaaraa sen sijaan on varmasti kurantissa kunnossa.

Kovin kannattavaa se orkkis-Hueyn hankinta ei ole ainakaan maalle, joka ei ole aiemmin käyttänyt konetyyppiä. Ne ovat varustukseltaan aika varmasti 80-luvun alun tasoa eikä mm. pimeänäkölaitteita varmaankaan ole ja viestivälineetkin tasoa VHF-radio. Varustelu moderniin kuosiin olisi kallista eikä lopputulos olisi uuden konetyypin veroinen, varsinkin kun Suomen doktriini ei oikein ole sitä jalkaväen ilmarynnäkköä suurella lautalla ilmatakseja, vaan enemmän sitä erikoisjoukkotoimintaa.
 
Onhan se toki mahdollista, koneita tehtiin valtavia määriä. Juuri sen suuren määrän vuoksi niiden massakorvaaminenkin tosin on ollut hidasta ja niitä lentää pieniä määriä Amerikassa edelleen, mistä voisi päätellä että ainakin valtaosa on ajettu vähintäänkin raskashuoltokuntoon ellei loppuun. 212/412-sukuhaaraa sen sijaan on varmasti kurantissa kunnossa.

Kovin kannattavaa se orkkis-Hueyn hankinta ei ole ainakaan maalle, joka ei ole aiemmin käyttänyt konetyyppiä. Ne ovat varustukseltaan aika varmasti 80-luvun alun tasoa eikä mm. pimeänäkölaitteita varmaankaan ole ja viestivälineetkin tasoa VHF-radio. Varustelu moderniin kuosiin olisi kallista eikä lopputulos olisi uuden konetyypin veroinen, varsinkin kun Suomen doktriini ei oikein ole sitä jalkaväen ilmarynnäkköä suurella lautalla ilmatakseja, vaan enemmän sitä erikoisjoukkotoimintaa.

Jälkimmäisen kappaleen voin allekirjoittaa. Vähän sama ongelma vaivaa myös taisteluhelikopterien puolella.

Foorumillahan on haaveiltu mm. AH-1W:stä, jota jenkit ovat viime vuosina myyneet käytettynä ulkomaille. Ok, ehkä se saattaisi olla toimivaa kalustoa, jota voisi haluttaessa modatakin. Mutta siis, 80-luvun sensorit, viestivälineet jne. ei naurata, vaikka ohjaamo olisikin periaatteessa NVG-yhteensopiva. Perstuntumalta sanoisin, että on parempi katsoa uudempia käytettyjä koptereita (kuten eläköitettävä AH-1Z, jos jenkit jostakin syystä niitä haluaisivat myydä, taikka sitten Australian Tigerit) taikka kokonaan uusia (Apachen uusin painos).
 
Seison korjattuna pituudesta. "Forward of the cabin" kääntyi itselläni tarkoittamaan matkustamon edestä eli lentäjien takaa. Ensimmäisestä kaksimoottorisesta sotilasversiosta löytyi luonnehdinta, että jaksaa nostaa itsensä, polttoaineen ja miehistön, mutta ei paljoa muuta. Tämä voinee pitää paikkansa, koska suunnilleen saman verran ihmisiä saadaa sillipurkkimoodissa H145:een, jonka suurin lentopaino on noin 1000 kg pienempi, mutta lentoonlöhtötehoa on parisataa hevosvoimaa enemmän.

Yksimoottori UH-1-koptereissa ei sinäänsä taida olla mitään erityisesti vanhentuvaa. Dynaamisia osia ja moottoria uusitaan määräajoin, mutta muuten niillä lentää 100 vuotta.
 
Tyhmää mekaniikkaa ne Hueyt ovat joo, ainoa rajoittava tekijä on kuluvien osien elinkaari. Valmistus on toki loppunut ajat sitten, mutta noin suosittuun koneeseen varmasti saa uusia osia edelleen, varsinkin kun osa niistä on yhteenopivia 212/412 kanssa. Helikopterissa niitä liikkuvia, kuluvia osia vain on aika paljon, joten ilmaiseksi tämäkään ei suju. Jos Suomi olisi 80-luvulla ostanut Huey-perhettä, noita käytettyjä runkoja kannattaisi toki metsästää. Samaa olisi tietysti voinut sanoa Mi-8:sta, ihan yhtä rautakanki työjuhdaksi se sekin on, ja puolta isompi.
 
Lievästi provosoiden:

mikäli nykyinen turpotilanne jatkuu, ja se näkyisi myös tietyn hallinnonalan budjetin kasvuna ml toimintamenot, niin pitäisikö hankkia ausseilta se niiden koko eurooppalainen heko-kalusto: 46/47 NH90 ja paljon spekuloidut 22 Tiger ARH:t. Ja sitten herättää henkiin aikaisemmin lopetettuja joukko-osastoja muodossa: Pohjan ja Savon jääkärirykmentit kevyinä ilmakuljetteisina joukkoina?

Tavoitteena siis jonkinasteisena ilmamekanisoituna yhtymänä toimiva välittömän valmiuden joukko. Tällä voisi olla kustannuksista huolimatta paljon enemmän käyttöä kuin niillä kevyesti mekanisoiduilla pataljoonilla.

Näin siviilinä minusta on ilmeistä että Saimaan itäpuolella, Pohjois-Karjalassa ja Ahvenanmaalla puolustusvoimien läsnäolo on liian heikkoa. Ausseista tai Yhdysvaltojen merijalkaväeltä saisi nyt käytettyä heko-kalustoa. Jos se ei kelpaa niin minusta pitäisi erillisrahoituksella ostaa uusia koptereita jostain vaikka se maksaakin.
 
Näin siviilinä minusta on ilmeistä että Saimaan itäpuolella, Pohjois-Karjalassa ja Ahvenanmaalla puolustusvoimien läsnäolo on liian heikkoa. Ausseista tai Yhdysvaltojen merijalkaväeltä saisi nyt käytettyä heko-kalustoa. Jos se ei kelpaa niin minusta pitäisi erillisrahoituksella ostaa uusia koptereita jostain vaikka se maksaakin.
Jos varuskuntia katsotaan, niin Pv:n läsnäolo on seitinohutta kaikkialla Saimaasta pohjoiseen. Onneksi ratkaisevaa on järjestelmän valmius, eikä varuskuntaverkko.
 
Näin siviilinä minusta on ilmeistä että Saimaan itäpuolella, Pohjois-Karjalassa ja Ahvenanmaalla puolustusvoimien läsnäolo on liian heikkoa. Ausseista tai Yhdysvaltojen merijalkaväeltä saisi nyt käytettyä heko-kalustoa. Jos se ei kelpaa niin minusta pitäisi erillisrahoituksella ostaa uusia koptereita jostain vaikka se maksaakin.
Meillä on kyllä loistavasti asiat, jos Puolustusvoimien huutavin rahareikä on helikopterien kaltanen luksus. Yhden kopterin hinnalla kun varustaa vähntään pataljoonan pimeänäkölaitteet ja panssarintorjuntakaluston, hyvä jos ei koko prikaatin. Vertailun vuoksi, alkuperäisen NH90-hankinnan hinnalla saisi sekä uudet 6x6:t että Pasien modernisoinnin.

Käytetty kalusto olisi bueno, jos omat NH90:t saisi dumpattua jollekin hyväuskoiselle eikä tarvitsisi pitää päällekkäisiä huolto-ja koulutusrakenteita.
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Jälkimmäisen kappaleen voin allekirjoittaa. Vähän sama ongelma vaivaa myös taisteluhelikopterien puolella.

Foorumillahan on haaveiltu mm. AH-1W:stä, jota jenkit ovat viime vuosina myyneet käytettynä ulkomaille. Ok, ehkä se saattaisi olla toimivaa kalustoa, jota voisi haluttaessa modatakin. Mutta siis, 80-luvun sensorit, viestivälineet jne. ei naurata, vaikka ohjaamo olisikin periaatteessa NVG-yhteensopiva. Perstuntumalta sanoisin, että on parempi katsoa uudempia käytettyjä koptereita (kuten eläköitettävä AH-1Z, jos jenkit jostakin syystä niitä haluaisivat myydä, taikka sitten Australian Tigerit) taikka kokonaan uusia (Apachen uusin painos).
Jos tälle linjalle lähdetään, niin Britit laittavat ilmeisesti 16 WAH-64(D) Apachea myyntiin. Olisi sama moottorikin kuin NH:ssa.
 
Jos tälle linjalle lähdetään, niin Britit laittavat ilmeisesti 16 WAH-64D Apachea myyntiin. Olisi sama moottorikin kuin NH:ssa.

Mielenkiintoista. Lukumäärä saattaisi olla oikeansuuntainen Suomelle.

 
Jos hinta olisi sopiva, niin kannattaisi ehkä harkita vakavasti. Sanamuodosta tietysti voi päätellä, että ne 16 konetta olisivat pahiten kuluneita, eikä Apache muutenkaan ole edullisen kopterin maineessa, mutta sanoisin että 16 Apachella saataisiin enemmän bängiä lantille kuin 16 kuljetuskopterilla lisää - jälkimmäisten määrä kun Suomella riittää lähinnä erikoisjoukkojen toimintaan eikä edes sen kaksinkertaistaminen mahdollista merkittävästi (ainakaan suhteessa kyvyn hintaan) laajempia ilmarynnäköitä, ainakaan ilman noita saattokoptereita. Kun alueellisillekin joukoille saadaan tulevaisuudessa Paseja, niin Apassien kera alkaa opponentin omien maahanlaskuoperaatioiden riskitaso Suomen maaperällä jo kasvaa aika korkeaksi. Mutta pelkäänpä pahoin, että käytetytkin Apachet tulisivat liian kalliiksi. Lisäksi UK ilmeisesti pikkuhiljaa eläköityy WAH-64-variantistaan kokonaan ja korvaa ne AH-64E:llä, joten riskinä on käteen jäävä uniikki lumihiutale.
 
Oikein julmettu fantasia jos laaditaan, niin arsenaaliin poimitaan nykyisen kaluston lisäksi:

LukumääräTyyppiLähdeLinkki
27AH-1ZYhdysvallatThe Drive
26UH-1YYhdysvallat(Sama kuin yllä)
47NH90AustraliaThe Aviationist
22TigerAustraliaASPI
16WAH-64Iso-BritanniaDefense-Update

Maavoimien ilmailu saattaisi tosin hetken aikaa olla ihmeissään, jos nuo iskettäisiin kouraan ja käskettäisiin keksimään jotakin käyttöä. :ROFLMAO: Onneksi en ole puolustusministeri valtion luottokortti taskussa... :rolleyes:
 
Jos hinta olisi sopiva, niin kannattaisi ehkä harkita vakavasti. Sanamuodosta tietysti voi päätellä, että ne 16 konetta olisivat pahiten kuluneita, eikä Apache muutenkaan ole edullisen kopterin maineessa, mutta sanoisin että 16 Apachella saataisiin enemmän bängiä lantille kuin 16 kuljetuskopterilla lisää - jälkimmäisten määrä kun Suomella riittää lähinnä erikoisjoukkojen toimintaan eikä edes sen kaksinkertaistaminen mahdollista merkittävästi (ainakaan suhteessa kyvyn hintaan) laajempia ilmarynnäköitä, ainakaan ilman noita saattokoptereita. Kun alueellisillekin joukoille saadaan tulevaisuudessa Paseja, niin Apassien kera alkaa opponentin omien maahanlaskuoperaatioiden riskitaso Suomen maaperällä jo kasvaa aika korkeaksi. Mutta pelkäänpä pahoin, että käytetytkin Apachet tulisivat liian kalliiksi. Lisäksi UK ilmeisesti pikkuhiljaa eläköityy WAH-64-variantistaan kokonaan ja korvaa ne AH-64E:llä, joten riskinä on käteen jäävä uniikki lumihiutale.

UK uudelleenrakentaa nykyiset kopterinsa AH-64E:ksi. Mutta se voisi tarkoittaa, että niihin koipalloissa oleviin 16 kopteriin saisi halvalla paljon varaosia?


Lisäys: Aloitetaan aselajin rakentaminen brittiläistetyllä Longbow'lla ja ostetaan myöhemmin tilalle FARA-kilpailun tuotosta, jahka amerikkalaiset saavat siitä aikanaan valmista?
 
Keskusteluun liittyen, Saksa on herättämässä henkiin 80-luvun konseptia kevyestä PST-helikopterista. H145M:n ollaan integroimassa Spike ER2-ohjusta ja kevyttä neljän ohjuksen laukaisinta, eli yhteensä kahdeksaa ohjusta per heko. Aikanaan näitä oli myös Ruotsissa, Tanskassa ja Belgiassa, operointikonseptina nopea PST-kyvyn siirto painopisteestä toiseen pitkällä matkalla, paitsi kopterin omien ohjusten myös mukana kulkevien PST-partioiden myötä. H145 on jo sen verran iso, että siinä kulkisi mukana ryhmäkin. Spike ER2:n kantama ja datalinkki mahdollistaa NLOS-ampumisen selviytymiskyvyn parantamiseksi ja maalinosoitusta voidaan tehdä lennokin tai datalinkin kautta. Ihan mielenkiintoinen konsepti.
 
Keskusteluun liittyen, Saksa on herättämässä henkiin 80-luvun konseptia kevyestä PST-helikopterista. H145M:n ollaan integroimassa Spike ER2-ohjusta ja kevyttä neljän ohjuksen laukaisinta, eli yhteensä kahdeksaa ohjusta per heko. Aikanaan näitä oli myös Ruotsissa, Tanskassa ja Belgiassa, operointikonseptina nopea PST-kyvyn siirto painopisteestä toiseen pitkällä matkalla, paitsi kopterin omien ohjusten myös mukana kulkevien PST-partioiden myötä. H145 on jo sen verran iso, että siinä kulkisi mukana ryhmäkin. Spike ER2:n kantama ja datalinkki mahdollistaa NLOS-ampumisen selviytymiskyvyn parantamiseksi ja maalinosoitusta voidaan tehdä lennokin tai datalinkin kautta. Ihan mielenkiintoinen konsepti.
Eikö tuollainen olisi hyvä tehdä miehittämättömänä? Jos siis kauko-ohjaus onnistuu häirinnän alaisena. Tai niin että dronekopteri voisi lentää tietylle alueelle ja AI:n ohjaamana lentäisi tehtävän niin ei häirintä olisi ongelma.
 
Keskusteluun liittyen, Saksa on herättämässä henkiin 80-luvun konseptia kevyestä PST-helikopterista. H145M:n ollaan integroimassa Spike ER2-ohjusta ja kevyttä neljän ohjuksen laukaisinta, eli yhteensä kahdeksaa ohjusta per heko. Aikanaan näitä oli myös Ruotsissa, Tanskassa ja Belgiassa, operointikonseptina nopea PST-kyvyn siirto painopisteestä toiseen pitkällä matkalla, paitsi kopterin omien ohjusten myös mukana kulkevien PST-partioiden myötä. H145 on jo sen verran iso, että siinä kulkisi mukana ryhmäkin. Spike ER2:n kantama ja datalinkki mahdollistaa NLOS-ampumisen selviytymiskyvyn parantamiseksi ja maalinosoitusta voidaan tehdä lennokin tai datalinkin kautta. Ihan mielenkiintoinen konsepti.

Ilmeisesti siis Airbus eikä Saksan asevoimat? Jutun mukaan asiakas on kylläkin jo olemassa, mutta Airbus kieltäytyy nimeämästä tätä. Oma arvaukseni on, että kyseessä voisi olla Serbia.
 
Serbiaa veikkaan siis siksi, koska Serbia tilasi noita koptereita tässä joitakin vuosia sitten. Wikipedian mukaan maalla on myös lautta vanhoja Gazelleja, jotka ovat toimittaneet muun ohella pst-kopterin virkaa. Spikella varustettu versio sopii mielestäni tuohon kuvioon kohtuu järkevästi.

Noin yleisellä tasolla pidän kuitenkin kevyen pst-kopterin konseptia jotenkin... vanhentuneena. Vain neljän ohjuksen (edit: siis niitä olikin yhteensä kahdeksan?) raijaaminen on jokseenkin vaatimatonta, ja nykyään on olemassa yhtä sun toista avioniikkavarustetta parantamaan kopterin käytettävyyttä. Sille avioniikalle vain nopeasti kertyy enemmän hintaa kuin itse rungolle, jos se asennetaan pienen kopterin kyytiin.

Mutta kyllähän tuota konseptia Koreassakin vielä pyöritellään, että eipä sillä:


 
Ilmeisesti siis Airbus eikä Saksan asevoimat? Jutun mukaan asiakas on kylläkin jo olemassa, mutta Airbus kieltäytyy nimeämästä tätä. Oma arvaukseni on, että kyseessä voisi olla Serbia.
Ei ollut tuossa jutussa, mutta toisaalla mainittiin että tuo liittyy Saksan H145 SK-hankintaan, näistä osaa ollaan aseistamalla PST-ohjuksilla https://www.flightglobal.com/helicopters/germany-lines-up-60-unit-h145m-purchase/136952.article

Serbia toki toinen mahdollinen käyttäjä.
 
Back
Top