Kuljetus- ja monitoimihelikopterit

Norja haluaa palauttaa NH-90:t ja vaatii rahojaan takaisin.

”Ei ole väliä, kuinka paljon töitä henkilöstömme tekee tai kuinka paljon osia tilaamme. Kone ei koskaan tule vastaamaan asevoimiemme tarpeisiin.”

”Se on erittäin hyvä kone meidän tarkoituksiimme. En vaihtaisi sitä mihinkään muuhun.”

Nämä kaksi likimain päinvastaista kommenttia koskevat samaa laitetta, eurooppalaista NH90-sotilashelikopteria.

Ensimmäisen esitti Norjan puolustusministeri Bjørn Arild Gram. Samalla hän kertoi, että Norja purkaa NH90-helikoptereiden hankintasopimuksen, palauttaa jo saamansa kopterit niiden valmistajalle ja vaatii koko viiden miljardin Norjan kruunun (481 miljoonan euron) kauppahinnan palauttamista.


 
Viimeksi muokattu:
En sanoisi sarjakoolla olevan merkitystä, vaan sillä syväräätälöinnin luomalla erikoisen lumihiutaleen efektillä. Tosin koko NH90 on kyllä yksi erikoinen lumihiutale, joka olisi saanut jäädä tekemättä.
 
En sanoisi sarjakoolla olevan merkitystä, vaan sillä syväräätälöinnin luomalla erikoisen lumihiutaleen efektillä. Tosin koko NH90 on kyllä yksi erikoinen lumihiutale, joka olisi saanut jäädä tekemättä.
Eurooppalaisilla asejärjestelmähankkeilla ei ole mitään tulevaisuutta jos kaikki pitää syväräätälöidä erikseen kaikille asiakkaille. Ensin pitäisi saada yksi toimiva standardimalli valmistukseen ja sallia räätälöinti vasta jos joku tämän jälkeen haluaa sen omaan laskuunsa tehdä. Jos näin ei tehdä tehdashuollosta, varaosien saatavuudesta ja päivityksistä tulee painajaista. Ohjuspuolella lisäongelmana ovat olleet myös eurooppalaisten ohjusten pienet tuotantomäärät ja menetetty mittakaavaetu.

Mutta olisikohan Norjasta nyt saatavilla muutama meritoimintakopteri Suomeen halvalla?
 
Viimeksi muokattu:
Tuskin ne norjalaiset voinee niin paljon valehdella, etteikö nuo NFH:n puutteet moderniin sutoon kelpoiseksi saattamisen mahdottomuudesta ole oikeita. Kyllähän firmalla on ollut vuositolkulla aikaa korvata ajasta jääneet komponentit. Mutta ei ole saavuttanut hyväksyttävää tasoa vielä kertaakaan.

Ei tästä Patrialle mitään aluevaltaustakaan tarvitse ajatella otettavan.

NH90 riskiä on Suomessa jo kappalemäärän ja jäljellä olevan elinkaaren osalta melkoisesti.

Kyllähän niitä voinee käyttää johonkin. Mutta onko se tarpeellista? Jos kaikki menisi hyvin, niin suto-hekossa olisi merkittävä osuus Pohjanmaan suorituskyvystä. Jos ei, niin vain hirmuinen osa kustannuksista (etenkin käyttö, ei niinkään hankinta). 16k€/tunti.
 
Viimeksi muokattu:
Uusi eurooppalainen katastrofi tulossa ilmavoimiin lähellä sinua.

Six NATO nations team up to launch helicopter program eyed by Euro, US industry

France, Germany, Greece, Italy, the Netherlands and the United Kingdom will work on the concept together, while European industry will work to keep their American competitors out.​

By Christina Mackenzie on June 16, 2022 at 7:29 PM

AW101 UK

Six NATO nations are looking to upgrade their older helicopter fleets, such as this United Kingdom AW101 Merlin helicopter. (Leon Neal/Getty Images)
EUROSATORY 2022: NATO’s Next Generation Rotorcraft Capability (NGRC) project officially launched in Brussels today, with six European NATO states agreeing to allocate funds of €26.7m ($28.2m) to define their military’s requirements for a new medium multi-role helicopter to replace those currently in their inventories.
France, Germany, Greece, Italy and the United Kingdom had previously signed a letter of intent (LOI) in November 2020, but at today’s signing of the Memorandum of Understanding, the Netherlands joined the project. Spain and the US, which had earlier expressed interest, according to NATO, ultimately did not join up. The UK is the lead country for the project.
The goal is to replace the current generation of medium multi-role helicopters, such as the NH90 and the AW101 Merlin, by around 2035 which is when many of those currently operating will reach the end of their life cycle. While the agreement does not lock the countries into buying a final design together, all six NATO nations operating the same system would have obvious interoperability benefits and, at least on paper, should help keep costs down by buying in quantity.
The MOU signature “is a clear example of NATO and Allies working together to harness fast-changing technology for the benefit of our military capabilities. By investing our resources and channelling our development through a multinational framework, we are making sure Allies will be equipped with the best available equipment,” said NATO Deputy Secretary General Mircea Geoană in the statement.
“In cooperation with industry, the participants will start from a clean sheet to explore how to match their needs with the latest technology on the market, looking at options such as hybrid and electric propulsion, a systematic open system architecture and the delivery of radically improved flight characteristics,” reads a joint statement from the partners, who met in the margins of this week’s NATO Defense Ministerial meeting.
That language, especially the mention of a “clean sheet,” suggests that industry concerns expressed after the NGRC Industry Day held in Luxembourg last September have been heard — particularly European suspicions that the program was being steered towards picking an American system.
For more from Eurosatory 2022, click here.

An industry insider who spoke on condition of anonymity told Breaking Defense at the Eurosatory show in Paris that during that meeting, companies expected to have discussions about what capabilities industry could potentially provide, only to be met with what appeared to be a set list of requirements.
“Somewhat to our surprise, instead of that, we were told what the characteristics of the new machine should be. Normally you first establish what the machine needs to be used for and then you talk about its characteristics,” the insider said.
The most important of these characteristics was that the helicopter should be very fast, with a top speed of around 220 knots (253 mph) — which would seem to narrow the field down to a tilt-rotor, hybrid system or some other kind of non-traditional helicopter design. A further requirement for the NGRC was that its range should be around 1,180 miles, twice that of today’s helicopters. Lastly, it needed to be cheap.
Of note, the US and British armies have agreed to pursue a “Future Vertical Lift Cooperative Program Feasibility Assessment” that provides the UK MoD with access to US Army requirements documents which could be used to inform their own decision-making processes. The fact the requirements of this UK-led NGRC program were so aligned with those of the US Army’s Future Vertical Lift Program led to suspicions amongst European industry that the NGRC requirements had been written so that the winner of FVL will, by default, end up as the winner of NGRC.
This did not sit well with the industrial representatives, who, according to the corporate insider, felt that the requirement of the US Army for speed and range, needed for operations in the Pacific flying between islands, is simply not necessary on the European theatre.
Airbus Helicopters, for example, recently calculated that in order to meet the speed requirements the helicopter would need to be about 30% bigger than the current generation used in Europe, with a maximum take-off weight of up to 17 tons “and that brings in its wake a host of issues, such as not being able to land on a ship” the industrial source said. He added that during a conference yesterday during Eurosatory about the NGRC “we told the armies and the ministries of defense that if they wanted speed, then that would have a financial and logistical cost and that therefore they might only be able to afford lower numbers of aircraft.”
F/A-18 Hornet
Recommended

Navy, Air Force struggling to keep planes ready for take off

The F-22 and KC-130T fleets have the worst results of the eight fleets GAO assessed.
By Justin Katz
Mention of a “clean sheet” in the statement was welcomed by an Airbus Helicopters spokesperson. The company, together with Italy’s Leonardo Helicopters, submitted in 2021 a proposal for a €40m ($42.2m) grant from the European Defense Fund for the Next Generation Rotorcraft Technologies (NGRT) project.
The spokesman said that this project would allow the companies to work on key technologies such as stealth and look at man/unmanned teaming, amongst other things — tech that would seem vital for the NGRC effort.
“There has to be a European proposal,” for replacing the current generation of European-made medium helicopters, the spokesman said.
US firms, of course, will be watching the program closely, even without official American government participation — and with the understanding that domestic production will be required in some capacity.
“We’ve been tracking that opportunity, and obviously one of the key aspects of that opportunity is going to be European manufacturing,” Mike Spencer, senior director for Boeing Vertical Sales, Business Development, told Breaking Defense.
“So there’s got to be some type of partnering strategy with one or multiple of the European manufacturers to move forward on that. They’re not quite as aggressive as the Army’s Future Vertical Lift requirements, but they do extend range and they are looking for additional speed. looking for additional seats. So, there are some design options that we will be exploring with our partners in Europe.”
Valerie Insinna in St. Louis contributed to this report.
 

Suomessa harjoittelevien Chinookien miehistö voi laskeutua veteen, sammuttaa moottorit, kiivetä katolle ottamaan selfieitä ja jatkaa matkaa​


Yhdysvaltojen ja Iso-Britannian helikopterijoukot harjoittelevat Utin jääkärirykmentin kanssa.​


e0d604e6-080b-5b19-a9fa-0e3de7602c75

Amfibio-kopteri. Chinook pystyy laskeutumaan veteen

Tampereella nähtiin torstaina vaikuttava näky, kun kaksi Chinook-helikopteria pörräsi taivaalla.

Meneillään on Yhdysvaltojen, Britannian ja Suomen yhteisharjoitus, johon Suomesta osallistuu Utin jääkärirykmentin erikoisjoukot.

Jääkärirykmentin tiedotteen mukaan harjoituksen tarkoituksena on parantaa joukkojen yhteensopivuutta ja yhteistoimintaa.

Amerikkalaisilla on mukanaan kaksi Chinookia ja kaksi UH-60 Black Hawk -helikopteria, briteillä puolestaan kaksi Chinookia. Suomalaisjoukoilla on käytössään NH90-kuljetushelikopterikalustoa.

65507299-310a-5d7f-b52f-790373a82c4d

Vanha malli. Chinookeja on valmistettu jo vuodesta 1962.

Uudistettu useita kertoja​

Boeing CH-47 Chinook on kaksimoottorinen ja -roottorinen raskas kuljetushelikopteri. Kaksi suurta, vastakkaisiin suuntiin pyörivää roottoria mahdollistaa kaiken tehon siirtämisen kopterin hyötykäyttöön. Erillistä vakauttavaa pyrstöroottoria ei tarvita.

Konetta on valmistettu jo vuodesta 1962. Sitä on toki uudistettu kymmenkunta kertaa ja Chinook on edelleen tuotannossa. Viimeisin kehitysversio CH-47F tuli tuotantoon vuonna 2006.

Taistelussa Chinookia käytettiin ensimmäisen kerran vuonna 1965 Vietnamin sodassa. Sodan viimeisinä kaoottisina päivinä yhdellä lennolla kerrotaan evakuoidun peräti 147 ihmistä.

4d1fe7a1-1620-58b2-bde5-2f95d8f7b5a4

Käytössä monissa maissa. Muun muassa Australian armeijalla on CH-47 Chinook-koptereita. Kuva on tammikuulta.

Liitää pitkään ilman moottoreita​

Chinook on suoristuskyvyltään varsin vaikuttava, mutta se pystyy myös temppuihin, jotka eivät ole yleisesti tiedossa, David M. Densford kertoo Aviation Geek -lehdelle. Densford on lentänyt 24 vuoden aikana eri mallisilla Chinookeilla 4 000 tuntia.

”Konevikoja ei tarvinnut kauheasti pelätä, koska 5 000 jalan korkeudesta (1 500 metriä) kone liisi noin kahdeksan kilometriä ilman moottoreita. Sopivaa laskeutumispaikkaa olisi siis kerinnyt etsiä”, kertoo Densford.

”Pystyimme laskeutumaan veteen, sammuttamaan moottorit ja kiipeämään koneen katolle ottamaan valokuvia. Sen jälkeen koneet käynnistettiin ja noustiin ilmaan uudelleen.”

Kopteri pystyi jopa liukumaan vedessä ja sitä saattoi ohjata.

”Laskeuduimme kerran Panaman kanavaan ja käytimme kääntyvää etupyörää ohjaamiseen, kuin etuperäsintä”, muistelee Densford.

7d46f4e7-9ea1-5123-8061-1e26e85d01b0

Kelluu. Chinook pysyy pinnalla noin puoli tuntia. US ARMY

FAKTAT​

CH-47 Chinook

• Valmistaja: Boeing Rotorcraft Systems

• Ensilento: 21. syyskuuta 1961

•Miehistö: 3, kaksi lentäjää ja lentoinsinööri

• Pituus: 30,1 m

• Korkeus: 5,7 m

• Tyhjäpaino: 10 185 kg

• Suurin lentoonlähtöpaino: 22 680 kg

• Voimalaite: 2 × Lycoming T55-GA-714 -turbiinimoottoria; 3 066 kW (4 110 hv) per moottori

•Roottori: 2 × halkaisija 18,3 m, pinta-ala 260 m²

Suoritusarvot

• Suurin nopeus: 315 km/h

• Lentomatka: 2 060 km

•Lakikorkeus: 2 590 m

• Nousukyky: 10,1 m/s

• Teho-painosuhde: 460 W/kg
 
Harmikseni en nähnyt näitä Chinookeja mutta muistissa on vielä hyvin syyskuussa 94 nähdyt Vertolit. Koulubussin ikkunasta näin kun suuntasivat Turun kentälle tankille.
 
Harmikseni en nähnyt näitä Chinookeja mutta muistissa on vielä hyvin syyskuussa 94 nähdyt Vertolit. Koulubussin ikkunasta näin kun suuntasivat Turun kentälle tankille.
Näen mitä teit sinä siellä.
 
Jatkan tänne:

Niistä kyllä voisi jonkun lähes romuhinnan tarjota. Jos ei nappaa niin ei hävitä mitään ja jos kelpaa niin saadaan ainakin kelpo läjä varaosia.

Eikös nämä olleet NFH:ta? No hydrauliset roottorin- ja pyrstöntaivutukset auttaisivat laivoilla toimiessa vaikka sensorivarustus ei pelaisikaan.

Kaikki menee Ukrainalle. Länkkärit "lahjoittavat" ja tulevina vuosina saadaan sitten lihava asiakas eurooppalaiselle ilmailuteollisuudelle. :p

Meanwhile, Ranska antaa NH90:lle boosterin...


France Announces ‘Booster Shot’ For NH90 Rotorcraft After NATO Helicopter (NHI) Faces Dual Rejection​


Europe
By Sakshi Tiwari

June 14, 2022

Earlier this month, Airbus-led consortium – NATO Helicopter Industries (NHI) received a rude shock from Norway as the country canceled the NH90 chopper contract after two decades.
Jolted into action by the unexpected blow, the Airbus-led consortium has made a comeback to revive the chopper’s fortunes.
EurAsian Times recently reported that Norway ended the contract with NATO Helicopter Industries (NHI), an Airbus-led partnership of European aviation and defense manufacturers, to buy 14 NH90 medium-lift helicopters citing 20 years of issues with delays, errors, and time-consuming maintenance.
Apart from ending the contract, the Norwegian government left the consortium red-faced as it demanded returning $500 million, including interest, it had paid to the NHI for the 13 helicopters in its fleet and other auxiliary expenses.
It was the second such incident in six months after Australia grounded a variant of the NH90, citing similar concerns.
In response to Norway’s decision, NHI expressed its disappointment, refuted the allegations, and questioned the legality of the abrupt termination.
However, in a complete turnaround, the NHI, along with NATO Helicopter Design and Development, Production, and Logistics Management Agency (NAHEMA), unexpectedly announced a new contract on June 13 to improve the performance of the NH90 helicopter at the Eurosatory defense exhibition in Paris, France.
Norway-NH90-in-shop.jpeg
A Norwegian NH90 helicopter in the hangar. (Norwegian Ministry of Defense)
According to the French government, the new contract will address a material shortage for the helicopter, which is being developed by a consortium consisting of Airbus (AIR.PA), Leonardo, and Fokker.
The NH90 Operational Support (NOS) agreement signed by NAHEMA on behalf of the French Direction Générale de l’Armement (DGA) and the German Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr (BAAINBw) aims to improve availability rates for the Tactical Transport Helicopter (TTH) and NATO Frigate Helicopter (NFH) variants of the rotorcraft.
“The contract includes support of the customers’ continuing airworthiness management organizations, which ensures the continued airworthiness of aircraft and their parts, and establishes an improved approach for supply chain management for spare parts and component MRO,” the head of the NH90 program at Airbus Helicopters and NHI, Nathalie Tarnaud-Laude, was quoted as saying.


After two back-to-back setbacks from friendly countries and long-time customers of this rotorcraft, Europe’s most significant helicopter joint venture has rushed to instill confidence by demonstrating that it has a solution to the recurring problems of spare part scarcity and operational availability.
However, a significant reason behind the consortium’s decision seems to stem from concerns that the American rotorcraft manufacturers could soon take over the market once the US Army’s new Future Vertical Lift family of advanced rotorcraft launches in 2030.

New Contract To Bolster NH90 Rotorcraft

The performance-based NH90 Operational Support (NOS) contract will see both countries delegate a large portion of their logistics and maintenance to NHIndustries, allowing them to focus on their operations. The agreement can accommodate more countries at any time.
As per the announcement, the NHIndustries would assume full responsibility for maintaining a constant flow of spare parts to France and Germany via a flight-hour-based service under the terms of the contract.
It will manage both countries’ inventory while assigning personnel to guarantee that scheduled inspections and maintenance are complete in time.
The contract also includes a catalog of services that can be activated as needed by the entire community or particular nations, allowing maximum flexibility.
The contract would provide five years of assistance, with two five-year extensions available for 15 years. In France, it will be able to serve up to 100 NH90s, while in Germany, it will serve up to 131 NH90s.
Image
NH-90 Rotorcraft (via Twitter)
For several years, the NH90 has been a “combat-proven” helicopter, demonstrating its great added value in external operations for the French Army and Navy through battleship deployments in the fight against underwater threats.
However, at a time when the global defense manufacturers are in the process of developing next-generation rotorcraft, countries junking the NH90 owing to maintenance-related issues could pose trouble for the consortium’s reputation.
The European NATO members will also be looking for next-generation rotorcraft (NGRC) to replace about 1000 medium-lift helicopters scheduled for retirement by 2040.
The European would then have to decide whether to join the US’ Future Long-Range Assault Aircraft (FLRAA) program or develop their rival aircraft, similar to the NH90, as previously observed by EurAsian Times.
If the European company’s customer base continues to dwindle, European militaries may have to look to the United States for rotorcraft fleet upgrades. The contract, thus, comes at an opportune moment and has the potential to give the much-needed push to the manufacturing consortium.
Another European consortium of France, Germany, and Spain is developing a next-generation fighter jet under the Future Combat Air System (FCAS).

NH90 Rotorcraft

The NH90 military helicopter is an advanced multi-role rotorcraft built to NATO’s highest specifications. The NH90, available in two versions: tactical transport (TTH) and NATO frigate helicopter (NFH), has a fully integrated mission system that allows it to operate in the most challenging situations across land and sea, at any time of day or night.
Australia, Belgium, Finland, France, Germany, Greece, Italy, the Netherlands, New Zealand, Oman, Qatar, Spain, and Sweden are among the 14 countries that use the chopper.


The helicopter can transport troops, search-and-rescue (SAR), medical evacuation (MEDEVAC), and casualty evacuation, among other operations (CASEVAC).
Image
NH-90 Rotorcraft (via Twitter)
Special operations, including counter-terrorism, electronic warfare, airborne command posts, VIP transport, and utility assistance, such as disaster relief, can all be carried out with it. It can transport up to 20 fully outfitted soldiers.
The helicopter can provide European NATO countries with a standard, interoperable multi-role rotorcraft for coastal patrol, anti-submarine warfare, search-and-rescue, and utility duties.
NHI has supplied 471 NH90s to its customers SO far, with the entire fleet flying a little over 327,000 hours.
 
Tuskin ne norjalaiset voinee niin paljon valehdella, etteikö nuo NFH:n puutteet moderniin sutoon kelpoiseksi saattamisen mahdottomuudesta ole oikeita. Kyllähän firmalla on ollut vuositolkulla aikaa korvata ajasta jääneet komponentit. Mutta ei ole saavuttanut hyväksyttävää tasoa vielä kertaakaan.

Ei tästä Patrialle mitään aluevaltaustakaan tarvitse ajatella otettavan.

NH90 riskiä on Suomessa jo kappalemäärän ja jäljellä olevan elinkaaren osalta melkoisesti.

Kyllähän niitä voinee käyttää johonkin. Mutta onko se tarpeellista? Jos kaikki menisi hyvin, niin suto-hekossa olisi merkittävä osuus Pohjanmaan suorituskyvystä. Jos ei, niin vain hirmuinen osa kustannuksista (etenkin käyttö, ei niinkään hankinta). 16k€/tunti.
NH-90 taival on ollut takkuinen, mutta koneesta on paljon ristiriitaisia arvioita ja kommetteja. Tulee mieleen F-35, jonka käyttökustannuksia ja käyttövarmuutta on arvosteltu mutta suorituskykyä ei juurikaan.

Pari vuotta sitten Siivet teki jutun Alankomaiden NH-90 koptereista, jossa laivasto sekä maavoimat ylistivät NH-90 ominaisuuksia sekä erityisesti sen sensoreita ja kykyjä. Myös Italia on kehunut NH-90 vispilöitä ja on ilmeisen tyytyväinen. Se mikä takkuaa on nähtävästi varaosien saatavuus ja kallis huolto.

Airbussin pitäisi nyt tehdä sama kuin L&M ja panostaa lisää varaosien tuotantoon ja toimintavarmuuden parantamiseen. Se vaatii tietysti että käyttäjämaat vaativat yhteen ääneen parannuksia sekä laittavat rahaa tiskiin.
 
NH-90 taival on ollut takkuinen, mutta koneesta on paljon ristiriitaisia arvioita ja kommetteja. Tulee mieleen F-35, jonka käyttökustannuksia ja käyttövarmuutta on arvosteltu mutta suorituskykyä ei juurikaan.

Pari vuotta sitten Siivet teki jutun Alankomaiden NH-90 koptereista, jossa laivasto sekä maavoimat ylistivät NH-90 ominaisuuksia sekä erityisesti sen sensoreita ja kykyjä. Myös Italia on kehunut NH-90 vispilöitä ja on ilmeisen tyytyväinen. Se mikä takkuaa on nähtävästi varaosien saatavuus ja kallis huolto.

Airbussin pitäisi nyt tehdä sama kuin L&M ja panostaa lisää varaosien tuotantoon ja toimintavarmuuden parantamiseen. Se vaatii tietysti että käyttäjämaat vaativat yhteen ääneen parannuksia sekä laittavat rahaa tiskiin.

Hävittäjällä on tarkoitus mennä suoraan päin vihollista, kuljetushelikopterilla kai harvemmin. Vietnamin sodan aikaiset kopterit (no, niiden jatkokehitelmät) ovat yhä edelleen täydessä käytössä jenkkilässä ja hyvin tuntuu toimivan. Chinookit, Hueyt, Cobrat, Stallionit... Me suomalaiset fiilistellään, kun saatiin 90-luvun kopterit 2010-luvulla, kun onhan niissä sentään komposiittia ja fly-by-wire. ;)

Löysiltä huulilta heittäisin, että Mi-8 tms. hoitaa ihan yhtä hyvin sen kuljetustehtävän kuin NH90. Ainakin yhtä hyvin kuin Willys Jeep sen kuljetuksen, joka nykyään tehdään G-Mersulla. Ei uusin ja hienoin, mutta toimiva kuljetusväline.
 
Mi-8 ei varmaan olisi riittävän ketterä erikoisjoukkokäyttöön ja avioniikkakin turhan vaatimatonta, mutta Black Hawk- tai Super Puma -perheistä olisi varmasti löytynyt riittävästi varusteltuja koneita varmalla varaosahuollolla. Rajahan passitti Mi-8:t takaisin Ilmavoimille heti, kun sai parempia työkaluja eli juurikin Super Pumat, Mil oli ilmeisesti vähän sellainen kankea bussi, ergonomialtaan ja tehopainosuhteeltaankin vaatimaton SAR-hommiin (koptereilla on melkeinpä sama kokonaisteho, mutta Mi-8 on 2,5 tonnia painavampi tyhjänä). Rahtikopterinahan Mi-8 on aivan pätevä vehje eikä sen operaattoreilla ole ollut kummempia kiireitä päästä siitä eroon, Suomessakin ehdittiin lentää 20 vuotta ennen korvaamispäätöstä (ja 10 sen jälkeen 🥴).
 
Mi-8 ei varmaan olisi riittävän ketterä erikoisjoukkokäyttöön ja avioniikkakin turhan vaatimatonta, mutta Black Hawk- tai Super Puma -perheistä olisi varmasti löytynyt riittävästi varusteltuja koneita varmalla varaosahuollolla. Rajahan passitti Mi-8:t takaisin Ilmavoimille heti, kun sai parempia työkaluja eli juurikin Super Pumat, Mil oli ilmeisesti vähän sellainen kankea bussi, ergonomialtaan ja tehopainosuhteeltaankin vaatimaton SAR-hommiin (koptereilla on melkeinpä sama kokonaisteho, mutta Mi-8 on 2,5 tonnia painavampi tyhjänä). Rahtikopterinahan Mi-8 on aivan pätevä vehje eikä sen operaattoreilla ole ollut kummempia kiireitä päästä siitä eroon, Suomessakin ehdittiin lentää 20 vuotta ennen korvaamispäätöstä (ja 10 sen jälkeen 🥴).

En varsinaisesti haikaillut Mi-8:n perään, ja sitä paitsi ne Suomella olleet olivat jo teknisestikin kuluneita räyskiä poistuessaan. Tosin jenkithän ostivat afgaaneille Mi-17:ää. Korkeassa ilmanalassakin ihan riittävä peli. Meille toki hankala venäläisyytensä takia.

Tarkoitus oli tosiaan enemmän havainnollistaa sitä, että kun kopterilla lennetään pisteestä A pisteen B kautta pisteeseen C, niin tekniselle edistyneisyydelle ei välttämättä ole syytä antaa hirveän korkeaa arvoa. Mitä sitten, jos alustarkastusosaston laskeminen laivalle onnistuu turvallisesti vain 97 prosenttia ajasta 99 prosentin sijaan tai jos huonossa säässä on marginaalisesti isompi riski tehdä Lauri Törnit. Maanpuolustuksen kannalta olisi mielestäni oleellisempaa, että kopterikapasiteettia olisi riittävästi (siis käytettävyys ja kustannukset) kuin että pystytään tekemään kaikki sirkustemput kaikissa olosuhteissa.
 
En varsinaisesti haikaillut Mi-8:n perään, ja sitä paitsi ne Suomella olleet olivat jo teknisestikin kuluneita räyskiä poistuessaan. Tosin jenkithän ostivat afgaaneille Mi-17:ää. Korkeassa ilmanalassakin ihan riittävä peli. Meille toki hankala venäläisyytensä takia.

Tarkoitus oli tosiaan enemmän havainnollistaa sitä, että kun kopterilla lennetään pisteestä A pisteen B kautta pisteeseen C, niin tekniselle edistyneisyydelle ei välttämättä ole syytä antaa hirveän korkeaa arvoa. Mitä sitten, jos alustarkastusosaston laskeminen laivalle onnistuu turvallisesti vain 97 prosenttia ajasta 99 prosentin sijaan tai jos huonossa säässä on marginaalisesti isompi riski tehdä Lauri Törnit. Maanpuolustuksen kannalta olisi mielestäni oleellisempaa, että kopterikapasiteettia olisi riittävästi (siis käytettävyys ja kustannukset) kuin että pystytään tekemään kaikki sirkustemput kaikissa olosuhteissa.

Nojaa, olen antanut itseni ymmärtää, että Suomessa se kuljetushelikopterien käyttötarkoitus on enemmän tai vähemmän erikoisjoukkojen käytössä ja uskoisin, että melkeinpä kosketukseen saakka, joten muillakin ominaisuuksilla kuin kuormauskyvyllä on suuri merkitys. Jos puhuttaisiin jostain suurvaltalarppauksesta ja ilmakuljetteisesta pataljoonasta tai panssariyhtymän huoltolennoista, niin Mi-8:n tai Chinookin tapainen lentorekka sopisi tarkoitukseen kuin nenärähmä ovenkahvaan, suorituskyvystä ja varustuksesta voitaisiin hyvinkin tinkiä kuljetuskapasiteetin tai kustannusten vuoksi. On vain vähän vaikea kuitenkin nähdä Suomen käyvän jotain Falklandin kaltaista operaatiota, jossa maihinnousuprikaatin huolto on helikoptereiden (tai pahimmillaan helikopterin(!)) varassa.

Noihin erikoisoperaatioihin sitten tosiaan olisi Puma- tai UH60-perheestä löytynyt käytössä koeteltuja malleja, joilla olisi ollut varmempi ja edullisempi tuotetuki.
 
Hävittäjällä on tarkoitus mennä suoraan päin vihollista, kuljetushelikopterilla kai harvemmin. Vietnamin sodan aikaiset kopterit (no, niiden jatkokehitelmät) ovat yhä edelleen täydessä käytössä jenkkilässä ja hyvin tuntuu toimivan. Chinookit, Hueyt, Cobrat, Stallionit... Me suomalaiset fiilistellään, kun saatiin 90-luvun kopterit 2010-luvulla, kun onhan niissä sentään komposiittia ja fly-by-wire. ;)

Löysiltä huulilta heittäisin, että Mi-8 tms. hoitaa ihan yhtä hyvin sen kuljetustehtävän kuin NH90. Ainakin yhtä hyvin kuin Willys Jeep sen kuljetuksen, joka nykyään tehdään G-Mersulla. Ei uusin ja hienoin, mutta toimiva kuljetusväline.
On hyvä muistaa, että noista nimistä huolimatta kaikissa luettelemissasi malleissa aika on tuonut paljon kehitystä.
Ne Vietnamissa lentäneet koneet eivät lennä minkään länsimaisen asevoiman käytössä. Olikohan siinä uusimmassa Stallionissa se fly-by-wire.
 
Nojaa, olen antanut itseni ymmärtää, että Suomessa se kuljetushelikopterien käyttötarkoitus on enemmän tai vähemmän erikoisjoukkojen käytössä ja uskoisin, että melkeinpä kosketukseen saakka, joten muillakin ominaisuuksilla kuin kuormauskyvyllä on suuri merkitys. Jos puhuttaisiin jostain suurvaltalarppauksesta ja ilmakuljetteisesta pataljoonasta tai panssariyhtymän huoltolennoista, niin Mi-8:n tai Chinookin tapainen lentorekka sopisi tarkoitukseen kuin nenärähmä ovenkahvaan, suorituskyvystä ja varustuksesta voitaisiin hyvinkin tinkiä kuljetuskapasiteetin tai kustannusten vuoksi. On vain vähän vaikea kuitenkin nähdä Suomen käyvän jotain Falklandin kaltaista operaatiota, jossa maihinnousuprikaatin huolto on helikoptereiden (tai pahimmillaan helikopterin(!)) varassa.

Jo aiemmin linkittämäni opinnäytetyö avasi tehtäväkirjon seuraavasti:

Puolustusvoimien kaikki helikopterit on sijoitettu Utin jääkärirykmenttiin.
Helikoptereita voidaan käyttää kaikissa puolustusvoimien kolmessa laki-
sääteisessä tehtävässä:


1) Suomen sotilaallinen puolustus
 joukkojen ja materiaalin nopeat kuljetukset koko valtakunnan
alueella
 yhteistoiminta erikoisjoukkojen kanssa
 haavoittuneiden, loukkaantuneiden ja sairaiden evakuointi
 valvonta ja tiedustelu
 merikuljetusten suojaamisen ja alustarkastusten tukeminen
 pelastuspalvelu.
2) Muiden viranomaisten tukeminen
 pelastuspalvelutehtävät, kuten etsintä-, kuljetus-, evakuointi- ja
palonsammutustehtävät normaaliaikana, luonnononnettomuuksissa
sekä suuronnettomuuksissa
 meri- ja lentopelastustehtävät
 muut virka-aputehtävät.
3) Osallistuminen kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan
 kuljetus-, etsintä-, pelastus-, valvonta- ja tiedustelutehtävät
 haavoittuneiden, loukkaantuneiden ja sairaiden evakuointi.
(Puolustusvoimat 2015.)

Jokseenkin laaja tehtäväpaletti siis!

Erikoisjoukkojen osalta en ole lainkaan vakuuttunut, poikkeaako niiden lennättäminen lopulta paljoakaan muista joukkojen ja materiaalin siirroista. Perustehtävä siinä suhteessa voisi olla kaukopartiolössin siirtokuljetus kiistanalaisessa ilmatilassa. En kuitenkaan ole ihan varma, tarjoaako "superkopteri" paljoakaan suhteessa "peruskopteriin" - siis huomattavasti suurempaa nopeutta tai magnitudi-luokan eroa havaittavuudessa ja siten moninkertaista selviytymistodennäköisyyttä. Varmaan ihan perus lasiohjaamoilla laserhyrräkompasseineen (ja ehkä tutkavaroittimineen) ja huolellisella tehtävänsuunnittelulla päästään niin hyviin tuloksiin kuin realistisesti on mahdollista?

Sitten on olemassa ne kuperkeikkahommat. Köysilaskeutuminen katolle tarjoaa positiivista medianäkyvyyttä, mutta suomalainen toimintaympäristö lienee lähtökohtaisesti neutraali ja ongelmaton liikkua maassakin (vrt. Mogadishut, Abbottabadit ym.:t epäystävälliset alueet kiukkuisine siviileineen). Mielestäni on huomattava riski ajaa kallis kopteri leijuntaan laskemaan ukkoja katolle toivoen, ettei sitä ole ansoitettu. Enemmän ehkä Karhu-ryhmän juoponrauhoitustaktiikkaa tuollainen. (Karhuhan tätä onkin Rajan kopterilla käsittääkseni harjoitellut jo aikapäiviä sitten.)

Lisäksi liikekannallepanossa mukaan tulee tietysti myös Rajan kopterit, joten niitäkin voisi kaavailla hoitamaan joitakin tehtäviä. Näin pienessä maassa kannattanee välttää päällekkäisiä kyvykkyyksiä tai ainakin hyödyntää synergiat rajan ja PV:n välillä valittaessa kopterityyppiä, jos kykyjä välttämättä halutaan monistaa.

Noihin erikoisoperaatioihin sitten tosiaan olisi Puma- tai UH60-perheestä löytynyt käytössä koeteltuja malleja, joilla olisi ollut varmempi ja edullisempi tuotetuki.

Nuo tai UH-1, Dauphin tai EC135. No, hankittu mikä hankittu ja toivottavasti NH90:n asiat menevät ajanmittaan parempaan suuntaan.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Back
Top