Blackhawk ei yksin olisi ollut toimiva ratkaisu, koska henkilöstön määrä olisi paisunut kohtuuttomasti. Muutama isompi kopteri kaveriksi olisi tietysti ratkaissut tuon ongelman.No joo, "ratkaisuksi" (pulmapeliksi) hommattiin NH90. Omintakeista oli kuitenkin tehdä rampista täysin arbitraarisesti välttämättömyys, jos se kerran karsi roolissaan erittäin suositun ja laajalle levinneen Black Hawkin.
Vähän sama asia kuin että HX-hankkeeseen olisi päätetty valita vain kaksimoottorisia koneita. "Ei kai me mitään F-35:ttä edes vilkaista, sehän tippuu heti taivaalta, jos moottori hajoaa?" (No, moinen päätös olisi ollut vain DX-kisan traditioiden kunnioittamista - "ei meillä ole varaa kaksimoottoriseen".)
Ymmärtäisin, jos ramppia katsottaisiin evaluaatiossa positiivisesti jaettaessa pisteitä. Armottomana raakkauskriteerinä se on kuitenkin ihan syvältä.
Äläkä edes sano, että tämä ramppivaatimus keksittiin yhteispohjoismaisessa yhteistyössä. Saati sitten, jos se tuli Ruotsista - lopultahan niille kelpasi paremmin kuin hyvin normaalikorkuisella kabiinilla varustettu rampiton Black Hawk!
No ainakin siitä Chinookin rampista olisi konkreettista hyötyä, kun sisään saisi telakuorma-auton tai Hummerin eikä mitään parin miehen hupilaitetta (moottorikelkka ja maastoskootteri)...
Katso liite: 64993
Katso liite: 64996
An educational website containing extensive information on the Boeing CH-47 Chinook helicopter.
The Boeing Chinook helicopter and Internal Cargo.www.chinook-helicopter.com
Olihan kisassa mukana myös Cougar, johon valmistaja lupasi väkästää rampin. Melkoinen muutostyö tuokin, mutta runkoon rajoittuvana ehkä asiallisesti hallittavissa?