Kylmän sodan salaisuudet??

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hejsan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Juttua Ruotsin ja USA:n yhteispelistä. 40-luvun lopulla Ruotsi tarvitsi kivihiiltä Puolasta. Puolalaiset halusivat ruotsalaisia kuulalaakereita. Yhdysvallat salli Ruotsin viedä Puolaan "kakkoslaatua" olevia laakereita. 50-luvun alussa näitä samoja sitten löytyi Korean sodan aikana tuhotuista venäläispanssareista.

 

Toki tämä on enempi jenkkilän sisäpolitiikkaa, mutta ihmettelen miksei Nixonin toimiin puututtu vuoden 1968 vaalien alla. Ukko neuvotteli omin lupineen Etelä-Vietnamin hallituksen kanssa ilman oman maan hallituksen hyväksyntää. Joidenkin versioiden mukaan mm. FBI tiesi asiasta kun salakuuntelivat Etelä-Vietnamin Washingtonin suurlähetystöä. Ja FBI informoi istuvaa presidenttiä Lyndon Johnsonia, joka parhaillaan koetti saada Pohjois-Vietnamiin neuvotteluyhteyttä.
 
Juttua Ruotsin ja USA:n yhteispelistä.
Mikä siinä oli kaksinaamaista ? Ruotsi osti lännestä koska NL oli se ainoa mahdollinen vihollinen. Suomessa varauduttiin kai Marsilaisiin.
Ja lento-onnettomuuksiin vs. USA tahtoisin lukuja. "Nilsson" ei riitä.
 
Tampereen Vakoilumuseo mainostaa olevansa maailman ainoa yksityinen vakoilua ja tiedustelua käsittelevä teemamuseo. Ehkä näin, mutta kotikutoisuus ja nuhjuisuus paistaa aika lailla läpi. Lähinnä kokoelma eri aikakausien vakoilutekniikkaa sanoisin. Ohessa kuvat minua kiinnostaneista härpäkkeistä.

Kylmän sodan legendaarinen Minox -kamera.

354620827_10161061729994206_2940887791661320016_n.jpg

Sähköshokkien antolaite. Tämä yksilö oli ilmeisesti käytössä aikoinaan Etelä-Afrikan poliisilla.

355690783_10161061730564206_1840463101355352027_n.jpg

Neuvostoasevoimien tiedustelun tulos. Tarkka Tampereen kartta 70-luvulta.

355694165_10161061730599206_2784784812928483778_n.jpg

Törni -memorabiliaa. Kappale sen kopterin roottoria, jonka kyydissä Törni / Thorne sai surmansa vuonna 1965. Vieressä patruunoita Törnin tuolloin käyttämästä aseesta.

355891788_10161061730854206_1662949691338902246_n.jpg

KGB:n ja Neuvostoliiton rajajoukkojen käyttämä valvontakamera.

356237078_10161061730904206_571013377870331490_n.jpg
 
Kesäkuussa Köpiksen reissulla tutustuin museolaiva Peder Skramiin, joka toimi 60-luvulta 80-luvulle Tanskan merivoimien lippulaivana.


Syyskuussa 1982 fregatille sattui pikku vahinko. Kattegatin salmessa ollessaan ampuivat vahingossa kovan Harpoon -merimaaliohjuksen. Ohjus lensi kaikkiaan päälle 30 kilometriä katkoen voimajohtoja. Lopulta Harpoon päätyi takaisin maalle ja se räjähti tuhoten neljä kesämökkiä. Ihmisuhreilta vältyttiin.


Tanskan television uutisjuttu tapahtuneesta.

 
Aukkoja muurissa. Berliinin muuri ei ollut läpäisemätön. Tietyin välimatkoin siinä oli itäsaksalaisia rajamiehiä varten tehtyjä salaovia, joita myöten pääsi Länsi-Berliinin puolelle. Kuvassa DDR:n rajavartija on juuri astumassa takaisin itäpuolelle tällaisen oven kautta. Pieni maa-alue tuossa muurin länsipuolella teknisesti kuului vielä Itä-Saksalle.

358695804_660839712730684_5664340037480196285_n.jpg
 
Aukkoja muurissa. Berliinin muuri ei ollut läpäisemätön. Tietyin välimatkoin siinä oli itäsaksalaisia rajamiehiä varten tehtyjä salaovia, joita myöten pääsi Länsi-Berliinin puolelle. Kuvassa DDR:n rajavartija on juuri astumassa takaisin itäpuolelle tällaisen oven kautta. Pieni maa-alue tuossa muurin länsipuolella teknisesti kuului vielä Itä-Saksalle.
Mitenkähän nämä oli suojattu, ettei joku päättänyt vain rikkoa lukkoa tms. ja mennä siitä läpi?
 
Mitenkähän nämä oli suojattu, ettei joku päättänyt vain rikkoa lukkoa tms. ja mennä siitä läpi?
Jaa itään vai? :D

Tuo kuvahan on länsipuolelta. Muurin (ja oven) takana on siis vielä se kuolemanvyöhyke, jossa on miinoja, piikkilankaa, koiria ja liipaisinherkkiä kommareita. Ja aita joka estää vyöhykkeelle pääsyn.
 
Jaa itään vai? :D
Sepäs olisikin hauskaa, jos olisivat vain yksisuuntaisia ovia :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO: aukeavat vain länsipuolelta itään päin. Ja nyt kun ajattelen, niin, niin, niinhän nuo ovat voineet olla. Joku kahva tms. länsipuolella josta pitää vetää, että ovi aukeaa. Toki vaarana on, että länsipuolella on joku kollaboraattori joka käy vetämässä kahvasta ja päästämässä siten itäpuolelta sakkia sisään, mutta, noh, ongelmansa kaikissa systeemeissä.
 
Sepäs olisikin hauskaa, jos olisivat vain yksisuuntaisia ovia :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO: aukeavat vain länsipuolelta itään päin. Ja nyt kun ajattelen, niin, niin, niinhän nuo ovat voineet olla. Joku kahva tms. länsipuolella josta pitää vetää, että ovi aukeaa. Toki vaarana on, että länsipuolella on joku kollaboraattori joka käy vetämässä kahvasta ja päästämässä siten itäpuolelta sakkia sisään, mutta, noh, ongelmansa kaikissa systeemeissä.

Joo, noiden aukkojen tai ovien tarkoitus oli se, että DDR:n rajajoukot pystyivät tarvittaessa huoltamaan muuria myös sen länsipuolelta kun sellainen kapea läystäke maata oli vielä Itä-Saksan aluetta muurin länsipuolellakin. Tosin jossain vaiheessa taisivat lopettaa huoltamisen ja putsaamisen kun muurin länsipuoli täyttyi maalauksista ja töherryksistä. Sotatilanteessa oviaukot olisivat myös olleet käteviä jos olisi pitänyt hyökätä Länsi-Berliiniin. Itäpuolelta DDR:n kansalaisilla ei tosiaan ollut mitään asiaa oviaukoille kun kuolemankaistat oli olemassa siellä itäpuolella.
 
Kävin prätkällä harppisaksassa 80-.luvulla ja sieltä Länsi-Berliiniin.

Rajanylitys itäpuplella oli mielestäni nerokas. Kaksi vartiokojua muutaman kymmenen metrin äässä toisistaan niin, ettei näköyhteyttä ollut. Ensimmäisessä otettiin passi ja viisumi pois ja tarkastuksen jälkeen pistettiin pussukkaan, joka lotkotti läpinäkyvässä putkessa hihnaa pitkin seuraavaan koppiin, jossa uusi syyni.
 
Kävin prätkällä harppisaksassa 80-.luvulla ja sieltä Länsi-Berliiniin.

Rajanylitys itäpuplella oli mielestäni nerokas. Kaksi vartiokojua muutaman kymmenen metrin äässä toisistaan niin, ettei näköyhteyttä ollut. Ensimmäisessä otettiin passi ja viisumi pois ja tarkastuksen jälkeen pistettiin pussukkaan, joka lotkotti läpinäkyvässä putkessa hihnaa pitkin seuraavaan koppiin, jossa uusi syyni.

Muistatko mitä rajanylityspaikkaa käytit ? Helmstedt / Marienborn ?

EDIT: Sori, nuohan ovat siis BRD:n ja DDR:n välisen rajan ylityspaikkoja, eivät Itä- ja Länsi-Berliinin välisiä.
 
Muistatko mitä rajanylityspaikkaa käytit ? Helmstedt / Marienborn ?
Ei kyl muista enää. Menin öautalla Köpiksestä Rostockiin ja sieltä Hitlerin betonibaanaa päin Berliiniä.

Nuo 80-luvul alun prätkäreissut oli melko pitkälle ajamista, eikä tullut niin paljon kateltua kuin olis voinu.

Itäblokki ennen Jaruzelskin kurinpalautusta oli kyllä aika totinen paikka. Rajoilla meni helposti 6 tuntia ja kp-ukkoa oli joka puolella. Jugoslaviassa sellainen saatto loikata tielle yks kaks, ja taas syynättiin.

Oli nopea ja halpa reitti Etelä-Eurooppaan mennä Pomeranialla Gdanskiin ja siitä Tsekkoslovakian ja Unkarin läpi.

Petrooli ja kakstahtiöljy kärysi, no oli omakin moppe sellainen ekoilla reissuilla.
 
Ei kyl muista enää. Menin öautalla Köpiksestä Rostockiin ja sieltä Hitlerin betonibaanaa päin Berliiniä.

Nuo 80-luvul alun prätkäreissut oli melko pitkälle ajamista, eikä tullut niin paljon kateltua kuin olis voinu.

Itäblokki ennen Jaruzelskin kurinpalautusta oli kyllä aika totinen paikka. Rajoilla meni helposti 6 tuntia ja kp-ukkoa oli joka puolella. Jugoslaviassa sellainen saatto loikata tielle yks kaks, ja taas syynättiin.

Oli nopea ja halpa reitti Etelä-Eurooppaan mennä Pomeranialla Gdanskiin ja siitä Tsekkoslovakian ja Unkarin läpi.

Petrooli ja kakstahtiöljy kärysi, no oli omakin moppe sellainen ekoilla reissuilla.

OK. Käsittääkseni Checkpoint Charlie oli ainoa Itä- ja Länsi-Berliinin välinen rajanylityspaikka, jota ns. kolmansien maiden kansalaiset käyttivät.

Karte_berliner_mauer_en.jpg

OT: Prätkäasioista sen verran, että muistan jostain vuosia sitten lukeneeni suomalaisen kilpamoottoripyöräilijän kertomuksen ajomatkasta, joka vei Suomesta kisoihin Tsekkoslovakiaan. Heppu oli liikenteessä pakettiautolla. No, jossain kohdin Itä-Saksaa perään lähti paikallinen moottoripyöräpoliisi jollain paskalla paikallisella pyörällään. Pakettiautolle ei teettänyt edes tiukkaa ajella karkuun, sillä pyörä ei millään ollut saamassa autoa kiinni. Lopulta takaa-ajo päättyi siihen, että poliisilta loppui prätkästä bensa. Ystävällisenä miehenä suomalainen palasi auttamaan miestä mäessä ja antoi derkkupoliisille löpöä. Kaveri oli tästä hyvin kiitollinen. Lopulta selvisi, että poliisi oli ainoastaan kiinnostunut näkemään läheltä auton kyydissä olleen länsimaisen kilpapyörän.
 
Back
Top