Kylmän sodan salaisuudet??

John Hilly

Kenraali
Hyvä Manu!

Dramaattinen käänne – näin katkaistiin KGB:n yhteys Suomen presidenttiin

Juha-Pekka Tikka | 21.03.2019 | 23:57- päivitetty 21.03.2019 | 23:03

Alkuvuonna 1992 supo ei huolinut uutta KGB-päällikköä Suomeen. Tämä oli ennen kuulumatonta.

Suojelupoliisin uudessa vuosikirjassa professori Kimmo Rentola kirjoittaa tammikuun 1992 käänteestä supon toiminnassa. Neuvostoliitto oli tuolloin juuri lakannut olemasta.

Artikkelin mukaan presidentti Mauno Koivisto ”toteutti nopean sarjan toimia, joiden tarkoitus oli muuttaa idänsuhteiden mekanismeja ja supistaa turvallisuus- ja tiedustelupalvelujen roolia”.
– Mahdollisuuden avasi vanhakantaisten kaappaushankkeen luhistuminen elokuussa (1991) Moskovassa. Sen jälkeen tapahtumat etenivät nopeasti
Neuvostoliiton lakkaamiseen tapaninpäivänä. Kun Suomen ja Venäjän uusi perussopimus solmittiin tammikuussa, vuoden 1948 YYA-sopimus todettiin lakanneeksi. Samaan aikaan aktualisoitui KGB:n Helsingin-päällikön Feliks Karasovin jääminen eläkkeelle.

Tuolloin tapahtui jotain, mikä olisi ollut mahdotonta vain vähän aiemmin. Suojelupoliisi ei hyväksynyt Karasovin seuraajaehdokasta, jota oli aiemmin pyydetty poistumaan länsimaasta vakoilutapauksen vuoksi.
– Tämä oli ensimmäinen kerta, kun suojelupoliisi vastusti diplomaattisen suostumuksen myöntämistä neuvostotiedustelun Helsingin-päällikölle.

Tiukentuneella linjalla oli presidentin tuki. Aiemmin oli selitetty, niin kuin (Seppo) Tiitinen sanoi, että oli helpompi valvoa kun tiedettiin heti, kuka oli mikä. Nyt Koivisto päätti, ettei muualta karkotettuja enää hyväksytä ja jo hyväksytytkin koetettaisiin saada pois.
Samalla lopetettiin presidentin suhde neuvostotiedustelun residenttiin – joka lopettaminen ”ei täysin toteutunut” – ja ryhdyttiin hoitamaan asioita normaaleja diplomaattikanavia myöten.

Valittu uusi supon päällikkö oli heti virkaan tultuaan rajoittanut tapaamisia KGB:n residentin kanssa. Syy oli se, että KGB ei ilmoittanut Supolle kuin kaksi virkamiestään, residentin ja turvallisuusupseerin.
– Asiasta käytiin ennen kuulumattoman avointa mielipiteiden vaihtoa, mutta lopulta Moskova tyytyi päätökseen. Helsingin-päälliköksi lähetettiin lähinnä KGB:n hallinnossa palvellut upseeri, jonka kausi jäi tavallista lyhyemmäksi. Neuvostotiedustelun asema muuttui, kun sen Helsingin-päälliköllä ei enää ollut keskusteluyhteyttä tasavallan presidenttiin. Aikojen muuttumista heijastivat myös Mitrohinin muistiinpanojen paljastukset, Rentola kirjoittaa.

 

tulikomento

Greatest Leader
1984 britit järjestivät kaikkien aikojen suurimman sotaharjoituksensa. Operaatio Lionheart testasi joukkojen siirtoa Britanniasta Länsi-Saksaan. Harjoitukseen otti osaa päälle satatuhatta aktiivipalveluksessa ollutta sotilasta ja reserviläistä. Siinä harjoiteltiin Britannian Eurooppaan sijoitetun armeijakunnan (BAOR - British Army of the Rhine) täydentämistä tilanteessa jossa Varsovan liitto olisi hyökännyt. Logistiikka oli valtava ja asevoimat tarvitsivat avuksi siviililentoyhtiöitä ja laivanvarustamoja. Suurharjoituksessa oli mukana myös amerikkalaisia ja länsisaksalaisia joukkoja.

 

tulikomento

Greatest Leader
En nyt tälle parempaa ketjua löytänyt. Varsin asiapohjainen artikkeli vanhan Länsi-Saksan rajavartiostosta (Bundesgrenzschutz). Toiminnoiltaan BGS muistutti todella paljon Suomen Rajavartiolaitosta. Sisäministeriön alainen sotilasorganisaatio, jolla oli vahva maanpuolustustehtävä. Suomi-kytkentäkin löytyy. BGS nimittäin yhdessä vaiheessa käytti suomalaista M/44 Peltiheikki -konepistoolia. Tai oikeastaan sen kopiota.

 

Soldierblue

Kenraali
Lahjoittaja
Pitääkö tää paikkansa, että NL rakensi luolatunnelia Porkalassa

Ryssarna återlämnade basen till finnarna 1956.
Hört av fd. finländsk kustjägare som gjorde värnplikten där ca 1963:
"Hela halvön är ihålig och ryssarna hade byggt tunnlar överallt. Vi åkte båt in i fartygstunnlar inne i berget. Längst in fortsatte gångtunnlar långt in i berget."

 

Old Boy

Ylipäällikkö
Pitääkö tää paikkansa, että NL rakensi luolatunnelia Porkalassa
Jäsen @adam7 kertoi kyseisellä ruotsalaissaitilla, että tämä on tunnetun suomalaisen tornihuhun ruotsalainen versio. Porkkalan vuokra-alueella on ainakin yksi luolasto, jota aikanaan kutsuttiin Kabanovin luolaksi erään tukikohdan komentajana toimineen upseerin mukaan. Sijaitsee sisämaassa eikä sinne mereltä pääse edes kanootilla. Vuosikymmeniä täynnä vettä mutta siellä tuli itekin käytyä 1990-luvulla, kun oli tyhjänä.
 

Soldierblue

Kenraali
Lahjoittaja
Jäsen @adam7 kertoi kyseisellä ruotsalaissaitilla, että tämä on tunnetun suomalaisen tornihuhun ruotsalainen versio. Porkkalan vuokra-alueella on ainakin yksi luolasto, jota aikanaan kutsuttiin Kabanovin luolaksi erään tukikohdan komentajana toimineen upseerin mukaan. Sijaitsee sisämaassa eikä sinne mereltä pääse edes kanootilla. Vuosikymmeniä täynnä vettä mutta siellä tuli itekin käytyä 1990-luvulla, kun oli tyhjänä.
Kyllä mä lujin hänen kirjoitukset mutta kuka tietää mitä hän puhuu?
 

mienkoiv

Kersantti
Kuka muistaa tarinaa,mikä liittyy siomalaiseen sotilastiedusteluun/radiokuunteluun.
Homma meni jotenkin näin:
Hamina-Imatra väliä aina esim Neulkujen suurten harjoitusten aikaan tietä ajelivat edestakaisin tietyt rekat,eivät pysähtyneet koskaan jne.Olikohan kuljetusyhtiö nimetty Itikaksi tai jotain?
Lisätietoa kiitos!
 

Merten sheriffi

Greatest Leader
Lahjoittaja
Kuka muistaa tarinaa,mikä liittyy siomalaiseen sotilastiedusteluun/radiokuunteluun.
Homma meni jotenkin näin:
Hamina-Imatra väliä aina esim Neulkujen suurten harjoitusten aikaan tietä ajelivat edestakaisin tietyt rekat,eivät pysähtyneet koskaan jne.Olikohan kuljetusyhtiö nimetty Itikaksi tai jotain?
Lisätietoa kiitos!
Miksi kulkea tietä pitkin kun rajalta löytyy kuunteluasemien ketju?
 

StepanRudanskij

Kenraali
Lahjoittaja
Kuka muistaa tarinaa,mikä liittyy siomalaiseen sotilastiedusteluun/radiokuunteluun.
Homma meni jotenkin näin:
Hamina-Imatra väliä aina esim Neulkujen suurten harjoitusten aikaan tietä ajelivat edestakaisin tietyt rekat,eivät pysähtyneet koskaan jne.Olikohan kuljetusyhtiö nimetty Itikaksi tai jotain?
Lisätietoa kiitos!
Ei ollu suomalainen tiedustelu.
 

skärdis

Respected Leader
Lienee selvää, että Suomen sijainti on herättänyt kylmän sodan aikoina suurta mielenkiintoa läntisissä tiedustelu- ja sotilasorganisaatioissa. Tämä on ollut lähes ainoita paikkoja, joissa on päässyt aivan Neukkulan iholle ja Leningradin porteille vapaassa länsimaassa. Toki rautaesirippu on kiinnostanut muuallakin, mutta siellä on siltikin oltu vain Varsovan liiton rivijäsenten rajalla.

Kokonaan toinen asia on miten nämä vieraat tahot ovat tiedustelunsa järjestäneet. Onko ollut luottamuksellista yhteistyötä Suomen kanssa, onko Suomi jakanut omat tietonsa vai onko pitänyt harjoittaa tuollaista omatoimista tiedustelua.

Edit: Ja eittämättä neukut ovat huseeranneet tällä puolella tarkkailemassa miten täällä reagoidaan neukkulan toimintaan ja ketä täältä on vakoillut onnelan suuntaan.
 

TBman

Ylipäällikkö
Juu, "huhujen" mukaan olivat Venäläiset TIR rekat.
Jotkut jutut puolestaan kertoivat supolle, että nämä tir kuljetukset eivät ole tir kuljetuksia. Kun tulossa alkoi rajan väki tutkiskella leimoja niin porukka väheni niiden kuljetusten osalta.
 

StepanRudanskij

Kenraali
Lahjoittaja
Kokonaan toinen asia on miten nämä vieraat tahot ovat tiedustelunsa järjestäneet. Onko ollut luottamuksellista yhteistyötä Suomen kanssa, onko Suomi jakanut omat tietonsa vai onko pitänyt harjoittaa tuollaista omatoimista tiedustelua.
Ns. yleisten syiden takia monet yhteydet kulkivat henkilökohtaisten kontaktien kautta. Entiset sotilaat, kaukopartiomiehet ja vastaavat hoitivat operaatioita läntisten kontaktiensa lukuun. Eikä aina Suomen korkeimman johdon tieten.
 

Sepeteus

Kapteeni
Kuka muistaa tarinaa,mikä liittyy siomalaiseen sotilastiedusteluun/radiokuunteluun.
Homma meni jotenkin näin:
Hamina-Imatra väliä aina esim Neulkujen suurten harjoitusten aikaan tietä ajelivat edestakaisin tietyt rekat,eivät pysähtyneet koskaan jne.Olikohan kuljetusyhtiö nimetty Itikaksi tai jotain?
Lisätietoa kiitos!
Ainakin niinpäin meni että suomalaisten harjoitukset vetivät puoleensa Sovtransauton rekkoja
 

tulikomento

Greatest Leader
Mistähän kirjasta luin että joskus 70-luvulla Utissa päättivät hämäysmielessä rakentaa lentokentälle S-75 Dvina (SA-2 Guideline) ilmatorjuntaohjuksen valemaalin. Eipä aikaakaan kun tukikohdan portin liepeille ilmaantui CD-kilvin varustettu auto.

lataus (1).jpg
 
Viimeksi muokattu:

AKE-ukki

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Joskus 80-luvun puolivälissä ja myöhemminkin kuulin juttuja Neuvostoliiton häiritsevän sotilas-radio taajuuksia ylitehokkailla radioillaan. Häirintä tuntui hyvin vahvana itäsuomessa. Varsinkin Vekaranjärven alueella. Jotkut väittävät, että "häirintä" tehostui varsinkin silloin kun joku sotaharjoitus oli Suomen puolella menossa. Legendaa vai ei?
 
Viimeksi muokattu:

kimmo.j

Respected Leader
Lahjoittaja
Tästä häirinnästä ja sen vaikutuksista myös tavallisten ihmisten laitteisiin muistan rajan tuntumassa asuvien sukulaisten kertoneen.
 

PM04

Luutnantti
Pitääkö tää paikkansa, että NL rakensi luolatunnelia Porkalassa

Ryssarna återlämnade basen till finnarna 1956.
Hört av fd. finländsk kustjägare som gjorde värnplikten där ca 1963:
"Hela halvön är ihålig och ryssarna hade byggt tunnlar överallt. Vi åkte båt in i fartygstunnlar inne i berget. Längst in fortsatte gångtunnlar långt in i berget."

Kyse on nk. Kabanovin atomiluolasta. Kyseisestä luolasta piti tulla ydiniskun kestävä komentopaikka. Neuvostoliitto räjäytti Porkkalasta lähtiessään luolaa. Luolassa on sen jälkeen räjäytetty koetoiminnan merkeissä mm. pankkiautomaatteja ja kassakaappeja. Näistäkin jo aikaa. Luolan kaksi kerroksinen tilan kattokallio on romahtanut. Uloskäyntejä kolme ja itse kallion päällä edelleen antennien perustaja muistona vuokra-ajasta.
 
Top